3 lecții pentru guvernare. Ce așteptări avem de la al doilea mandat al Maiei Sandu?

Maia Sandu a câștigat alegerile prezidențiale. Acesta este al doilea și ultimul său mandat. Cum ar putea fi acest mandat, ce lecții ar trebui să învețe Sandu și partidul de guvernământ din aceste alegeri și care sunt riscurile pentru aceștia în contextul apropiatelor alegeri parlamentare aflați din articolul NM.

Cum a votat Moldova

După procesarea a 100% din procesele verbale, Maia Sandu a obținut aproape 930 de mii de voturi, adică 55,33%. Contracandidatul său, Alexandr Stoianoglo, a rămas în urmă cu 10%, acumulând puțin peste 750 de mii de voturi sau 44,67%.

Sandu a câștigat predominant în regiunile centrale ale Moldovei, obținând mai mult de 50% în 17 unități administrativ-teritoriale, în timp ce Stoianoglo a câștigat în 19 unități.

În al doilea tur, Sandu a câștigat în mai puține raioane decât în primul tur. În unele raioane unde era în frunte în primul tur, în al doilea tur a ieșit câștigător Stoianoglo, cum ar fi în raioanele Cahul, Șoldănești și Sângerei.

Cu toate acestea, Sandu a obținut o victorie clară în capitală, la fel ca în primul tur. Ea a câștigat cu peste 50% în suburbii și în toate sectoarele, cu excepția sectorului Botanica, unde Stoianoglo a obținut cu 1.200 de voturi mai mult. De asemenea, Sandu a câștigat în raionul Orhei, unde Ilan Șor, oligarhul fugar, controlează din 2015 scena politică locală, iar partidele și politicienii apropiați acestuia obțin de regulă victorii. De exemplu, în primul tur al alegerilor prezidențiale din 2020, în raionul Orhei a câștigat candidata partidului „Șor” (declarat neconstituțional ulterior), Violeta Ivanov. Totuși, în turul doi, a câștigat Sandu. În această campanie, Șor nu a avut un candidat „oficial”, dar în turul doi și-a îndemnat susținătorii să voteze pentru Stoianoglo într-un mod indirect: „Votați pentru orice candidat din buletin, cu excepția Maiei Sandu”.

Stoianoglo a obținut o victorie categorică în Găgăuzia, unde a fost votat de 97% dintre alegători. De asemenea, a câștigat în raionul Fălești, unde în primul tur a câștigat liderul „Partidului Nostru”, Renato Usatîi. După primul tur, Usatîi a ocupat locul trei pentru a treia oară în opt ani. La alegerile prezidențiale din 2016, el și-a îndemnat susținătorii să voteze în al doilea tur pentru Igor Dodon, iar la alegerile din 2020, pentru Sandu. La aceste alegeri, Usatîi a declarat că va boicota turul doi și le-a sugerat susținătorilor săi să aleagă singuri pentru cine să voteze.

Tudor Mardei | NewsMaker

Sandu a câștigat detașat în diaspora unde a obținut 82,83% dintre voturi. Opoziția a acuzat-o deja că a câștigat alegerile datorită diasporei. În urma rezultatelor de pe teritoriul Moldovei, victoria i-a revenit lui Stoianoglo, cu 51,33%, în timp ce Sandu a obținut 48,67%. Partidul Socialiștilor, din partea căruia a candidat Alexandr Stoianoglo, a declarat că Maia Sandu nu este un președinte legitim, numind-o „președintele diasporei”.

Igor Țurcan

Lecții pentru guvernare

Lecția 1: Combaterea corupției electorale

Aceste alegeri au fost marcate de controverse legate de cumpărarea voturilor. În noaptea de după primul tur, Maia Sandu a declarat că 300.000 de voturi ar fi fost cumpărate. Poliția a menționat despre implicarea a 130.000 de cetățeni într-o rețea creată de Ilan Șor, în care susținătorii săi erau recompensați financiar. Conform poliției, pentru aceste activități ar fi fost trimiși în Moldova 39 de milioane de dolari.

Între primul și al doilea tur de scrutin, poliția a raportat aproape zilnic noi percheziții și rețineri ale activiștilor din „rețeaua lui Șor”.

Doctora în științe politice Angela Colațchi a subliniat că „lupta împotriva corupției electorale nu trebuie să se desfășoare doar înainte de alegeri, ci să fie un proces constant”. Pentru acest lucru, a punctat ea, este esențial ca reforma justiției să fie încheiată cât mai curând, și „să se ocupe urgent cu personalul din poliție și procuratură”.

Lecția 2: Dialogul cu aliații

Angela Colațchi a mai punctat necesitatea de a colabora cu potențialii aliați. Maia Sandu și partidul de guvernământ „Acțiune și Solidaritate” (PAS) reprezintă principalele forțe proeuropene din țară. PAS controlează parlamentul și guvernul și susține ferm parcursul european al Moldovei. Totuși, nu sunt singurele forțe proeuropene din țară. Patru partide proeuropene extraparlamentare s-au unit în blocul „Împreună”. Reprezentanții acestui bloc au afirmat în repetate rânduri că ideea integrării europene nu ar trebui să fie monopolizată de un singur partid.

Angela Colațchi a subliniat că „monopolizarea puterii” este inacceptabilă. „Este necesar un dialog continuu cu potențialii aliați și cu partidele ale căror valori ideologice sunt similare celor promovate de PAS”, a spus ea.

Facebook/Maia Sandu

Lecția 3: Munca cu alegătorii

Politologul Victor Juc a menționat că guvernarea ar trebui să interacționeze mai mult cu cetățenii și să explice mai clar avantajele integrării europene. „Aceste explicații trebuie să ajungă nu doar în regiunile în care PAS și Sandu au deja sprijin, ci și în raioanele dificile pentru ei, cum sunt Taraclia, Găgăuzia și Bălți”, susține expertul. În nordul și sudul țării, unde o mare parte a populației este vorbitoare de limba rusă, guvernarea are într-adevăr o susținere fragilă. După primul tur al alegerilor și referendumul privind introducerea integrării europene în Constituție, în cadrul căruia „pentru” au votat 50,35% dintre cetățeni, experții au explicat rezultatele slabe ale guvernării prin lipsa de acțiune în „raioanele eurosceptice”.

Înainte de turul doi, președinta a început să comunice mai mult în limba rusă, adresându-se direct alegătorilor lui Renato Usatîi, folosind sloganul acestuia „puterea este în adevăr” și a organizat o întâlnire cu presa rusofonă.

Lecții pentru opoziție

Analistul politic Ian Lisnevschi consideră că lecțiile acestor alegeri trebuie învățate nu doar de guvernare, ci și de opoziție. În opinia lui, opoziția a avut o prestație destul de slabă în această campanie: „Nu au avut un program puternic, nici o strategie unitară. Asta și-o poate permite guvernarea, care are acces la resurse administrative, dar nu și opoziția.”

Lisnevschi este convins că opoziția nu a mizat pe o victorie, folosind aceste alegeri doar ca o rampă de lansare pentru alegerile parlamentare de anul viitor.

PSRM

O nouă Sandu?

Deși președintele rămâne același, de la ea se așteaptă schimbări, consideră experții. Ei consideră că președintele ar trebui să se concentreze în primul rând pe problemele din justiție. Sandu însăși a anunțat înainte de turul doi al alegerilor că va acționa mai decisiv în acest domeniu.

De asemenea, președinta a subliniat necesitatea unor modificări în componența guvernului, schimbări care ar putea ajuta la atingerea unui alt obiectiv propus pentru al doilea mandat: îmbunătățirea vieții oamenilor. Politologul Victor Juc subliniază că, în cel de-al doilea mandat, Sandu și guvernul „trebuie să gestioneze mai eficient problemele sociale, astfel încât populația să resimtă beneficiile integrării europene”. „Proiectele de infrastructură sunt importante, dar oamenii așteaptă și îmbunătățirea nivelului de trai: creșterea salariilor, pensiilor, alocațiilor sociale. Acestea sunt, de asemenea, necesare”, a spus expertul.

Recâștigarea încrederii în instituțiile statului este o altă prioritate pentru al doilea mandat al Maiei Sandu, a subliniat Ian Lisnevschi. Potrivit lui, când nu există încredere în instituțiile statului, orice acțiune a acestora este privită cu ostilitate, ceea ce frânează modernizarea țării. Aceasta va fi o sarcină dificilă, mai ales într-o societate divizată. „Anterior, discutam despre două grupuri principale: proruse și proeuropene. Acum, fragmentarea este mai complexă și depășește criteriul geopolitic. Avem divizări între Chișinău și regiuni, între diaspora și cetățenii din țară, diviziuni lingvistice și religioase. Cu cât aceste grupuri  devin mai polarizate și mai radicale, cu atât scade nivelul de încredere”, a declarat Lisnevschi.

După al doilea tur, Sandu a promis că va fi un președinte pentru toți, însă campania electorală recentă doar a amplificat divizarea societății moldovenești. Dacă va reuși sau nu să își îndeplinească această promisiune în următorii patru ani, rămâne de văzut.

Bătălia pentru Parlament

Aceste alegeri sunt doar o verigă dintr-un ciclu electoral mai amplu, care include alegerile locale din 2023, prezidențialele din 2024 și parlamentarele din 2025. Punctul culminant al acestui ciclu vor fi alegerile parlamentare, întrucât Republica Moldova este o republică parlamentară, iar prerogativele președintelui sunt limitate în principal la politica externă și la funcția de comandant suprem al forțelor armate.

După alegerile parlamentare de vara viitoare, configurația puterii în parlament ar putea suferi modificări semnificative, iar Sandu va trebui să colaboreze cu o nouă majoritate parlamentară și un nou guvern. Experții sunt convinși că nici PAS, nici alt partid moldovenesc nu va obține o majoritate, ceea ce va impune formarea unui guvern de coaliție. Dacă acesta va fi proeuropean, va depinde de „lecțiile învățate” de PAS și de capacitatea sa de a face compromisuri altor partide proeuropene.

Ian Lisnevschi avertizează că actuala victorie a Maiei Sandu ar putea avea efecte negative asupra alegerilor parlamentare. El explică faptul că electoratul își dorește rezultate imediate, iar lipsa acestora poate genera dezamăgire față de guvernare. Antiratingul Maiei Sandu și al PAS este deja destul de ridicat, iar încă șase luni de președinție ar putea agrava situația. „Alegătorii nu iau în considerare timpul necesar pentru implementarea reformelor. Ei așteaptă rezultate deja în a doua sau a treia zi după alegeri. Este dificil, aproape imposibil, dar aceasta este realitatea. Pentru PAS, fiecare lună până la alegeri poate agrava situația”, a menționat Lisnevschi.

Analistul sugerează că guvernarea ar putea încerca să-și „conserve ratingul său”. Strategie prevede dizolvarea parlamentului și organizarea anticipată a alegerilor. „Aceasta ar permite PAS să convertească euforia actualei victorii în puncte electorale. Cu cât se amână alegerile parlamentare, cu atât PAS va avea o poziție mai dificilă”, a conchis expertul.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei | NewsMaker

Ministerul Educației va cere Comratului anularea așa-zisei „legi a educației”: „Autonomia nu poate institui standarde proprii”

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a criticat așa-numita „lege a educației” din Găgăuzia, adoptată recent de Adunarea Populară de la Comrat, menționând că MEC este singura autoritate care poate aproba standardele educaționale de stat. Instituția a menționat că actul normativ nu a fost consultat prealabil cu MEC și a precizat că va solicita anularea sa.

MEC a transmis, într-un comunicat, că actul normativ local în domeniul educației „încalcă grav” prevederile legislației naționale privind competențele autorităților publice.

Potrivit art. 39 din Codul educației al Republicii Moldova nr. 152/2014, Ministerul Educației și Cercetării este singura autoritate publică investită cu competența legală de a defini, elabora și aproba standardele educaționale de stat. În același sens, doar Ministerul Educației și Cercetării este împuternicit juridic să aprobe planul-cadru de învățământ și implicit lista disciplinelor școlare”, a menționat instituția.

Totodată, ministerul a făcut trimitere la decizia Curții Constituționale din 10 decembrie 2013, în care se menționează că, „pornind de la obligația pozitivă a statului de a asigura dreptul la instruire, autoritățile publice centrale sunt obligate de a aproba planul-cadru de învățământ unic pentru predarea disciplinelor școlare, iar elaborarea listei disciplinelor și a denumirilor acestora este prerogativa autorităților publice centrale”. Prin aceeași decizie, Înalta Curte a subliniat că „promovarea politicii lingvistice de stat ține de competența Ministerului Educației”.

Prin urmare, autonomia teritorială nu poate substitui competențele autorităților centrale și nici nu poate institui standarde proprii în domeniul educației, în afara cadrului normativ național. La fel, autoritățile locale nu pot adopta reglementări care să modifice statutul limbii de educație sau să impună discipline ce contravin planurilor-cadru naționale”, a adăugat ministerul.

MEC a subliniat că susține inițiativele de învățare a limbii găgăuze și a poporului găgăuz, însă „aceste proiecte nu pot fi promovate în detrimentul dreptului la studierea limbii materne și nici nu trebuie să aducă atingere principiului egalității de acces la educație pentru toți copiii, indiferent de etnie”.

Mai mult, nota explicativă a proiectului afirmă că așa numită lege este menită să „creeze o bază juridică pentru restabilirea obiectivității științifice în procesul de predare a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz, precum și a „Istoriei românilor și a istoriei universale” în instituțiile de învățământ general din Găgăuzia”, ceea ce reprezintă o ingerință directă asupra disciplinei „Istoria românilor și universală” prevăzută de curricula națională și contravine principiilor unității spațiului educațional al Republicii Moldova. Fără a nega prevederile legislației privind statutul special al Găgăuziei care permit Adunării Populare să adopte legi, subliniem că această competență nu prevalează asupra legislației naționale și trebuie exercitată cu respectarea ierarhiei actelor normative”, a spus Ministerul Educației.

Totodată, MEC a spus că așa-numita „lege a educației” a fost adoptată fără consultare prealabilă cu ministerul, catalogând acest lucru drept o încălcare a principiilor fundamentale ale procesului legislativ.

Ministerul Educației a mai precizat că urmează să analizeze „în detaliu” conținutul actului adoptat raportat la prevederile cadrului legal național și va solicita Adunării Populare a Găgăuziei anularea legii.

Precizăm că, pe 3 noiembrie, Adunarea Populară a Găgăuziei a aprobat, în lectură finală, cu majoritate de voturi, așa-numita „lege a educației”.

Potrivit presei locale, documentul a fost elaborat de Direcția Generală a Educației din autonomie. Potrivit autorilor, acesta are scopul de a moderniza sistemul educațional, ținând cont de standardele naționale și de particularitățile culturale ale regiunii.

Un element-cheie este consolidarea rolului limbii găgăuze, studierea acesteia urmând să devină obligatorie pentru toți elevii, indiferent de limba de instruire.

Printre principalele prevederi ale actului normativ se numără:

  • predarea limbii și literaturii găgăuze, a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz în toate școlile din regiune;
  • dreptul elevilor de alte naționalități de a studia limba maternă, în cazul în care există un număr suficient de doritori și resurse în instituția de învățământ;
  • crearea condițiilor pentru studierea limbii găgăuze, inclusiv extinderea numărului de discipline predate în limba găgăuză, editarea manualelor și organizarea cursurilor pentru cadrele didactice;
  • organizarea de activități extracurriculare (concursuri, seri literare etc.) în limbile oficiale ale autonomiei;
  • indicarea denumirilor instituțiilor de învățământ în limbile găgăuză, română și rusă (și în prezent, în autonomie, plăcuțele de pe școli sunt redactate în cele 3 limbi).

Un punct separat al legii este dedicat educației civice și patriotice. Articolul 17 prevede că aceasta are ca scop formarea identității naționale, respectului față de organizarea statală, patrimoniul istoric, limba, cultura și tradițiile poporului găgăuz, precum și ale celorlalte popoare care locuiesc în Republica Moldova.

Instituțiile de învățământ trebuie să includă în programă activități privind „păstrarea adevărului istoric”, cultivarea mândriei pentru realizările strămoșilor și conștientizarea importanței patrimoniului istoric. Elevilor li se propune să participe la evenimente dedicate promovării cunoștințelor istorice, dezvoltării inițiativelor de cercetare și documentare, precum și la proiecte de importanță publică.

În context, în aprilie 2025, în școlile din autonomie se desfășoară așa-numitele „careuri patriotice”. Majoritatea dintre ele au fost dedicate victoriei URSS în cel de-al doilea război mondial, participării găgăuzilor la acesta, precum și organizării acțiunii „Regimentul nemuritor”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: