NM Espresso: despre sărăcia din Moldova, scandalul provocat de scrisoarea Veronicăi Dragalin și «neutralizarea» partidului Șansă

Moldova: sărăcie și resursele energetice

Creșterea prețurilor la energie în Moldova a dus la o creștere a sărăciei în țară de la 28,2% la 35,3%. Aproximativ o treime dintre locuitorii Republicii Moldova nu-și permit să-și încălzească locuința. Această cifră este de patru ori mai mare decât media UE. În comparație cu sezonul de încălzire 2020/2021, în sezonul 2023/2024 tariful la gaz a crescut de patru ori, la încălzire — de 1,7 ori, la energie electrică — cu 40%, iar prețul lemnelor pentru foc a crescut cu 30%. Astfel de date au fost prezentate de către Banca Mondială într-un raport privind asigurarea cu resurse energetice a populației Republicii Moldova. De asemenea, Banca Mondială a oferit și recomandări autorităților moldovenești în acest sens.

Între timp, Guvernul a aprobat începerea negocierilor și semnarea unui acord cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare privind acordarea unui împrumut în sumă de 50 de milioane de dolari pentru sporirea eficienței energetice a 46 de școli moldovenești. Proiectul este planificat să fie implementat până în 2029.


Scandal cu scrisoarea Veronicăi Dragalin

Procuratura Anticorupție a confirmat autenticitatea scrisorii prin care Veronica Dragalin pune la îndoială integritatea Tatianei Răducanu, membră a Comisiei Pre-Vetting a judecătorilor, acuzând-o că are legături cu Veaceslav Platon și unul dintre avocații lui Șor, Aureliu Colenco.

Platon și Colenco au declarat că nu au avut nicio legătură cu Răducanu. Iar avocatul lui Șor și-a exprimat regretul că «așa o personalitate onestă, principială, cinstită, în așa hal și mod este ponegrită. Eu mă gândesc că ea nu este comodă cuiva și asta e legat de niște numiri în funcții-cheie în Republica Moldova».

Potrivit Centrului de Resurse Juridice din Moldova, scrisoarea lui Dragalin este o încercare a procurorilor PA de a împiedica o evaluare independentă a integrității acestora. Centrul a ieșit în apărarea Tatianei Răducanu, pe care «toată lumea o cunoaște ca fiind o persoană cinstită și curajoasă». În plus, centrul este de părere că Dragalin a admis mai multe încălcări a legii în raport cu Răducanu, printre care divulgarea ilegală a detaliilor dintr-un dosar penal.

Deputata PAS, Olesea Stamate, a publicat pe rețelele de socializare o parodie a scrisorii lui Dragalin, în care a ridiculizat munca Procuraturii Anticorupție.


Concurs pentru funcția de Procuror General

Pentru funcția de Procuror General al Republicii Moldova concurează patru candidați: șeful adjunct al Procuraturii Anticorupție, Octavian Iachimovschi, procurorul Anticorupție, Alexandru Cernei, procurorul general interimar, Ion Munteanu, și fostul lector universitar Grigore Vornicescu. Toți patru au depus dosarele pentru noul concurs pentru acest post.


Șor și «Șansă»

Inspectoratul General al Poliției a declarat că a deschis un dosar penal împotriva «curierilor lui Șor». Aceștia sunt acuzați de introducere în țară prin contrabandă a sumei de 130 de mii de dolari «în interesul unui grup criminal». Banii au fost aduși de la Moscova.

Iar Ministerul Justiției s-a adresat în judecată cu o cerere de a interzice pentru șase luni activitatea partidului Șansă, afiliat lui Ilan Șor, din motivul că conducerea partidului a furnizat date incomplete despre activitățile partidului ceea ce constituie o încălcare a legii.

Liderul Partidului Șansă, Alexei Lungu, a spus că partidul a furnizat toate documentele solicitate, iar scopul autorităților este «neutralizarea partidului» înaintea alegerilor pentru primăriile și consiliile locale din unele localități, planificate pentru data de 19 mai.


Găgăuzia

Alexandr Tarnavschi, care a fost revocat din funcția de vicepreședinte al Adunării Populare a Găgăuziei la începutul lunii mai, a acordat un interviu NM. Tarnavschi este cunoscut pentru că a criticat public conducerea autonomiei pentru legăturile sale cu Șor. Tarnavschi a numit demisia drept o lovitură adusă relației dintre Comrat și Chișinău și «o victorie pentru acele forțe care s-au opus reluării dialogului dintre Comrat și Chișinău». Potrivit lui, deteriorarea relațiilor a început după ce Evghenia Guțul a devenit bașcan.


Transnistria

Reprezentanții politici ai Chișinăului și Tiraspolului, Oleg Seberean și Vitalii Ignatiev, se vor întâlni pe 17 mai la biroul misiunii OSCE din Bender pentru a discuta, inclusiv, perspectivele viitoare ale procesului de negocieri.


CEDO și Moldova

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a dat câștig de cauză fostului ministru de interne, Oleg Balan. CEDO a constat că statul i-a încălcat acestuia dreptul la «respectarea vieții sale private şi de familie, a domiciliului și a corespondenței», atunci când nu i-a făcut dreptate lui Balan după ce a fost defăimat de politicianul Renato Usatîi.

Potrivit deciziei CEDO, Moldova trebuie să-i achite suma de 1500 de euro ca și prejudiciu moral.


Din străinătate

A avut loc o tentativă de asasinat asupra vieții primului ministru al Slovaciei, Robert Fico. Acesta a fost împușcat de mai multe ori când ieșea de la o ședință de Guvern. Fico se află în stare gravă în spital, atacatorul a fost reținut. Dorin Recean a condamnat incidentul.


Ce ne așteaptă astăzi?

  • La ora 09:00 se întrunește Consiliul Superior al Magistraturii;
  • La ora 10:00 începe ședința Parlamentului;
  • «Forumul gazelor naturale: de la monopol la piața liberă» începe la ora 10:30.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Probleme cu transportul pe final de an? Transportatorii amenință cu proteste; scrisoare deschisă către premier

Transportatorii auto ar putea ieși din nou la proteste, după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a elaborat un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzat de lipsă de transparență și de favorizarea unor scheme de corupție. Nemulțumirile au fost transmise oficial printr-o scrisoare deschisă semnată de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, și adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, de la care transportatorii cer implicare directă pentru remedierea situației.

Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, potrivit documentului.

În scrisoarea deschisă, APOTA acuză Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție și decizii ilegale în gestionarea rețelei de rute, precum și MIDR de incapacitatea de a interveni eficient, în pofida instrumentelor legale existente. Transportatorii afirmă că așa-numitele „reforme” din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități.

Asociația mai susține că proiectul promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană și contravin Regulamentului (UE) nr. 1370, a cărui implementare este cerută de transportatori de mai mult timp. În același timp, APOTA afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

„Pentru acest beneficiar a fost inventată schema de corupție denumită e-GPS și e-bilet, camuflată sub lozinci populiste de fiscalizare și digitalizare. Același beneficiar este favorizat de inacțiunile ANTA în combaterea transporturilor ilegale pe ruta Chișinău–raioanele de nord, este autorul celor mai grave atacuri de tip „rider” din domeniul transportului de pasageri și, nu în ultimul rând, reprezintă o căpușă a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, adusă în stare de incapacitate de plată. Proiectul MIDR nu este decât o continuare a promovării intereselor ilegale ale acestui beneficiar”, se mai arată în scrisoarea asociației.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.

NewsMaker a solicitat o reacție de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de la Agenția Națională Transport Auto, însă la momentul publicării materialului, nu am primit un răspuns.

Deocamdată, nici premierul Alexandru Munteanu nu a reacționat public la revendicările transportatorilor.

Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: