(FOTO) Tramvaie în Chișinău. Imagini unice de arhivă

Documentele din patrimoniul arhivistic al Agenției Naționale a Arhivelor sunt expuse în cadrul Expoziției de fotografie documentară „Tramvaiul din Chișinău – o filă din istoria transportului public”, vernisată la 15 martie 2023, la Muzeul de Istorie a Orașului Chișinău. Până la 1 aprilie 2023, expoziția poate fi vizionată în Sala panoramică a muzeului.

Totodată, expoziția este expusă și online cu titlul: „Tramvaiul din Chișinău. O filă din istoria transportului public prin prisma documentelor din arhivă”.

Expoziția integrală poate fi vizualizată pe pagina web a ANA: http://arhiva.gov.md/tramvaiul-din-chisinau-o-fila-din…/

„Sfârșitul secolului al XVIII și secolul al XIX-lea este perioada când întreaga lume occidentală este cuprinsă de o tendință ce părea că nu mai putea fi oprită, cea a modernizării. Acest lucru avea loc pe toate domeniile – economic, social, cultural sau monden. Chiar dacă Basarabia, a fost anexată Imperiului Rus, unul din exponenții cei mai conservativi ai perioadei, modernizarea nu putea să nu pătrundă și în acest teritoriu.

Astfel, în luna aprilie a anului 1888, Duma orășenească, emite hotărârea, conform căreia în capitala guberniei, ca mijloc de transport public urma să se introducă transportul de tramvai, cu tracțiune mecanică, cum era în acea perioadă.

Pentru aceasta a fost încheiat un contract cu întreprinzătorii particulari, conform căreia se convenea la un termen de exploatare de 42 de ani. Timp de un an atât pe strada centrală Alexandrovskaia (actualmente bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din or. Chișinău cât și pe unele străzi adiacente, au fost instalate șine pentru tramvai cu o lungime de șase verste (1 verstă = 1, 067 km).

În anul 1895 toată întreprinderea a trecut în proprietatea „Societății anonime a căilor ferate cu tracțiune animală din Chișinău”, care a fost fondată la Bruxelles.

Către 1897, organele de conducere ale capitalei aprobă proiectul de construcție a unei noi linii de tramvai care avea drept scop unirea centrului orașului cu Gara Feroviară. Tot în acest anul 1897, un alt oraș din Basarabia, Akkerman, solicita la rândul său, acceptul de a construi transportul de tramvai.

La începutul secolului XX, în 1910 este semnat un nou contract de concesiune a transportului de tramvai din or. Chișinău. Către acest an lungimea drumurilor de tramvai era de 12,5 km, iar numărul vagoanelor în lucru se cifra la 20 unități. Conform datelor statistice, în decurs de un an de serviciile transportului de acest gen au beneficiat 2 mln. de pasageri.

Către anul 1913, a fost pus în circulație primul tramvai electric, iar lungimea totală a traseelor de tramvai era de 14 km. Numărul vagoanelor implicate în transportarea pasagerilor s-a ridicat la 30 unități.

În perioada interbelică transportul de tramvai, în continuare a aparținut Companiei belgiene pe acțiuni, ca ulterior, în anul 1940 aceasta să fie naționalizată.

După cea de-a doua conflagrație mondială, transportul de tramvai își reia activitatea în anul 1946. Lungimea căilor de tramvai ajungea la 17 km, iar numărul de utilizatori a acestui tip de transport s-a ridicat la 9 mln. pasageri.

Cu toate acestea prin Hotărârea din 11 mai 1961, Comitetul Executiv al Consiliului Municipiului Chișinău a lichidat gospodăria transportului de tramvai, ca argument servind necesitatea de lărgire a străzilor Chișinăului și creșterea ponderii de pasageri pentru transportarea lor cu troleibuzul. În contextul lichidării transportului de tramvai, Regia de transport a tramvaielor și troleibuzelor, se reorganizează în Regia de transport de troleibuze, în gestiunea sa fiind trecute toate fondurile financiare predestinate transportului de tramvai”, se arată în descrierea Agenției Naționale a Arhivelor.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Senatorul columbian Miguel Uribe a fost împușcat de mai multe ori, inclusiv în cap, în timpul unui miting electoral din capitala Columbiei, Bogota. Politicianul a fost transportat la spital în stare critică.

Miguel Uribe, care anterior a anunțat că intenționează să candideze la alegerile pentru funcția de președinte al Columbiei din 2026, făcea agitație electorală. Potrivit The Bogota Post, în timp ce ținea un discurs, două persoane pe o motocicletă s-au apropiat de mulțimea prezent, iar una dintre acestea a coborât și a tras mai multe focuri de armă în direcția senatorului, nimerindu-l.

A avut loc un schimb de focuri cu bodyguarzilor lui Uribe. În urma incidentului a fost reținută persoana care a împușcat senatorul – un adolescent de 15 ani (potrivit altor surse, persoana reținută are 14 ani). Judecând după imagini video de la fața locului, acesta a fost și el rănit în timpul reținerii. El Mundo scrie că adolescentul a promis că va oferi informații despre atac „pentru a-și salva viața”. Ministrul Apărării al țării, Pedro Sanchez, a declarat că autoritățile oferă o recompensă de până la trei miliarde de pesos (aproximativ 730 000 de dolari) pentru orice informație despre atac.

Uribe a fost transportat cu elicopterul la clinica Santa Fe. Medicii au comunicat că politicianul are o rană la genunchi și două la cap. Soția lui Uribe, Maria Claudia Tarazona, a scris pe platforma X că soțul ei „luptă pentru viață”. Mai târziu, femeia a anunțat că senatorul a fost operat, însă rămâne în stare critică, potrivit Meduza.

Președintele Columbiei, Gustavo Petro, a condamnat atacul asupra lui Miguel Uribe și și-a anulat vizita diplomatică planificată în Franța. Atentatul a fost condamnat și de secretarul de stat american, Marco Rubio. „Este o amenințare directă la adresa democrației și un rezultat al retoricii agresive de stânga venite din cele mai înalte eșaloane ale guvernului columbian”, a scris Rubio.

Miguel Uribe, în vârstă de 39 de ani, este membru al partidului conservator de opoziție „Centrul Democratic” (Centro Democratico), fondat de fostul președinte al Columbiei, Alvaro Uribe (cei doi bărbați nu sunt rude). De asemenea, Uribe este nepotul lui Julio Cesar Turbay, care a fost președintele Columbiei între 1978 și 1982, iar mama senatorului, Diana Turbay, a fost o jurnalistă cunoscută, răpită de cartelul din Medellin condus de Pablo Escobar și ucisă în timpul unei încercări de eliberare în anul 1991.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: