“Satul German”, “Orașul de 15 minute”, un concept de cartier promovat tot mai mult în Occident

Conceptul urbanistic «Orașul de 15 minute», o soluție eficientă pentru ca localitățile urbane să fie mai blânde cu oamenii și să le salveze timpul pe care îl irosesc, de obicei, în trafic, este implementat și în Republica Moldova, în «Satul German». Extrem de popular în Occident, după ce a trecut cu brio testul în marile orașe ale lumii, «Orașul de 15 minute» a devenit o prioritate inclusiv pentru Comisia Europeană, care a elaborat și promovează în rândul țărilor membre o strategie de decongestionare a orașelor europene, bazată pe acest concept.

Ce înseamnă «Orașul de 15 minute»?

Înseamnă reorganizarea unor cartiere din orașele mari și dezvoltarea unei infrastructuri care să le ofere cetățenilor toate serviciile în apropiere de casă, la distanță de 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta — școală, grădiniță, magazine, farmacii, spital, centre de fitness și divertisment, centre de business unde își au locul de muncă, etc. Altfel spus, se creează condiții ca locuitorii să nu fie nevoiți să meargă în alt capăt de oraș, cu transportul public sau mașina personală, și să stea blocați în trafic, pentru a-și duce copii la școală și grădiniță sau pentru a merge la serviciu.

Este «Satul German» un «Oraș de 15 minute»?

Da, dacă comparăm proiectul acestui cartier cu cele mai importante principii ale «Orașului de 15 minute», și anume:

Să fie mult verde. Satul German va avea multe spații verzi în interiorul cartierului, cum ar fi parcul și alte zone de odihnă în aer liber, fâșiile forestiere și copacii de pe marginea tuturor străzilor centrale și secundare ale cartierului, dar și «centura verde», acel inel de verdeață care va înconjura cartierul de jur împrejur. Dezvoltatorul se pregătește din timp pentru înverzirea cartierului, plantând, în această primăvară, mii de copaci într-o pepinieră temporară, pentru a fi plantați peste 3 ani pe teritoriul «Satului German»;

Să fie serviciile de zi cu zi aproape de casă. Cartierul va avea propria grădiniță, școală, spital, centru comercial, farmacii, centru de fitness, centru de business, hotel, cel mai mare club de tenis din țară etc. Toate se află la distanță nu mai mare de 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta de locuință.

Să fie oraș al pietonilor și bicicliștilor. Pentru că este construit de la zero, «Satul German» va fi primul cartier din țară cu cea mai bogată rețea de piste pentru bicicliști, trotuare largi și zone pietonale.

Să fie solidaritate și colaborare între locuitori. Dezvoltatorul cartierului, omul de afaceri Ceslav Ciuhrii, care a declarat că va locui și el în «Satul German», arată un interes deosebit pentru ca în cartier să existe o comunitate unită, care împărtășește aceleași valori pentru ordine, liniște, mediu curat, implicare și decizii comune pentru comunitate. Nu în zadar dezvoltatorul a organizat deja câteva întâlniri cu persoanele care și-au cumpărat locuințe în «Satul German», cea mai recentă fiind acțiunea de plantare a copacilor, urmată de picnic, muzică și voie bună.

La întrebarea despre cât de mult este «Satul German» un «Oraș de 15 minute» urmează să răspundă, pe larg, într-o serie de filmulețe, care vor fi publicate pe pagina de Facebook a proiectului. Primul filmuleț îl puteți urmări mai jos.

Despre «Satul German»

Este cel mai mare proiect imobiliar din Republica Moldova din ultimii 30 de ani: un cartier «oraș în oraș», construit, de la zero, într-o zonă ecologică, pe bulevardul Dacia, la ieșirea din capitală. Se va întinde pe o suprafață de 800 mii mp și va avea cea mai bogată infrastructură, cu bulevarde și străzi largi, cu trotuare spațioase și rețea largă de piste pentru bicicliști, dar și cea mai bogată infrastructură socială: școală, grădiniță, spital etc. Cartierul amintește de stilul și liniștea suburbiilor europene — va avea doar 38 de blocuri de până la șase etaje, 800 de vile, și o capacitate de 5000 de locuitori. Mai multe informații despre proiect, tipurile de locuințe și oferte găsiți la Departamentul Vânzări — +373 22 99 11 11, email — [email protected].

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Ministerul Infrastructurii, după ce transportatorii au criticat modificările la lege și au amenințat cu proteste: „Soluțiile durabile se construiesc prin dialog”

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a venit cu o reacție după ce transportatorii auto au amenințat cu proteste, acuzând lipsa de transparență și favorizarea unor interese private în proiectul de modificare a Codului transporturilor rutiere. Într-un comentariu pentru NewsMaker, instituția a subliniat că în prezent peste 300 de localități din țară nu beneficiază de servicii regulate de transport, iar modificările propuse urmăresc construirea unui sistem funcțional, care să răspundă nevoilor reale ale populației. Ministerul a precizat că rămâne deschis la consultări, recunoscând că reformele generează adesea reacții aprinse.

„Obiectivul demersului rămâne construirea unui sistem de transport funcțional, transparent și predictibil, care să permită intervenția autorităților acolo unde nevoile populației nu sunt acoperite. În mod firesc, unele direcții pot genera reacții emoționale, mai ales atunci când afectează interese economice sau poziții dominante. Aceste reacții fac parte din dinamica normală a proceselor de reformă. Ministerul vizează un echilibru între interesele cetățenilor, autorităților publice locale, operatorilor de transport și ale statului, bazat pe date, analiză și reguli clare. Protestele și exprimarea publică a nemulțumirilor sunt firești într-o democrație, însă soluțiile durabile se construiesc prin dialog profesional și compromis responsabil”, potrivit răspunsului oferit de MIDR, pentru NewsMaker.

Ministerul a reiterat că a inițiat un proces de analiză și consultare a cadrului normativ din domeniu, ca urmare a sesizărilor acumulate și a necesității de a adapta programele de transport la realitățile din teritoriu. Propunerile transmise recent pentru consultare cu asociațiile transportatorilor au caracter preliminar și urmăresc fundamentarea unor soluții aplicabile, în cadrul unui dialog tehnic și instituțional.

Totodată, reprezentanții asociațiilor de profil, inclusiv APOTA, au fost invitați constant la discuții, ultima întâlnire având loc în luna noiembrie. Propunerile transmise de aceste organizații vor fi analizate și integrate în măsura în care sunt compatibile cu interesul public.

„Firesc, organizațiile profesionale promovează interesele economice ale membrilor lor, iar rolul
Ministerului este de a echilibra aceste interese cu cele ale comunităților locale și ale statului. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale rămâne deschis consultărilor. Inițiativa va
parcurge toate etapele de transparență decizională prevăzute de lege, într-un proces asumat,
verificabil și orientat exclusiv spre interesul public”, a mai explicat instituția.

Amintim că, luni, 22 decembrie, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a expediat o scrisoare premierului Alexandru Munteanu, prin care și-a exprimat nemulțumirea față de proiectul de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzând lipsă de transparență și favorizarea unor scheme de corupție.

Transportatorii au avertizat că ar putea declanșa proteste dacă Guvernul nu intervine pentru remedierea situației.

„Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, se arată în document.

APOTA susține că reformele din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități și că proiectul propus promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană, contrar Regulamentului (UE) nr. 1370, al cărui aplicare este solicitată de transportatori de mai mult timp. De asemenea, organizația afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.
***
Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Uzina Metalurgică din Rîbnița intră în șomaj tehnic: angajații ar urma să primească doar două treimi din salariu

Uzina Metalurgică din Rîbnița (MMZ) ar urma să intre, începând cu 23 decembrie, în regim de șomaj tehnic. Măsura ar urma să fie aplicată până la sfârșitul anului, scrie IPN cu referire la surse. În această perioadă, angajații ar urma să fie plătiți cu doar două treimi din salariu.

Contactați pentru o reacție, reprezentanții Biroul politici de reintegrare au declarat pentru NM că „aceste tendințe se repetă pe parcursul unui an la Uzina Metalurgică din Rîbnița și sunt o consecință a crizei energetice”. Chișinăul reamintește că criza energetică din regiune „nu a fost provocată și nu este menținută de autoritățile constituționale”.

Contactat, Vadim Ceban, directorul interimar al Moldovagaz – compania care asigură tranzitarea gazelor de la frontieră către regiunea transnistreană – a refuzat să ofere detalii privind situația din stânga Nistrului. Potrivit acestuia, „în prezent, livrările au loc în baza solicitărilor zilnice”. „Altceva nu pot să vă spun”, a declarat Vadim Ceban pentru NM.

Reamintim, Tiraspolul se află, din 18 decembrie, în stare de urgență economică. Măsura a fost reintrodusă în plină iarnă, pentru o perioadă de 30 de zile, din cauza reducerii livrărilor de gaze naturale către regiune. Detalii – AICI.

Pe 17 decembrie, vicepremierul pentru Reintegrare, Valeriu Chiveri, a declarat că dificultățile au apărut după ce agentul de plată pentru gazele livrate regiunii transnistrene a fost schimbat din nou. Potrivit oficialului, problema este una tehnică, nu politică, și a survenit după ce autoritățile de la Tiraspol au respins schema de livrare a gazelor propusă de Chișinău – susținută de partenerii europeni – optând, în schimb, pentru mecanismul sugerat de Moscova, pe care Chiveri îl califică drept nesustenabil. Vicepremierul Chiveri a avertizat atunci că astfel de crize energetice pot apărea în mod repetat, inclusiv la intervale de câteva săptămâni, din cauza instabilității modelului de alimentare cu gaze al regiunii. Detalii – AICI.

NewsMaker a explicat tot ce se cunoaște despre situația energetică și economică din stânga Nistrului, ce evoluții sunt anticipate pentru anul următor și în ce măsură Republica Moldova s-a apropiat, în această perioadă, de obiectivul reintegrării țării. – AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
NewsMaker

Probleme cu transportul pe final de an? Transportatorii amenință cu proteste; scrisoare deschisă către premier

Transportatorii auto ar putea ieși din nou la proteste, după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a elaborat un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzat de lipsă de transparență și de favorizarea unor scheme de corupție. Nemulțumirile au fost transmise oficial printr-o scrisoare deschisă semnată de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, și adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, de la care transportatorii cer implicare directă pentru remedierea situației.

Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, potrivit documentului.

În scrisoarea deschisă, APOTA acuză Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție și decizii ilegale în gestionarea rețelei de rute, precum și MIDR de incapacitatea de a interveni eficient, în pofida instrumentelor legale existente. Transportatorii afirmă că așa-numitele „reforme” din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități.

Asociația mai susține că proiectul promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană și contravin Regulamentului (UE) nr. 1370, a cărui implementare este cerută de transportatori de mai mult timp. În același timp, APOTA afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

„Pentru acest beneficiar a fost inventată schema de corupție denumită e-GPS și e-bilet, camuflată sub lozinci populiste de fiscalizare și digitalizare. Același beneficiar este favorizat de inacțiunile ANTA în combaterea transporturilor ilegale pe ruta Chișinău–raioanele de nord, este autorul celor mai grave atacuri de tip „rider” din domeniul transportului de pasageri și, nu în ultimul rând, reprezintă o căpușă a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, adusă în stare de incapacitate de plată. Proiectul MIDR nu este decât o continuare a promovării intereselor ilegale ale acestui beneficiar”, se mai arată în scrisoarea asociației.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.

NewsMaker a solicitat o reacție de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de la Agenția Națională Transport Auto, însă la momentul publicării materialului, nu am primit un răspuns.

Deocamdată, nici premierul Alexandru Munteanu nu a reacționat public la revendicările transportatorilor.

Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
europalibera.org

Primea bani pentru a le găsi un loc de muncă în Israel, dar nu își onora obligația. Un moldovean, condamnat la 7 ani de închisoare

Un moldovean în vârstă de 51 de ani a fost condamnat în primă instanță la 7 ani de pușcărie pentru 9 cazuri de escrocherie. În mai multe episoade, bărbatul a promis victimelor locuri de muncă peste hotare, inclusiv în Israle, și ajutor pentru perfectarea documentelor, însă după ce primea banii, nu își onora obligațiile. Informațiile au fost raportate de Procuratura Generală (PG) într-un comunicat din 22 decembrie.

Infracțiunile au fost comise în perioada decembrie 2015 – iulie 2019.

În mai multe situații, inculpatul a promis victimelor locuri de muncă în străinătate, inclusiv în Israel, precum și ajutor în perfectarea actelor necesare plecării, fără intenția de a-și respecta promisiunile. De asemenea, în perioada iunie – noiembrie 2018, inculpatul a mințit câteva victime prin promisiunea de livrare a motorinei la un preț avantajos, fără a-și onora obligațiile, după recepționarea banilor. Prin acțiunile ilegale ale inculpatului, victimele au suferit un prejudiciu total de  peste 66 000 lei”, a precizat PG.

Instanța la condamnat pe inculpat la 7 ani de închisoare cu executarea pedepsei într-un penitenciar de tip semiînchis.

Potrivit PG, la faza urmăririi penale, inculpatul și-a recunoscut parțial vina.

Examinarea cauzei s-a desfășurat în lipsa inculpatului, întrucât nu s-a prezentat la ședințele de judecată și a fost ulterior anunțat în căutare.

Focuri de armă la Inspectoratul de poliție Centru: dosar penal și demisii. Cernăuțeanu neagă versiunea lui Costiuc

Deputatul partidului „Democrația Acasă”, Vasile Costiuc, susține că, în noaptea de 18 spre 19 decembrie, în sediul Inspectoratului de Poliție Centru din Chișinău ar fi fost trase aproximativ 30 de focuri de armă, după ce mai mulți angajați ar fi sărbătorit Ziua Poliției. Șeful Inspectoratului General al Poliției, Viorel Cernăuțeanu, a confirmat pentru NewsMaker că a avut loc un incident, însă a respins versiunea cu „30 de împușcături” și a negat orice tentativă de mușamalizare a cazului. Între timp, Procuratura Generală a deschis un dosar penal, iar polițistul implicat, împreună cu conducerea IP Centru, au fost eliberați din funcție.

Potrivit lui Costiuc, totul ar fi început într-un local din centrul capitalei, unde ar fi izbucnit un conflict între un șef din cadrul poliției criminale și un alt cetățean. Ulterior, pentru a calma situația, persoanele implicate ar fi fost aduse la sediul IP Centru. Deputatul susține că focurile de armă ar fi fost trase în jurul orei trei dimineața.

„Pe la ora trei noaptea, unul dintre ei s-a apucat să tragă cu arma. A tras în jur de 30 de ori. Era ca în Vestul Sălbatic. 30 de gloanțe. Cu asta trebuie să se ocupe poliția?”, a declarat Vasile Costiuc într-un live transmis pe 22 decembrie, din fața sediului IP Centru.

Totodată, Costiuc l-a acuzat public pe șeful Inspectoratului General al Poliției, Viorel Cernăuțeanu, că ar fi încercat să mușamalizeze cazul.

Cernăuțeanu: „A fost incident, dar nu așa cum declară cineva”

În reacție, Inspectoratul General al Poliției precizează că s-a autosesizat pe acest caz încă pe 19 decembrie. Pentru a exclude orice suspiciune de mușamalizare, a fost sesizată Procuratura, care examinează circumstanțele incidentului. Totodată, a fost dispusă o anchetă disciplinară de serviciu.

Potrivit Poliției, în momentul incidentului, arma de serviciu a angajatului vizat se afla în unitatea de gardă și nu era asupra acestuia. În urma primelor examinări, au fost identificate trei cartușe. Conform declarațiilor polițistului vizat, cele trei focuri de armă ar fi fost efectuate din arma personală, deținută legal, care ar fi avut anumite defecțiuni. Toate aceste aspecte urmează să fie verificate în cadrul anchetei, inclusiv prin expertiza armei.

IGP mai precizează că, la acel moment, în sediul inspectoratului nu au avut loc conflicte între angajați sau persoane civile, în special cu împușcături.

„Nu au avut loc împușcături între angajați – 30 de împușcături cum declară cineva – a fost incident, dar nu așa cum declară cineva. Era o singură persoană care nu arma personală a efectuat tragerea respectivă, premeditat discutăm, noi nu avem certitudinea. Dar pentru acțiunile ilegale comise, persoana respectivă a fost concediată, la fel și conducerea inspectoratului respectiv. Noi nu am mușamalizat nimic. Toate materialele la ziua de vineri erau înregistrate și toate organele sesizate deja”, a precizat șeful IGP, Viorel Cernăuțeanu, pentru NewsMaker.

Reprezentanții Procuraturii Generale au confirmat pentru NM că „pe faptul pretinselor acțiuni ilegale ale unor angajați ai Poliției, Procuratura municipiului Chișinău, Oficiul Centru a înregistrat un proces penal”. „Se efectuează acțiunile procesuale ce nu suferă amânare, iar cu detalii despre mersul investigațiilor vom reveni pe parcurs”, a precizat ofițera de presă a instituției, Violina Moraru.

Precizăm, în urma incidentului, au fost eliberați din funcție polițistul vizat, precum și conducerea Inspectoratului de Poliție Centru – șeful și șeful adjunct.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: