Новости Приднестровья

Tiraspolul, indignat că Ucraina va interzice accesul mașinilor cu plăcuțe de înmatriculare transnistrene

Tiraspolul califică drept „nejustificată” interdicția privind accesul pe teritoriul Ucrainei al autoturismelor cu numere de înmatriculare transnistrene, care va intra în vigoare din 1 septembrie. Un comunicat de presă în acest sens a fost publicat pe 23 februarie de responsabilii de relații externe din stânga Nistrului. 

„În condițiile absenței unei alternative viabile, care să permită oricărui cetățean al Transnistriei să participe la circulația internațională, adoptarea unor astfel de măsuri restrictive nu este întemeiată, contravine principiilor procesului de negocieri și afectează drepturile și libertățile transnistrenilor”, se arată în declarația autorităților din stânga Nistrului, care au subliniat faptul că decizia îi va afecta și cei circa 100 000 de cetățeni ucraineni din Transnistria.

Amintim că, pe 22 februarie, premierul interimar al Moldovei, ministru interimar de Externe Aurel Ciocoi și ambasadorul Ucrainei în Moldova, Mark Șevcenko, au confirmat înțelegerea, potrivit căreia, din 1 septembrie 2021, va fi interzis accesul în țara vecină a autoturismelor cu numere de înmatriculare transnistrene. Vor putea traversa frontiera doar mașinile cu plăcuțe neutre, cu abțibildul „MD”, pe lângă autovehiculele înregistrate conform legislației Republicii Moldova.

***

Inițiativa privind interzicerea accesului în Ucraina a mașinilor cu numere de înmatriculare transnistrene urma să intre în vigoare din 15 februarie 2021, însă a fost amânată pe un termen nedeterminat. O altă tentativă de acest fel a avut loc la începutul lui 2020. Potrivit Biroului de Reintegrare, acțiunea era necesară pentru a motiva șoferii să obțină plăcuțe de înregistrare cu numere neutre.

Drept reacție, Tiraspolul a decis să interzică în regiune accesul mașinilor cu plăcuțe moldovenești. Ulterior, Chișinăul a suspendat interdicția.

Mai târziu, Tiraspolul a declarat că proprietarii de mașini din Transnistria au început să renunțe la plăcile de înmatriculare cu numere neutre și să le înlocuiască cu cele locale, din cauza faptului că autoritățile de la Chișinău nu le permit să iasă din țară fără permise moldovenești.

De cealaltă parte, Chișinăul susține că „Tiraspolul speculează cu probleme inexistente”, iar de vină ar fi chiar șoferii. În același timp, Biroul de Reintegrare a confirmat că, potrivit Convenției de la Viena, pentru traversarea frontierei de stat, șoferii trebuie să dețină permise naționale sau internaționale, recunoscute de statele-membre ale ONU. În același timp, pentru locuitorii din stânga Nistrului sunt prevăzute proceduri simplificate de preschimbare a permiselor auto.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Publicitate electorală cu Ceban în troleibuze? Directorul API a publicat imagini; consilieră: „Acțiuni murdare”

În troleibuzele din capitală ar rula un spot electoral cu liderul Partidului Mișcarea Alternativă Națională (MAN), Ion Ceban, dar și cu alți membri ai formațiunii. Despre aceasta a informat directorul executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, care a prezentat și imagini surprinse pe ruta nr. 10. De cealaltă parte, consiliera primarului de Chișinău, Natalia Ixari, neagă acuzațiile și sugerează că ar fi vorba de o „acțiune de sabotaj” împotriva lui Ceban.

UPDATE: Consiliera primarului de Chișinău, Natalia Ixari, a explicat într-o postare pe Facebook că videoclipul ar fi făcut parte din campania de informare a Primăriei, dedicată Zilei Europei, dar în prezent nu mai este difuzat.

„Începând cu luna mai, acesta nu mai este difuzat în troleibuze. Odată cu debutul noului an școlar și suplinirea numărului de unități zilnice pe linie, au fost repuse în circulație troleibuze care se aflau anterior în reparații curente. În unul dintre acestea, videoclipul a rămas stocat. În urma verificărilor, materialul video a fost retras. În prezent, în troleibuze este difuzată campania de informare a Comisiei Electorale Centrale, atât prin spoturi audio, cât și prin autocolantare exterioară”, a declarat Ixari.

Într-o postare pe rețelele sociale, Petru Macovei s-a adresat instituțiilor competente și a menționat că imaginile au fost surprinse pe 10 septembrie.

Între timp, în troleibuzele din Chișinău se învârtește la greu publicitatea de imagine a pro-europeanului I. Ceban și a altor candidați MAN… Pentru Promo-LEX și Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova: filmat miercuri, 10.09.2025, ora 20.40, troleibuzul pe ruta nr. 10”, se menționează în postarea acestuia.

Pe de altă parte, Natalia Ixari susține că „niciun video nu rulează și nu este dat în transportul public cu astfel de conținut”.

Rog detalii și ceva mai mult video de la fața locului să fie atașat. Niciun video nu rulează și nu este dat în transportul public cu astfel de conținut. Dacă este o acțiune de sabotaj pe intern, se va clarifica. Dar tare straniu că niciun video nu este dat din oficiu spre publicare și merge pe un ecran unde anume dvs mergeți cu transportul public anumit. Plus. Unicul material de informare electorală pe transportul public este de la CEC. Or, atâtea perle apar din partea a tot felul de miniștri că se fac intenționat astfel de acțiuni. Totuși, dacă cu interdicția nu a mers așa cum s-a planificat de a-l exclude din campanie pe Ion Ceban, se recurge la tot felul de acțiuni murdare”, a menționat Ixari.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la Regia Transport Electric Chișinău, dar la momentul publicării știrii nu am primit un răspuns.

***

Într-un raport publicat la 31 iulie, Asociația Promo-LEX atrage atenția asupra unui fenomen sistemic – abuzul de resurse administrative, care continuă să fie tolerat și practicat. Potrivit legislației, acesta presupune utilizarea infrastructurii, bunurilor, personalului și altor facilități ale instituțiilor publice în scopuri ce nu țin de atribuțiile funcționale, ci de obținerea capitalului politic și/sau electoral.

Un exemplu semnalat de Promo-LEX îl constituie campania de informare a Primăriei municipiului Chișinău, calificată drept o zonă de „graniță ștearsă” între comunicarea instituțională și promovarea politică.

„Mesaje personalizate, asocierea directă cu primarul Ion Ceban și utilizarea culorilor MAN,  transformă comunicarea publică într-un instrument de consolidare a imaginii electorale”, susține Asociația.

Promo-LEX notează inclusiv cazuri de promovare sponsorizată a acestor mesaje de către partid, ceea ce ridică semne de întrebare privind utilizarea indirectă a fondurilor și resurselor publice în campania electorală.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: