În ultimii ani, au apărut câteva clone ale site-ului NewsMaker: portalurile NewsMaker.ro și NewsOne.md. Acesta din urmă nu numai că a copiat designul și logotipul NM, dar publică și materialele NM, fără a indica vreun link. Proprietarii acestor site-uri sunt necunoscuți, însă NewsOne.md era plasat pe același server cu unele publicații de-ale socialiștilor. Experții motivează apariția site-urilor „clone” prin popularitatea NM printre politicieni, diplomați și cititori din Moldova.
Anul acesta, redacția NM a descoperit că site-ul nostru are cel puțin două „clone” – portaluri care seamănă vizual cu NM, folosesc stilul și conținutul nostru. Acestea însă nu au nimic în comun cu NewsMaker.md.
Portalul NewsOne.md a apărut în vara acestui an. Dar a existat puțin timp – ultimele știri publicate acolo datează din 8 august. Designul site-ului „clonă” repeta practic în totalitate designul NewsMaker. De asemenea, NewsOne a copiat și logo-ul NM și republica, fără a indica vreun linc, materialele NM, inclusiv fotografiile care le ilustrau.
Deși NewsOne.md nu-și mai actualizează conținutul din luna august, site-ul este accesibil și acum. Și este absolut anonim: nu conține niciun fel de date de contact și informații despre proprietari și despre redacție. Site-ul este plasat pe serverul companiei Orange-Moldova. Pe una dintre adresele IP, alături de NewsOne.md, erau și alte opt site-uri și toate acestea aveau legătură cu socialiștii.
Astfel, pe același server sunt plasate site-urile ziarului „Argumentî i faktî” (aparține deputatului socialist Corneliu Furculiță), site-ul oficial al Partidului Socialiștilor http://socialistii.md, site-ul personal al președintelui Igor Dodon – dodon.md, bursa muncii pe lângă administrația președintelui – http://haiacasa.md, blogul deputatului socialist Grigore Novac – http://novac.md, site-ul Clubului Izborsk din Moldova – izborsk.md, site-ul Comunității Armenești din Moldova (este condusă de deputatul socialist Gaik Vartanian) – armenia.md și site-ul decide.md.
În afară de știrile și articolele republicate de pe NM, pe site-ul „clonă” mai erau plasate multe texte loiale Partidului Socialiștilor și lui Dodon, precum și din cele critice la adresa oponenților.
O altă „clonă” a NM este portalul românesc NewsMaker.ro, care funcționează deja de doi ani. Și acest site folosește designul și structura asemănătoare cu ale NM și chiar abrevierea „NM”. La fel, acest site este anonim: la rubrica „date de contact” este indicat doar un e-mail și un număr de telefon. Însă la toate apelurile pe acest număr răspunde robotul: „Abonatul nu poate răspunde, reveniți mai târziu”. De menționat că NewsMaker.ro are p pagină de Facebook, cu aproape 4 mii de abonați.
Pe acest site sunt publicate preponderent știri românești, cele mai multe dintre ele neavând nicio legătură cu Moldova. Se pare că autorii acestui site semnează cu pseudonime, pentru că NM nu a reușit să-i găsească în relețelele sociale. La fel, nu se știe cine este proprietarul domenului NewsMaker.ro. Pe site-ul Institutului Național de Cercetare-Dezvvoltare în Informatică din România este indicat că domenul este înregistrat ca persoană fizică, iar, conform regulamentului cu privire la protecția datelor cu caracter personal din România, datele persoanelor fizice nu sunt publicate.
Directorul executiv al Asociației Presei Independente din Moldova, Petru Macovei a menționat pentru NM că portalul NewsMaker.md este „o sursă importantă” pentru publicul vorbitor de limba rusă și pentru „unitatea politică”. „Anume pentru că sunteți o sursă atât de importantă, unii încearcă să vă copieze și să vă cloneze”, consideră Macovei. El a mai menționat că anterior, și alte resurse internet s-au confruntat cu astfel de situații (Ziarul de Gardă și Stopfals.md s-au confruntat cu problema „clonelor”).
În opinia expertului, în asemenea situații, e inutil să te adresezi către organele de drept, pentru că, cel mai degrabă, poliția va spune că nu poate găsi proprietarul domenului. De aceea, în opinia lui Macovei, despre toate acestea trebuie de comunicat cititorilor și de îmbunătățit nivelul de alfabetizare mediatică a populației. „Oamenii trebuie să conștientizeze care este diferența dintre autenticitatea calitativă a presei și cei care o copiază pentru a induce lumea în eroare. Este o muncă dificilă”, a precizat Macovei.
O altă soluție, potrivit lui, ar putea fi înregistrarea mărcilor comerciale de către redacții și chemarea în instanța de judecată a proprietarilor site-urilor „clone”. Ce-i drept, pentru aceasta, trebuie mai întâi să fie găsiți acești proprietari, a menționat Macovei.