„Copiii noștri vor mâncare”: feroviarii au protestat, din nou, la Chișinău. Autoritățile promit „trei salarii în două luni”

Feroviarii au protestat din nou, pe 14 martie, în centrul capitalei. La manifestație, organizată de Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova, s-a cerut achitarea restanțelor salariale, dar și majorarea salariului minim în cadrul întreprinderii la 5500 lei. În fața protestatarilor au ieșit ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Vladimir Bolea, noul director al întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” Sergiu Cotelnic și deputatul Partidului de guvernare Acțiune și Solidaritate (PAS) Dorian Istratii.

Inițial manifestația s-a desfășurat în fața Guvernului, ulterior – în fața Parlamentului. „Noi nu suntem robi”, „Copiii noștri vor mâncare”, „Viață decentă acum” – au fost doar câteva din mesajele de pe pancarte manifestanților.

Potrivit Federației Sindicale, datoriile salariale „pentru cei aproape 5000 de angajați ai CFM depășesc 191 de milioane de lei”. Revendicările protestatarilor au fost următoarele:

  1. „respectarea legislației în vigoare de către autoritățile statului, inclusiv în ceea ce privește salariații Î.S. „Calea Ferată din Moldova”;
  2. implicarea Guvernului pentru achitarea urgentă a restanțelor salariale, precum și compensarea pierderilor cauzate de întârzierile salariale, conform legislației;
  3. majorarea salariului minim în cadrul întreprinderii la 5500 lei”.

„În cazul în care nu vor fi întreprinse măsuri urgente și esențiale întru salvarea și reabilitarea transportului feroviar, majoritatea salariaților de la CFM vor fi nevoiți să recurgă la suspendarea contractului individual de muncă”, au comunicat reprezentanții Federației.

Promisiunile făcute de Bolea și Cotelnic

La începutul manifestației, în fața protestatarilor a ieșit Vladimir Bolea și Sergiu Cotelnic.

„În primul rând, vreau să vă spun că începând cu luna aceasta, din rezervele de stat, pentru următoarele patru luni vor fi oferite câte 250 de tone de motorină ca Căile Ferate să poată să-și câștige existența. (…) Noi trebuie să reparăm segmentul de la Văleni. (…) Din bugetul Republicii Moldova, pentru acest tip de infrastructură, vor fi date 75 de milioane de lei. (…) Iarăși, din bugetul Republicii Moldova vor fi oferite 10 milioane de lei pentru construcția căii încălecate, din ’93 pe acest segment nu s-a circulat. Toate acțiunile făcute de noi poartă caracter practic, pragmatic, ca Căile Ferate să-și poată câștiga existența și să poată plăti salariile”, a comunicat Bolea.

„Salarii”, „Salarii” – au scandat ulterior manifestanții.

„Noi planificăm, timp de două luni, să oferim trei salarii. Planificăm. Sunt toate condițiile pentru aceasta, în condițiile în care ni se oferă motorină și nu ne vom cheltui pentru aceasta”, a declarat Cotelnic, solicitând din partea angajaților „răbdare”. „De șapte luni răbdăm, de șapte. Cât se mai poate de răbdat”, a strigat un manifestant.

Ulterior, pe o rețea de socializare, ministrul Bolea a scris că salariile angajaților CFM sunt prioritatea sa și a Ministerului pe care îl conduce: „În ultimile luni sunt în dialog permanent cu conducerea CFM ca să identificăm soluții rapide. Din păcate această instituție a fost distrusă în mod sistemic și moștenirea lăsată este cauza acestei penurii de bani care afectează angajații CFM. Avem un director în fața căruia a fost pusă o sarcină clară: redresarea situației și plata salariilor pentru oameni. CFM trebuie să producă bani și să își onoreze obligațiile pentru munca angajaților, iar noi vom oferi absolut tot suportul și ne vom ocupa de politici și creare de premise pentru ca CFM să devină o instituție sustenabilă”.

Promisiunea deputatului PAS

La manifestația din fața Parlamentului a ieșit deputatul PAS Dorian Istratii.

„Noi înțelegem foarte bine situația dumneavoastră și din acest considerent noi am numit un director, am numit alt director pentru a îmbunătăți situația. Din păcate, fiecare candidat la funcția de director venea și spunea că el o să poată rezolva această problemă și până la urmă nu realiza ceea ce spunea. (…) Noi la următoarea rectificare de buget o să alocăm 100 de milioane de lei pentru întreținerea infrastructurii și acest lucru va debloca o parte din banii dumneavoastră – din banii întreprinderii, ca să meargă la salarii, să se achite salariile dumneavoastră. Parlamentul nu poate să vă plătească direct salariile, nici într-o țară nu există așa ceva. (…) Salariile la întreprinderile de stat se achită de către întreprinderi”, a menționat parlamentarul.

„Noi am transmis ceea ce ne doare”, a comunicat, la finalul manifestației, președinte al Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova Ion Zaporojan.

***

Pe 21 februarie, ministrul Vladimir Bolea raporta că CFM are 4 865 de angajați și restanțe salariale de 191 de milioane de lei, totodată întreprinderea va trebui să achite alți aproximativ 100 de milioane în calitate de impozite la salarii. Bolea preciza că întreprinderea achita la acel moment salariile abia pentru luna august 2024.

Înainte de aceasta, pe 14 februarie, mai mulți angajați ai întreprinderii au ieșit la protest – în 7 localități din țară. Ministerul Infrastructurii declara că întreprinderea este „strategică pentru economia națională”. Totuși, cheltuielile acesteia – cum ar fi salariile, combustibilul și alte costuri operaționale – „nu pot fi acoperite integral din fonduri publice”. Înainte de protest, Serghei Tomșa – la acel moment director general interimar al întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” – declara că înțelege „frustrarea și nemulțumirea” feroviarilor și că „lipsa salariilor luni la rând este o situație inacceptabilă”. Totodată, el menționa că în curând vor fi comunicate „detalii clare despre următorii pași”, inclusiv „despre momentul în care putem începe plata restanțelor salariale”.

Pe 25 februarie, șeful Agenției Proprietăți Publice Roman Cojuhari a anunțat că Tomșa a demisionat. Cojuhari a evitat să spună care este motivul pentru care Tomșa a decis să demisioneze, precizând doar că cererea de eliberare din funcție a venit din propria inițiativă.

Pe 13 martie, ministrul Vladimir Bolea a anunțat că noul director interimar al întreprinderii va fi Sergiu Cotelnic. Totodată, Bolea a menționat că „Tomșa din motive de sănătate s-a retras din această funcție, rămânând în continuare în funcția de vicedirector”. Iar Cotelnic le-a declarat jurnaliștilor că prioritatea sa principală va fi reducerea datoriilor salariale față de angajați.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Mai multe canale de Telegram afiliate fugarului Ilan Șor, inclusiv un canal oficial al presei din UTA Găgăuzia și site-uri din regiunea transnistreană, distribuie mesaje alarmiste potrivit cărora Moldova ar fi „pregătită pentru război”. Textele, trase la indigo pe toate platformele, sunt prezentate în contextul lansării noii strategii a Uniunii Europene pentru Marea Neagră.

Captură foto / tiraspol-news.ru

În realitate, strategia UE pentru Marea Neagră, prezentată pe 28 mai de către Înaltul Reprezentant pentru Afaceri Externe, Kaja Kallas, prevede creșterea securității în zona Mării Negre, în special în contextul agresiunii Rusiei asupra Ucrainei. Noua strategie urmărește reducerea influenței Kremlinului în regiune și întărirea cooperării cu statele partenere, scrie DW.

În general planul se bazează pe cooperare în comerţ, energie şi transporturi. Un element central al strategiei este înființarea unui „hub de securitate maritimă” care să îmbunătățească monitorizarea în timp real, de la spațiu până la fundul mării, și să faciliteze schimbul de informații între țările riverane Mării Negre și statele membre ale UE.

De menționat că șapte ţări sunt riverane la Marea Neagră, inclusiv două membre ale UE, România şi Bulgaria. Celelalte sunt Georgia, Turcia, Ucraina şi Rusia. Republica Moldova are acces la Marea Neagră prin Dunăre.

Șefa diplomației UE, Kaja Kallas, a declarat că strategia ar putea ajuta, inclusiv, la monitorizarea unui potenţial acord de încetare a focului între Rusia şi Ucraina. Un alt obiectiv este sprijinirea edificării unei infrastructuri regionale de transport în parte „pentru a îmbunătăţi mobilitatea militară, astfel încât trupe şi echipamente să ajungă acolo unde este nevoie de ele şi când este nevoie de ele”, a mai precizat Kallas.

Totuşi, nu este clar unde va fi amplasat acest hub şi nici care ţări vor fi implicate în înfiinţarea sa. De asemenea nu se ştie ce finanţare va fi alocată acestui proiect.

Miercuri, Comisia Europeană a comunicat că următorul pas va fi o reuniune a miniştrilor din statele UE şi din ţări de la Marea Neagră, pentru discuţii care vor viza avansarea acestui proiect.

***

De la debutul invaziei ruse în Ucraina, în 2022, Marea Neagră a fost teatru de lupte şi Rusia a blocat acolo exporturile de cereale ale Ucrainei, foarte importante pentru securitatea alimentară globală.

Mai recent, UE a început să se teamă de potenţiale atacuri ruseşti asupra infrastructurii submarine critice cum ar fi cabluri de internet şi comunicaţii precum şi de aşa-numita „flotă fantomă” a Rusiei, care ajută această ţară să eludeze sancţiunile UE pentru exporturile sale de petrol, a mai declarat Kallas.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: