Максим Андреев, NewsMaker

Toată lumea în picioare, vine reforma. Ce nu e în regulă cu proiectul de reformă a justiției al lui Nagacevschi. Investigație NM

Ministrul justiției Fadei Nagacevschi s-a arătat revoltat de critica „distructivă” a proiectului de reformă a justiției, pe care Ministerul Justiției l-a expediat deja Consiliului Europei pentru a fi evaluat. NM a analizat împreună cu experții ce reprezintă proiectul reformei și de ce acesta este criticat.

Într-un mesaj postat pe Facebook la 15 ianuarie, Fadei Nagacevschi a propus criticilor proiectului de reformă a justiției, elaborat de Ministerul Justiției, să nu se ocupe de critică distructivă, menționând că „reforma nu se face la TV”. El le-a recomandat să studieze atent documentele criticate. Este vorba despre proiectul Strategiei de asigurare a independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2020-2023, Planul de Acțiuni pentru implementarea acestei strategii și propunerea de proiect pentru evaluarea judecătorilor.

Ce reprezintă proiectul reformei

1. Independența judecătorilor și combaterea corupției 

Proiectul Strategiei conține 42 de pagini. Începe cu descrierea rezultatelor obținute în reforma justiției pe care au încercat s-o realizeze guvernele precedente. La fel, autorii proiectului prezintă o statistică despre schimbarea nivelului de încredere a cetățenilor față de reforma justiției. În continuare, în document este descrisă strategia propriu-zisă a reformei pe care Ministerul Justiției a divizat-o în trei direcții principale: independența justiției, accesul la justiție și „justiția eficientă și modernă”.

Pentru a asigura independența judecătorilor și a procurorilor, Ministerul Justiției propune ca până la sfârșitul anului 2020, să fie introduse următoarele modificări în Constituție:

  • Imunitatea judecătorilor ar putea fi limitată (se propune ca aceasta să fie păstrată numai dacă se intenționează să se deschidă un dosar penal împotriva unui judecător pentru o hotărâre luată de acesta).
  • Procedura de numire a judecătorilor Curții Supreme de Justiție (CSJ) ar putea fi schimbată (conform proiectului, magistrații CSJ vor fi numiți de către președintele țării; la fel, se propune anularea cerinței cu privire la experiența de 10 ani de activitate în calitate de judecător, pentru a fi numit membru al CSJ).
  • Un judecător ar putea fi numit în funcție imediat până a atinge vârsta de 65 de ani (în prezent, judecătorii sunt numiți mai întâi pe un termen de cinci ani, apoi – până la 65 de ani).
  • La fel, se propune ca în Constituție să fie introduse modificări cu privire la componența și împuternicirile Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), statutul judecătorilor și finanțarea sistemului justiției. În proiect nu este specificat despre ce fel de modificări este vorba.

În continuare, autorii documentului menționează că un garant al independenței judecătorilor ar trebui să fie, în primul rând, Consiliul Superior al Magistraturii, care trebuie „să comunice public despre pericolele asupra sistemului de justiție și independenței fiecărui magistrat”. La fel, autorii subliniază necesitatea de a exclude „factorul politic” în numirea judecătorilor și a procurorilor.

Pentru a consolida independența judecătorilor și a procurorilor, autorii proiectului intenționează să găsească „pârghii eficiente”. Iar una dintre direcțiile principale în combaterea corupției din sistemul justiției este considerată „dezvoltarea  și promovarea culturii integrității juridice”.

De asemenea, Ministerul Justiției propune să fie introdusă practica „verificării eficiente a judecătorilor și a procurorilor”. Și intenționează ca în procesul de verificare să fie atrași experți internaționali.

2. Cum se propune să fie atestați judecătorii

Conform proiectului de lege cu privire la evaluarea judecătorilor, în timpul verificărilor va fi evaluat profesionalismul și integritatea lor. Atestarea ar putea fi planificată și urgentă. Atestările neplanificate ar putea fi efectuate în cazul unei eventuale promovări a judecătorului. Atestările planificate urmează să fie efectuate o dată la cinci ani. Dacă un judecător va obține de două ori note insuficiente pentru calitățile sale profesionale, CSM va putea să-l concedieze.

O comisie specială, desemnată de parlament, va monitoriza modul în care se va desfășura atestarea judecătorilor. Comisia va fi constituită din 10 persoane – cinci experți din Moldova și cinci – străini, care vor fi selectați de parlament. Această comisie va trebui să formeze un colegiu de evaluare a judecătorilor care, la fel, va fi compusă din 10 persoane: șase judecători desemnați de corpul de judecători, trei reprezentanți ai societății civile desemnați de parlament (aceștia ar trebui să fie votați de 61 de deputați) și un reprezentant al Institutului Național al Justiției.

Atestarea judecătorilor se va face în cadrul unor ședințe cu ușile închise. În afară de studierea documentelor, colegiul va organiza și interviuri cu judecătorii. De menționat că judecătorul ar putea renunța la atestare, însă acest lucru ar putea deveni motiv pentru concedierea sa.

Ce spun experții

Fostul judecător Stanislav Pavlovschi a comunicat pentru NM că „proiectul demonstrează intenții bune, însă nu presupune și o soluție reală pentru probleme”. „În viziunea mea subiectivă, proiectul nu conține nimic ce ar ajuta la îmbunătățirea semnificativă a situației din justiția moldovenească”, a menționat Pavlovschi.

El a subliniat că proiectul nu soluționează problemele ce țin de „arestările ilegale, interceptarea ilegală a convorbirilor telefonice, condamnarea ilegală a oamenilor, revizuirea hotărârilor judecătorești în baza cărora oameni nevinovați suferă în închisori”.

Pavlovschi susține că asemenea proiecte sunt bune pentru statele prospere, dar nu pentru țările în care „parlamentul adoptă o declarație despre statul capturat, iar procurorii din Occident cer să fie restabilite instituțiile democratice”. De asemenea, în opinia lui Pavlovschi, proiectul prezentat de Ministerul Justiției este „foarte crud” și în această versiune nu trebuia să fie transmis către Consiliul Europei.

Ex-ministrul justiției Olesea Stamate a menționat, la rândul său, că guvernul lui Pavel Filip a inițiat elaborarea strategiei de reformă a justiției, apoi guvernul Maiei Sandu a continuat-o: „Când eu am condus Ministerul Justiției [în guvernul Sandu], planul de acțiuni era elaborat în proporție de 50%”. Potrivit afirmațiilor lui Stamate, în proiectul prezentat de guvernul lui Ion Chicu au apărut câteva puncte „suspecte”. „De exemplu, se propune ca judecătorii Curții Supreme de Justiție să fie numiți de președinte. Eu nu vreau să mă gândesc la ceva rău și sper că aceasta este doar o formulare greșită și președintele doar va aproba judecătorii care au fost selectați și propuși de Consiliul Superior al Magistraturii. În prezent, numirea magistraților este aprobată parțial de președinte, parțial de parlament, în funcție de judecătorie. Posibil, ei doresc să uniformizeze acest lucru. Dacă e așa, chiar nu e o problemă”, a menționat Stamate.

Pentru Stamate, mai multe întrebări a provocat proiectul de lege cu privire la evaluarea judecătorilor. Ea consideră că acesta nu presupune „o curățare calitativă a sistemului judecătoresc”. „Proiectul de lege presupune reformatarea actualei comisii de evaluare a judecătorilor, care se subordonează CSM. Mecanismul propus pentru formarea comisiei este foarte periculos, deoarece comisia va fi formată totalmente de majoritatea parlamentară din care face parte și Partidul Democrat care, în principiu, și-a subordonat sistemul judecătoresc”, a subliniat Stamate. La fel, ea a menționat că proiectul de lege nu prevede susținerea unui test al integrității de către membrii noii comisii.

Stamate consideră că, prin acest proiect de lege, „se încearcă subordonarea sistemului judecătoresc de către noua guvernare și înlăturarea judecătorilor incomozi”.

La rândul său, Pavlovschi presupune că mecanismul de evaluare a judecătorilor propus de Ministerul Justiției „este mai bun decât ideea de evaluare externă a judecătorilor care era promovată de guvernul Sandu”. El a menționat că această idee a fost „greșită din punctul de vedere al principiului de divizare a puterilor”. „Ceea ce se propune acum este mai aproape de standardele Consiliului Europei, pentru că presupune crearea unui colegiu independent de evaluare a judecătorilor, care se va subordona Consiliului Superior al Magistraturii”, a menționat Pavlovschi.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Виталий Шмаков / NewsMaker

CEC a decis: 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Câte vor fi în diaspora

Comisia Electorală Centrală (CEC) a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare, precum și a 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Deciziile au fost luate pe 24 august, în cadrul unei ședințe.

CEC a decis organizarea a 12 secții de votare pentru cetățenii cu drept de vot din localitățile din stânga Nistrului, precum și pentru cei domiciliați în municipiul Bender și în comuna Chițcani, satele Cremenciug și Gîsca din raionul Căușeni, aflate provizoriu în afara controlului suveran al autorităților constituționale ale Republicii Moldova.

De asemenea, Comisia a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate. Dintre acestea 4 secții de votare vor fi constituite pentru cetățenii Republicii Moldova aflați pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, Canadei, Regatului Norvegiei, Regatului Suediei, Republicii Finlanda, Republicii Islanda, Japonia, Republica Coreea, Australia și Noua Zeelandă care au ales să utilizeze drept metodă alternativă de vot, votarea prin corespondență.

***

În contextul secțiilor de votare pentru cetățenii din stânga Nistrului, amintim că pe 15 august Tiraspolul a transmis o adresare către Parlamentul Republicii Moldova, solicitând deschiderea a 41 de secții de votare la viitoarele alegeri parlamentare pentru locuitorii din regiunea transnistreană care dețin cetățenie moldovenească.

Vicepreședintele CEC, Pavel Postica, a declarat că vor fi organizate doar 10 secții. Spre comparație, la alegerile prezidențiale din toamna anului 2024 au fost deschise 30 de secții pentru cetățenii de pe malul stâng. Potrivit lui Postica, dacă analizăm prezența medie la ultimele trei scrutine, numărul secțiilor pentru locuitorii din stânga Nistrului nu ar trebui să depășească 10.

Numărul secțiilor de votare și al alegătorilor din stânga Nistrului a început să scadă din 2019. Până atunci, ambele cifre erau în creștere. Astfel, potrivit datelor Promo-Lex, la alegerile parlamentare din 2014 pentru votanții din regiune au fost deschise 26 de secții, iar la cele parlamentare din 2019 – 47. Și numărul alegătorilor a crescut în acești ani: 9 261 în 2014 și 37 257 pe circumscripția națională la alegerile parlamentare din 2019. La alegerile prezidențiale din 2020 au fost deschise 42 de secții, la parlamentarele anticipate din 2021 – 41, iar la prezidențialele din 2024 – 30. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale au votat 26 260 de alegători de pe malul stâng, adică 1,5% din numărul total al celor care au votat în turul al doilea.

Tradițional, alegătorii din stânga Nistrului dau preferință la alegeri forțelor proruse. Astfel, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2024, mai mult de 79% dintre alegătorii din regiune l-au susținut pe candidatul din partea Partidului Socialiștilor, Alexandr Stoianoglo. Pentru actuala președintă, Maia Sandu, au votat puțin peste 20% dintre alegători. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2020, mai mult de 85% dintre locuitorii din regiune care au votat l-au susținut pe liderul socialiștilor, Igor Dodon, în timp ce pe candidata din partea PAS, Sandu, au susținut-o circa 14%.

***

Cu referire la secțiile de votare în diaspora, menționăm că în luna iulie CEC a propus deschiderea a 294 de secții. Totuși, lista prezentată atunci era una preliminară.

Prin comparație, la scrutinul din 2024 au fost deschise 231 de secții în 37 de țări.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: