Asociația Promo-LEX a publicat un raport cu privire la campania electorală pentru turul doi al alegerilor prezidențiale. Documentul menționează inclusiv cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, implicarea unor sindicate și a bisericii în susținerea electorală, precum și incidente de propagandă negativă și dezinformare. Totodată, Promo-LEX estimează cheltuieli neraportate de peste 730 000 de lei.
Asociația Promo-LEX a prezentat un raport, cu date înregistrate în perioada 21-29 octombrie, care reflectă în principal campania electorală pentru turul doi al alegerilor prezidențiale.
268 de activități de promovare
Potrivit Asociației, în perioada campaniei electorală pentru turul doi au fost desfășurate cel puțin 268 de activități de promovare de către cei doi candidați – Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo.
Majoritatea activităților s-au concentrat pe distribuirea materialelor electorale, cu 57% – pentru Alexandr Stoianoglo și 43% – pentru Maia Sandu. Activitățile s-au desfășurat predominant în Chișinău, Bălți și Dondușeni, iar cele mai frecvente metode au fost distribuirea de pliante și întâlniri cu alegătorii.
Publicitatea electorală a fost prezentă masiv, cu un total de 872 de cazuri observate, incluzând materiale printate, publicitate stradală și online, a menționat Asociația. În cazul lui Alexandr Stoianoglo au fost observate 58% din aceste materiale, iar în cazul Maiei Sandu de 42%.
Utilizarea resurselor administrative, implicarea bisericii și a unor sindicate în campanie
Promo-LEX a declarat că, în perioada monitorizată, au fost constatate cel puțin 8 cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, fiind vizată Maia Sandu, inclusiv cazuri de implicare a bisericii în campania electorală, dar și a unor sindicate, fapt care este interzis de legislație.
„La 25 octombrie 2024, Roman Botezat, preot paroh la Parohia Ortodoxă Româna „Acoperământul Maicii Domnului” din or. Dondușeni a publicat pe pagina sa de socializare mai multe postări prin care argumentează de ce ar trebui să fie votată Maia Sandu la 3 noiembrie 2024 (aportul acesteia în menținerea bunelor relații cu România, care a dus la donația a mai multe microbuze școlare pentru copiii, construcția bisericii „Acoperământul Maicii Domnului” din Dondușeni, construcția Centrului pastoral-social „Episcop Partenie Ciopron” din or. Dondușeni etc.)”, a relatat Asociația.
Iar pe 28 octombrie 2024, a adăugat Asociația, „pe pagina de Facebook a Federației sindicale a educației și științei a fost plasat mesajul președintelui Federației, Ghenadie Donos, în numele Biroului Executiv al Federației, prin care îndeamnă membrii de sindicat, întreaga societate să spună „un DA ferm, în continuare, viitorului european al Republicii Moldova, cu un candidat la funcția de președinte a țării, care a deschis onest și cu demnitate calea țării noastre spre Uniunea Europeană, care se asociază cu vectorul european al Republicii Moldova””. Totodată, a adăugat Promo-LEX, PAS a distribuit acest mesaj de agitație electorală.
Cu referire la utilizarea abuzivă a resurselor administrative, Asociația a raportat că pe 25 octombrie „deputata PAS, Ina Coșeru, și consiliera prezidențială, Iuliana Cantaragiu, au avut o întâlnire electorală cu angajații Primăriei com. Lencăuți, Ocnița, în timpul orelor de muncă”, iar „la 26 octombrie 2024, Dumitru Alaiba, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, a distribuit materiale poligrafice pentru promovarea candidatei Maia Sandu (PAS) în Cimișlia”.
„De asemenea, în timpul săptămânii de lucru, în 2 cazuri a fost observată efectuarea agitației electorale de un deputat PAS în zilele de lucru, în timpul orelor de muncă – Mariana Cușnir (24 și 25 octombrie 2024, la Orhei)”, a adăugat Promo-LEX.
Cu referire la utilizarea resurselor administrative, pe 31 octombrie în timpul emisiunii în Profunzime de la ProTV Chișinău, reprezentanții Promo-LEX au declarat candidatei PAS la scrutinul prezidențial că în această campanie au fost depistate cel puțin 146 de cazuri. „În 92% din acestea fiind vizat PAS și dumneavoastră ca și candidat”, au comunicat reprezentanții Asociației.
În replică, Maia Sandu a comunicat: „Eu nu m-am folosit de resurse administrative și eu am anunțat toate lucrurile pe care le-am făcut inclusiv mi-am luat concediu în această perioadă, inclusiv am folosit altă mașină. Colegii mei de lucru au fost în concediu din cont propriu. Acum, dacă au fost situații într-o instituție sau alta, am în vedere la nivel local, noi putem să le examinăm. Știu că au fost și multe erori pe care dumneavoastră le-ați raportat în raportul dumneavoastră dar eu zic să nu comparăm abuzurile care sunt comise în trecut și aceste cazuri izolate. Nu știu de unde ați luat 100 sau câte ați zis de cazuri, putem să le examinăm, dar eu zic să fim corecți pentru că eu inclusiv în raportul dumneavoastră am văzut cum prezentați cheltuielile pe candidat și prezentați cheltuielile pe care le-am făcut eu în această campanie și prezentați cheltuielile pe care le-a făcut contracandidatul meu în această campanie fără să fie scris foarte clar că cei mai mulți bani contracandidatul meu nu i-a declarat”.
În replică, reprezentantul Promo-LEX a menționat că în majoritatea din cele 146 de cazuri „a fost vorba despre implicarea demnitarilor publici, persoane cu funcții cu demnitate publică”. „Ce ține de finanțare, doamna Sandu suntem deschiși întotdeauna să discutăm orice întrebări ați avea dumneavoastră. (…) La noi din contra, dacă o să vă uitați în raport, o să vedeți că am estimat cheltuieli destul de semnificative pentru contracandidații dumneavoastră atât din primul tur cât și din al doilea tur”, a adăugat reprezentantul Promo-LEX.
Materiale de propagandă
În contextul desfășurării activităților de campanie electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale, a declarat Asociația, au fost observate și activități de campanie negativă și dezinformare.
„Au fost distribuite materiale de propagandă și mesaje menite să discrediteze atât pe Maia Sandu, cât și pe Alexandr Stoianoglo, prin flyere, spoturi video și afișe vandalizate. Pe lângă acestea, au fost semnalate incidente de agresiune verbală și fizică între susținătorii candidaților”, a comunicat Promo-LEX.
Venituri și cheltuieli neraportate
Asociația a precizat că, în perioada 23–27 octombrie, cei doi concurenți au raportat venituri totale de peste 2 milioane de lei, din care 95% au fost raportate de către Maia Sandu, iar 5% din suma totală a fost declarată de Alexandr Stoianoglo. Majoritatea surselor declarate provin din alocații de stat și donații de la persoane fizice și juridice.
Cheltuielile declarate au însumat peste 3,3 milioane de lei, care au fost direcționate, în mare parte, către producția de spoturi publicitare (57%) și materiale promoționale (36%). Din aceste cheltuieli, Maia Sandu a raportat 58%, iar Alexandr Stoianoglo – 48%.
În această perioadă, Promo-LEX a identificat cheltuieli neraportate în valoare de 733 416 lei, din care 90% îi revin lui Alexandr Stoianoglo și 10% Maiei Sandu. Cele mai multe dintre acestea au fost pentru materiale promoționale (87%), recompense pentru voluntari (8%), organizarea de evenimente (4%) și publicitate online (2%).
Discurs de ură și instigare la discriminare
Promo-LEX a identificat, în perioada 7-24 octombrie, cel puțin 42 de cazuri de discurs de ură și alte forme de manifestare a intoleranței.
Dintre acestea, 41 de cazuri au avut loc în context electoral. Majoritatea cazurilor (31 de cazuri) au fost răspândite prin intermediul aplicațiilor mobile și rețelelor de socializare. Criteriile „apartenența politică”, „opinie” și „sex/gen” au stat cel mai des la baza discursurilor de ură.
***
Pe 20 octombrie în Republica Moldova au avut loc alegeri prezidențiale. În urma scrutinului, niciunul dintre cei 11 pretendenți înscriși în cursa electorală nu au obținut majoritate de voturi, astfel urmează să aibă loc turul II al alegerilor la care vor concura doi candidați care au acumulat cele mai multe voturi: Maia Sandu de la PAS și Alexandr Stoianoglo de la PSRM. Turul II al alegerilor prezidențiale va avea loc în data de 3 noiembrie.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!