Chișinăul închide „robinetul” Găgăuziei? Autonomia ar putea fi obligată să restituie impozite și TVA din propriul buget

Găgăuzia ar putea fi obligată să restituie impozite și taxe pe valoarea adăugată (TVA) din bugetul local, nu cel național, așa cum se întâmplă în prezent. Un proiect de lege în acest sens, care vine să completeze articolul 6 din Codul Fiscal, urmează a fi înregistrat, în cel mai scurt timp, în Parlament. Anunțul a fost făcut de președintele Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe, Radu Marian, pe 18 iulie. Parlamentarul susține că inițiativa legislativă, care vizează corectarea unor „inechități”, va permite economisirea, din bugetul public național, a circa 100 milioane lei anual.

Marian explică că există mai multe situații când agenții economici pot beneficia de restituirea taxei pe valoarea adăugată de la buget. De regulă, spune parlamentarul, aceste sume sunt achitate din bugetul local. Regula, însă, nu este aplicată și în cazul Autonomiei Găgăuzia, or urmare a unei modificări legislative în 2004, pe timpul guvernării Comuniștilor, Autonomia Găgăuzia a fost absolvită de aceste plăți. Astfel, din 2004 și până în prezent, agenții economici din Găgăuzia care solicitau restituirea taxei pe valoarea adăugată – „în mod neclar, contrar principiilor autonomiei bugetare și autonomiei locale” – spune Marian, își primea banii din bugetul public național. Doar în ultimii cinci ani, susține parlamentarul, statul a pierdut peste 640 milioane lei – bani achitați de Chișinău în calitate de sumă TVA către Găgăuzia.

„Avem situația în care UTA Găgăuzia încasează în bugetul său TVA, dar aceste resurse nu participă la restituirea TVA-ului. Contribuabililor din autonomie li se restituie TVA nu din bugetul local, ci din bugetul național”, a declarat Radu Marian.

Parlamentarul susține că proiectul de lege, care urmează a fi înregistrat în cel mai scurt timp în Parlament, vine „să rezolve această inechitate”. PAS propune, astfel, completarea articolului 6 din Codul Fiscal cu o prevedere potrivit căreia restituirea impozitelor și taxelor TVA, în special către agenții economici din Găgăuzia, se va realiza de la bugetul Autonomiei în limita veniturilor disponibile. Sumele neacoperite pentru restituire se vor compensa, spune Marian, prin transferuri cu destinație specială de la bugetul de stat.

„Anticipăm economii la bugetul național de aproape 500 milioane lei în următorii 5 ani – bani care vor putea fi folosiți în toată țara, nu doar într-o singură unitate administrativ teritorială. Respectăm Autonomia, credem însă că toate localitățile din Republica Moldova și toți cetățenii, indiferent unde ei trăiesc, merită să se bucure în mod egal de programele și fondurile guvernamentale”, a conchis Radu Marian.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

30 de treceri feroviare din Republica Moldova vor rămâne fără bariere mecanice. Acestea vor fi înlocuite cu indicatoare rutiere. Anunțul a fost făcut pe 5 iunie de întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Potrivit instituției, decizia a fost luată în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea infrastructurii. Astfel, participanții la trafic sunt îndemnați să se asigure vizual și auditiv, înainte de traversarea liniei ferate.

„Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” informează participanții la trafic, că a demarat procesul de transformare a 30 de treceri la nivel cu calea ferată dirijate (dotate cu bariere mecanice) în treceri la nivel cu calea ferată nedirijate, semnalizate prin indicatoare. Această decizie este inevitabilă, fiind luată pentru a menține funcționalitatea rețelei feroviare, în contextul reducerii drastice a fondurilor disponibile pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii”, au comunicat reprezentanții CFM pe 5 iunie.

În acest context, întreprinderea a făcut apel la toți participanții la trafic să manifeste maximă prudență la apropierea de trecerile la nivel cu calea ferată nedirijate, să reducă viteza, să se asigure vizual și auditiv că nu se apropie înainte de traversarea liniei ferate niciun tren sau alt vehicul feroviar și să respecte indicatoarele rutiere.

„Reiterăm, că conducătorului de vehicul îi este interzis să se angajeze în traversare în cazul în care situaţia rutieră îl va impune să oprească pe calea ferată, precum şi să ocolească vehiculele oprite în faţa trecerii, ieşind pe contrasens. Pentru cedarea trecerii trenului sau altui vehicul feroviar, în cazul lipsei marcajului și a indicatorului, conducătorul trebuie să oprească nu mai aproape de 10 m de la prima șină”, se mai arată în mesajul CFM.

***

Amintim că CFM se confruntă cu dificultăți financiare din august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus semnificativ după redeschiderea portului Odesa. Pierderile generate au dus la diminuarea veniturilor și la întârzieri de luni întregi la plata salariilor angajaților. În încercarea de a face rost de bani, întreprinderea a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi.

În prezent, CFM este condusă de Serghei Cotelnic. Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, a declarat anterior că întreprinderea este strategică și nu se discută despre o posibilă privatizare.

În luna mai 2025, autoritățile au anunțat că întreprinderea va beneficia, în premieră, de sprijin financiar din partea statului pentru întreținerea și modernizarea rețelelor feroviare. Deși proiectul supus consultărilor publice prevedea o alocare anuală de 400 de milioane de lei, în baza unui contract multianual, Ministerul Infrastructurii anunța că suma exactă va fi stabilită la momentul semnării documentului. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: