Scumpirea se amână. CMC a discutat jumătate de zi despre noile prețuri pentru călătoriile cu autobuzul și troleibuzul și… nu a votat
Full Article 4 minutes read

Scumpirea se amână. CMC a discutat jumătate de zi despre noile prețuri pentru călătoriile cu autobuzul și troleibuzul și… nu a votat

Consilierii municipali nu au adoptat, în ședința din 9 iunie, inițiativa privind scumpirea biletelor pentru călătoriile cu autobuzul și troleibuzul, în Chișinău, până la 6 lei. Asta cu toate că la întrunire a participat și primarul Ion Ceban, care a adus argumente în favoarea inițiativei, a spus că și-o asumă din punct de vedere politic și a subliniat că dacă tariful nu va fi majorat, întreprinderile municipale de transport public vor falimenta. La finalul ședinței, a fost supusă la vot propunerea privind adoptarea noii metodologii de calcul a tarifului, însă aceasta nu a întrunit un număr suficient de voturi pentru a fi adoptată.

Primarul Ion Ceban a ținut un discurs în fața consilierilor municipali, în care a explicat de ce este necesară scumpirea biletelor pentru autobuz și troleibuz.

Nu găsiți 10 eurocenți costul unei călătorii în transportul public nicăieri în lume. Sunt orașe sau orașe-state distincte în care PIB-ul național este în top cinci din lume, care își pot permite politică socială, având o populație foarte mică. În rest, dacă mergeți la Iași, echivalentul costului astăzi, peste Prut, este 12,5 lei. Mulți spun: vrem ca la Berlin, Paris, Londra sau Frankfurt. Acolo aceste costuri sunt de la 60 de lei în sus”, a argumentat Ceban.

Edilul a mai spus că tariful trebuia corectat periodic, o dată la cel puțin 2-3 ani, lucru care nu s-a întâmplat din 2009. Acesta a amintit de prețul în creștere la carburanți și a subliniat că factorii privind majorarea tarifului sunt obiectivi.

Dacă noi ne dorim ca tot transportul public, la un moment dat, să staționeze în mun. Chișinău – calea este de a nu revizui tarifele. (…) Întreprinderile de transport municipal sunt la un pas de faliment. Noi vorbim de calitatea transportului. Și este cu adevărat de calitate. Salariile [angajaților] sunt de 15-17 mii de lei. Toți banii aceștia nu se iau de nicăieri. Am spus că nu vom majora tariful până nu vom crea condiții normale pentru angajați și pentru călători”, a mai spus Ceban.

De asemenea, edilul susține că tariful de 6 lei pentru călătoriile cu autobuzul și troleibuzul „nu rezolvă problema”.

Oricum vom subvenționa cu 500-600-700 mln de lei aceste întreprinderi. Dar nu le aducem în prag de faliment. Dacă cineva vrea ca într-o zi transportul din Chișinău să nu pornească – nicio problemă: nu votați. Dacă vrea să falimenteze: nu votați. Da, eu îmi asum și puteți să mă loviți politic. Eu nu sunt groparul întreprinderilor municipale”, a mai spus primarul.

Consilierul Partidului „ȘOR” Serghei Burgudji l-a întrebat pe Ceban de ce și călătoriile cu transportul electric trebuie să coste 6 lei, la fel ca cele cu autobuzul.

6 lei nu este tariful final. În cazul în care procurați un abonament pentru 6 luni, prețul la două călătorii pe zi devine prețul mediu între autobuz și troleibuz – 2,7 lei. Dacă faceți 6 călătorii, ajungeți la prețul de sub 2 lei. Cu același abonament puteți călători de la Vadul lui Vodă la Sîngera”, a răspuns Ceban.

De tarife preferențiale la abonamente se vor bucura elevii, studenții, angajații sistemului de învățământ, precum și copiii din familii monoparentale și cei din familii cu mulți copii. Gratis vor călătorii 200 de mii de pensionari, 40 de mii de elevi ai claselor I-IV.

La final, consilierii municipali au suspus la vot inițiativa privind modificarea metodologiei de calcul a tarifelor, însă propunerea nu a întrunit numărul necesar de voturi.

***

Despre planul Primăriei de majorare a tarifelor pentru călătoriile cu autobuzele și troleibuzele din Chișinău au anunțat consilierii municipali ai fracțiunii Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) încă anul trecut. Atunci, reprezentanții primarului Ion Ceban au declarat că informațiile ar fi „declarații politice”. PAS solicita desfășurarea unui audit la Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze înainte de aprobarea noilor tarife majorate.

În prezent, o călătorie cu troleibuzul, la Chișinău, costă 2 lei. O călătorie cu autobuzul – 3 lei, la fel ca și o călătorie cu microbuzul.

 

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: