Scumpirea carburanților din luna ianuarie a fost discutată în cadrul primei ședințe a grupului de lucru pentru analiza și monitorizarea evoluției prețurilor, anunțată anterior de premierul Ion Chicu. Șeful executivului a solicitat Ministerului Economiei și Infrastructurii (MEI), Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției pentru Reglementare în Energetică (ANRE) să examineze timp de o săptămână efectele modificării modului de reglementare a prețurilor la carburanți, se arată într-un comunicat publicat vineri, 24 ianuarie.
Directorul ANRE, Ștefan Creangă, a informat prim-ministrul că 123 de agenți economici dispun de licență pentru comercializarea produselor petroliere și 710 stații de alimentare cu produse petroliere în țară. În structura vânzărilor 70.3 % e motorina, 20.8% e benzina și 8.9% e gazul lichefiat. ANRE verifică doar un parametru, respectarea ratei de 10% de rentabilitate anuală pe activitate a titularului de licență. Creangă a menționat că rentabilitatea stabilită de lege poate fi ușor evitată prin creșterea exagerată a diverse costuri administrative, iar ANRE nu are nicio pârghie să intervină.
Mai mult, potrivit acestuia, mecanismul de plafonare a prețurilor de către ANRE, aplicat anterior, a fost mai eficient.
Șeful Executivului a solicitat MEI, MF și ANRE să examineze timp de o săptămână efectele modificării abordării în cazul reglementării prețurilor pentru produsele petroliere.
„Nu cred că e corect să lăsăm la discreția agenților economici formarea prețurilor pentru produsele petroliere. Nu vreau să influențez decizia grupului de lucru, dar vă cer să faceți această analiză urgent și să veniți cu propuneri. Cotațiile pentru motorină au scăzut, accizul a crescut nesemnificativ, iar prețul de vânzare a motorinei a crescut esențial. Vă rog să găsiți unde operatorii economici ascund o parte mare a veniturilor”, a cerut premierul.
La rândul său, reprezentantul Consiliului Concurenței (CC) a informat că CC are în vizor piața produselor petroliere și până în prezent nu ar fi obținut probe care să demonstreze existența unor înțelegeri de cartel. Totuși, CC ar cunoaște aspecte care demonstrează indirect că înțelegeri pot exista.
Premierul s-a anunțat îngrijorat de eficiența activității CC, care deține o echipă de 130 de specialiști, dar nu este capabilă să identifice și să combată eficient înțelegerile de cartel.
Totodată, prim-ministrul a solicitat ministrului Economiei și Infrastructurii, Anatol Usatîi, să prezinte o informație referitoare la progresul pe implementarea planului de acțiuni pentru resuscitarea industriei serviciilor de transport interurban de pasageri și creșterii calității și siguranței serviciilor.
Acesta a informat că din 2013, anul din care tarifele în transport nu au fost actualizate, costul la carburanți a crescut de 3 ori. Au crescut pe lanț costurile pieselor de schimb și a serviciilor de reparație, iar salariile pe țară s-au dublat în această perioadă. Vârsta unităților de transport antrenate în transportul interurban a crescut, iar acum pe rute circulă foarte multe unități învechite.
Mai mult, acesta susține că industria a ajuns într-o stare precară și sunt necesare măsuri pentru a o resuscita și a încuraja investițiile în unități de transport și în șoferi profesioniști.
MEI a semnat un Plan de Acțiuni, agreat de companiile licențiate, care va determina creșterea siguranței și calității serviciilor de transport în trei etape, până în Septembrie 2020.
Din cadrul grupului de lucru fac parte conducătorii MEI, MADRM, MSPSM, CNA, ANRE, ANSA, Serviciului Vamal, Serviciului Fiscal de Stat și alte structuri. Periodicitatea recomandată a ședințelor e bisăptămânală.