anticoruptie.md

Iachimovschi sau Dumbravan la șefia Procuraturii Anticorupție? Punctajele acumulate de candidații care au promovat interviul

Doi competitori rămân în cursa pentru șefia Procuraturii Anticorupție. Actualul șef interimar al instituției, Marcel Dumbrăvan, și adjunctul său, procurorul Octavian Iachimovschi, au fost declarați eligibili pentru etapa finală a concursului. Decizia a fost luată în urma interviului susținut de cei doi pe 10 iunie, în cadrul etapei a doua a procesului de preselecție.

Potrivit deciziei Comisiei de preselecție, după intervievare, cei doi candidați au obținut următorul punctaj final:

  • Marcel Dumbravan: 8,7 puncte;
  • Octavian Iachimovschi: 8,1 puncte.

Astfel, ambii candidați au fost declarați eligibili pentru etapa finală a concursului.

Conform procedurii, cei doi au la dispoziție trei zile pentru a depune eventuale obiecții față de decizia Comisiei. Dacă acestea nu vor fi formulate, rezultatele preselecției vor fi transmise Consiliului Superior al Procurorilor, care urmează să organizeze etapa finală – selecția propriu-zisă a candidatului ce va fi propus procurorului general pentru numirea în funcția de procuror-șef al instituției specializate în combaterea corupției.

***

Amintim că funcția de procuror-șef al Procuraturii Anticorupție a devenit vacantă după ce Veronica Dragalin și-a anunțat demisia, la mijlocul lunii februarie 2025. Decizia a survenit în contextul unui scandal, declanșat de intenția Ministerului Justiției de a crea o nouă procuratură specializată, care să preia atribuțiile actualelor PA și PCCOCS în combaterea corupției și crimei organizate.

Reforma a fost dur criticat de procurorii celor două instituții, inclusiv de Dragalin, care a calificat-o drept „un atac împotriva sistemului justiției”. Deși mai multe voci din sistem au criticat inițiativa, susținând că ar fi fost gândită pentru a forța plecarea Veronicăi Dragalin, proiectul a fost votat în prima lectură de Parlament și urmează să fie supus votului final în lectura a doua.

După demisia Veronicăi Dragalin, conducerea Procuraturii Anticorupție a fost preluată, la 4 martie, de Marcel Dumbravan, procuror cu o experiență de peste 20 de ani în sistem.

Octavian Iachimovschi, activează în cadrul PA din 2011. În 2023, acesta a participat la concursul pentru funcția de procuror general, însă a pierdut în fața lui Ion Munteanu.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Probleme cu transportul pe final de an? Transportatorii amenință cu proteste; scrisoare deschisă către premier

Transportatorii auto ar putea ieși din nou la proteste, după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a elaborat un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzat de lipsă de transparență și de favorizarea unor scheme de corupție. Nemulțumirile au fost transmise oficial printr-o scrisoare deschisă semnată de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, și adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, de la care transportatorii cer implicare directă pentru remedierea situației.

Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, potrivit documentului.

În scrisoarea deschisă, APOTA acuză Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție și decizii ilegale în gestionarea rețelei de rute, precum și MIDR de incapacitatea de a interveni eficient, în pofida instrumentelor legale existente. Transportatorii afirmă că așa-numitele „reforme” din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități.

Asociația mai susține că proiectul promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană și contravin Regulamentului (UE) nr. 1370, a cărui implementare este cerută de transportatori de mai mult timp. În același timp, APOTA afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

„Pentru acest beneficiar a fost inventată schema de corupție denumită e-GPS și e-bilet, camuflată sub lozinci populiste de fiscalizare și digitalizare. Același beneficiar este favorizat de inacțiunile ANTA în combaterea transporturilor ilegale pe ruta Chișinău–raioanele de nord, este autorul celor mai grave atacuri de tip „rider” din domeniul transportului de pasageri și, nu în ultimul rând, reprezintă o căpușă a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, adusă în stare de incapacitate de plată. Proiectul MIDR nu este decât o continuare a promovării intereselor ilegale ale acestui beneficiar”, se mai arată în scrisoarea asociației.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.

NewsMaker a solicitat o reacție de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de la Agenția Națională Transport Auto, însă la momentul publicării materialului, nu am primit un răspuns.

Deocamdată, nici premierul Alexandru Munteanu nu a reacționat public la revendicările transportatorilor.

Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: