În pofida faptului că este vară, întreprinderea de stat Termoelectrica se pregătește intens pentru noul sezon de încălzire. În afară de aceasta, consumatorilor li se propune să-și modernizeze sistemul de încălzire din locuințe, înlocuind sistemul de distribuţie a agentului termic pe verticală cu cel pe orizontală. Astfel, proprietarul apartamentului devine independent de vecini și de responsabilii care decid începerea sezonului de încălzire. Despre felul cum vă puteți instala sistemul centralizat de termoficare, în ce constă beneficiile și cât costă acesta, a explicat directorul general al întreprinderii Termoelectrica, Veaceslav Eni, într-un interviu pentru NM.
Aș vrea să începem cu un bilanț privind sezonul de încălzire al perioadei 2019-2020. Cum îl puteți caracteriza?
Sezonul de încălzire 2019-2020 a fost unul alert. Iarna a fost puțin mai blîndă, față de alți ani. Chiar și așa, Termoelectrica a asigurat toți consumatorii cu agent termic. În municipiul Chișinău sunt peste 500 de mii de locuitori care sunt asigurați 24/24, pe parcursul întregului an, cu agent termic și apă caldă.
Nu putem spune că a fost un sezon simplu. Într-adevăr, avînd în vedere temperaturile ridicate pe timp de zi și temperaturile scăzute pe timp de noapte, sistemul a avut bătăi de cap. Am fost nevoiți ca, zilnic, din opt în opt ore să reglăm agentul termic pentru ca oamenii să nu simtă că este foarte cald ziua, iar noaptea să nu fie frig. Pot să spun că ne-a reușit. Pentru ca sezonul de încălzire să decurgă fără incidente este nevoie ca pregătirile să fie efectuate încă din vară.
Echipa Termoelectrica a avut grijă pe parcursul verii 2019 să pregătească sistemul pentru că în iarnă să nu existe incidente și probleme ce țin de livrarea agentului termic.
Să înțelegem că ați reușit să evitați incidentele?
Practic, acestea nu au existat. Toate incidentele sau avarierile care se întâmplau în trecut au fost reduse la minimum. Au existat maximum 3-4 incidente mai notabile pe parcursul întregului sezon de încălzire. Din fericire, consumatorul nu a simțit niciun disconfort și asta pentru că orice intervenție efectuată de Termoelectrica este soluționată în maximum 8 ore. Chiar și în aceste cazuri nu am avut situații când a fost încălcat regulamentului ANRE cu privire la restabilirea avarierilor.
Până în anul 2016 au fost probleme tehnice în furnizarea de apă caldă pe timp de vară. Timp de o lună, practic, tot Chișinăul rămânea fără apă caldă la robinete. Cum ați reușit să eliminați această practică? Ce eforturi au fost făcute în acest sens?
Într-adevăr, anterior, producerea apei calde menajere era sistată timp de o lună-o lună și jumătate în tot municipiul Chișinău. Se întâmpla pentru că CET-ul intra în reparație capitală și apa caldă era sistată. Echipa Termolectrica a reușit să elimine aceste practici. Pentru asta a fost necesar să schimbăm radical prestarea acestui serviciu. A fost un scop ambițios, a existat și un risc. Însă, pînă la urmă, am reușit. Și din 2016, într-adevăr, s-au făcut niște lucrări atît din punct de vedere tehnic, cît și hidraulice. Datorită acestora, din 2016, noi practic livrăm 24/24, întregul an, agent termic sub formă de apă caldă menajeră. Tot municipiul Chișinău se bucură de acest serviciu, non-stop.
Care au fost investițiile? La ce sumă se ridică?
Nu vorbim de investiții foarte mari. Au fost mai mult investiții din punct de vedere tehnic, de proiectare. Practic s-a riscat, însă în urma testării, s-a stabilit că echipa Termoelectrica a avut perfectă dreptate și atunci am putut implementa acest sistem.
Dar care au fost riscurile?
Exista un risc la calculul acestui regim hidraulic, deoarece ne-am propus să unim într-un singur sistem toate rețelele din municipiul Chișinău. Exista un risc de presiuni mai înalte și atunci puteau să aibă loc scurgeri de agent termic. Însă, pînă la urmă, specialiștii noștri au efectuat niște calcule foarte exacte, datorită cărora au fost evitate toate aceste riscuri.
Termoelectrica a făcut eforturi mari în ultimii ani pentru eficientizarea tehnică și operațională a întreprinderii. Ați reușit să luați un împrumut de la Banca Mondială, pentru multiple modernizări. Ce ați reușit să realizați, mai exact, în acel proiect?
Termoelectrica a avut oportunitatea și a încheiat un contract de credit cu Banca Mondială. Vorbim despre primul proiect SACET din municipiul Chișinău. Au fost efectuate un șir de investiții, conform contractul respectiv. De asemenea, Termoelectrica a continuat și din surse proprii să modernizeze și sistemul său de termoficare. În cadrul proiectului Băncii Mondiale au fost construite mai mult de 40 de kilometri de rețea, a fost construită o stație de pompare nouă, care ne-a oferit posibilitatea livrării agentului termic 24/24 și apei calde menajere, au fost renovate alte trei stații de pompare – cele mai importante care prestează agentul termic în municipiul Chișinău. De asemenea, au fost investiții în instalarea Punctelor Termice Individuale în blocuri locative, unde, de asemenea, pentru consumatori este un beneficiu extraordinar. Pe parcursul acestor patru ani se vede deja rezultatul și efectul pe care noi ni l-am dorit. În primul rînd, a crescut fiabilitatea sistemului, a crescut posibilitatea de manevrare a prestării serviciului de agent tehnic în municipiul Chișinău. Nu în ultimul rând, a crescut calitatea acestui serviciu, care este foarte important pentru consumatorul nostru final.
Și în ce volum au fost aceste investiții?
Suma a fost de 40 de milioane de dolari, au fost mai multe pachete – în jur de 13, implementate cu succes și chiar înainte de termen. Mai mult ca atît: în cadrul acestui proiect major s-a reușit o economie de la toate licitațiile care au avut loc, în jur de 3 milioane de dolari. Și atunci, suplimentar, Termoelectrica a venit cu încă o solicitare către Banca Mondială – ca aceste investiții să fie redirecționate în continuare. Pe ultima sută de metri am reușit să instalăm la CET Sursa-1 o pompă și un motor cu convertizor nou. Ca să înțelegeți la ce mă refer: anterior, aceasta pompă cu motor consuma 5 megawatt pe oră – un consum extraordinar de mare. Acum, după modernizare, consumul constituie 3,2 megawatt. Este o investiție foarte importantă în sistemul de termoficare.
Cum au fost resimțite aceste investiții în calitatea serviciilor prestate consumatorilor?
Beneficiile au început să fie resimțite și vor continua să fie resimțite și în următorii ani. În primul rînd, consumătorul beneficiază de servicii de calitate, un serviciu care este prestat 24/24. Mai mult ca atît, instalarea acestor Puncte Termice Individuale permit o reducere la factura propriu- zisă a consumatorului. Pe parcursul ultimilor patru ani, Termoelectrica a instalat peste 900 de Puncte Termice Individuale din 5 000 care sunt necesare în tot municipiul Chișinău. Pe viitor, ne propunem ca, în cîțiva ani, să reușim să instalăm în fiecare bloc din municipiul Chișinău aceste Puncte Termice Individuale.
Ați vorbit despre această Soluție de Încălzire Centralizată Autonomă (SACET), cunoscută și ca distribuție pe orizontală și Punct Termic Individual instalat la branșamentul blocului. Care este specificul acestui sistem și prin ce este mai bun față de sistemul monotubular tradițional?
Soluția modernă de termoficare pe care Termoeletrica o promovează ca Încălzire Centralizată Autonomă este, în primul rând, mai îndependentă. În al doilea rînd, este mai calitativă și consumatorul a simțit-o practic din prima lună de implementare a acestui sistem centralizat de încălzirea autonomă. Ce prevede acest sistem – este foarte simplu: Termoelectrica instalează în casa scării acest punct termic individual. Sunt două țevi care asigură turul și returul instalat în casa scării. Respectiv, de la această rețea, la fiecare etaj este instalat un bloc unde sunt montate contoarele de apă caldă menajeră și căldură și fiecare consumator este conectat direct la această rețea și beneficiază de încălzire și apă caldă menajeră.
Termoelectrica a obținut o experiență destul de mare în acești patru ani. Noi avem în jur de 56 de blocuri locative unde a fost instalat acest sistem de încălzire autonomă.
Ce presupune și care sunt beneficiile? În primul rând, consumatorul are contract direct cu Termoelectrica. De fapt, este un contract semnat între Termoelectrica, gestionar și proprietarul propriu zis. În al doilea rând, consumul de agent termic și apă caldă menajeră se reduce cu 50% , minimum 30%. Fiecare apartament este asigurat cu contor. Adică persoana consumă atît cît dorește și cît este necesar. Nu depinde de vecinii săi, se conectează și debranșează atunci cînd dorește. Nu mai așteaptă decizia primăriei sau a altui organ public pentru a se conecta la agentul termic. Și vara, dacă vrea, poate să-și deschidă robinetul și să consume încălzirea.
Ca să înțelegeți, apa caldă menajeră este un produs din agentul termic. Termoelectrica dispune întregul an, 24/24, de agent termic în rețea. Adică apa care circulă în toate rețelele – practic 1500 de kilometri de rețea în municipiu, este la o temperatură de pînă la 80 de grade. Respectiv, din acest agent termic, are loc prepararea atît a căldurii, cît și a apei calde menajere. Și atunci consumatorul poate să utilizeze oricînd dorește el și apă caldă și agent termic.
Și care sunt etapele de trecere la acest sistem?
Nu este complicat, este foarte simplu. Colegii de la Termoelectrica au creat chiar și un serviciu separat care se ocupă de acest aspect. Reprezentanții instituției merg la consumatorii noștri și le explică ce este încălzirea centralizată autonomă, care sunt procedurile de conectare. În principiu, după cum știți, tot fondul locativ din municipiu Chișinău are mai mult de 35 de ani. Noi știm starea sistemului intern, atît a rețelelor de agent termic și de apă caldă, cît și de apă, chiar și canalizare. Oricum, va veni ziua cînd gestionarii fondului locativ de comun cu proprietarii apartamentelor, vor fi nevoiți să facă intervenții la sistemul ingeneresc intern al blocului, pentru întreținere, reparație și pe alocuri chiar înlocuire. Astfel, noi am propus o soluție cu mult mai simplă și cu mult mai eficientă atît din punct de vedere al costurilor, cît și ca timp.
Este necesar acordul locatarului, de fapt, a consumatorului propriu zis și a gestionarului fondului locativ. În ultimii trei ani, în fiecare vară, echipele Termoelectrica mergeau prin curțile blocurilor locative, sîmbăta și duminica. Se făceau diferite întruniri, specialiștii noștri le explicau consumatorilor ce este distribuția orizontală, această încălzire autonomă de care vorbim noi.
Am avut cazuri cînd a fost inițiativa gestionarului fondului locativ și a locatarilor propriu zis. S-au adresat la noi, noi am instalat punct termic individual, iar ultimii pe intern au efectuat această distribuție pe orizontală, azi și-au instalat în apartamente, lucrările au fost executate în apartamente de către ei și în casa scării de către Termoelectrica.
Am avut chiar în proiectul Băncii Mondiale 17 blocuri locative la care Termoelectrica a venit cu instalarea punctul termic individual și distribuție tur-retur în casa scării, iar locatarii și-au efectuat lucrările în apartamente.
Și care ar fi investițiile necesare pentru fiecare gestionar – locatar și, respectiv, Termoelectrica?
Nu știu dacă putem să vorbim de careva sume exacte, deoarece mai avem diferite situații, avem blocuri locative diferite. Depinde de ce fel de bloc locativ este, de cîte apartamente sunt. Sunt mai mulți factori care pot influența suma finală de investiție. Reieșind din practica pe care o avem deja în obiectivele unde a fost deja instalată această încălzire autonomă centralizată, suma pornește de la 5 mii de lei pentru un apartament și poate ajunge la 15 mii de lei.
Explic: Termoelectrica instaleză punctul termic individual și rețeaua propriu zisă tur-retur în casa scării. Sunt două țevi care sunt fixate. În casa scării, la fiecare etaj, are loc distibuția pe orizontală tur/retur care întră în apartamente exact ca la o încălzire autonomă și instalarea caloriferelor. Sunt cazuri cînd toți locatarii și-au schimbat caloriferele, le-au modernizat. Sunt cazuri cînd au păstrat caloriferele care erau inițial și au schimbat numai rețeaua tur-retur. Sunt cazuri unde consumatorul și-a modificat și sistemul de apă rece odată cu modificarea și astfel blocul locativ a devenit modern și cu rețelele interne absolut noi.
În momentul cînd se înstalează distribuție orizontală, în mod automat, celelalte țevi care traversau fiecare cameră din apartament pot fi scoase. Este mai comod și pentru consumator, nu mai are nevoie de ele.
Am avut și cazuri cînd a fost foarte greu să convingem consumatorul, dar până la urmă, acesta înțelege. Este important de înțeles că proprietarul acestor sisteme este însuși consumatorul, nu este Termoelectrica și nici gestionarul fondului locativ. Gestionarul fondului locativ numai gestionează sistemul intern, însă proprietarul tuturor sistemelor interne ingenerești este însuși deținătorul apartamentului.
Am avut cazuri mai dificile cu persoanele vârstnice, care duc lipsă de resurse cu financiare. Am avut un caz cînd Termoelectrica a fost nevoită să conecteze jumătate dintre apartamente la acest sistem autonom și a fost nevoită să mențină încă o lună și sistemul vechi, deoarece o bună parte dintre vecini au refuzat categoric deși, inițial au acceptat să se conecteze. Ulterior, aceștia au refuzat să investeasca resurse proprii ca să își facă acest sistem pe intern. Însă vreau să vă spun că după prima lună de consum a agentului termic și a apei calde menajere, au mers toți la gestionar și au cerut să fie și ei conectați la acest sistem. Asta după ce au realizat că vecinii au primit facturi cu 40% mai mici.
Dar trebuie acordul tuturor locatarilor?
Da. Pînă la implementarea acestui sistem, Termoelectrica semnează un acord de colaborare cu gestionarul fondului locativ. Ulterior, se desfășoară adunarea generală a locatarilor, unde se ia o decizie conform legislației în vigoare și se perfectează un proces verbal, iar toți locatarii își dau acordul pentru a implementa acest proiect. Pînă la urmă, beneficiul implementării acestui sistem de termoficare, încălzirea autonomă centralizată, este numai în favoarea consumatorului și nicidecum a întreprinderii Termoelectrica. Dimpotrivă, Termoelectrica instalează Puncte Termice Individuale, are niște cheltuieri suplimentare. Ce ne motivează să le instalăm? Dorința ca serviciul nostru să fie mai bun, consumatorul să fie mulțumit de calitatea serviciului și nu în ultimul rînd, de prețuri. Modernizăm sistemele interne ale blocurilor locative – automat consumatorul economisește pînă la 50% la facturi cu tariful existent.
Care este diferența dintre încălzirea autonomă murală și încălzirea autonomă centralizată?
Încălzirea autonomă furnizată de centralele murale care consumă gaz și încălzirea centralizată autonomă se aseamănă, însă există și anumite diferențe. Cea murală consumă gaz, poluează mediul. În plus, există riscul unor explozii și necesită investiții anuale pentru reparații și întreținere. Încălzirea centralizată autonomă nu reprezintă un risc de explozii, nu lucrează pe gaz, nu poluează mediul. Din punctul de vedere al costurilor practic nu există diferențe. Noi am avut situații unde am instalat distribuție pe orizontală la tot blocul și în bloc era două sau trei centrale murale, care s-au reconectat la sistemul nostru, iar aceea a devenit încălzire de rezervă. Dar trebuie să menționez că și în cazul în care este sistat gazul, Termoelectrica continuă prestarea serviciului folosind un combustibil alternativ.
Cît de dificil este să convingeți locatarii să treacă la noul sistem?
Nu este simplu. Consumatorul este diferit. Cum am mai spus, este mai greu să convingem persoanele cu vîrsta mai inaintată. Înțelegem că oamenii nu au resurse financiare, însă investiția chiar merită, banii sunt recuperați foarte repede, în funcție de cât a costat pe intern sistemul pentru fiecare apartament. Ținând cont de faptul că factura se micșorează de la 30% pînă la 50% lunar, sunt evidente beneficiile acestui sistem.
Cred că în doi-trei ani se recuperează investițiile?
Da, doi-trei ani. Locatarii, consumatorii, trebuie să se mobilizeze, să discute cu gestionarul fondului locativ, cu vecinii și să perfecteze o adresare în adresa întreprinderii Termoelectrica. La rândul nostru, vom reacționa repede, vom acorda suport tehnic 100% pentru orice adresare și gestionar al fondului locativ. De asemenea, noi suntem gata pentru fiecare bloc locativ să executăm proiectul tehnic de implementare a acestui sistem. Experiență există, este nevoie doar de voința și aportul fiecărui consumator.
Cît durează această etapă de modernizare?
Foarte puțin. Din momentul semnării acordului de colaborare pînă la prestarea serviciului – două luni.
Aveți acum careva proiecte, solicitări de la locatari?
În permanență avem contracte noi de colaborare semnate cu gestionarii fondului locativ. În prezent, Termoelectrica în comun cu Banca Mondială lucrează la următorul proiect SACET – SACET-2. Urmează un șir de investiții, intenționăm să implementăm un proiect foarte amplu împreună cu Ministerul Economiei și Banca Mondială – în jur de $100 mln (92 mln euro). Se prevede instalarea unor generări noi, construcția motoarelor cu ardere internă la CET Sursa-II și Centrala de Vest în jur de 50 de megawatt, care de asemenea vor activa într-un regim foarte optim cu randament efectiv fața de utilajul vechi care este la noi. Intenționăm, de asemenea, prin acest proiect, să modernizăm următorul bloc de la CET Sursa-1 de 80 de megawatt și reparația capitală a Blocului 3 pentru a da o viața în continuare de 80 ani ca CET-ul să poată să producă în continuare energie electrică. Și avem, de asemenea, un proiect-pilot în șapte blocuri locative din municipiul Chișinău care vor fi selectate și în care va fi instalată această distribuție de pe verticală în orizontală. Însă va fi în complex cu izolarea termică a blocului și schimbarea geamurilor. Astfel, se va obține o reducere garantată de agent termic și de apă caldă cu 50% pentru aceste blocuri locative.
Care vor fi rezultatele concrete după realizarea acestui proiect?
Urmarea a implementării SACET-2, Termoelectrica va putea va crește producerea energiei electrice cu circa 50%. Și, respectiv, cu 25% a producerii de energie termică. Mai mult ca atît, va apărea fiabilitatea sistemului, va fi mai sigur, și nu în ultimul rînd, calitatea serviciul prestat pentru consumatori din m. Chișinău va fi stabila și foarte eficientă.
Pînă cînd va fi implementat acest proiect?
Proiectul a fost negociat, este desemnată comisia de negocieri și așteptăm semnarea în iunie-iulie a contractului și implementarea în maxim 5 ani. Trebuie să vă mai spun că un proiect anterior asumat de Termoelectrica, care la fel, era prevăzut pentru o perioadă de cinci ani, a fost implementat timp de trei ani. De aceea, sperăm că în 2022 o să fie 55 de megawatt instalați de Termoelectrica. Ca rezultat, ponderea întreprinderii Termoelectrica în toată livrarea energiei electrice în Moldova va crește de la 17% la 20%.
Material realizat în parteneriat