„Atunci s-a produs o schimbare majoră în istoria artei din Moldova”. Interviu cu Ludmila Toma, curatorul expoziției „Culorile «dezghețului». Satul basarabean în pictura anilor 1960“

Muzeul Național al Țăranului Român găzduiește până în data de 19 mai 2024 expoziția „Culorile «dezghețului». Satul basarabean în pictura anilor 1960“, care prezintă creațiile a 14 maeștri din stânga Prutului, nume sonore care s-au remarcat prin contribuția la înnoirea limbajului plastic al momentului. Expoziția prezintă, în mare, creații necunoscute, provenite din colecțiile de familie ale artiștilor, din colecții private, completate cu lucrări din patrimoniul Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova și de la Muzeul Național de Istorie a Moldovei. Ținând cont de specificul muzeului-gazdă, expoziția prezintă creații plastice cu tematică rurală, prin care maeștrii basarabeni demonstrează o profundă înțelegere a spiritului artei populare. Ana Daniela Sultana a realizat un interviu cu Ludmila Toma, curatorul expoziției. NewsMaker publică integral acest interviu. 

Ana Daniela Sultana: Doamnă Toma, povestiți-ne cum ați ajuns dumneavoastră, curator cu experiență din Chișinău, să curatoriați expoziția bucureșteană „Culorile «dezghețului». Satul basarabean în pictura anilor 1960“, vernisată pe 18 aprilie la Muzeul Național al Țăranului Român. 

Ludmila Toma: Evenimentul acesta a venit după ce, la Chișinău, făcusem cunoștință cu Victoria Nagy Vajda, pe vremea când ea pregătea o lucrare foarte serioasă – catalogul în două volume al lucrărilor Valentinei Rusu Ciobanu. Ne-am dat seama atunci că avem interese comune: cunoașterea aprofundată a istoriei culturale, în particular a istoriei artelor plastice, și dorința de a populariza valori estetice autentice care au rămas nemeritat în umbră. 

ANS: Cum ați conceput expoziția și ce conține ea neobișnuit pentru publicul din București, dar și pentru publicul din Chișinău, care are la dispoziție materialele online ale proiectului?

LT: Din dorința de a pune în lumină o perioadă extrem de importantă din istoria picturii basarabene, Victoria Nagy Vajda, autoarea proiectului, a adunat din diferite colecții lucrări puțin cunoscute, similare ca tematică. Noutatea materialelor prezentate cred că poate să-i uimească nu doar pe criticii și amatorii de artă din capitala României, ci și pe toți vizitatorii minunatului Muzeu al Țăranului Român, veniți de la Chișinău sau din alte orașe și care străbat această expoziție. 

Pe mine, în calitate de curator, m-a impresionat structura spațiului, care slujește foarte bine scopului expoziției – de a pune în valoare bogăția coloristică a lucrărilor și simfonia acordurilor cromatice, puse în evidență de fundalul când alb, când albastru al pereților și panourilor. Ideea îi aparține doamnei Nagy Vajda, dar unele probleme care au apărut în dispunerea tablourilor le-am discutat amândouă. Ca urmare, vizitatorii pot să perceapă frumusețea artei celor paisprezece pictori prezentați – printre care maeștri bine cunoscuți ai generației „seniorilor“: Mihail Grecu, Valentina Rusu Ciobanu, Glebus Sainciuc, Ada Zevin, Igor Vieru – în toată varietatea, dar și în similitudinea temelor și mijloacelor folosite.   

Pe lângă obiectivul ei estetic, expoziția și-a propus și un scop educativ, pe care îl îndeplinește în mai multe feluri. Pe lângă pânze, sunt expuse obiecte de artă populară care le-au slujit pictorilor drept sursă de inspirație: căni și ulcioare, un covor tradițional ș.a. Vizitatorii se pot familiariza cu parcursul creator al fiecărui artist citind schițele biografice din catalogul expoziției. Pentru a le înțelege mai bine opera, pânzele au pe etichetă scurte texte edificatoare, iar pe paginile care reproduc cele mai cunoscute creații ale pictorilor sunt menționate albume monografice apărute anterior. Vizitatorii care vor să afle mai multe despre atmosfera artistică a anilor 1960 pot urmări un film în care e descrisă de câțiva critici și istorici ai artei. Toate aceste metode de a extinde spectrul instructiv al expoziției au fost concepute de Victoria Nagy Vajda. 

 

ANS: De ce au fost alese pentru expoziție lucrări ale anilor 1960?  

LT: Pentru că atunci s-a produs o schimbare majoră în istoria artei din Republica Moldova. Ca urmare a „dezghețului“ hrușciovist, viziunea creatorilor asupra vieții a devenit mai optimistă și a apărut nevoia unor înnoiri a spiritului creator.  

ANS: După moartea lui Stalin, în diferite domenii de activitate s-a produs acest „dezgheț“. În artele plastice el a venit mai târziu?

LT: Procesele din viața socială și din domeniul creației nu sunt sincrone. Evoluția artei are propriile legități, legate de specificul limbajului plastic. Deși condițiile de trai influențează fără îndoială soarta creatorilor, care devine uneori tragică. Regimul totalitar, cu cerințele lui ideologice și politice dure și cu criteriile vulgare de apreciere, a frânat evoluția firească a artei maeștrilor deja formați și a îngreunat procesul de devenire creatoare a pictorilor tineri. Cu deosebire greu a fost primul deceniu de după Al Doilea Război Mondial – ani de distrugeri, de secetă, de foamete. Pentru a-și întreține familiile, artiștii au fost nevoiți să încheie contracte cu Ministerul Culturii și să execute tablouri cu tematică angajată pentru expoziții jubiliare. Li se cerea să înfățișeze însemnele noului în mod detaliat, în forme superficial asemănătoare cu cele reale – în asta consta rău-famata „metodă a realismului socialist“. Orice convenție artistică era privită de ideologii regimului cu suspiciune, considerată o dovadă de „formalism“, o „povară a trecutului“ de care creatorii trebuiau să se descotorosească. În ciuda acestor cerințe, pictorii care învățaseră meserie înainte de 1940 au continuat să se inspire din tradițiile artei europene – ceea ce le-a complicat existența, dar i-a salvat de la declinul artistic. Interesul față de frumusețea autentică a omului și a naturii i-a ferit de regulă pe artiști de un festivism ostentativ și i-a făcut să creeze tablouri care reflectau sentimente sincere.

ANS: Ca participantă la viața artistică a Republicii Moldova încă din tinerețe, ați vorbit de mai multe ori despre evenimente importante din trecut, de exemplu despre impresia pe care a lăsat-o expoziția de pictură românească de secol XX, organizată la Chișinău în 1957. Există amintiri ale maeștrilor din generația mai în vârstă despre schimbările survenite în perioada „dezghețului“?

LT: În presă au apărut rareori asemenea amintiri. Într-un interviu pe care criticul de artă Olga Garusova i l-a luat Adei Zevin, pictorița spune următoarele: „A fost o explozie bine pregătită. (…) Situația din anii 1960, cu o viață artistică foarte activă, a fost singulară. Soarta a făcut atunci ca mai mulți artiști să se întâlnească și să intre într-o comuniune de idei. La sfârșitul anilor 1930, m-am împrietenit la București cu Mihail și Fira Grecu. Mai târziu, la Chișinău, am fost prietenă cu Dimitri Sevastianov, cu Valentina Rusu Ciobanu, cu Glebus Sainciuc. Ne uneau pasiunea pentru artă, gusturile asemănătoare, relațiile din viața de zi cu zi. (…) Baza noastră erau postimpresionismul francez, pictura românească, cultura rusă, arta populară moldovenească, pe care am descoperit-o la începutul anilor 1960 și care a jucat un rol uriaș în formarea generației noastre. (…) Am fost atacați ca dușmani ideologici: se considera că poporul nu are nevoie de arta noastră «de cameră». Dar noi pur și simplu încercam să apărăm cu onestitate ceea ce consideram a fi arta autentică. Ulterior, creațiile noastre au devenit o realitate care a trebuit luată în seamă“. 

ANS: De ce ați ales acest profil anume al expoziției? 

LT: Astăzi se organizează rareori expoziții tematice la Chișinău, nemaivorbind de expoziții ale picturii basarabene la București. În perioada sovietică ele erau frecvente, dar aveau scop propagandistic. Comisia Ministerului Culturii încheia dinainte contracte cu pictorii și controla modul de execuție a compozițiilor comandate. În atelierele pictorilor se adunau în schimb lucrări create după voie, în general studii. Multe dintre ele sunt legate de viața satului basarabean. 

Motivele rurale au fost importante pentru pictori din diferite generații. Artiștii au admirat întotdeauna frumusețea naturii, au fost impresionați de calitățile sufletești ale țăranilor și de roadele minunate ale spiritului lor creator, s-au simțit atrași de aura estetică a modului de viață specific poporului, aură care le-a influențat simțul armoniei, multora – celor născuți la sat – încă din fragedă copilărie. 

 

ANS: Expoziția include și lucrări ale artiștilor care erau tineri pe atunci. Cum și-au continuat aceștia căutările artistice în condițiile unor critici atât de aspre?

LT: Apariția unor tendințe noi în opera pictorilor maturi i-a impresionat și le-a dat aripi artiștilor tineri – Eleonora Romanescu, Olga Orlova, Elena Bontea, Sergiu Cuciuc – și chiar studenților Școlii Republicane de Arte Plastice, pe care profesorii îi aduceau în practica de vară în aceleași sate unde pictorii inovatori își realizau schițele și dezbăteau diversele mijloace de expresie picturală. Ca urmare, tablourile de diplomă ale unor coloriști talentați precum Ludmila Țonceva, Sergiu Galben și alții, legate de viața satului moldovean, au reprezentat arta din RSS Moldovenească nu doar în expoziții locale, ci și internaționale. Iar faptul că actuala expoziție cuprinde lucrări ale unor artiști din generații diferite este dovada vitalității școlii de pictură care s-a format atunci, a continuității tradiției. 

ANS: Ce proiecte aveți pentru viitor? Plănuiți cumva să reveniți la București cu vreo nouă expoziție?

LT: Am în plan două monografii de tip album despre pictori al căror parcurs creator cred că merită studiat. Pe lângă asta, sunt gata să colaborez în continuare pe proiecte importante. Voi fi bucuroasă să-mi pun cunoștințele în slujba unui nou proiect, dacă mi se va solicita acest lucru, și, eventual, să mă întorc la București chiar și pe parcursul acestui anului.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Ce este important să știi înainte de a cumpăra o mașină din Canada pentru import în Moldova

Cumpărarea unui automobil din Canada este tot mai des luată în calcul de rezidenții Republicii Moldova ca alternativă la piața din SUA. Mașinile din Canada atrag adesea printr-o utilizare mai atentă, o stare tehnică bună și o istorie de service mai ușor de urmărit. Totuși, înainte de a lua decizia de cumpărare, este important să înțelegi particularitățile pieței canadiene și nuanțele importului în condițiile specifice Moldovei.

Prin ce se deosebesc mașinile din Canada de cele din SUA

Deși piețele din Canada și SUA sunt în multe privințe similare, există diferențe care contează la import. În Canada, standardele de întreținere și siguranță pot fi mai stricte, iar modul de exploatare depinde mult de climă și de condițiile rutiere. Multe automobile sunt întreținute regulat, inclusiv în service-uri autorizate, ceea ce poate fi un avantaj la evaluarea stării tehnice.

În același timp, trebuie luat în calcul faptul că unele mașini au fost exploatate în regiuni cu ierni grele și utilizarea frecventă a substanțelor antiderapante. Din acest motiv, verificarea caroseriei, a șasiului și a zonelor expuse la coroziune este esențială înainte de cumpărare.

Verificarea istoricului și a documentelor

Înainte de cumpărare, etapa cheie rămâne verificarea istoricului automobilului. Este important să fie clar dacă au existat accidente majore, restricții juridice sau neconcordanțe în acte. Istoricul de proprietate, înregistrările de service și statutul juridic al mașinii influențează direct atât decizia de cumpărare, cât și procesul ulterior de import.

La fel de important este să știi din timp ce documente însoțesc automobilul la export și ce acte vor fi necesare pentru perfectare în Republica Moldova. Lipsa unor documente sau erori în date pot duce la întârzieri și cheltuieli suplimentare.

Logistica și termenele de livrare

Automobilele din Canada sunt expediate, de regulă, prin porturi mari, urmate de transport maritim către Europa. Termenele de livrare pot diferi față de rutele din SUA și depind de regiunea de achiziție, portul ales și gradul de încărcare al liniilor logistice.

Pentru cumpărător este important să înțeleagă că logistica internă din Canada, transportul maritim și tranzitul ulterior către Republica Moldova influențează atât termenele, cât și o parte semnificativă din buget.

Perfectarea vamală și cheltuielile

După sosirea automobilului în Europa și apoi în Republica Moldova urmează etapa de perfectare vamală. Valoarea plăților depinde de anul de fabricație, capacitatea cilindrică, tipul de combustibil și alte caracteristici tehnice. Pentru automobilele din Canada se aplică aceleași principii generale ca și pentru mașinile din SUA, însă calculele trebuie făcute din timp, pe baza parametrilor concreți ai automobilului.

Înțelegerea structurii plăților vamale ajută la evitarea situațiilor în care costul final depășește semnificativ așteptările inițiale.

De ce este important să înțelegi procesul în ansamblu

Cumpărarea unei mașini din Canada nu este o acțiune singulară, ci un lanț de etape: selecție, verificare, cumpărare, logistică, vamă și livrare în Republica Moldova. Dacă cel puțin una dintre etape nu este controlată, apar riscuri de întârzieri și cheltuieli suplimentare.

De aceea, încă înainte de cumpărare este util să te familiarizezi cu modul în care arată procesul de import și formatul de suport. Un exemplu unde poți obține o imagine generală despre etape și abordare este site-ul WinCars: https://wincars.md/.

Greșeli tipice la cumpărarea unei mașini din Canada

În practică, cumpărătorii se confruntă cel mai des cu următoarele greșeli:

  • cumpărarea automobilului fără o verificare completă a istoricului,
  • subestimarea cheltuielilor de logistică și livrare,
  • lipsa înțelegerii cerințelor de perfectare vamală,
  • orientarea doar după prețul de cumpărare, fără calculul bugetului final,
  • lipsa unui plan clar de acțiuni după sosirea automobilului.

Concluzie

Automobilele din Canada pot fi o opțiune avantajoasă și de calitate pentru import în Republica Moldova, dacă decizia de cumpărare este luată în mod informat. Cunoașterea particularităților pieței canadiene, înțelegerea logisticii și calcularea bugetului din timp ajută la evitarea greșelilor și fac procesul mai previzibil.

Cu cât cumpărătorul înțelege mai bine etapele importului înainte de achiziție, cu atât întregul proces devine mai clar și mai ușor de gestionat.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: