Pe data de 24 octombrie, Banca de Alimente cu sprijinul Kaufland Moldova și Primăriei Municipiului Chișinău a lansat cea de-a patra ediție a campaniei «Mai puțină risipă, mai mult Bine». Campania a culminat în această sâmbătă, pe 25 noiembrie, cu o colectă de produse alimentare în rețeaua de magazine Kaufland Moldova.
Scopul acțiunii a fost de a sensibiliza societatea, agenții economici și autoritățile publice, privind problema risipei alimentare, așa încât produsele alimentare să fie păstrate cât mai mult în circuitul uman, atât în familie, cât și în lanțul agro-alimentar, iar persoanele afectate de sărăcie și foame în Republica Moldova să poată beneficia de acces la alimente grație solidarității sociale.
Pe parcursul unei luni de proiect, a fost organizată o caravană de informare în 10 școli, un atelier de discuții cu mediul de afaceri și autorități, precum și o colectă națională de alimente în sprijinul serviciilor sociale care hrănesc oamenii nevoiași.
În rezultat:
● Circa 1200 de copii din toată țara s-au familiarizat prin joc cu necesitatea de a preveni aruncarea mâncării. Fiecare dintre ei a primit și un Ghid de prevenire a risipei realizat într-un limbaj accesibil, pentru a continua să aplice practicile zero risipă și acasă..
● Pe data de 17 noiembrie, în premieră parte din proiect, a avut loc Atelierul de discuții «Produsele alimentare scoase din circuitul economic și păstrate în circuitul uman. Aspecte financiare, de legislație, modele de bune practici». Evenimentul, adresat în mod special companiilor din lanțul agro-alimentar, a reunit 30 de reprezentanți ai mediului de afaceri, sectorului nonprofit, autorități și experți în domeniu. Astfel au fost împărtășite bunele practici în domeniu, dar și provocările, a fost accentuată actualitatea subiectului și necesitatea unei colaborări intersectoriale în Republica Moldova.
● Sâmbătă, 25 noiembrie, sute de clienți ai rețelei de magazine Kaufland din Chișinău, Ungheni, Orhei și Bălți s-au alăturat Colectei de alimente, care tradițional, culminează acțiunile din campanie și au donat produse alimentare neperisabile, dar și legume pentru masa caldă a oamenilor nevoiași. Acțiunea a implicat circa 70 de voluntari, care au transmis cu entuziasm mesajul de solidaritate în toată țara. Cele aproape 5 tone de alimente donate vor fi transformate în circa 10 mii de prânzuri calde pentru beneficiarii din cele 50 de centre sociale cu care colaborează Banca de Alimente.
Oleg Paraschiv, director Banca de Alimente: «Grație acțiunilor din această ediție a campaniei, am reușit să construim un dialog deosebit de important pentru a preveni fenomenul risipei de alimente în Moldova. E vorba de copii și adulți, tinerii voluntari, cadrele didactice, reprezentanții mediului de afaceri și autorități care s-au implicat cu multă dedicare în inițiativele Băncii de Alimente. Acest lucru ne face optimiști pentru că doar în acest mod putem face o schimbare durabilă».
Cristina ARAMĂ, PR Manager Kaufland Moldova: «La Kaufland Moldova, risipa alimentară a devenit o parte esențială a acțiunilor noastre de responsabilitate socială corporativă. Ne bucurăm că pentru al treilea an consecutiv, datorită parteneriatului cu Banca de Alimente, reușim să recuperăm mii de produse zi de zi. Prin implicarea noastră în campania națională anti-risipă, desfășurăm o serie de acțiuni, prin care ținem să educăm și sensibilizăm clienții, angajații, dar și publicul larg despre importanța consumului rațional și metodele simple de a pregăti bucate delicioase din «ce avem în frigider».
Daniel Țîțu, elev, voluntar în cadrul campaniei: «De-a lungul campaniei, în atelierele din școli, apoi în ziua colectei de alimente, am fost profund impresionat de angajamentul colectiv față de fenomenul risipei. Sentimentul de unitate și scop comun m-a făcut să mă simt parte din ceva cu adevărat valoros și important. Cred că fiecare dintre noi are responsabilitatea de a contribui la un viitor mai bun. E necesar să găsim ocazia potrivită. Campania, în opinia mea, nu este doar despre a reduce risipa de alimente; este despre a construi o comunitate mai conștientă și mai responsabilă. Sunt mândru să fac parte din proiect și entuziasmat să văd schimbările pozitive pe care le putem aduce, în special, împreună cu alți tineri».
Organizatorii campaniei aduc mulțumiri tuturor celor care s-au alăturat acțiunilor din campanie: voluntarilor, donatorilor, managerilor instituțiilor de învățământ și cadrelor didactice, asociațiilor de afaceri.
Menționăm că ⅓ dintre alimentele produse la nivel mondial nu ajung în consumul uman din cauza pierderilor și risipei de alimente. În cel mai recent Raport al Organizației Națiunilor Unite, se estimează că 931 de milioane de tone de mâncare au fost risipite la nivel mondial, în timp ce 828 de milioane de oameni din întreaga lume se culcă flămânzi. Mâncarea produsă anual, dar niciodată consumată ar putea ajunge pentru a hrăni două miliarde de oameni. Fenomenul implică aspecte sociale, economice și de mediu, din acest motiv, solicită un dialog intersectorial.