Moldova Fruct

Vești bune: recolta de mere în acest an va fi cu aproape un sfert mai mare decât anul trecut. Țările recomandate pentru export

Prognoză îmbucurătoare pentru producătorii de mere. Specialiștii Asociației Moldova Fruct anticipează că recolta de mere în 2023 ar putea ajunge la circa 548 mii tone, ceea ce înseamnă cu 23% mai mult față de anul 2022, dar cu 4 la sută mai puțin în raport cu media din ultimii 5 ani. Se estimează că merele de soiul Idared vor constitui 19% din recolta prognozată, Golden – 19%, Gala – 13%, Florina – 7% și Granny Smith – 6%.

„Anticipăm anumite probleme cauzate de schimbările climatice caracterizate de temperaturi extrem de înalte pe parcursul zilei și nopții, lipsa de precipitații, înghețuri primăvara devreme, sau grindina pe parcursul verii. Aceste devieri climatice ar putea întârzia recoltarea merelor cu până la 10 zile, dar și vor provoca colorarea neuniformă a fructelor, arsuri ale fructelor în livezile neprotejate cu plasă antigrindină, diametrul mic al fructelor”, a declarat Iurie Fală, director executiv al Moldova Fruct.

Tatiana Burcă, consultant marketing în cadrul proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova, afirmă că după experiența anului trecut, din cauza problemelor logistice, cauzate de război, exportul de mere a trecut printr-un proces profund de reorientare de la piețele tradiționale din Comunitatea Statelor Independente spre noi piețe cum ar fi cele din Vest, Orientul Mijlociu sau Asia.

„Pentru sezonul de vânzări 2023-2024 recomandăm producătorilor și exportatorilor moldoveni să se orienteze spre piețele Golfului Piersic în lunile august-aprilie, piața Indiei pentru perioada decembrie-mai, piața României, ca și piață locală, pentru perioada ianuarie-mai. Există posibilități de a câștiga interesul consumatorilor de mere din piețele Țărilor Nordice, dar și Marii Britanii, ținând cont de interesul lor față de țările furnizoare non-UE și de cererile directe, parvenite din partea importatorilor urmare a Brexit, dacă punem accent pe calitate, nivel minim de reziduuri, certificări internaționale care confirmă siguranța produselor”, spune Tatiana Burcă.

Potrivit Moldova Fruct, în anii 2022-2023 în Moldova au fost defrișate aproximativ 2 mii ha de livezi de măr, în special soiurile de vară și livezile neproductive. Pe de altă parte, au fost plantate 305 hectare de livezi de măr intensive și super-intensive. Astfel, în prezent suprafața livezilor de măr în Republica Moldova este de circa 49,2 mii hectare, dintre care 45,8 mii hectare fiind livezi pe rod.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol/gov.md

Un nou pod rutier peste Prut. Guvernul României a aprobat un Memorandum pentru construcția acestuia

Guvernul României a aprobat joi, 23 octombrie, un memorandum care permite începerea negocierilor și semnarea acordului cu Republica Moldova pentru construirea unui pod rutier peste râul Prut, la frontiera dintre localitățile Bumbăta (România) și Leova (Republica Moldova), potrivit Agerpres.

Noul pod va conecta rețelele rutiere ale celor două state și va facilita circulația persoanelor și transportul de mărfuri, contribuind totodată la integrarea Republicii Moldova în rețeaua europeană de transport (TEN-T). Studiul de fezabilitate este deja în derulare, după semnarea contractului în februarie 2025, iar lucrările pregătitoare au început în martie și se estimează că vor fi finalizate până în martie 2026.

Proiectul include prevederi pentru protecția mediului, reglementări vamale și fiscale, precum și coordonarea etapelor de implementare printr-o Comisie Mixtă și un grup de lucru comun.

Pe partea română, podul va fi legat la rețeaua rutieră principală și secundară:

– La nord, prin drumul transregio Tișița–Albița, facilitând accesul spre punctul de trecere Leușeni–Albița și conexiuni cu autostrăzile A7 și A8;

– La sud, prin DN24A, asigurând legătura cu drumurile expres Brăila–Galați și Focșani–Brăila, precum și cu podul de la Brăila spre Constanța și porturile Mării Negre.

Acordul interguvernamental va intra în vigoare după finalizarea procedurilor interne ale ambelor state și stabilește reguli clare pentru finanțarea lucrărilor, auditul tehnic și financiar, trecerea frontierei și colaborarea administrativă între România și Republica Moldova.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: