Guvernul pregătește o instrucțiune care va stabili cum poate fi sistat accesul la site-urile ce conțin informații folosite pentru pregătirea sau comiterea unor infracțiuni. Documentul prevede și opțiunea de eliminare a conținutului respectiv de la sursă. Conform portalului anticoruptie.md, instrucțiunea a fost publicată pe site-ul Cancelariei de Stat și este contrasemnată de Ministerul Justiției și Ministerul Afacerilor Interne. Sursa menționează că proiectul ar fi pregătit pentru aprobare în luna mai. Amintim că, în iulie 2024, Parlamentul a decis că site-urile care publică informații cu „caracter infracțional” să poată fi blocate de MAI și SIS pentru o perioadă de până la 90 de zile. Atunci s-a precizat că modificările vor intra în vigoare la 3 luni de la publicarea în Monitorul Oficial, timp în care Guvernul va elabora instrucțiunile privind aplicarea noilor prevederi.
Documentul publicat pe site-ul Cancelariei de Stat se numește „Instrucțiuni privind procedura de sistare a accesului la pagini web care conțin informații destinate și utilizate pentru pregătirea sau comiterea infracțiunilor și de eliminare a conținutului respectiv la sursă”.
Se menționează că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Serviciul de Informații și Securitate (SIS) vor întreprinde măsurile ce se impun pentru implementarea Instrucțiunii. Iar Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică va asigura accesul neîntrerupt al subdiviziunii specializate în prevenirea și combaterea criminalității informatice din cadrul MAI și SIS la toate paginile web din rețeaua internet.
În document de precizează că „paginile web ce conțin informații destinate și utilizate pentru pregătirea sau comiterea infracțiunilor se identifică de către subdiviziunea specializată în prevenirea și combaterea criminalității informatice din cadrul MAI sau din cadrul SIS din oficiu sau în baza sesizării făcute de către orice persoană fizică persoană juridică de drept public sau privat”.
După identificarea uneia sau mai multor pagini web ce conțin informații destinate și utilizate pentru pregătirea sau comiterea infracțiunilor, subdiviziunea specializată întocmește un Act privind examinarea paginii/paginilor web, emite Ordinul de eliminare a conținutului online la sursă, emite Ordinul de sistare a accesului la paginile web ce conțin informații destinate și utilizate pentru pregătirea sau comiterea infracțiunilor dacă eliminarea conținutului la sursă nu este posibilă.
În document se menționează că ordinul de sistare a accesului sau de eliminare a conținutului la sursă poate fi contestat direct în instanța de judecată.
Se mai declară că „autoritatea emitentă, prin intermediul conducătorului subdiviziunii specializate, este obligată să dispună încetarea sistării accesului la paginile web și să notifice în scris furnizorii de servicii de acces la Internet despre acest fapt, în următoarele cazuri: a expirat perioada pentru care a fost dispusă sistarea accesului; înainte de expirarea perioadei pentru care a fost dispusă sistarea accesului, au dispărut temeiurile și motivele care au justificat sistarea accesului; dacă Ordinul de sistare a fost suspendat sau anulat parțial sau integral print-un act judecătoresc”.
„În cazul constatării faptului înlăturării informațiilor destinate și utilizate pentru comiterea infracțiunilor, subdiviziunea specializată întocmește un Act privind examinarea paginii/paginilor web și anulează în întregime sau parțial Ordinul de sistare a accesului și/sau Ordinul de eliminare a conținutului la sursă corespunzător, fapt despre care comunică furnizorilor de servicii de acces la Internet pentru acordarea accesului utilizatorilor la pagina/paginile web în cauză”, se mai declarat în document.
Între timp, MAI și SIS creează o pagină web dedicată autorității respective, care este comunicată furnizorilor de servicii de acces la Internet.
În document se mai declară că „progresele considerabile în domeniul tehnologiilor informației și comunicațiilor au favorizat interconectarea unei societăți globale, ceea ce, din păcate, a dus la apariția unor noi infracțiuni de diferit calibru: criminalitatea informatică/cibernetică”.
„Criminalitatea informatică/cibernetică reprezintă activitatea de utilizare a sistemelor, rețelelor de calculatoare și în special a internetului pentru a comite infracțiuni. (…) Aceste infracțiuni includ pirateria, pornografia, fraudele prin telemarketing și altele. Conform Comisiei Europene, termenul include trei categorii de activități criminale: infracțiuni tradiționale, cum ar fi frauda informatică și falsificarea; difuzarea de conținut ilegal prin mijloace electronice, cum ar fi pornografia sau incitarea la ură rasială, etc.; atacuri asupra rețelelor electronice, cum ar fi atacurile asupra sistemelor informatice, atacurile de tip „deny of service”, „hacking-ul”, etc.”, se mai declară în document.
***
În iulie 2024, Parlamentul a votat în a doua lectură un proiect de lege care prevede acordarea de noi competențe pentru MAI și SIS. Se menționa că instituțiile vor putea bloca paginile web care conțin informații cu „caracter infracțional” pe un termen de 30 de zile, cu posibilitatea de prelungire a acesteia, dar nu mai mult de 90 de zile. Totodată se preciza că modificările vor intra în vigoare peste trei luni de la data publicării în Monitorul Oficial.