Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată
Full Article 11 minutes read

Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată

Moldova se pregătește pentru turul doi al alegerilor prezidențiale, în cadrul căruia se vor confrunta actualul președinte Maia Sandu și fostul procuror general Alexandr Stoianoglo. NM prezintă toate detaliile despre alegeri, previziuni și șansele candidaților.

Turul doi

Înainte de primul tur, majoritatea era convinsă de victoria Maiei Sandu: experții vorbeau despre șansele ei mari, iar sondajele de opinie confirmau poziția ei de lider în preferințele alegătorilor. Dar realitatea a fost alta. Într-un scurt briefing după închiderea secțiilor de votare, Alexandr Stoianoglo a declarat că este ferm convins că va exista un al doilea tur.

Maia Sandu a amânat de câteva ori briefingul și a ieșit în fața presei abia după miezul nopții, declarând despre o mituire fără precedent a alegătorilor.

Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată

Tudor Mardei | NewsMaker

După numărarea voturilor, a devenit clar că turul doi este inevitabil: Sandu a obținut 42,49% din voturi, iar Stoianoglo – 25,95%.

Maia Sandu a ajuns în turul doi al alegerilor prezidențiale pentru a treia oară. Prima dată în 2016, când a pierdut în fața oponentului său prorus, liderul socialiștilor Igor Dodon. În 2020, ea s-a întâlnit din nou cu Dodon în turul doi, dar de această dată a ieșit învingătoare.

De această dată, Sandu se va confrunta din nou cu un candidat din partea socialiștilor. Stoianoglo nu a fost anterior asociat cu socialiștii. Cariera sa politică se limitează la șase ani în Parlament, când a fost deputat din partea Partidului Democrat, între 2009 și 2014.

Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată

facebook/Dodon Igor

La alegerile prezidențiale precedente, opoziția geopolitică între Maia Sandu, pro-europeană, și Igor Dodon, prorus, era evidentă. În campania actuală, lucrurile sunt puțin diferite. Stoianoglo, deși candidează din partea unui partid prorus, a afirmat de mai multe ori că se consideră un politician proeuropean. În publicațiile sale de campanie, Stoianoglo face referire la o Moldovă europeană. Atât el, cât și Sandu, au cetățenie română. Totuși, Stoianoglo nu a susținut referendumul pentru includerea integrării europene în Constituție, considerându-l o strategie politică a Maiei Sandu. În discursurile sale despre partenerii cu care Moldova ar trebui să își consolideze relațiile, Stoianoglo menționează și despre Rusia.

În plus, lui Stoianoglo i se atribuie legături cu Veaceslav Platon, aflat în căutare în Moldova, care a fost eliberat din închisoare când Stoianoglo era procuror general.

Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată

Андрей Мардарь/ NewsMaker.md

O campanie „fără mănuși albe”

Echipa Maiei Sandu utilizează activ în campanie presupusele legături ale lui Stoianoglo cu Platon și oligarhul fugar Ilan Șor. Aceștia distribuie pliante care îl prezintă pe Stoianoglo drept „slab și controlabil,” susținând că în cazul în care va câștiga, „bandiții vor reveni la putere și vor aduce haos în țară.” De asemenea, echipa lui Sandu afirmă că Stoianoglo „nu va fi perceput corespunzător nici în Occident, nici în Est,” că piața europeană pentru produsele moldovenești se va închide, iar Uniunea Europeană va înceta să mai acorde asistență financiară Moldovei.

Înainte de turul doi, tactica campaniei electorale a Maiei Sandu s-a schimbat semnificativ. Sloganul simplu și calm „Pentru Moldova” a fost înlocuit cu unul mai alarmist, „Salvăm Moldova”. Dacă în materialele electorale de dinaintea primului tur Sandu evita să critice alți candidați, în campania pentru turul doi, aceasta este axată în principal pe critica adversarului și pe apelul de a vota pentru ea pentru a „salva țara”.

S-au schimbat și culorile materialelor de campanie. În primul tur, predomina galbenul – culoarea partidului PAS, din partea căruia candidează Maia Sandu. Acum, galbenul este folosit mai puțin,fiind înlocuit în mare parte cu albastru.

Dezbaterile electorale

Punctul culminant al cursei electorale au fost dezbaterile dintre Sandu și Stoianoglo. Deși au fost organizate și înainte de primul tur, Sandu nu a participat. Înainte de turul doi însă, ea însăși a propus organizarea dezbaterilor cu Stoianoglo. Cei doi oponenți au discutat îndelung regulile, și în final dezbaterile au avut loc fără moderator, pe un teren neutru (mai multe detalii sunt prezentate în articolul „Disputa dezbaterilor”).

La dezbateri, Sandu a pus accent pe poziția instabilă a lui Stoianoglo în politica externă și pe lipsa rezultatelor din perioada în care a ocupat funcția de procuror general. La rândul său, Stoianoglo a subliniat situația dificilă în care se află țara.

Experții consultați de NM consideră că Sandu a ieșit învingătoare în dezbateri. Potrivit acestora, ea a preluat inițiativa de la început, a fost mai sigură pe sine și mai bine informată. „Dezbaterile nu au fost în favoarea lui Stoianoglo. S-a văzut că Sandu își înțelege mai bine rolul”, a remarcat politologul Ion Tăbîrță (mai multe detalii în articolul „Analiza dezbaterilor”).

După aceasta, Stoianoglo a refuzat să mai participe la dezbaterile de la Moldova 1 și de la alte posturi de televiziune.

Rating

Dezbaterile au oferit un plus de încredere susținătorilor Maiei Sandu. Dar oare va putea succesul în dezbateri să compenseze antiratingul ridicat al președintelui? Experții subliniază că, dacă primul tur este un concurs de popularitate, al doilea este mai mult un concurs al antiratingurilor, și câștigă adesea cel care are un antirating mai mic. Explicația constă în faptul că în turul doi este mai pronunțat votul de protest, iar în astfel de situații, reprezentanții puterii sunt mai rar avantajați. Sandu încearcă să contracareze această tendință prin apelul „salvăm Moldova”.

Antiratingul actualului președinte este, într-adevăr, mare. Conform sondajului „Barometrul opiniei publice” din octombrie, în Sandu nu au încredere 62% dintre respondenți, iar în Stoianoglo56%.

Influențe

Voturile lui Usatîi

În turul doi, un factor decisiv îl pot reprezenta voturile candidatului clasat pe locul al treilea în primul tur. În Moldova, pentru a treia oară, acest „vot de aur” este deținut de liderul „Partidului Nostru”, Renato Usatîi. La alegerile prezidențiale din 2016, Usatîi a îndemnat electoratul să voteze în turul doi pentru Igor Dodon.

Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată

La aceste alegeri, Usatîi a declarat că nu va merge să voteze în turul doi și i-a îndemnat pe alegătorii săi să decidă singuri pentru cine vor să voteze.

Pe de o parte, electoratul lui Usatîi este mai apropiat de cel al lui Stoianoglo, iar lipsa sprijinului deschis pentru unul dintre candidați ar putea face ca o parte dintre alegătorii lui Usatîi să migreze către candidatul socialiștilor. Pe de altă parte, alegătorii ar putea urma exemplul lui Usatîi și să nu participe la vot, ceea ce ar fi în avantajul Maiei Sandu.

Totuși, politologul Victor Juc consideră că este imposibil de prezis cum se vor comporta alegătorii lui Usatîi, deoarece aceștia sunt foarte diferiți, și reprezintă diferite flancuri.

Politologul Ion Tăbîrță a exprimat opinia că Usatîi și-a ales o poziție favorabilă pentru sine, amintind că sprijinul oferit Maiei Sandu în 2020 „l-a costat pe Usatîi locul în Parlament” (la alegerile parlamentare anticipate din 2021, blocul lui Usatîi nu a acces în Parlament).

Poziția lui Ceban

Un alt politician care ar putea avea o influență semnificativă în această cursă prezidențială este primarul capitalei și liderul partidului MAN, Ion Ceban. El și partidul său au criticat în mod repetat PAS și pe Maia Sandu. Totuși, Stoianoglo este candidatul socialiștilor, de care Ceban s-a distanțat anterior, câștigând alegerile pentru primărie și promițând că va fi un „primar apolitic”. Ulterior, însă, și-a creat propriul partid, declarându-l proeuropean. La referendumul pentru integrarea europeană, Ceban a făcut campanie pentru această direcție.

Ceban este destul de popular în Chișinău și anul trecut a câștigat al doilea mandat de primar. Conform sondajului „Barometrul Opiniei Publice” din octombrie, Ceban are un rating de încredere de 17%, în timp ce Stoianoglo are 22%, iar Renato Usatîi 16%.

Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată

Facebook/Ion Ceban

Înainte de turul doi, Stoianoglo s-a întâlnit cu Ceban. Acesta a calificat discuția cu Stoianoglo drept constructivă și i-a propus și Maiei Sandu o întâlnire. Tăbîrță a menționat că mulți așteptau o întâlnire între Ceban și Sandu. Totuși, el consideră că o astfel de întâlnire o poate costa pe Sandu o parte dintre voturile electoratului de dreapta, și „mulți probabil nu ar crede în sinceritatea președintei.” Expertul subliniază, de asemenea, că întâlnirea lui Stoianoglo cu Ceban nu garantează că toți susținătorii lui Ceban vor vota pentru candidatul socialiștilor. În plus, în primul tur, majoritatea chișinăuienilor au votat pentru Sandu.

În ultima zi de campanie electorală, primarul s-a întâlnit cu Maia Sandu. Acesta a menționat după întrevedere că este împotriva oricăror abuzuri, încălcărilor și cumpărării de voturi și că alegerile trebuie să fie libere și corecte. Acesta a ținut să precizeze că pentru a dezvolta orașul și pentru a păstra democrația în țară avem nevoie de fonduri europene.

Banii lui Șor

Un alt factor important în aceste alegeri este corupția electorală. După primul tur, Sandu a afirmat că 300 de mii de voturi au fost cumpărate. Poliția efectuase percheziții la membrii blocului „Victorie”, coordonat din Moscova de Ilan Șor. După primul tur, poliția a declarat că au fost trimiși din Rusia în Moldova 39 de milioane de dolari pentru a mitui alegătorii. Susținătorii lui Șor s-au organizat în chat-uri și grupuri pe Telegram. Au apărut informații că în aceste grupuri se îndemnă la vot pentru Stoianoglo, deși Șor nu a confirmat oficial acest lucru. Înainte de turul doi, Șor a îndemnat alegătorii să voteze pentru „oricare candidat, în afară de Maia Sandu.”

Poliția a intensificat eforturile de combatere a „rețelei lui Șor” înainte de turul doi, desfășurând aproape zilnic noi percheziții și arestări.

Ratingul negativ al Maiei Sandu, influența lui Usatîi și banii lui Șor. De ce alegerile de pe 3 noiembrie sunt mai imprevizibile ca niciodată

zdg.md

Creșterea prezenței la vot

În turul doi, prezența la vot este de obicei mai mare decât în primul, deoarece electoratul devine mai mobilizat. Încă de dinainte de alegeri, experții avertizau că încrederea în victoria MaieiSandu din primul tur ar putea avea un efect negativ pentru candidata PAS, demobilizând o parte din electoratul său. Acum, când există riscul ca Sandu să piardă fotoliul de șef de stat, alegătorii săi ar putea fi mai activi.

Pe de altă parte, încrederea în victoria lui Sandu poate mobiliza și electoratul opoziției. Totuși, acum, când Stoianoglo are șanse reale de a câștiga, electoratul său ar putea de asemenea să se mobilizeze mai activ. În 2020, diferența privind prezența la vot între primul și al doilea tur a fost de 10%. Anul acesta, însă, prezența din primul tur a depășit 50%, ceea ce este o rată destul de ridicată pentru Moldova.

Trei scenarii ale sociologilor

Cu câteva zile înainte de alegeri, compania sociologică IData a prezentat un nou sondaj. Având în vedere că rezultatele din primul tur au fost semnificativ diferite de cele ale sondajelor anterioare, IData a propus trei scenarii pentru turul doi, folosind diferite eșantioane. În toate variantele, Maia Sandu ar ieși învingătoare (Mai multe detalii am oferit aici).

Conform sondajului, 39,3% dintre participanți ar susține-o pe Sandu în turul doi, în timp ce 32,1% l-ar sprijini pe Stoianoglo. Între timp, 24,4% nu s-au decis, iar 4,2% au declarat că nu vor vota. Dintre cei care și-au exprimat clar opțiunea de vot, incluzând și diaspora, Sandu ar obține 55,2% dintre voturi, iar Stoianoglo 44,8%, potrivit estimărilor sociologilor.

Ce spun experții

Politologul Victor Juc consideră că Maia Sandu va câștiga în turul doi, dar cu un avans mic. Totuși, el afirmă că din punct de vedere matematic, Stoianoglo are șanse semnificative să câștige: „Mulți dintre alegătorii opoziției își vor transfera sprijinul către Stoianoglo. Există, de asemenea, câteva zeci de mii de alegători care au votat „pentru” la referendum, dar nu au votat pentru Sandu. În plus, sunt unioniști care poate nu au susținut-o pe Sandu în primul tur, dar cu siguranță vor vota pentru ea în al doilea,” a explicat Juc.

La rândul său, Ion Tăbîrță consideră că aceste alegeri sunt imprevizibile. „Șansele sunt de 50/50. În acest moment, nu se poate anticipa rezultatul final,” a concluzionat expertul.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: