Andrei Mardari / NewsMaker

Fiecare al 4 moldovean primește salariul în plic. Ce soluții propune Expert-Grup pentru combaterea muncii nedeclarate

Ocuparea informală și salariile în plic rămân o realitate a mediului economic din Republica Moldova. Aceasta se manifestă prin faptul că aproape fiecare a 4-a persoană din populația ocupată activează informal, percepțiile în societate privind salariile în plic indică asupra a circa 30 la sută din fondul de remunerare a muncii, iar în rezultat veniturile ratate la bugetul public depășesc 7 la sută din PIB, scrie centrul analitic independent, Expert-Grup.

Motivațiile pentru acest fenomen sunt atât de partea angajaților (dorința unui venit curent mai mare, neîncrederea cetățenilor în contractul social, percepția privind calitatea serviciilor publice), cât și de partea firmelor (persistența numerarului în tranzacții, percepția costurilor ridicate de conformitate, costuri reduse de neconformitate). Costurile reduse de neconformitate se datorează și faptului că Inspectoratul de Stat al Muncii (ISM) nu posedă pârghii reale de a lupta cu munca informală.

Instituția dată nu poate efectua controale inopinate și nu poate impune sancțiuni, aceasta fiind inclusiv în contradicție cu convențiile internaționale ale Organizației Mondiale a Muncii la care Republica Moldova este parte.

Astfel, analiza dată abordează vulnerabilitățile instituționale în contracararea muncii nedeclarate și subdeclarate și ce prevede reforma inspectoratului de stat al muncii aflată în derulare. Totodată, sunt prezentate și recomandări pentru implementarea cu succes și impact a reformei date.

Magnitudinea problemei muncii nedeclarate în Republica Moldova

Economia și ocuparea informală (neobservată) continuă să reprezinte o componentă importantă a economiei moldovenești. Conform datelor BNS, în anul 2021 numărul populației cu un loc de muncă informal constituia 192 mii de persoane, ceea ce reprezintă circa 22,8% din populația ocupată . Pe sectoare economice, cea mai mare parte a populației ocupate informal se regăsește în agricultură (61,2% din total ocupare informală) și construcții (22,1% din total ocupare informală), fiind urmate de comerț și HoReCa (împreună formează 6,6% din total ocupare informală). După tipul unității de producție în care activează, cea mai mare parte a populației ocupate informal este prezentă în întreprinderile sectorului informal definite ca întreprinderi individuale neînregistrate (fără statut de persoană juridică) cu un număr de 142,9 mii persoane. Deloc de neglijat este și numărul persoanelor care activează informal în cadrul unor întreprinderi aferente sectorului formal, unde unitățile economice sunt înregistrate oficial – 47,7 mii persoane.

Figura 1. Populația ocupată cu un loc de muncă informal după tipul unității de producție, mii persoane

Munca nedeclarată reprezintă o deviere de la contractul social cu impact nociv asupra populației, firmelor și statului. Pentru a înțelege cel mai bine efectele nefaste ale economiei informale este suficient să consemnăm care sunt criteriile statistice  în baza cărora persoanele sunt incluse în categoria de sector informal și anume: i) pentru acești angajați nu se plătesc contribuții de asigurări sociale, ii) ei nu beneficiază de concediu anual plătit, iii) de asemenea, nu beneficiază, în caz de boală, de concediu medical plătit. Reieșind din aceste caracteristici putem enumera și principalele consecințele negative asociate cu un nivel înalt de economie informală și anume: i) ratarea unor venituri semnificative la buget, ii) lipsa de protecție și asigurare socială a angajaților (dreptul la pensie, concediu de maternitate, servicii medicale, îndemnizații în caz de accident de muncă, concediu anual plătit pe deplin) sau iii) dezvoltarea concurenței neloiale dintre întreprinderi.

Însă fenomenul muncii nedeclarate se extinde mult chiar și peste tot ce înseamnă economie informală, iar aceasta se manifestă prin nedeclararea sumei totale a salariului achitat salariaților sau altfel spus – „salariile în plic”. Datele studiului „Fenomenul economiei și ocupării informale în contextul pandemiei COVID-19”  relevă că potrivit percepțiilor firmelor, circa o treime din companii practică „salarii în plic”, iar în medie circa 30% din salarii rămân nedeclarate.

Drept rezultat, potrivit estimărilor aceluiași studiu, în perioada 2015 – 2020 pierderile fiscale generate de economia neobservată au crescut de la 8,9 miliarde lei până la 15 miliarde lei anual. Raportate la Produsul Intern Brut, pierderile respective au cunoscut un trend ascendent, majorându-se de la 6,1% în 2015 până la 7,3% în 2020. Totodată, raportul dintre pierderile fiscale și veniturile fiscale a variat în jurul nivelului de 25%.

Cauzele principale ale muncii nedeclarate și subdeclarate

Reieșind din evaluările mai multor studii și cercetări efectuate în timp, din perspectiva angajatorilor, nivelul înalt al ocupării informale din Republica Moldova poate fi explicat și structurat prin prisma următorilor factori:

  • Prezența semnificativă a numerarului în economie și predispoziția unor firme de comercializare a produselor și prestarea serviciilor fără calcularea și plata TVA;
  • Percepția companiilor, în special a IMM-urilor, privind costurile ridicate de conformitate (nivelul înalt de impozitare și ținerea evidenței contabile);
  • Costuri reduse pentru neconformitate. Sancțiuni aplicabile doar în cazul neexecutării prescripțiilor emise de Inspectoratul de Stat al Muncii, la care se adaugă un mecanism de control slab. Munca subdeclarată este un fenomen dificil de constatat, mai ales în contextul capacităților instituționale limitate ale instituție de profil mandatate (Inspectoratul de Stat al Muncii – ISM);
  • Ponderea mare a sectorului agricol în economie;
  • Existența unor instrumente de a fenta cadrul formal, precum patenta în comerț;
  • Limitările legale aferente numărului maxim de ore de lucru pe care le poate lucra un angajat.

Fenomenul ocupării informale este stimulat și de o serie de factori care rezultă din perspectiva angajaților precum: i) dorința de a dispune de un venit curent mai mare, ii) percepția negativă vizavi de calitatea serviciilor și beneficiilor care rezultă din încadrarea în sistemul public de asigurări sociale și medicale, iii) acceptarea de a se încadra în activități cu productivitate foarte scăzută pentru a se menține la limita de sărăcie (în special în activități agricole), dar și iv) moralitatea fiscală redusă, în condițiile în care reacția opiniei publice rămâne de regulă anemică la fenomenul muncii subdeclarate.

Pentru mai multe detalii descarcă analiza integrală AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Primăria capitalei impune noi reguli școlilor din Chișinău. Perciun: Avem nevoie de profesori care să predea, nu să completeze hârtii

Școlile din Chișinău au fost informate că, de acum înainte, orice activitate extrașcolară va putea fi organizată doar cu acordul Direcției Generale Educație, Tineret și Sport, solicitat cu cel puțin zece zile înainte. Anunțul a fost făcut miercuri, 26 noiembrie, de către ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun pe rețelele de socializare. Circulara vizează toate tipurile de evenimente, de la ateliere și acțiuni culturale, până la competiții sportive, activități artistice sau inițiative de voluntariat. Dan Perciun, a criticat această decizie afirmând că măsura „intră în conflict direct” cu direcția de reformă promovată la nivel central.

„În timp ce ministerul lucrează la simplificarea fluxurilor și eliminarea hârtiei, unele direcții teritoriale continuă să adauge pe umerii școlilor noi obligații, noi aprobări și noi coordonări. Această abordare birocratică vine în contradicție directă cu eforturile Ministerului Educației și Cercetării, care promovează constant reducerea poverii administrative și eliminarea procedurilor inutile care consumă timpul profesorilor, în loc să sprijine procesul educational”, a spus Ministrul Educației.

Potrivit lui Dan Perciun, astfel de inițiative nu pot fi interpretate decât ca expresia unei tendințe disproporționate de control, care nu aduce valoare educației, ci dimpotrivă, limitează autonomia școlilor și încetinește dezvoltarea lor

„Facem apel către toate direcțiile de educație: Este momentul să construim relații bazate pe încredere, respect și responsabilitate comună. Sistemul educațional are nevoie de parteneriate reale, nu de bariere birocratice suplimentare. Școlile trebuie sprijinite, nu împovărate. Elevii au nevoie de profesori și directori care să-și poată dedica timpul predării, nu completării de hârtii”, a mai spus oficialul.

În reacție, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport (DGETS) a municipiului Chișinău susține că circulara transmisă școlilor, prin care instituțiile sunt obligate să coordoneze în avans activitățile extrașcolare, a fost emisă în strictă conformitate cu legislația și actele normative în vigoare.

„Dorim să amintim că acest lucru a fost făcut inclusiv în conformitate cu actele nr. 03/1-09 1655 din 01.04.2019 și nr. 03/1-09/5866 din 22.12.2022 emise de către MEC în care expres se solicită instituțiilor coordonarea activităților extrașcolare cu OLSDΔ, se arată în mesajul oficial al instituției.

DGETS subliniază că răspunde de buna desfășurare a procesului educațional conform Planului-cadru și că activitățile extrașcolare — opționale și complementare — trebuie organizate în limitele unui ritm echilibrat pentru elevi și în acord cu normele de muncă ale cadrelor didactice.

Instituția precizează că măsura urmărește trei obiective principale:
• prevenirea suprasolicitării elevilor;
• protejarea cadrelor didactice de sarcini suplimentare neprevăzute;
• menținerea unui raport sănătos între activitățile obligatorii și cele opționale.

Autoritatea respinge interpretarea potrivit căreia circulara ar limita inițiativele educaționale ale școlilor. Din contra, susține DGETS, documentul ar asigura un cadru clar, transparent și legal pentru desfășurarea activităților, protejând atât copiii, cât și personalul didactic.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: