cisdr/imagine simbol

Doi copii au ajuns la un centru de plasament din Fălești; mama lor – consuma alcool și îi lăsa nesupravegheați. Ce pedeapsă riscă femeia

O mamă în vârstă de 44 de ani din Republica Moldova va ajunge pe banca acuzaților pentru neglijarea responsabilităților de părinte, care a dus la plasarea celor doi copii ai săi într-un centru de plasament temporar din Fălești. Urmărirea penală în privința femeii a fost finalizată, iar dosarul – expediat în instanță. Informațiile au fost confirmate de Procuratura Generală (PG).

Potrivit PG, procurorii au constatat că femeia – mama biologică a două fetițe de 7 și 8 ani – s-a eschivat cu rea voință de la îndeplinirea obligațiilor părinteștipe parcursul unei perioade îndelungate de timp. Aceasta a lăsat minorii fără supraveghere, a consumat băuturi alcoolice și a neglijat condițiile de trai necesare pentru dezvoltarea fizică și morală a acestora. În consecință, pe 11 martie, minorii au fost plasați la Centrul de Plasament Temporar „Casa Speranței” din Fălești, o instituție publică din sfera socială care oferă asistență în regim de urgență.

Femeia și-a recunoscut integral vina, invocând situația financiară precară și consumul de alcool ca modalitate de a evada de probleme. Ea a declarat că tații fetelor nu contribuie la întreținerea lor și nu oferă niciun alt suport. Din motiv că nu achitase facturile, în locuință i-a fost deconectată energia electrică și termică. Pe 11 martie, când fetele sale erau plecate într-o excursie în orașul Ungheni, femeia a consumat abuziv alcool, a adormit la o prietenă și nu a auzit telefonul mobil sunând, astfel încât nu a fost în stare să-și întâmpine fiicele. După câteva zile, și-a revenit din starea descrisă și a constatat că fiicele sale se află la centrul de plasament.

Procuratura raionului Fălești a trimis în instanța de judecată dosarul penal în privința femeii. Aceasta este învinuită de „eschivarea cu rea-voinţă a părintelui de la exercitarea obligaţiilor părinteşti, care a determinat plasamentul copiilor în instituție rezidențială și serviciul social de plasament”.

Dacă va fi găsită vinovată, femeia riscă o pedeapsă penală sub formă de amendă în mărime de la 300 la 500 de unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 100 la 120 de ore.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol

Perciun: Elevii din clasa a IV-a ar putea primi note la română și matematică, în loc de calificative, din 2026

Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a venit cu o „opțiune de compromis” în cazul sistemului de notare pentru clasa a IV-a. Potrivit lui Perciun, mai mulți părinți și învățători au solicitat revenirea la note, în schimbul evaluării în baza descriptorilor. Astfel, se intenționează ca, din septembrie 2026, să se revină la note doar la disciplinele de examen – limba română și matematică. Potrivit ministrului Dan Perciun, revenirea la note va putea fi posibilă doar după modificarea Codului Educației.

Pe 2 decembrie, ministrul Dan Perciun a anunțat inițierea unor modificări la Codul Educației. Printre acestea se numără revenirea la note în clasa a IV-a la disciplinele de examen – limba română și matematica. Potrivit ministrului, aceasta este „o doleanță a multor părinți, a învățătorilor, a directorilor de școli”.

„Noi am purtat lungi discuții pe marginea acestui subiect pentru ca să găsim un echilibru între acea transformare care s-a produs 10 ani în urmă, când s-a renunțat la note în clasele primare. (…) Trecerea la note în clasa a V-a, deseori, reprezintă un șoc pentru copii, ei nefiind deloc obișnuiți cu acest proces de evaluare. El se suprapune și cu trecerea la o nouă treaptă de învățământ, când au mai mulți profesori, nu mai este doamna învățătoare, de regulă, alături de ei. (…) Opțiunea de compromis cu care venim este să pornim revenirea la note, dar doar în clasa a IV-a și doar la disciplinele de examen ca acomodarea cu acest sistem de evaluare să aibă loc într-un mediu familiar împreună cu doamna învățătoare”, a spus Perciun în timpul unei conferințe de presă.

Ministrul a adăugat că tranziția este pilotată în 2025 în mai mult de 100 de instituții de învățământ. „Instituții care au vrut benevol să participe în acest proces. Vom finaliza la capătul acestui an de studiu analiza pilotării și, odată ce modificăm Codul, vom putea pentru toate școlile, din septembrie 2026, să prevedem revenirea la note în clasa a V-a”, a declarat oficialul.

Potrivit Ministerului Educației, pe parcursul următoarelor două luni, propunerile la Codul Educației vor fi supuse consultărilor publice, urmând a fi aprobate cel devreme în februarie 2026.

***

În prezent, în învățământul primar, evaluarea rezultatelor învățării se face în baza descriptorilor „independent”, „ghidat” și „cu mai mult sprijin” și prin calificativele „foarte bine”, „bine”, „suficient”. În învățământul gimnazial și liceal, evaluarea se face cu note de la „1” la „10” și, după caz, cu calificativele „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător”, „admis”.

În februarie 2025, ministrul Dan Perciun anunțat că Ministerul Educației urmează să analizeze posibilitatea reintroducerii notelor pentru anumite discipline în clasa a IV-a. Ulterior, în luna iunie, Perciun a declarat că, după mai multe discuții cu părinții și cu învățătorii, ministerul a decis să lanseze un proces de pilotare care presupune revenirea la sistemul de notare în clasa a IV-a, la disciplinele de examen – limba română și matematică. Tot atunci, ministrul a subliniat că, în prezent, notele sunt introduse în clasa a V-a, în semestrul al doilea, „exact când copiii trec prin mai multe schimbări importante”, și că, prin măsura de pilotare, se va încerca să se facă tranziția mai ușoară. Într-un interviu pentru NewsMaker, ministrul Dan Perciun a apreciat rezultatele procesului de pilotare ca fiind bune.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: