Prima cale ferată de tip european și noi șosele. Cum se schimbă sistemul de transport al Moldovei

De mai mulți ani, în Moldova, cu sprijinul UE, se modernizează infrastructura de transport. Drumurile rămân unul dintre factorii-cheie în dezvoltarea economiei și mobilității populației. Un pas important pe această cale este includerea țării în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). NM explică modul în care se transformă sistemul de transport al țării și cum aceasta se conectează tot mai puternic la Europa.

Consolidarea sistemului de transport este una dintre prioritățile sprijinului oferit de UE Moldovei. Fondurile în acest scop vor fi alocate inclusiv dintr-un pachet de 1,9 miliarde de euro, Planul de Creștere, destinat impulsionării economiei și facilitării integrării în UE.

Însă multe proiecte în acest domeniu au început încă din 2022 datorită inițiativei EPIC (Eastern Partnership Investment in Connectivity — Investiții în conectivitatea Parteneriatului Estic). EPIC investește în dezvoltarea infrastructurii rutiere dintre țările Parteneriatului Estic, precum și între acestea și UE. Moldova a devenit aproape imediat unul dintre principalii beneficiari ai proiectului în regiune.

Partenerii inițiativei EPIC și investitorii proiectelor sunt Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Mondială.

„Modernizarea infrastructurii de transport este esențială pentru dezvoltarea Republicii Moldova, iar Uniunea Europeană rămâne un partener de încredere în acest proces. Drumurile și căile ferate nu sunt doar proiecte de construcție, ci investiții strategice în mobilitate, comerț și dezvoltare economică, pentru construirea unei economii mai puternice și a unei vieți mai bune pentru oameni. Integrarea Moldovei în Rețeaua Transeuropeană de Transport aduce mai multe oportunități pentru cetățeni și mediul de afaceri și consolidează, totodată, legătura țării cu Uniunea Europeană”, a menționat Iwona Piórko, ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.  

Ce se construiește deja?

UE a investit deja milioane în infrastructura Moldovei. Astfel, 38 milioane de euro au fost alocate pentru șoseaua M3 Cimișlia, iar 120 milioane de euro — pentru traseul M5 Criva-Bălți. Recent a fost semnat un contract pentru reparația a 42 km de drum Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești. Costul lucrărilor este de 57 milioane de euro, iar finalizarea lor este planificată pentru anul 2027.

„Prin inițiative precum EPIC și Planul de Creștere, Uniunea Europeană și BEI susțin transformarea sistemului de transport al Republicii Moldova într-o infrastructură modernă, sustenabilă și compatibilă cu standardele europene. Conectivitatea este o condiție esențială pentru o economie competitivă și pentru integrarea deplină în piața europeană. Modernizarea drumurilor și a căilor ferate aduce beneficii directe oamenilor și mediului de afaceri și apropie Moldova, pas cu pas, de Uniunea Europeană”, susține Alberto Carlei, șeful Reprezentanței Băncii Europene de Investiții (BEI) în Republica Moldova.

Planurile pe care le pregătește Moldova

Datorită sprijinului EPIC, Moldova are deja planuri clare pentru modernizarea infrastructurii. Prioritățile sunt prevăzute în strategia de dezvoltare a transportului, aprobată în 2024. Continuă și elaborarea normelor pentru digitalizarea întregului sistem de transport.

Mai multe proiecte individuale vor schimba rapid viața unor regiuni întregi ale Moldovei și chiar ale țărilor vecine.

  • Prima cale ferată electrificată din Moldova: Ungheni-Chișinău
    Se elaborează deja proiectul unei linii feroviare electrificate între Ungheni și Chișinău. Aceasta va fi compatibilă cu ecartamentul european și va conecta Moldova la rețeaua modernă a României, iar mai departe — la alte țări ale UE. Linia va putea fi utilizată atât de afaceri, cât și de pasageri;
  • Șoseaua de centură a Chișinăului
    Necesitatea de a decongestiona capitala de traficul rutier este discutată de mult timp. În prezent, multe drumuri din Chișinău trec inevitabil prin centrul orașului, iar străzile sunt sufocate de ambuteiaje.
    Șoseaua de centură planificată în jurul Chișinăului va face parte din rețeaua europeană TEN-T. Ea va contribui la reducerea traficului în capitală, la scăderea poluării aerului și chiar la redistribuirea fluxurilor de transport prin republică;
  • Coridorul Ungheni-Chișinău-Odesa
    Acest traseu va deveni, de asemenea, o parte importantă a sistemului european de transport. El va lega România, Moldova și Ucraina, fără a crea inconveniente suplimentare pentru locuitorii locali;
  • Drumul spre port și noi legături cu Ucraina
    Proiectele EPIC pregătesc pentru investiții și construcție mai multe trasee cu importanță comercială. Printre acestea se numără șoseaua dintre Chișinău și singurul port al țării, Giurgiulești (M3). Acest drum va facilita comerțul atât cu România, cât și cu Ucraina.
    Un alt drum — R7 — va conecta Ucraina cu România, transformând Moldova într-un hub comercial convenabil.
  • Terminal cargo pentru dezvoltarea comerțului
    O parte a planului de investiții în cadrul TEN-T prevede crearea unui terminal cargo unic în regiune. Acesta va permite Moldovei să dezvolte comerțul regional și să devină o parte importantă a lanțurilor comerciale.

Ce urmează?

EPIC oferă expertiza și asistența necesare pentru a transforma inițiativele de modernizare a transportului în proiecte aliniate standardelor europene. Acest lucru va permite atragerea rapidă de investiții pentru lucrările planificate și va consolida și mai mult legăturile Moldovei cu Europa, asigurând beneficii durabile pe termen lung. 

Mai multe informații despre cum EPIC susține proiectele de infrastructură în Moldova: https://www.eib.org/en/products/advisory-services/epic/index 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

virgilio.it

Presa: o femeie din Republica Moldova, găsită moartă într-o pădure din Italia

O femeie originară din Republica Moldova, în vârstă de 31 de ani și mamă a doi copii de 7 și 11 ani, a fost găsită moartă pe 14 noiembrie într-o zonă împădurită de la marginea localității Cave, lângă capitala Italiei, scrie Rotalianul. Despre acest caz au scris mai multe publicații italiene.

Potrivit sursei citate, femeia locuia de doi ani și jumătate în Valmontone, o comună în provincia Roma.

Pe 13 noiembrie, după ce și-a lăsat cei doi copii la școală, s-a urcat la volanul mașinii sale, iar din acel moment familia nu a mai reușit să ia legătura cu ea. Partenerul ei a mers imediat la carabinierii din Cave și a depus o plângere de dispariție, scrie publicația.

În dimineața zilei de 14 noiembrie, corpul neînsuflețit al femeii a fost găsit într-o zonă cu vegetație, lângă via di Santa Maria del Monte, în apropierea localității Cave. La aproximativ 200 de metri distanță se afla mașina ei. Lângă corp au fost găsite geanta personală și alte bunuri, printre care cheile autoturismului. Potrivit sursei citate, pe corpul femeii nu au fost observate urme de violență. Se menționează că a fost găsit și un bilet de rămas bun.

Publicația notează că autopsia urmează să stabilească cu exactitate cauza morții. Potrivit sursei citate, anchetatorii iau în considerare inclusiv un detaliu din trecut: femeia își denunțase fostul partener la forțele de ordine pentru rele tratamente.

Imagine simbol

Șase localități din Moldova își aleg primarii. Două își schimbă și consiliile locale

Pe 16 noiembrie, șase localități din Republica Moldova își aleg primarii, iar în două dintre acestea este aleasă și o nouă componență a consiliului local. Toate cele 21 de secții de votare au fost deschise la ora 07:00. La urne sunt așteptați peste 22 mii de alegători.

Alegeri locale noi pentru funcția de primar sunt organizate în satul Ustia din raionul Glodeni, comuna Natalievca din raionul Fălești, comuna Cremenciug din raionul Soroca, satul Bașcalia din raionul Basarabeasca, comuna Călinești din raionul Fălești și orașul Leova. Pentru funcția de primar au fost înregistrați 12 de candidați, dintre care 10 sunt desemnați de partide politice, iar alții 2 candidează independent. 3 dintre candidați sunt femei, iar 9 sunt bărbați.

În comuna Călinești din raionul Fălești și orașul Leova va fi aleasă și o nouă componență a consiliului local. Pentru funcția de consilier în consiliile locale sunt înregistrați 78 de candidați, dintre care 38 femei și 40 bărbați. 2 persoane candidează independent, alte 76 de persoane se regăsesc pe listele a 4 formațiuni politice.

Pentru aceste alegeri, Comisia Electorală Centrală (CEC) a tipărit, în total, 38 975 buletine de vot, dintre care 34 397 în limba română și 4 578 în limba rusă. Alegerile vor fi monitorizate de 26 de observatori naționali acreditați de către CEC.

„Alegătorul care, din motive de sănătate sau din alte motive temeinice, nu poate veni în localul secției de votare, poate solicita votarea cu urna de vot mobilă. În ziua votării, cererile se aprobă de biroul electoral până la ora 14:00 numai la prezentarea unui certificat medical”, a precizat instituția electorală.

Potrivit CEC, la urnele de vot sunt așteptați peste 22 mii de alegători. Până la ora 09:00, în total, dreptul la vot a fost exercitat de către 849 de alegători sau 3,76% din cei așteptați la urnele de vot. Cele 21 de secții de votare vor fi deschise până la ora 21:00. 

***

Alegerile din satul Ustia, raionul Glodeni, au loc urmare a decesului primarului.

Alegerile din comuna Natalievca, raionul Fălești, se desfășoară în contextul demisiei edilului.

În comuna Cremenciug, raionul Soroca, au loc alegeri după ce primarul a demisionat.

Alegerile din satul Bașcalia, raionul Basarabeasca, au loc în contextul decesului primarului localității.

Alegerile din comuna Călinești, raionul Fălești, și orașul Leova au loc în urma procesului de amalgamare voluntară, prin care a fost consolidat sistemul administrației publice locale și au fost comasate următoarele unități administrativ-teritoriale: comuna Călinești cu localitățile din componența acesteia — Călinești, Chetriș, Chetrișul Nou și Hîncești — din raionul Fălești, și orașul Leova cu localitățile din componența acestuia — Sărata-Răzeși, Sîrma și Tochile-Răducani. Astfel, Comisia a stabilit desfășurarea alegerilor locale noi pentru funcția de primar și pentru o nouă componență a Consiliului comunal Călinești, raionul Fălești, precum și pentru funcția de primar și o nouă componență a Consiliului orășenesc Leova.

parlament.md

Costiuc respinge acuzațiile unei deputate PAS cu privire la averea sa: „Ce înseamnă venituri ilegale?”

Deputatul Partidului „Democrația Acasă” Vasile Costiuc a respins acuzațiile colegei sale din partea PAS, Victoria Belous, potrivit cărora ar fi obținut venituri ilegală și nu le-ar fi declarat. Costiuc a catalogat afirmațiile parlamentarei ca fiind „politice” și a îndemnat-o să depună un denunț penal, dacă dispune de dovezi. Precizările au fost făcute în cadrul ediției din 14 noiembrie a emisiunii „Întreabă Ghețu” de la TV8.

Sunt declarații politice. Ce înseamnă venituri ilegale? Dacă dumneaei cunoaște că cetățeanul Costiuc a obținut venituri ilegale a obținut ceva ilegală, să meargă să depună plângere la procuratură, la Ministerul de Interne, la Inspectoratul Fiscal și să nu rămână doar pe cuvinte, pe foaie. În momentul în care nu o să depună nicio cerere și nu o să demonstreze, societatea o să-și facă concluziile de rigoare. (…) Toate veniturile mele sunt declarate”, a spus Vasile Costiuc.

Amintim că, în cadrul ședinței Parlamentului din 13 noiembrie, deputata PAS Victoria Belous a spus că Vasile Costiuc ar fi obținut venituri ilegale, care nu ar fi fost declarate la Serviciul Fiscal de Stat. Belous, care este fostă ministră a Finanțelor, și-a îndemnat colegul să-și clarifice situația fiscală și să depună declarațiile restante.

Conform declarației sale de avere și interese personale pentru anul 2024, Vasile Costiuc a acumulat venituri de 120 000 de lei din salariul plătit de partid și 100 000 de lei obținuți din activitatea pe rețelele de socializare. Veniturile familiei au fost completate de salariul soției – peste 219 000 de lei din activitatea la Grădinița nr. 3 din Durlești și de aproape 3 500 de lei românești primiți ca alocație din România.

Costiuc a indicat și sumele primite de soția sa pentru activitatea în birourile electorale: 1 400 de euro pentru participarea la organizarea alegerilor din România și 13 000 de lei oferiți de CEC pentru activitatea la alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

În declarația de avere figurează și un teren agricol, intrat în posesia sa în 2009, evaluat la circa 6 000 de lei. În 2020, acesta și-a cumpărat un apartament de 61 m², estimat la valoarea de 40 000 de euro (preț de piață).

Iar în 2024, liderul „Democrația Acasă” a cumpărat și un Mercedes fabricat în 2015, evaluat la aproximativ 360 000 de lei.

stripes.com

Pe clădirea Pentagonului au fost instalate plăci cu inscripția „Departamentul Războiului”

Pe clădirea Pentagonului din SUA au fost instalate plăcuțe cu inscripția „Departamentul Războiului” în locul celor vechi cu „Departamentul Apărării”. Noile panouri din bronz au fost montate personal de șeful Pentagonului, Pete Hegseth, relatează stripes.com. El a declarat că „abordează cu maximă seriozitate redenumirea instituției”.

Președintele SUA, Donald Trump, a semnat încă în septembrie un decret privind redenumirea Departamentului Apărării în Departamentul Războiului. Noua denumire este deja folosită în comunicatele de presă ale instituției, însă pentru modificarea oficială este necesară o decizie a Congresului. Deocamdată nu se știe când va fi examinată această inițiativă, dar mulți democrați s-au pronunțat deja împotriva ei.

Respectăm tot ceea ce a reprezentat Departamentul Apărării, dar acum începe o nouă eră — era Departamentului Războiului, orientat spre victorii în războaie și spre o înțelegere clară a misiunii. Trupele noastre trebuie să plece în misiuni având conștiința clară că obiectivul lor este să obțină succes și să învingă”, a declarat Pete Hegseth.

NBC scrie, cu referire la surse anonime din Congres, că redenumirea departamentului ar putea costa 2 miliarde de dolari. Cheltuielile vor depinde de numărul de inscripții, antete și alte elemente de identificare ce trebuie înlocuite.

Departamentul Apărării al SUA, denumit tradițional Pentagon datorită formei clădirii sale, a fost creat în structura actuală în 1947. Instituția a unificat marina militară, forțele terestre și forțele aeriene. Primele două au fost anterior o singură instituție și se numeau Departamentul Războiului, care exista încă din 1789.

Între 1947 și 1949, departamentul unificat s-a numit Departamentul Național Militar, iar din 1949 — Departamentul Apărării.

timeserver.ru

Fusul orar al Republicii Moldova va fi introdus pentru prima dată în lege. Motivul

Fusul orar al Republicii Moldova – UTC+2 – ar urma să fie consfințit oficial în legislația națională. Guvernul a pregătit un proiect de hotărâre în acest sens, deoarece, după proclamarea independenței, țara noastră nu și-a introdus fusul orar în lege, iar acesta este una dintre măsurile obligatorii în procesul de integrare europeană, transmite EL.

Republica Moldova se află în Europa de Est, unde se aplică fusul orar UTC+2. Pe lângă stabilirea orei oficiale, autoritățile intenționează să stabilească și procedura de trecere la ora de vară — în conformitate cu practica țărilor UE. Dacă statele-membre ale Uniunii Europene vor renunța la schimbarea sezonieră a orei, Moldova le va urma exemplul, pentru a evita eventuale probleme în transportul de pasageri și mărfuri, turism și alte domenii.

Precizăm că, în septembrie 2018, Comisia Europeană a propus statelor-membre ale blocului comunitar să renunțe la trecerea la ora de iarnă și de vară. În sprijinul acestei decizii, CE a prezentat rezultatele unui sondaj la care au participat 4,6 milioane de cetățeni ai UE, dintre care 84% s-au pronunțat pentru eliminarea schimbării orei. De asemenea, potrivit Comisiei Europene, nu există motive economice pentru a continua schimbarea orei — economisirea de electricitate este minimă. În același timp, schimbarea orei dăunează sănătății.

Chișinăul a promis atunci că și Republica Moldova va renunța la schimbarea sezonieră a orei.

Parlamentul European a susținut propunerea. Ultima schimbare a orei era planificată pentru martie 2021. Însă, deocamdată, s-a decis să nu se ia o hotărâre definitivă, deoarece pe teritoriul UE există trei fusuri orare, iar între unele state-membre nu există consens. Prin urmare, renunțarea la trecerea la ora de iarnă și de vară a fost amânată până în 2026.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: