Natalia Morari

Compania Nataliei Morari, în vizorul CNA: „Brusc, după ce eu am făcut anunțul că voi candida la alegeri, v-ați interesat”

Jurnalista Natalia Morari, care va concura la alegerile pentru funcția de președinte al Republicii Moldova din această toamnă, a anunțat că Centrul Național Anticorupție (CNA) i-a cerut informații despre activitatea economico-financiară a companiei sale de producție Media Sapiens. Natalia Morari susține că solicitarea instituției este „presiune politică”, care ar avea legătură cu candidatura sa la scrutinul prezidențial, executată la indicațiile șefei statului, Maia Sandu. Contactată de NM, ofițerul de presă al CNA, Ina Volșciuc, a declarat că Media Sapiens a intrat în vizorul instituției în urma unei sesizări din partea Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor cu privire la unele tranzacții financiare ale companiei. 

În cadrul unei conferințe de presă din 28 august, Natalia Morari a declarat că, după ce și-a anunțat intenția de a candida la alegerile prezidențiale, „instituțiile specializate în atacurile asupra oponenților”, au început să se mobilizeze împotriva sa, la ordinul președintei Sandu, cu care se va duela în cursa electorală. Aceasta a prezentat o scrisoare pe care a primit-o de la directorul adjunct al CNA, Alexandru Savca, în care i se solicită să prezinte informațiile despre activitatea economico-financiară a companiei sale Media Sapiens din anul 2022 până în prezent.

Natalia Morari a spus că, în prezent, Centrul Național Anticorupție are informații despre toate firmele din țară, inclusiv prin sistemul fiscal, bancar și toate celelalte sisteme și instituții. Astfel, ea consideră că cererea CNA este „un început de atac”, care are drept scop să o „denigreze” și „intimideze”.

Este, de fapt, o clară presiune politică. Trei ani nu v-a interesat compania mea și brusc, după ce eu am făcut anunțul că voi candida la aceste alegeri, v-ați interesat”, a adăugat ea.

Contactată de NM, ofițerul de presă al CNA, Ina Voloșciuc, a confirmat că instituția verifică compania Nataliei Morari.

CNA examinează o sesizare recepționată de la Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor referitoare la unele tranzacții financiare ale companiei Media Sapiens. Informația solicitată de CNA de la companie este necesară pentru examinarea multilaterală și sub toate aspectele acestei sesizări. Toate acțiunile instituției se desfășoară în limitele legii”, a precizat ea.

Președinția nu a comentat, deocamdată, acuzațiile Nataliei Morari la adresa Maiei Sandu.

Natalia Morari

Natalia Morari activează de peste 15 ani în domeniul jurnalismului politic din Moldova. De-a lungul timpului a lucrat la TV8, unde a avut propria emisiune politică și făcut parte din Consiliul de administrare al televiziunii. În 2021, Morari a părăsit Consiliul de administrare al televiziunii, invocând „presiunii” din partea Serviciului de Informații și Securitate (SIS). Morari a declarat că SIS o șantaja cu informații despre viața ei personală și a declarat că tatăl copilului ei este controversatul om de afaceri, Veaceslav Platon, care ulterior a fost anunțat în căutare. Informația despre legătura lui Morari cu Platon a provocat un scandal, deoarece s-a aflat că ea a făcut interviuri cu el în timp ce erau deja într-o relație. În final, emisiunea ei de la TV8 a fost închisă definitiv, iar Morari a devenit unul dintre primele și puținele exemple de „cancel culture” în comunitatea profesională și politică din care făcea parte.

Înainte de izbucnirea acestui scandal, Natalia Morari a susținut partidul de guvernământ PAS și președintele țării, Maia Sandu – lucru recunoscut chiar de către ea. Ulterior, însă, aceasta a început să aducă constant acuzații autorităților centrale ale țării.

În iulie 2024, Natalia Morari a anunțat că va candida la alegerile pentru funcția de președinte al Republicii Moldova. Aceasta a declarat că va concura în calitate de „candidat independent”. Pe 27 august, Comisia Electorală Centrală a înregistrat grupul de inițiativă al Nataliei Morari. Acesta va colecta semnături în susținerea acesteia – necesare pentru ca Natalia Morari să fie înregistrată în calitate de candidat la scrutin.

***

Alegerile prezidențiale din țara noastră se vor desfășura în data de 20 octombrie. Concomitent va avea loc referendumul constituțional privind integrarea europeană.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: