Ce se va întâmpla cu prețurile la benzină și motorină în Moldova. ANRE nu știe. Investigație NM
Full Article 7 minutes read

Ce se va întâmpla cu prețurile la benzină și motorină în Moldova. ANRE nu știe. Investigație NM

Majorarea de două ori la rând a prețurilor la benzină și motorină, la începutul acestui an, a provocat nemulțumirea cetățenilor, opziției, apoi și a guvernării. Opoziția a declarat că ar fi vorba despre o înțelegere de cartel, premierul Ion Chicu a dat indicații ca acest lucru să fie verificat. Autoritățile nu au comunicat rezultatele acestor verificări, însă au anunțat că intenționează să revină la vechea metodologie de formare a prețurilor de vânzare cu amănuntul a carburanților, când Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) se ocupa de aceasta. Din luna martie anul trecut, prețurile sunt stabilite de către operatorii pieței. NM a analizat, împreună cu experții și importatorii, care metodologie este mai „echitabilă”.

Prim-ministrul Ion Chicu a anunțat, la 3 februarie, că guvernul intenționează să revină la vechea metologie de formare a prețurilor la carburanți. El a spus că în timpul apropiat, guvernul va elabora amendamentele la legislație necesare în acest sens.

O asemenea metodologie a funcționat în Moldova din primăvara anului 2016 până în luna martie 2019. Conform acesteia, la fiecare două săptămâni, ANRE stabilește prețurile maxime de vânzare cu amănuntul la benzină și motorină, ținând cont de prețurile de pe piața mondială, accize, impozite și marjele operatorilor pieței. În toată perioada de funcționare a  acestei metodologii, prețurile afișate în toate rețelele PECO practic nu se deosebeau și, de regulă, erau aproape de limită, adică mai mici decât cele maxime stabilite de ANRE.

La sfârșitul anul 2018, guvernarea de atunci a aprobat amendamente la lege și a revenit la metodologia conform căreia prețurile de vânzare cu amănuntul a combustibilului sunt stabilite de către operatorii de pe piață, cu condiția că marja acestora nu trebuie să depășească 10%. S-a revenit la metoda de piață de formare a prețurilor pentru a exclude fluctuațiile frecvente ale prețurilor la stațiile PECO și speculațiile de pe piață, dar și pentru „a obține o eficiență corectă a companiilor, dar nu mai mult de 10%”, au explicat atunci în parlament.

Deocamdată nu e clar, va fi o metodologie „non-piață”, la care Chicu a propus să se revină, analogică celei care a funcționat deja, ori se va deosebi de aceasta.

Ce spun operatorii de pe piață

Un interlocutor al NM dintr-o companie petrolieră, care a insistat să-i păstrăm anonimatul, ne-a comunicat că atunci când prețurile erau reglementate de ANRE, problema consta în modul în care funcționa acest mecanism: „ANRE stabilea prețurile și dacă acestea creșteau, începea populismul. Guvernul contesta decizia ANRE și instanța de judecată o suspenda”.

Dacă guvernul dorește ca prețurile la combustibil să fie mici, poate micșora accizele, a menționat interlocutorul. „Ori trebuie să recunoaștem că micșorarea prețurilor [la combustibil] este imposibilă: Moldova nu extrage petrol și nici rafinării nu are, iar accizele nu pot fi micșorate, pentru că e nevoie de acumulări la buget”, a precizat interlocutorul. Potrivit acestuia, dacă acum prețurile ar fi stabilite conform vechii metodologii, acestea ar fi cu 50 de bani mai mari pentru un litru.

El neagă acuzațiile privind eventualele înțelegeri de cartel dintre operatorii de pe piață. „Noi nu avem monopol nici la carne sau făină, dar prețurile sunt aproximativ aceleași peste tot. Ei ce, se înțeleg cumva? Dacă cineva micșorează prețul, îl micșorează și ceilalți, ca să nu piardă clienții. Și nu are sens să menții un preț mai mic atunci când toți l-au majorat”, a precizat reprezentantul companiei petroliere.

Ce spun cei de la ANRE

Ștefan Creangă, directorul ANRE, a spus pentru NM că ANRE este gata să revină la metodologia de reglementare a prețurilor. Întrebat, care metodologie este mai bună, el nu a răspuns. „În opinia mea, diferența nu este prea mare. Pe parcursul anului trecut, noi am analizat, ce preț ar fi fost dacă s-ar fi aplicat vechea metodologie (adică cea conform căreia prețurile erau stabilite de ANRE). Diferența nu este prea mare”, a spus Creangă.

El a menționat că este importantă informarea corectă a consumatorilor. „Oamenii strigă acum despre prețuri, dar trebuie să vedem, cum sunt acestea sunt la vecini, să explicăm, cum se formează prețul. De la începutul anului, s-au majorat accizele cu 40 de bani pentru un litru. Acest lucru ar trebui să se răsfrângă asupra prețului? Nimeni nu va lucra în pierdere”, a mai spus directorul ANRE.

Între timp, vicepreședintele Partidului „Platforma Demnitate și Adevăr” (DA), vicepreședintele parlamentului Alexandru Slusari a comunicat că a primit un răspuns de la ANRE, din care reiese că, în ultimele trei luni, importatorii de produse petroliere au majorat de câteva ori prețul de import al combustibilului. Acest lucru a provocat scumpirea benzinei și a motorinei la stațiile PECO. Potrivit afirmațiilor lui Slusari, documentul obținut demonstrează înțelegerea de cartel dintre importatorii de produse petroliere, precum și faptul că „în doar o lună, consumatorii din Moldova au plătit pentru o tonă de motorină cu 453 de lei mai mult”.

Ce spun experții

Expertul economic Veaceslav Ioniță a comunicat pentru NM că ambele metodologii sunt rele – și cea conform căreia prețurile sunt stabilite de operatorii de pe piață, și cea prin care prețurile sunt formate de regulatoriu. „Prima însă este mai rea. Noi primim cu mare întârziere datele cu privire la formarea prețurilor, pentru că ANRE publică studiul situației de pe piață cu o întârziere de patru luni. Iar Consiliul Concurenței nu se poate descurca cu această piață. În lipsa unei reglementări calitative, noi nu putem garanta că prețurile de pe piață sunt echitabile. Sunt situații în care în lume, prețurile scad, iar în Moldova – nu”, a precizat expertul.

El a menționat că pe de altă parte, reglementarea „de sus” a prețurilor oferă companiilor un preț pentru înțelegere. „Poate apărea situația ca cea din anul 2018, când prețurile de achiziție a benzinei au crescut brusc, iar ANRE nu a modificat prețurile de vânzare cu amănuntul. Și dacă marile companii mai pot rezista în această situație, pentru cele mici, aceasta este dezastruoasă”, a spus Ioniță.

Victor Parlicov, fostul director al ANRE, consideră că dimpotrivă, concurența liberă nu are alternativă. „De ce pe o piață în care nu există niciun operator dominant și nici monopol, trebuie introdusă reglementarea de stat? Se recunoaște astfel că, Consiliul Concurenței nu poate face nimic?”, s-a întrebat Parlicov.

El a mai spus că, se pare, pe piață este o înțelegere: operatorii nu promovează o politică independentă a prețurilor, ci convin asupra prețurilor. „Studiul demonstrează că, consumatorii plătesc mai mult nu atunci când cresc prețurile, ci când acestea nu sunt reduse, chiar dacă pe piețele externe prețurile se micșorează. Problema nu constă în metodologie, ci în proasta activitate a Consiliului Concurenței”, consideră expertul.

El a menționat că dacă se va reveni la vechea metodologie, ANRE va trebui să identifice câteva milioane de lei pentru a se abona la serviciul de monitorizare a cotațiilor produselor petroliere. „Dar întrucât cotațiile produselor petroliere constituie o informație comercială, nimeni nu va putea s-o verifice. De obicei, populația compară prețurile la carburanți cu cotațiile petrolului, însă acestea sunt lucruri diferite”, a concluzionat expertul.

***

La începutul anului, prețurile de vânzare cu amănuntul la benzină și motorină în Moldova au fost majorate de două ori. Importatorii de carburanți au motivat acest lucru prin creșterea de la 1 ianuarie a accizelor la combustibil. Partidul „Platforma Demnitate și Adevăr” (DA) a anunțat atunci despre o înțelegere de cartel dintre operatorii de pe piață și au cerut convocarea unei ședințe extraordinare a parlamentului. După aceasta, premierul Chicu a convocat o ședință specială și a dat indicații să se verifice dacă într-adevăr este o astfel de înțelegere dintre companiile care comercializează produse petroliere. După aceasta, prețurile de la stațiile PECO s-au micșorat puțin.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: