EPA

Belarus a publicat un fragment din discuția pilotului Ryanair cu dispecerul. Tatăl lui Roman Protasevici susține că fiul său a fost bătut

Ministerul Transporturilor din Belarus a publicat pe 25 mai un fragment din discuția pilotului avionului Ryanair, în care se afla jurnalistul Roman Protasevici, și dispecer. Echipajul a fost informat despre o scrisoare privind prezența la bordul avionului a unei bombe, care ar urma să explodeze deasupra orașului Vilnius. Reprezentanții instituției accentuează că piloții  au întrebat de câteva ori sursa informației despre presupusa bombă și că li s-a spus că aceasta a parvenit, inițial, la aeroportul din Minsk. Ulterior, piloții au decis aterizarea de urgență a aparatului de zbor. În același timp, tatăl jurnalistului a declarat pentru Reuters că fiul său a fost bătut.

Potrivit reprezentanților Ministerului belarus al Transporturilor, pe 23 mai, pe adresa electronică a Aeroportului din Minsk ([email protected]) a parvenit o scrisoare în engleză, cu următorul conținut:

„Noi, soldații HAMAS, solicităm ca Israelul să înceteze focul în Fâșia Gaza. Cerem Consiliului European să renunțe la susținerea Israelului în acest război. Se știe că participanții Delphi Economic Forum se întorc acasă cu zborul FR4978. În acest avion este plasată o bombă. Dacă nu veți îndeplini cererile noastre, bomba va exploda pe 23 mai deasupra Vilniusului”. (HAMAS a negat ulterior orice implicare în această situație).

Dispecerul a informat echipajul despre mesajul primit. Piloții aeronavei au concretizat de câteva ori sursa informației. De asemenea, aceștia au ținut să precizeze codul de alertă, iar dispecerul le-a răspuns că este cod roșu.

Publicăm conversația în limba engleză, preluată de pe site-ul Ministerului Transportului al Belarusului:

„ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.

ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk

Pilot: Yes, go ahead.

ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.

Pilot: 1TZ Standby.

Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?

ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.

Pilot: Roger that, standby.

ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.

Pilot: Ok…that..it..understood give us alternate please.

Pilot:09:32:59: RYR 1TZ

ATC: RYR 1TZ

Pilot: The bomb….direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?

ATC: RYR 1TZ stanby please.

ATC: 09:33:42: RYR 1TZ

Pilot: Go ahead.

ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.

Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?

ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.

Pilot: Roger, standby.

Pilot:09:34:49: Radar, RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ.

Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).

ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.

Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).

ATC. Do you need RYR operation frequency?

Pilot: That is correct 1TZ.

ATC: Standby please.

ATC: RYR 1TZ ,Standby please

Pilot: Standing-by.

Pilot:09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?

ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.

Pilot: Could you say again that I have to call for the airport that authorities …(unreadable) to divert to..

ATC: RYR 1TZ  I read you THREE, say again please.

Pilot:09:39:57: Radar, RYR 1TZ .

ATC : RYR 1TZ ,Go.

Pilot: Can you say again the IATA code of the  airport that authorities recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ roger, standby please.

Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of  the  airport that authorities have recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ Standby.

Pilot: Standby, Roger.

ATC :09:41:00: RYR 1TZ .

Pilot: Go ahead.

ATC: IATA code is MSQ.

Pilot: can you say again please?

ATC:IATA code  MSQ.

Pilot: MSQ, thanks.

Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from?Where did it come from?Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?

ATC: RYR 1TZ   this is our recommendations.

Pilot: can you say again?

ATC: RYR 1TZ   this is our recommendations.

Pilot : unreadable.

Pilot:Did you say that your recommendation?

ATC: RYR 1TZ   , Charlie-Charlie.

ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750

Pilot. 131.75 and we have contact…(unreadable).

ATC:09:44:38 RYR 1TZ  advise your decision please?

Pilot: Radar ,RYR 1TZ

ATC:RYR 1TZ  advise your decision please.

Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the code of the (unreadable) green, yellow or amber red.

ATC: Standby.

ATC:09:45:09 RYR 1TZ  they say code is red.

Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.

ATC: RYR 1TZ   Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.

Pilot; Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.

Pilot:09:47:12: RYR 1TZ  we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport

ATC: RYR 1TZ  MAYDAY, Roger.Standby for vectors.”

Amintim că, în ajun, presa din Belarus a difuzat o înregistrare video în care apare jurnalistul Roman Protasevici. Tatăl acestuia a declarat pentru agenția Reuters că „nu este intonația, cuvintele și maniera de a vorbi” a fiului său. Acesta a mai presupus că Roman a fost bătut, întrucât este pudrat intens și că are nasul rupt.

„Suntem uimiți că destinul unui singur om înseamnă atât de mult, că este valoroasă pentru Consiliul European. Este ceea ce s-a pierdut în Belarus”, a declarat tatăl lui Roman Protasevici.

***

Pe 23 mai, autoritățile din Belarus au forțat echipajul unui avion al companiei Ryanair, care efectua o cursă Atena-Vilnius, să aterizeze de urgență la Minsk. După aterizare, au fost reținuți doi pasageri – Roman Potrasevici și Sofia Sapega.

Autoritățile din Belarus au declarat că aeroportul din Minsk a fost anunțat cu privire la faptul că la bordul aeronavei se afla o bombă. Mesajul ar fi fost trimis din partea grupării extremiste HAMAS (aceasta a negat).

Protasevici este acuzat de organizarea dezordinilor în masă.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Ministrul Bolea, reacție la nemulțumirile transportatorilor: „Mai mult decât să iubim banii, să iubim oamenii”

Vicepremierul și ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a declarat că „nu există problema aceasta legată de persoanele cu necesități speciale”, comentând nemulțumirile transportatorilor exprimate de APOTA. Aceștia susțineau că operatorii de transport sunt obligați să adapteze toate vehiculele pentru transportul persoanelor cu dizabilități. Potrivit ministrului, agenții economici trebuiau să informeze „dacă există măcar o mașină în parcul lor care ar putea prelua pasageri cu necesități speciale”. Ministrul a mai spus că totul „nu este despre negocieri, ci despre oameni”. „Mai mult decât să iubim banii, trebuie să iubim oamenii”, a declarat oficialul, adăugând că pe 1 iulie va avea loc o discuție cu transportatorii.

La emisiunea „În context” de la Moldova 1, Bolea a fost întrebat dacă a purtat discuții cu reprezentanții APOTA, care au anunțat proteste. În continuare, prezentatorul TV i-a comunicat ministrului că transportatorii nu acceptă monitorizarea prin GPS, nici vânzarea biletelor prin sistemul informațional e-bilet, întâmpină dificultăți în adaptarea mașinilor pentru persoanele cu necesități speciale și solicită un alt mod de calcul al tarifelor.

„În primul rând vreau să vă spun că nu există problema aceasta legată de persoanele cu necesități speciale. (…) Deci, agenții economici trebuiau să informeze dacă există măcar o mașină în parcul lor, pe o rută, care ar putea prelua pasageri cu necesități speciale. (…) În general, totul este nu despre negocieri. Totul este despre oameni. (…) Dacă noi astăzi, în Republica Moldova, nu avem niciun microbuz care ar putea prelua o persoană cu necesități speciale, dumneavoastră considerați că este normal? (…) Noi trebuie să creăm condiții de inclusivitate socială pentru toți cetățenii din Republica Moldova. (…) Trebuie să avem un grad de empatie. Mai mult decât să iubim banii, să iubim oamenii”, a declarat oficialul.

Referitor la monitorizarea prin GPS și sistemul informațional e-bilet, ministrul a spus: „Nici nu a intrat în vigoare. Mâine (nota red. pe 1 iulie) avem discuții cu ei. Nu a fost votat încă în ședințele Guvernului, nu a intrat în vigoare nimic. O să începem discuții publice în privința GPS-ului, să vedem care sunt problemele și care trebuie să fie perioada de implementare pentru acest nou proiect de lege”.

Întrebat dacă nemulțumirile transportatorilor sunt justificate, Bolea a răspuns: „O să vedem mâine (nota red. pe 1 iulie), pentru că au fost discuții cred că ani în șir despre… o să ne întâlnim mâine și o să vedem despre ce este vorba în general”.

Menționăm că pe 1 iulie, președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, va participa la emisiunea NM „Есть вопросы”.

***

Pe 24 iunie, reprezentanții APOTA au acuzat Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, dar și presupuse abuzuri și scheme de corupție. APOTA a transmis un apel public, în care a avertizat că lipsa metodologiei tarifare, impunerea sistemelor electronice e-GPS și e-Bilet, precum și obligația de adaptare a tuturor vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor. Aceștia au amenințat, atunci, cu proteste, dacă autoritățile nu vor ține cont de nemulțumirile lor.

În reacție, Guvernul a transmis că a luat act de solicitarea publică și a adăugat că soluționarea problemelor ține de competența Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. „MIDR are ușile deschise”, a declarat purtătorul de cuvânt Daniel Vodă. În ceea ce privește acuzațiile APOTA legate de posibile scheme de corupție, Executivul a invitat toate părțile care dețin informații relevante să le prezinte organelor competente.

La două zile după ce au amenințat cu proteste, reprezentanții APOTA au decis să iasă în stradă. Asociația a anunțat organizarea a trei manifestații în capitală: prima în Piața Marii Adunări Naționale, a doua în fața sediului Misiunii Uniunii Europene în Republica Moldova, iar a treia – în fața Agenției Naționale Transport Auto (ANTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a anunțat că primul protest al transportatorilor din cele trei planificate va avea loc în data de 9 iulie.

Transportatorii insistă pe trei revendicări principale: aprobarea imediată de către Guvern și publicarea metodologiei de calcul a tarifelor pentru serviciile regulate de transport pasageri; retrimiterea spre elaborare a proiectului MIDR nr. 1125/2024, care prevede implementarea sistemelor electronice de tip e-bilet și e-GPS; retragerea scrisorilor emise de ANTA prin care operatorii de transport sunt obligați să adapteze toate vehiculele pentru transportul persoanelor cu dizabilități.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: