ANA

(FOTO) Tramvaie în Chișinău. Imagini unice de arhivă

Documentele din patrimoniul arhivistic al Agenției Naționale a Arhivelor sunt expuse în cadrul Expoziției de fotografie documentară „Tramvaiul din Chișinău – o filă din istoria transportului public”, vernisată la 15 martie 2023, la Muzeul de Istorie a Orașului Chișinău. Până la 1 aprilie 2023, expoziția poate fi vizionată în Sala panoramică a muzeului.

Totodată, expoziția este expusă și online cu titlul: „Tramvaiul din Chișinău. O filă din istoria transportului public prin prisma documentelor din arhivă”.

Expoziția integrală poate fi vizualizată pe pagina web a ANA: http://arhiva.gov.md/tramvaiul-din-chisinau-o-fila-din…/

„Sfârșitul secolului al XVIII și secolul al XIX-lea este perioada când întreaga lume occidentală este cuprinsă de o tendință ce părea că nu mai putea fi oprită, cea a modernizării. Acest lucru avea loc pe toate domeniile – economic, social, cultural sau monden. Chiar dacă Basarabia, a fost anexată Imperiului Rus, unul din exponenții cei mai conservativi ai perioadei, modernizarea nu putea să nu pătrundă și în acest teritoriu.

Astfel, în luna aprilie a anului 1888, Duma orășenească, emite hotărârea, conform căreia în capitala guberniei, ca mijloc de transport public urma să se introducă transportul de tramvai, cu tracțiune mecanică, cum era în acea perioadă.

Pentru aceasta a fost încheiat un contract cu întreprinzătorii particulari, conform căreia se convenea la un termen de exploatare de 42 de ani. Timp de un an atât pe strada centrală Alexandrovskaia (actualmente bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău cât și pe unele străzi adiacente, au fost instalate șine pentru tramvai cu o lungime de șase verste (1 verstă = 1, 067 km).

În anul 1895 toată întreprinderea a trecut în proprietatea „Societății anonime a căilor ferate cu tracțiune animală din Chișinău”, care a fost fondată la Bruxelles.

Către 1897, organele de conducere ale capitalei aprobă proiectul de construcție a unei noi linii de tramvai care avea drept scop unirea centrului orașului cu Gara Feroviară. Tot în acest anul 1897, un alt oraș din Basarabia, Akkerman, solicita la rândul său, acceptul de a construi transportul de tramvai.

La începutul secolului XX, în 1910 este semnat un nou contract de concesiune a transportului de tramvai din or. Chișinău. Către acest an lungimea drumurilor de tramvai era de 12,5 km, iar numărul vagoanelor în lucru se cifra la 20 unități. Conform datelor statistice, în decurs de un an de serviciile transportului de acest gen au beneficiat 2 mln. de pasageri.

Către anul 1913, a fost pus în circulație primul tramvai electric, iar lungimea totală a traseelor de tramvai era de 14 km. Numărul vagoanelor implicate în transportarea pasagerilor s-a ridicat la 30 unități.

În perioada interbelică transportul de tramvai, în continuare a aparținut Companiei belgiene pe acțiuni, ca ulterior, în anul 1940 aceasta să fie naționalizată.

După cea de-a doua conflagrație mondială, transportul de tramvai își reia activitatea în anul 1946. Lungimea căilor de tramvai ajungea la 17 km, iar numărul de utilizatori a acestui tip de transport s-a ridicat la 9 mln. pasageri.

Cu toate acestea prin Hotărârea din 11 mai 1961, Comitetul Executiv al Consiliului Municipiului Chișinău a lichidat gospodăria transportului de tramvai, ca argument servind necesitatea de lărgire a străzilor Chișinăului și creșterea ponderii de pasageri pentru transportarea lor cu troleibuzul. În contextul lichidării transportului de tramvai, Regia de transport a tramvaielor și troleibuzelor, se reorganizează în Regia de transport de troleibuze, în gestiunea sa fiind trecute toate fondurile financiare predestinate transportului de tramvai”, se arată în descrierea Agenției Naționale a Arhivelor.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Ucraina și-a schimbat guvernul, în plin război: Cine este Iulia Sviridenko, noua prim-ministră de la Kiev

Rada Supremă a Ucrainei a aprobat, în ședința din 17 iulie, numirea Iuliei Sviridenko în funcția de prim-ministră. Candidatura sa a fost susținută de 262 de deputați, în timp ce 22 au votat împotrivă, iar 26 s-au abținut. Propunerea a venit din partea președintelui Volodimir Zelenski și face parte din cea mai amplă remaniere guvernamentală de la începutul invaziei ruse, în februarie 2022.

Noua prim-ministră a fost felicită deja pentru numirea sa de către președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen: „Vă susținem pe deplin în lupta pentru supraviețuirea Ucrainei și în eforturile pentru redresarea țării dumneavoastră și viitorul UE”.

Tot astăzi, Parlamentul de la Kiev urmează să voteze și numirea premierului demisionar Denîs Șmîhal, care a ocupat această funcție timp de peste cinci ani, în funcția de ministru al Apărării.

Zelenski a declarat că dorește ca noul său cabinet să se concentreze pe dereglementare, extinderea cooperării economice cu aliații și pedepse mai severe pentru cei care au amenințat statalitatea Ucrainei și „au furat potențialul Ucrainei”.

Sviridenko, în vârstă de 39 de ani, a ocupat funcția de ministru al economiei și a fost unul dintre vicepremierii Ucrainei din noiembrie 2021. Ea are experiență în colaborarea cu înalți oficiali de la Washington, după ce a negociat și semnat un acord cu secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, în aprilie, care acordă Statelor Unite acces preferențial la noi acorduri privind mineralele ucrainene și va contribui la finanțarea investițiilor în reconstrucția Ucrainei.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: