Fostul director al Sun Communications, John Maxemchuk a preluat la sfârșitul lui 2022 conducerea postului TV N4. În cadrul unui interviu pentru NM acesta a povestit despre situația postului TV, despre motivul suspendării emisiunii Nataliei Morari, despre prăbușirea pieței publicitare după declanșarea războiului, dacă mai este nevoie în 2023 de televiziune și care este viitorul ei.
„Am acceptat să revin la N4 pentru a ajuta un vechi prieten și un partener”
La sfârșitul anului trecut, ați preluat conducerea N4. Un post TV care nu se poate lăuda cu cele mai bune audiențe. De ce ați acceptat oferta?
N4 s-ar putea spune că este un post TV afiliat Sun Communications (unul dintre cei mai mari operatori de cablu din Moldova; în 2016 a fost cumpărat de compania Orange-Moldova). Acum mulți ani am fost director general al Sun Communications. N4 era proprietatea aceluiași om care deținea Sun Communications – Alexandru Sîrbu. El deținea 63% din Sun Communications. Pe atunci Sun TV era unul dintre cei mai mari distribuitori TV și postul TV se dezvolta datorită faptului că era distribuit gratuit.
Postul TV a devenit cunoscut în rețeaua Sun TV, pe atunci el se numea Rif TV (din 2002 până în 2006). Am gestionat tangențial anterior RifTV sau N4. Acesta era [pentru Sun Communications] ca un frate mai mic.
După ce Sun TV a fost vândut companiei Orange, Alexandru Sîrbu a păstrat postul TV (îi aparțin 80%, încă 10% fiului său Eugeniu, iar 10% – lui Andrei Borșevici). Orange nu avea nevoie de o sursă media sau de una de generare a contentului. Așa că postul TV i-a rămas lui Sîrbu. Acesta s-a confruntat cu probleme financiare și de imagine. De aceea am decis să mă întorc să ajut un vechi prieten și partener.
Ce ați început să faceți pentru a-l ajuta?
Suntem foarte stricți în ceea ce privește separarea managementului de partea editorială. Editorul-șef răspunde în totalitate de conținutul editorial, iar managerii depun eforturi pentru a îmbunătăți situația financiară și pentru a schimba imaginea postului TV. Nu sunt implicat deloc în conținutul postului, acesta este generat de editorul-șef, iar eu mă ocup doar de managementul finanțelor și de branding.
Dar cum a fost anterior?
Așa a fost întotdeauna. Fiul lui Alexandru Sîrbu, Eugeniu, a condus ani de zile postul TV. El lua unele decizii privind conținutul, dar doar cel de divertisment. De exemplu, acum câțiva ani, postul a difuzat „Suleiman Magnificul” (serial turcesc – NM). A fost un risc foarte mare pentru televiziune deoarece este un produs foarte scump. Eugeniu a riscat, a cumpărat drepturile pentru două sezoane și a fost un adevărat succes, chiar dacă eu am fost foarte sceptic. Dar [problema constă în aceea că] atunci nimeni nu asocia difuzarea acestui serial cu N4.
“Privind în urmă, putem spune că apariția la N4 a Nataliei Morari a fost o greșeală”
De câteva ori ați spus că doriți să îmbunătățiți imaginea postului TV. La ce vă referiți? La situația legată de difuzarea emisiunii Nataliei Morari?
Da.
Cum a ajuns Natalia Morari la N4?
Nu am nicio legătură cu această decizie. Atunci încă nu eram la N4.
Da. Dar știți cum a ajuns ea aici.
Dа, știu. Dar ca un om de afaceri pot să vă spun că toți pot greși. Voi vorbi atent, nu vreau să comentez greșelile altora. Dacă ne uităm în urmă, am putea spune că aceasta a fost o greșeală. Natalia era foarte renumită și ei au riscat. Exista riscul unui scandal, dar pe de altă parte era un nume cunoscut, un mare brand și asta ar fi putut aduce o audiență bună. Cred că lucrurile nu s-au întâmplat așa cum s-a dorit, nu a fost apreciată corect [posibil] reacția inversă. Nu au obținut audiența pe care au mizat.
Ce relații comerciale sunt între N4 și Natalia Morari?
Produsul era realizat exclusiv de ea și oferit gratuit postului N4. Exista un acord de împărțire a veniturilor: din publicitate, sau din alte sponsorizări, promo.
Pentru N4 nu exista un risc financiar. Postul TV a decis să ofere o șansă unui produs care atrăgea atenția. Chiar dacă vorbim de scandal, oricum se discuta la greu acest produs. Ar fi putut obține audiență bună, dar s-a adeverit că „costul” a depășit beneficiile. Atunci s-a luat decizia de a pune capăt acestei relații.
Cine a decis să suspende emisiunea?
A fost în mare parte decizia N4. Dar ei au procedat ca niște profesioniști – a fost o discuție cu Natalia care a decurs fără emoții negative. Au fost relații profesionale.
Închiderea are legătură cu audiența?
Existau mai mulți factori. Parțial din cauza audiențelor, dar cred că și din cauza reacției negative a pieței și a impactului negativ pentru postul de televiziune.
Ce înseamnă reacție negativă a pieței sau impact pentru postul TV? Cum se manifestă?
Piața a presupus că există o legătură strânsă între Natalia și N4, se vorbea că acest post TV i-ar aparține ei. Dar nu este așa. Așa se întâmplă mereu în Moldova. Când eram director la Sun Communications, în primii cinci ani eram întrebat cum e să muncești cu Oleg Voronin (fiul celui de-al treilea președinte al Republicii Moldova, Vladimir Voronin – NM). Ei presupuneau că Sun Communications îi aparține lui Oleg Voronin. Ulterior am fost întrebat dacă Sun Communications îi aparține (fostului lider al PDM Vladimir) Plahotniuc. Nu i-a aparținut. Printre acționarii noștri a fost chiar și BERD, special pentru a le arăta tuturor că nu avem nicio legătură cu politica.
În cazul N4 [și a Nataliei Morari] se presupunea că ar exista niște relații legate de proprietate, dar nu a fost așa. Și acest lucru a început să afecteze reputația postului TV.
Adică oamenii considerau că Veaceslav Platon avea influență asupra N4?
Dа. Asta e istoria televiziunilor și a presei din Moldova. Pe piața media sunt foarte puțini bani. Întregul buget de publicitate este de 10-12 milioane de Euro – o sumă infimă. Odată cu războiul situația a devenit și mai complicată. Cu așa bani posturile TV nu pot fi întreținute.
Industria media și TV a căutat întotdeauna alte surse de finanțare, deoarece doar din publicitate nu poți acoperi toate cheltuielile televiziunii. Foarte mulți ani, posturile TV din Moldova au aparținut politicienilor, care plăteau din propriul buzunar pentru propagandă politică. Întotdeauna apărea întrebarea: cui îi aparține acesta sau acel post TV?
Și dacă cineva presupune că N4 este deținut de cineva cu ambiții politice sau sociale, pot înțelege asta.
„Posturile TV tradiționale vor dispărea în curând, la fel ca telefoanele fixe cu butoane”
Potrivit unor surse publice, în 2021, N4 a avut pierderi de 1,2 milioane lei. Acum postul TV aduce profit?
În 2022 nu a adus profit, de aceea am și acceptat să vin să ajut. Prietenul meu [Alexandru Sîrbu] continua să plătească salariile din buzunarul lui, iar studioul se află în clădirea care îi aparține. Au audiențe bune acum – sunt pe locul doi sau trei. Dacă ar fi să facem publicitate în baza ratingului, atunci ar ieși o bună bucată din plăcinta industriei de publicitate. Dacă piața publicitară ar fi acum la nivelul anterior, am fi avut deja un mic profit. Acum, din cauza războiului, a prăbușirii pieței cu aproape 40% toți luptă [pentru finanțare].
Acum pe piață sunt trei tipuri de posturi TV. Sunt posturi care continuă să aparțină politicienilor, acestea sunt finanțate de politicieni și [există] pentru un scop anume – promovarea politicienilor. Sunt posturi TV finanțate de donatori – ONG-uri internaționale, care beneficiază de granturi internaționale – fără granturi aceste posturi nu ar supraviețui.
Și există un procent foarte mic de posturi care sunt la autofinanțare, independente, fără finanțare din exterior, care au venituri din publicitate. N4 aparține acestui grup – este cel mai mare post TV din acest grup.
Și noi am vrea să obținem granturi pentru a deveni mai sustenabili. Până când piața nu se va reabilita – acesta ar fi un ajutor real. Ne gândim la toată industria. Dacă nu ne dorim ca mass-media să revină în mâinile politicienilor, atunci ar trebui să găsim soluții pentru întregul sector, astfel încât posturile TV să poată funcționa. Este o soluție pe termen scurt.
Acum când este YouTube, Netflix… de ce ar mai fi nevoie de televiziune în 2023?
Întreaga industrie se îndepărtează de televiziune.
Dar dumneavoastră încercați să dezvoltați televiziunea.
Noi dezvoltăm conținutul. Televiziunea este o modalitate de a-l livra. Dar cred că toată lumea ar trebui să se gândească la digitalizarea conținutului și plasarea acestuia pe platformele de streaming. Veți obține o acoperire mai mare, acum totul este video în format „la cerere” (on demand). Posturile TV tradiționale vor dispărea în curând, la fel ca telefonul fix cu butoane.
Ce fel de content generați și cum îl promovați?
Noi generăm conținut și televiziunea este una dintre metodele de livrare a acestuia. Anterior CA a decis că posturile TV locale trebuie să producă opt ore de conținut pe zi – este o decizie bună. Piața publicitară este foarte mică și nu trebuie aglomerată cu posturi TV de „franciză” (posturile TV care retransmit content produs de alte posturi TV străine, ca de exemplu, cele din Federația Rusă). Este un pas înainte.
După declanșarea războiului și prăbușirea pieței, a devenit dificil de plătit producerea unui content de opt ore. Am găsit soluția: producem patru ore de content propriu și colaborăm cu producători independenți. Ei produc conținut, noi îl difuzăm și în așa mod asigurăm opt ore pe zi.
Am început să dezvoltăm relații cu mici producători independenți și îi adăugăm în grila noastră.
Dar care este beneficiul pentru dvs și pentru ei?
Împărțim profitul [din publicitate].
„Cel mai ieftin te costă realizarea unui talk-show politic”
Despre ce este N4 și care e publicul lui țintă?
Acest lucru s-a schimbat de-a lungul anilor. Inițial a fost Rif TV – filme vechi dar calitative în limba rusă pentru a atrage publicul vârstnic și femeile.
Ulterior, s-au depus eforturi pentru a atrage auditoriul vorbitor de limba română și așa a durat câțiva ani. A fost un mix de știri și divertisment, dar știrile au fost întotdeauna doar în limba română.
Acum încercăm să facem știri și în limba română și în limba rusă. Consider că este un pas bun, doar că foarte costisitor. Publicul nostru este acum de vârstă medie, vorbitori de limba română. Avem audiențe bune, suntem pe locul doi-trei pe majoritatea segmentelor. Audiențele sunt mai importante decât denumirea brandului.
Nu credeți că aceste ratinguri se datorează faptului că la sfârșitul anului trecut autoritățile au interzis șase posturi TV cu audiențe mari și acum toată concurența se dă între posturile de pe poziții mai joase?
Aceasta a avut o influență. Dar până la această decizie am fost pe poziția a cincea sau a șasea. Întotdeauna am fost în top -10 și foarte apropare de primii cinci – aproape de posturile de „franciză” care au legătură cu partidele politice. Întotdeauna am avut un public și audiențe mai bune decât brandul. Dar nu am putut asocia audiențele mari cu brandul. Acum această sarcină este o provocare pentru mine.
Planificați să produceți conținut propriu nou?
Ne-am fi dorit, dar e nevoie de bani. Am idei privind conținutul de divertisment. Nu sunt știri sau conținut editorial, nu intervin în acest domeniu. Îmi doresc conținut de divertisment local.
Cel mai ieftin costă realizarea unui talk-show politic. Ai nevoie de o cameră și de un scaun, poate două scaune: fixezi camera și oamenii vorbesc. Avem atât de multe emisiuni de acest gen deoarece sunt accesibile.
Ne gândim la ceva mai de amploare, dar este foarte scump. Ne dorim un content de divertisment, interesant și popular în care ar fi rezonabil de investit bani. Avem nevoie de un nou „Suleima, un nou hit, care va aduce audiențe, care va fi produs aici, pe loc, cu bugetele noastre.
Să faci un serial e foarte costisitor, știrile nu sunt pentru audiențe, este jurnalism, talk-show-urile politice sunt prea multe deja. Și ne gândim cum va arăta formatul viitor.
„Moldova trebuie să obțină monetizarea pe YouTube”
Ați spus că în Moldova sunt multe posturi TV finanțate de politicieni, sunt posturi care supraviețuiesc din granturi, posturi TV de „franciză” așa cum le-ați numit dumneavoastră. Cum vă pregătiți să le faceți concurență?
Este o provocare pentru noi. Ce vrem să facem? Ce putem face? Scopul nostru pe termen scurt este să obținem finanțare pentru o perioadă scurtă, să putem obține stabilitate financiară.
Este prioritatea numărul unu. Aș vrea să obțin un grant, ne-ar putea ajuta pe o perioadă scurtă. Dar nu-mi doresc asta în perspectivă, nu vreau să existăm din finanțări, nu vreau binefacere. Vreau să construiesc un business stabil.
Prioritatea numărul doi este identificarea altor surse de venit. Trebuie să obținem profit din streaming. Toate posturile TV vor ajunge mai devreme sau mai târziu aici. Trebuie să difuzezi pe YouTube sau în altă parte unde nu sunt hotare geografice.
Cum credeți că se poate realiza monetizarea streaming-ului? În Moldova spectatorii nu plătesc pentru content.
Moldova trebuie să obțină monetizarea pe YouTube. Am avut-o anterior. Trebuie să luptăm pentru a o redobândi. Dar în Moldova există posturi TV care beneficiază de monetizare din publicitate peste hotare pe YouTube. Dacă aveți public peste hotarele Moldovei – puteți avea monetizare.
„Operatorii locali trebuie să se gândească la Amazon și Netflix”
În 2016 ați vândut Sun Communications companiei Orange. De ce ați luat această decizie, doar erați unul dintre cei mai mari operatori?
Atunci Moldtelecom a introdus serviciile IP-TV care creșteau vertiginos. În 2016 ne-au depășit la capitolul TV. Era o combinație de factori. Tehnologiile în telecomunicații se schimbau la fiecare 4-7 ani și trebuie să fii pregătit să reinvestești rapid în tehnologii, iar ulterior, timp de 4-5 ani să-ți întorci banii. Operatorii de cablu independenți nu au viitor.
Fiind manager, mai mult de jumătate din timp îl petreceam în bănci, încercând să găsesc investiții pentru a implementa tehnologii noi și pentru a merge într-un pas cu piața. Mi-a fost clar atunci că businessului, pieței și echipei le va fi greu să treacă la alt nivel.
Îmi place foarte mult istoria Sun Communications – a fost prima companie din Moldova cu investiții străine. Am înregistrat compania în decembrie 1993, exact peste câteva zile de la apariția leului, până atunci au fost cupoane.
Toate documentele noastre privind fondarea companiei, toate contractile cu investitorul American – nu puteam face referire în ele la o valută locală, ea nu exista, se făcea referire doar la dolar american. Nu există nici măcar taxă de înregistrare, nu știau unde să înregistreze compania, era ori la Ministerul Finanțelor, ori la cel al Justiției, sau la un ONG – nu-mi amintesc.
Cine a investit atunci din SUA?
Compania Metromedia International – o companie mică de telecomunicații, care investea în țările din Europa de Est și fostele republici sovietice. Am lucrat în această companie.
Cum vedeți viitorul marilor operatori privați de televiziune din Moldova?
Totul trece în format video „la cerere”. Dacă e să vorbim despre content, atunci viitorul aparține tehnologiei „la cerere”. Când eram copil și priveam televizorul, erau pauze publicitare. Copiii mei nu știu ce e asta pauză publicitară, totul este „la cerere” – începi să privești când vrei, închei să privești ceva când vrei. Atât. Și totul va fi făcut prin aplicații, ecranele devin mai mici, televizoarele mari practic nu mai sunt folosite.
Dacă distribuiți conținut doar pentru televizoare mari, ar trebui să vă gândiți la afacerea voastră. Dacă nu vă gândiți cum să transferați contentul pe calculator, telefon, tabletă, atunci deja ați întârziat. Operatorii Moldtelecom, Starnet, Orange sau Moldcell nu concurează între ei. Cel mai mare concurent pentru ei este Disney sau Netflix, care transmit conținut prin orice dispozitiv.
Iar generația viitoare aparține companiilor așa ca Amazon, dacă Amazon va opta pentru o astfel de activitate. Netflix plătește pentru content, face producție și apoi își recuperează investiția. Iar Amazon nu produce nimic, doar face tranzacția și își ia comisionul. Pe ei nu-i interesează dacă îți cumperi un tricou, pantofi, căști sau un film. Operatorii locali ar face bine să se gândească la Amazon și Netflix.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!