(foto) Acum și în sectorul Râșcani! Kaufland a deschis cel de-al patrulea magazin din Chișinău

Kaufland continuă extinderea rețelei de magazine în țară și deschide cel de-al patrulea magazin în Municipiul Chișinău, în sectorul Râșcani. Situat pe strada Kiev 7, noul magazin va genera peste 100 noi locuri de muncă.

Potrivit proiectului, suprafața de vânzare va fi de aproximativ 2.500 m2, , iar parcarea va avea o capacitate de 179 de locuri, dintre care 8 locuri vor fi destinate pentru persoanele cu nevoi speciale și 4 locuri pentru familiile cu copii. Magazinul va funcționa de luni până duminică, în intervalul orelor 8:00- 23:00. Accesul spre magazin va fi din strada Kiev și strada Bogdan Voievod.

 

Pentru comoditatea clienților, hipermarketul este dotat cu 10 case de marcat. În noul magazin puteți găsi un raion cu pește proaspăt, raionul extins de legume și fructe, vitrina cu servire asistată – cu o lungime de aproape 30 metri, brutărie, raionul de produse congelate, alimente de bază, dulciuri, băuturi, produse nealimentare și drogherie.

La punctul Grill din exterior, clienții sunt așteptați cu un meniu extins de mâncăruri gustoase, gata preparate – pui rotisat, meniu steak din ceafă de porc, nuggets, crispy, cabanos, cartofi prăjiți și altele. De asemenea, avem o galerie comercială exterioară unde clienții vor găsi farmacie, schimb valutar și un chiosc de ziare.

Ținând cont de strategia Kaufland la nivel internațional, compania anunță o investiție în energia regenerabilă și începe dotarea magazinelor cu panouri fotovoltaice. Astfel, Kaufland de pe strada Kiev va fi primul magazin dotat cu peste 538 de panouri fotovoltaice, ce vor genera energie verde și vor contribui la diminuarea impactului asupra mediului, reducând anual cu peste 126.403,00 de tone emisiile de CO2. Panourile fotovoltaice vor ocupa o suprafață totală de aproximativ 2.800 de m2 și vor fi amplasate pe acoperiș. Acestea pot produce în termeni absoluți, aproximativ 268.942,00 kWh/an.

În linie cu angajamentul companiei față de mediu, noul magazin va avea o stație de încărcare pentru automobilele electrice, cu posibilitatea de încărcare simultană a două automobile și rastele pentru biciclete. De asemenea, magazinul este prevăzut cu sisteme de reciclare, unde clienții sunt recompensați pe loc pentru fiecare gest sustenabil:

  • În parcarea magazinului, clienții vor găsi un automat de tip self-service, unde pot recicla ambalaje în schimbul voucherelor de extra-reducere. Pot colecta aici trei tipuri de ambalaje: PET-uri (cu volum de până la 3 litri), sticlă și doze de aluminiu (cu volum de până la 1 litru).
  • La intrarea în magazin, în spațiul special amenajat sub forma unei broscuțe țestoase, clienții pot depune pentru reciclare ambalajele produselor de îngrijire personală sau de curățenie. Pentru aceasta, vor fi recompensați pe loc cu vouchere de 50% reducere la cumpărarea altor produse noi, din oferta lunară. Clienții pot depune sticle goale din plastic, de la șampon, balsam, gel de duș, cremă de corp, de față sau de mâini, săpun lichid, dar și recipiente goale de la produsele de curățenie, precum, detergenți de haine sau de vase, soluții de curățare a bucătăriei, băii, pardoselii sau geamurilor. Voucherele se ridică de la Biroul de Informații din magazin.

În total, compania va investi aproximativ 20 de milioane de MDL în lucrări de infrastructură publică și soluții de trafic. Astfel, Kaufland și-a asumat amenajarea trotuarului și a spațiului verde din teren, refacerea integrală a străzii adiacente Nadejda Russo, construcția pluvialei pe strada Kiev, amenajarea curților și construcția rețelelor noi.

Kaufland își menține angajamentul de investiții în Republica Moldova și continuă implicarea în proiectele de responsabilitate socială. Pilonii strategiei Kaufland la nivel internațional prevăd investiții în programe educaționale, sociale, proiecte culturale, inițiative de promovare a unui mod de viață sănătos și de protecție a mediului înconjurător.

În septembrie 2019, Kaufland a deschis primele sale două magazine în orașul Chișinău, situate în sectorul Botanica și în sectorul Ciocana. În septembrie 2020 a fost inaugurat primul magazin din nordul țării, în municipiul Bălți, iar în anul 2021 Kaufland a deschis încă trei magazine, la Ungheni, pe 18 februarie, la Comrat, pe data de 11 martie și al treilea magazin la Chișinău, pe strada Nicolae Testemițanu 3. În acest an, Kaufland a deschis și primul magazin în municipiul Orhei, pe 12 aprilie.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Medicul acuzat de abuzuri asupra minorelor, suspendat. A fost creată o comisie de anchetă

Ministerul Sănătății a reacționat la investigația publicată de RISE Moldova despre medicul anesteziolog-reanimatolog Boris Meșteșug, vizat în ultimii ani de dosare penale privind abuzuri sexuale asupra minorilor, și a anunțat demararea unei evaluări anticipate a nivelului profesional al acestuia. Totodată, o parte a societății civile au anunțat un protest pentru astăzi, 28 noiembrie, în fața instituției, acuzând eșecuri grave ale sistemelor medical, judiciar și de protecție a copilului.

Potrivit Ministerului Sănătății, la 26 noiembrie 2025, Comisia de atestare a medicilor anesteziologi-reanimatologi a inițiat procedura de verificare a calificării profesionale a lui Boris Meșteșug. Comisia urmează să stabilească dacă nivelul profesional corespunde funcției deținute, dacă medicul își păstrează sau nu gradul de calificare și dacă acesta mai poate exercita funcția actuală.

În același timp, la IMSP Spitalul Clinic de Psihiatrie a fost instituită o comisie internă de anchetă pentru clarificarea circumstanțelor semnalate de investigația RISE. Pe durata anchetei, medicul a fost suspendat din funcția deținută în instituția publică. Activitatea sa în sectorul privat, însă, nu intră în competența Ministerului Sănătății, ci a administrației clinicilor respective.

Protest în fața Ministerului Sănătății

Organizația „Femei pentru Femei / Women 4 Women” și mai mulți activiști anunță pentru vineri, 28 noiembrie, ora 17:00, un protest în fața Ministerului Sănătății, cerând măsuri urgente pentru protejarea pacienților, în special a copiilor și femeilor. Protestatarii susțin că, deși de-a lungul anilor au fost semnalate public probleme grave legate de dosarele care îl vizau pe medic, statul nu ar fi instituit un mecanism de suspendare temporară a dreptului de a profesa în cazuri de investigații grave.

Organizațiile participante solicită:
 – suspendarea și încetarea contractelor de muncă ale medicilor vizați în dosare penale privind abuzuri asupra minorilor;
 – crearea unui mecanism național de licențiere și monitorizare a medicilor;
 – asigurarea examinării complete a probelor în cazurile ce implică minori și stoparea practicii închiderii dosarelor din motive procedurale.

„Nu luptăm doar pentru supraviețuitoarele din trecut, ci și pentru siguranța copiilor și femeilor din prezent și viitor”, se arată în mesajul organizatorilor.

Amintim că investigația RISE Moldova dezvăluie că Boris Meșteșug a fost cercetat penal pentru viol, tentativă de viol, răpire și satisfacerea poftei sexuale în formă perversă asupra a două fete de 10 și 12 ani, în anii 2010–2011. Procurorii au cerut o pedeapsă de 25 de ani de închisoare, însă, după opt ani de procese, în 2021 Curtea Supremă de Justiție a încetat definitiv cauza, invocând erori de procedură, fără examinarea pe fond a acuzațiilor.

Pe toată durata proceselor, medicul ar fi continuat să activeze în mai multe instituții medicale din Chișinău. Investigația jurnalistică prezintă mărturii ale victimelor și arată că o parte dintre probele-cheie ar fi fost excluse, iar unele decizii ale instanțelor ar fi ignorat drepturile minorilor.

Avocata uneia dintre victime a sesizat ulterior Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Tot RISE Moldova susține că, în timpul documentării, au fost identificate alte două posibile victime care nu ar fi relatat cele întâmplate la momentul respectiv.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
IPN

Un nou bloc operator va fi deschis la Spitalul „Sfânta Treime” din Chișinău. Investiții de aproape 44 mln lei

Blocul operator centralizat de la Spitalul „Sfânta Treime” din Chișinău, în care au avut loc lucrări de reconstrucție capitală, ar urma să fie dat în exploatare în curând. Anunțul a fost făcut de primarul capitalei, Ion Ceban, pe 28 noiembrie, pe rețelele de socializare.

Potrivit edilului, blocul dispune de 15 săli operatorii, construite conform standardelor internaționale, precum și de o zonă de terapie intensivă și spații special amenajate unde personalul medical își schimbă hainele de stradă cu echipamentul propriu-zis.

Noul bloc este echipat cu un sistem performant de ventilare și dispune de trei surse autonome de alimentare cu energie electrică, asigurând condiții de maximă securitate pentru pacienți. La fel, sunt prevăzute boxe de colectare și dezinfectare a instrumentarului medical. Au fost create spații auxiliare – zone pentru medici și asistente, precum și o sală în care vor fi oferite servicii medicale la distanță (telemedicină), prin intermediul videoconferințelor”, a menționat el.

Reconstrucția capitală a blocului operator, cu 15 săli și un compartiment de terapie intensivă postanestezică, a fost realizată din sursele proprii ale spitalului, în baza unui management eficient, fundamentat pe principii de autogestiune financiară. „Cheltuielile pentru lucrările de infrastructură au fost de 43 643 000 de lei”, a precizat Ceban.

Primarul a menționat că, la această etapă, în blocul operator se adaugă utilaj și echipamente medicale.

Sper ca acest bloc să fie dat în exploatare până la sfârșitul anului 2025. Este un efort considerabil depus de absolut toți în acest sens, în primul rând a administrației”, a precizat.

Odată cu deschiderea noului bloc, în spital vor fi inaugurate și trei secții noi: chirurgia vasculară, neurochirurgia și cardiochirurgia.

***

Anual, Spitalul „Sfânta Treime” înregistrează peste 80 000 de adresări, dintre care mai bine de 32 000 de pacienți sunt spitalizați și tratați în condiții de staționar.

„N-au vrut să facă politică” versus amenințări cu judecata. Situația din școlile din Ialoveni, discutată în parlament

Deputata Valentina Meșină și consiliera raională Veronica Pascal au acuzat Direcția Generală Educație Ialoveni de „metode staliniste”. Într-un briefing de presă susținut la Parlament, pe 28 noiembrie, consiliera a vorbit despre „controale sovietice” în raion, angajarea unor „persoane loiale conducerii” direcției, hărțuirea unor directori de instituții de învățământ, precum și sancționarea unor șefi de instituții care „n-au vrut să facă politică”. Pascal a cerut intervenția ministrului Educației. De cealaltă parte, Consiliul raional Ialoveni respinge acuzațiile, numindu-le false și lipsite de probe. Instituția a spus că își rezervă dreptul de a acționa persoanele în instanță. NewsMaker a solicitat un comentariu de la reprezentanții ministerului, dar și de la șefa direcției.

Vineri, deputata din fracțiunea parlamentară „Democrația Acasă”, Valentina Meșină, a susținut un briefing de presă alături de Veronica Pascal, consilieră în cadrul Consiliului local Ulmu. În discursul său, parlamentara a spus că în instituțiile de învățământ din țară, astăzi, „se întâmplă abuzuri grave”. „Vedem metode staliniste”, a adăugat ea.

Declarațiile consilierei raionale

Consiliera raională a declarat că, în cadrul Direcției „sunt prea multe abuzuri”. „Sunt angajate persoane loiale conducerii, loiale fostului șef de direcție, loiale actualei șefe de direcție. (…) Activează persoane care au grad didactic II, adică minimum, și acesta obținut recent de unii specialiști sau în genere fără acest grad didactic. (…) Aceste persoane merg în teritoriu, la instituțiile școlare, și fac controale aș zice eu sovietice, nu monitorizare”, a spus Pascal.

Potrivit consilierei, angajații Direcției „au obligația să monitorizeze și să consilieze situațiile care sunt ieșite din comun în instituțiile școlare”. „Avem doar hărțuire. (…) Un director de gimnaziu a avut îndrăzneala să depună dosarul pentru a obține grad superior și era împiedicată de către Direcție. Dumneaei a apelat la ajutorul ministerului, iar în consecință după ce a depus dosarul a avut patru mustrări consecutive și zero procente la performanță”, a spus Veronica Pascal.

Ea a adăugat că „lucrurile cu acest director nu s-au terminat aici”. „Șefa Direcției de educație a instituit un ordin general, în care își permite să efectueze controale pe tot parcursul anului în toate instituțiile școlare. (…) Într-un astfel de control s-a deplasat la acest gimnaziu și a scos cadrele didactice, le-a trimis la ore, iar în cancelarie a rămas doar acest director. Știind prin ce a trecut, evident a avut emoții (nota red. directorul). (…) Președinta Asociației geografilor, fiind și o locuitoare a acestei localități, a apucat-o ușurel de mânuță, a cuprins-o, a liniștit-o. (…) Acest gest omenesc a deranjat-o pe șefa Direcției. (…) Ca în final să-i zică: eu te concediez”, a declarat consiliera.

Potrivit ei, „abuzurile au urmat”. „Marea majoritate a specialiștilor, așa cum sunt ei, cum au ajuns în cadrul direcției, fie prin concurs, care fără concurs, care concurs mimat, au venit pe o perioadă nedeterminată. Iată, șefa Direcției a venit cu niște acorduri acum în luna noiembrie, în care modifică clauzele contractului de muncă în perioadă determinată pe un an și, dacă asta ar fi puțin, a indicat că urmează să fie obligată să le semneze cu data de 15.06.2025. Da, cu jumate de an în urmă”, a spus consiliera.

Ea s-a referit și la „cazul unui director de liceu din Țipala”. „Doamna directoare a fost mustrată pentru că consiliul elevilor a avut îndrăzneala să desfășoare un concurs, de la vest la est, în care s-au prezentat mai multe țări și în acel concurs a fost inclusă și Rusia”, a menționat consiliera. În același timp, potrivit consilierei „șefii de instituții școlare, care ridică capul, n-au vrut să facă politică în toamnă, sunt sancționați, hărțuiți, prin micșorarea procentelor la performanța lunară”. Mai mult, Pascal a declarat că „în ultima perioadă șeful direcției își permite de a vorbi cu voce tare” în fața cadrelor.

Consiliera a făcut publice și câteva situații în care, potrivit ei, responsabilii instituției nu ar fi intervenit. Potrivit ei, unele cadre didactice din raion „de cum deschid ușa și pătrund în clasa de ore înjosesc copiii și citesc tema de pe telefon”. „Interveniți atunci când un copil nou venit este supus unor torturi practic. Este lovit cu sticle de plastic în cap, i se scrie cuvinte urâte pe hăinuțe, i se spune „du-te și te omoară, sinucide, dar în clasa aceasta nu mai veni la ore”. (…) De ce nu ați intervenit atunci când o fetiță dintr-un liceu prestigios din Ialoveni a fost dezbrăcată de bluziță în clasă, spunându-i-se că e „sărăntoacă”, că nu are haine de brand?”, a adăugat ea.

Apel către ministrul Educației

„Vreau să fac un apel către domnul ministru: instituiți vă rog o comisie independentă și imparțială care să iasă în teritoriu și să cerceteze tot ce se petrece în cadrul direcției. Opriți aceste abuzuri care nu fac față raionului Ialoveni și lovesc direct în copii”, a declarat consiliera.

De cealaltă parte, parlamentara Valentina Meșină a declarat că, în calitate de deputat, a depus interpelări și sesizări. „Voi monitoriza acest caz”, a mai spus ea.

NewsMaker a solicitat o reacție de la șefa Direcției Generale Educație Ialoveni, Olga Balmuș, precum și un comentariu de la reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării. Până în prezent, nu am primit un răspuns.

Reacția Consiliului raional Ialoveni

Între timp, Consiliul raional a emis o declarație referitoare la afirmațiile deputatei și ale consilierei raionale.

„Consiliul raional Ialoveni dezminte public și ferm informațiile false, tendențioase și acuzațiile nefondate lansate în spațiul public de către o deputată în Parlamentul Republicii Moldova și o consilieră raională, care vizează pretinse ilegalități în procesul de angajare și în activitatea Direcției Generale Educație a Consiliului raional Ialoveni, modul de administrare a instituției, precum și capacitățile manageriale”, a declarat Consiliul raional Ialoveni.

Instituția a mai spus că „aceste afirmații sunt lipsite de orice suport factologic și poartă în mod evident o pronunțată tentă politică, având drept scop discreditarea autorității publice locale, a instituțiilor subordonate și a angajaților acestora, întrucât, în calitatea sa de ales local, i s-a oferit răspuns oficial la demersul legat de subiectele puse în discuție și i s-a prezentat dovezi, care confirmă legalitatea acțiunilor întreprinse”.

„Toate angajările în cadrul Consiliului raional Ialoveni și al Direcției Generale Educație se efectuează strict în conformitate cu prevederile legislației în vigoare. (…) Activitatea Direcției Generale Educație este monitorizată constant, inclusiv prin verificări și evaluări, iar până în prezent nu au fost constatate abateri care să confirme acuzațiile lansate”, a mai declarat Consiliul raional.

Instituția a mai declarat că „acuzațiile grave sunt aruncate în spațiul public fără probe”.

„Consiliul raional Ialoveni își rezervă dreptul de a întreprinde toate acțiunile legale necesare, inclusiv de a ataca în instanța de judecată persoanele care au formulat asemenea afirmații calomnioase, pentru apărarea reputației instituției și a demnității angajaților săi. De asemenea, calificăm aceste ieșiri drept o acțiune politică, tentativă de intimidare și hărțuire politică a angajaților instituției aflată în subordinea Consiliului raional Ialoveni”, se mai arată în declarația Consiliului.

Site-uri clonă și call-centere false: cum patru moldoveni au înșelat clienți din SUA de 500.000$

Patru tineri specializați în IT din Chișinău au fost reținuți, fiind bănuiți că au înșelat cetățeni americani prin vânzări fictive de mașini și utilaje retro, producând un prejudiciu estimat la jumătate de milion de dolari. Potrivit procurorilor, tinerii cu vârste între 20 și 25 de ani, ar fi creat prin clonare mai multe pagini de internet care în mod fals prezentau spre vânzare diverse mijloace de transport retro (autoturisme, utilaje agricole, camioane, tractoare) pentru potențiali clienți din Statele Unite ale Americii.

Tinerii promovau aceste pagini prin reclame online, iar potențialii cumpărători erau direcționați către centre de apel controlate de grupare. Acolo, membrii schemei se prezentau drept „reprezentanți de vânzări” sau „agenți autorizați”.

După ce câștigau încrederea clienților, aceștia îi convingeau să achite avansuri pe baza unor facturi falsificate, care conțineau informații inventate despre produse, transport sau condițiile de returnare. Sumele încasate erau transferate în conturile unor firme-paravan deținute formal de terți, dar controlate de membrii grupului.

Printre cei reținuți se află organizatorul executiv al schemei, persoana sa de încredere și operatori telefonici care comunicau cu clienții. Potrivit PCCOCS, aceștia cooperează cu anchetatorii pentru identificarea persoanelor aflate pe treptele superioare ale rețelei infracționale.

După formularea învinuirii, procurorii specializați au depus demersuri la judecătorul de instrucție pentru aplicarea arestului preventiv, necesar continuării investigațiilor.

Cercetarea penală este în desfășurare. Pe durata acesteia, cei vizați beneficiază de prezumția nevinovăției.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Orange Moldova: Investiții strategice pentru digitalizarea țării

În perioada următoare, Asociația Investitorilor Străini (FIA) va prezenta o nouă ediție a Cărții Albe – un set de recomandări concrete pentru îmbunătățirea climatului investițional. Prin seria de articole „Puterea investițiilor” demonstrează cum investițiile străine și standardele avansate transformă modul de funcționare al industriilor.  Sergiu Postică, Director Strategie, Dezvoltare și Afaceri Reglementare, Orange Moldova, vorbește despre cum investițiile sistematice în 5G și fibră optică, digitalizarea interacțiunii și integrarea implicită a rezilienței cibernetice transformă telecomunicațiile într-o veritabilă infrastructură a creșterii – pentru oameni, afaceri și sectorul public

Care sunt principalele provocări ale sectorului?

Furnizorii de telecomunicații se confruntă constant cu numeroase provocări, începând cu schimbări tehnologice extrem de rapide, o cerere tot mai mare pentru servicii noi, concurența acerbă, până la evoluții economice și modificări ale reglementărilor. Pe măsură ce consumul de servicii digitale crește, o conectivitate rapidă și fiabilă devine esențială. Transformarea digitală este o prioritate pentru toate sectoarele, și aceasta se bazează pe rețele de comunicații solide cu capacitate mare, ceea ce implică investiții substanțiale în infrastructură și servicii inovatoare. Provocarea principală constă în a găsi echilibrul optim între tehnologiile de ultimă generație, ce răspund așteptărilor clienților, și accesibilitatea serviciilor.

Trăim tot mai mult într-o lume digitală, iar incidentele cibernetice pot fi dezastruoase, având consecințe sistemice, afectând atât serviciile, cât și reputația companiilor. Amenințările devin tot mai complexe, motiv pentru care garantarea unei conectivități sigure și fiabile este mai importantă ca niciodată, protecția urmând a fi integrată în toate nivelele serviciilor și susținută prin informarea și educarea clienților și angajaților, cultivând o cultură a vigilenței și rezilienței. Securitatea cibernetică nu mai este opțională, iar noi suntem angajați să construit un viitor sigur. 

Indiferent de tehnologie, oamenii sunt esențiali pentru afacere, de aceea trebuie să fim capabili să ținem pasul cu schimbările din jurul nostru. Ca organizație, trebuie să dezvoltăm continuu abilitățile, instrumentele și cultura care ne vor menține agili. Acest lucru este posibil doar cu o echipă puternică de profesioniști. În fiecare an devine tot mai greu să găsim experții de care avem nevoie, tendințele demografice și de migrație reducând rezerva de talente. Pentru a reuși, dar și a ne atinge obiectivele, este primordial să ne concentrăm pe atragerea și păstrarea celor mai bune talente.

În același timp, stabilitatea macroeconomică și predictibilitatea reglementărilor sunt esențiale. 

Ce inițiative sau investiții specifice implementați deja, sau intenționați să lansați ca răspuns la aceste provocări?

Orange Moldova continuă să investească activ în rețeaua națională. În toamna anului 2024 a fost lansată rețeaua 5G, iar astăzi suntem operatorul cu cel mai extins grad de acoperire din țară. La începutul lui 2025, compania a investit 12 milioane de euro în licențe de spectru  de frecvențe radio, ce va contribui la dezvoltarea în continuare a 5G și deservirea volumului în creștere a traficului de date mobile. În ceea ce privește conectivitatea prin fibră, Orange a implementat tehnologia XGS-PON (pregătită pentru viteze de până la 10 Gbps) și și-a extins prezența în peste 90 de localități, planificând să conecteze un număr și mai mare de gospodării în viitor. Compania prioritizează zilnic investițiile care sporesc performanța și fiabilitatea, combinând excelența operațională cu transformarea pe termen lung.

În ambiția sa de transformare, Orange a lansat o serie de proiecte digitale care au impact asupra clienților și angajaților. Am lansat eSIM pentru a face conectivitatea și mai accesibilă. Am digitalizat o gamă de procese bazate pe hârtie, cu obiectivul atingerii unui model 100% digital în raport cu clienții noștri. Îmbunătățim continuu aplicația My Orange și asistența prin roboți inteligenți, astfel încât experiența clienților să devină mai simplă și rapidă. Pe măsură ce digitalizarea crește, consolidăm securitatea cibernetică și reziliența serviciilor noastre.

Cât de pregătită este echipa pentru un ritm atât de rapid al schimbărilor?

Noi construim viitorul prin investiții în oameni: prin traininguri și seminare practice, mentorat și programe de recalificare pentru cei care își schimbă traiectoria profesională.
Orange adoptă “Agile” ca filozofie organizațională și extinde utilizarea inteligenței artificiale, pentru a reacționa mai rapid la schimbări și pentru a spori eficiența. Încurajăm inițiativa și dezvoltarea profesională, iar valorile noastre – responsabilitatea, grija și curajul – ghidează deciziile de zi cu zi.

Ce se schimbă în practică pentru clienți, mediul de afacere și întreaga țară?

Criteriile succesului sunt simple: mai mulți oameni conectați fiabil, mai multe afaceri productive, o amprenta ecologică redusă și contribuția la creșterea economică a țării. Pentru aceasta, livrăm conectivitate sigură, rapidă și fiabilă acolo unde trăiesc, învață și lucrează clienții noștri, iar afacerile beneficiază de servicii, instrumente și suport necesar pentru a crește. Pregătim echipele noastre pentru a face față viitorului, într-un mediu incluziv și sigur, iar prin programele Fundației Orange Moldova, mii de locuitori ai Moldovei dobândesc competențe digitale aplicate, cerute de piață. Și nu în cele din urmă, oferim avantajele unor servicii și infrastructuri digitale fiabile și pregătite pentru viitor, care susțin alinierea Republicii Moldova la UE și creșterea incluzivă.

Care este impactul Orange asupra societății și mediului?

Obiectivul nostru este să oferim fiecăruia cheia către o lume digitală responsabilă, iar principalul instrument pentru aceasta este conectivitatea. 

Prin Fundația Orange Moldova și Orange Digital Center, oferim oportunități gratuite de învățare pentru copii, tineri, femei și grupuri vulnerabile; colaborăm cu organizații educaționale, ONG-uri și agenții ONU (UNICEF, UNFPA, UN Women); dotăm școli cu echipamente și formăm cadre didactice. Accesul la lumea digitală trebuie să fie egal și adaptat pentru toți. 

Sustenabilitatea stă la baza activității noastre. Orange reduce amprenta de carbon prin optimizarea consumului de energie și creșterea ponderii surselor regenerabile. În primăvara anului 2025, compania a lansat o fermă solară cu o producție anuală de peste 1,5 GWh, explorând în continuare oportunitățile de creștere a ponderii energiei verzi în propriul nostru consum. De asemenea, promovăm economia circulară: prin colectarea și reciclarea dispozitivelor și comercializarea telefoanelor recondiționate.

La nivel de reglementare, care sunt principalele provocări pentru sectorul comunicațiilor electronice ?

Parcursul Moldovei către UE deschide noi oportunități, dar totodată crește presiunea din cauza necesității armonizării legislației naționale cu reglementările UE relevante. Identificarea formulei optime de transpunere a reglementărilor și sprijinul autorităților sunt critice pentru dezvoltarea sectorului în următorii ani. Recomandările noastre vor fi incluse în noua ediție a Cărții Albe FIA, bazate pe experiența și datele companiilor din sectorul telecomunicațiilor. 

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: