Cozi kilometrice s-au format pe parcursul ultimelor zile, la mai multe puncte vamale din Republica Moldova, din cauza nefuncționării sistemului informațional român, lipsei de personal în România, dar și infrastructurii din preajma posturilor vamale din țara noastră. Precizările au fost făcute de directorul Serviciului Vamal, Igor Talmazan, în cadrul ediției din 6 iunie a emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8.
„Ce se întâmplă în vămi nu este de o zi sau de o săptămână, este deja de la începutul războiului, de atunci s-au format aceste cozi în vamă. Pur și simplu, problema s-a accentuat în ultimul weekend. A căzut sistemul informațional din partea română și practic, s-au blocat aceste vămi. Dacă vama română nu a activat practic undeva 30 de ore și de exemplu, postul vamal Leușeni procesează în jur de 250 de camioane per zi în medie, la un simplu calcul, vedem că s-au format cozi de 7-8 km, care se atestă atât la Sculeni, cât și la Leușeni și în special, la Giurgiulești”, a declarat Igor Talmazan.
Potrivit acestuia, s-au luat măsuri pentru a fluidiza trecerile și nu există probleme de comunicare cu România. Însă problema nu este ușor de soluționat.
„Indiferent de ce măsuri de fluidizare am face noi pe partea RM, în situația în care nu pot trece podul tehnic, deja ele sunt egale cu zero. Imediat ce s-a început acest război, am dispus diferite măsuri pentru a accelera cumva procesul de facilitare a trecerii mijloacelor de transport. Dacă până la începerea războiului, trecerea prin România era asigurată prin trei puncte vamale: Giurgiulești, Sculeni, Leușeni, atunci la moment, sunt deja cinci posturi vamale”, a menționat șeful Serviciului Vamal.
Probleme există și în ceea ce privește sincronizarea capacităților posturilor vamale, dar și infrastructura din RM.
„La noi, capacitatea de efectuare a operațiunilor posturilor vamale este mai mare decât în partea română. Personalul vamal este mult mai mic decât în RM. La moment, noi am transferat mai multe persoane în posturile vamale, dar nu este necesar, întrucât oricum este blocat podul. Este vorba de infrastructura atât a posturilor vamale, cât și în adiacența posturilor vamale. Noi nu avem parcări, unde conducătorii auto ar putea staționa și în acest timp, nu ar fi nevoie să se deplaseze la fiecare mișcare de mijloc de transport”, a adăugat Talmazan.
Amintim că peste 200 de camioane au fost nevoite să aștepte ore în șir la vama Albița, sâmbătă, după ce patru posturi vamale din România și-au sistat activitatea.
Iar pe 2 iunie, un şofer de TIR, cetăţean al Republicii Moldova în vârstă de 62 de ani, care a aşteptat aproape 20 de ore să treacă graniţa cu România, a murit.