Impozitul pe clădirile și terenurile abandonate, în creștere cu 300%: „Cei care nu cultivă pământul trebuie pedepsiți”

Impozitele pe clădirile abandonate și pe terenurile agricole necultivate ar putea crește cu până la 300% în Moldova. Acest lucru este prevăzut în proiectul politicii bugetar-fiscale pentru 2025. Experții califică această măsură drept una bună, dar se îndoiesc de eficacitatea ei.

Autoritățile locale ar putea primi permisiunea de a majora până la 300% cotele impozitului pe proprietăți și terenuri  atunci când vine vorba despre case  și terenuri abandonate din zonele populate, precum și în cazul terenurilor agricole neprelucrate. Această prevedere a fost inclusă în proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul viitor, adoptat de Parlament în prima lectură.

La capitolul terenuri neprelucrate vor fi atribuite loturile care nu au fost cultivate mai mult de doi ani, iar taxele majorate vor fi plătite începând cu al treilea an. Criteriile după care o clădire va fi calificată drept abandonată vor fi stabilite de autoritățile locale.

În nota explicativă la proiectul politicii bugetar-fiscale, aceste măsuri sunt explicate prin necesitatea extinderii autonomiei autorităților locale, inclusiv prin creșterea eficienței administrării impozitului pe proprietate.

„Pentru ca oamenii să aibă grijă de casele lor”

Vicepreședintele Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), primarul satului Gangura, raionul Ialoveni, Marcel Bobeica, comentând această prevedere a proiectului, a spus că pentru autoritățile locale scopul principal al acestor modificări este, mai degrabă nu de a colecta bani suplimentari pentru buget, ci pentru a încuraja oamenii să-și îngrijească proprietățile. „Pentru ca oamenii să aibă cumva grijă de casele lor. Susținem această inițiativă deoarece în multe localități sunt case și clădiri părăsite, acestea sunt privatizate, apoi lăsate de izbeliște. Iar din cauza aspectului [inestetic], pierdem mai mult”, a spus Bobeica.

El a adăugat că primăria va forma o comisie administrativă care va elabora regulamentul în baza căruia vor fi identificate clădirile abandonate. Întrebat de NM cât de mare ar putea fi taxa, Bobeica a răspuns că depinde de valoarea estimată a proprietății. „Dacă nu există un document privind valoarea estimată a bunului, atunci vorbim de 100 de lei. Dacă vorbim de o casă bună [în satul nostru] cu un teren care a fost evaluat, atunci impozitul este de aproximativ 200 de lei pe an. După majorare, această taxă va fi de aproape 600 de lei”, a spus Bobeica.

Potrivit primarului, satul a stabilit un impozit de 0,3% pe an din valoarea bunului și îl revizuiește de fiecare dată, crescându-l la nivelul inflației.

„Terenul necultivat este o problemă pentru zonele învecinate”

Fostul deputat și fost președinte al asociației Forța Fermierilor Alexandr Slusari, într-o discuție cu NM, a remarcat că din punct de vedere conceptual este bună ideea creșterii impozitului pe terenurile agricole necultivate. „Este corect pentru că terenul necultivat este o problemă pentru zonele învecinate unde terenurile sunt cultivate. Dacă zona nu este arată, dacă acolo nu se aplică îngrășământ, acest lucru duce la apariția buruienilor și a dăunătorilor. Cei care nu cultivă pământul trebuie pedepsiți”, spune Slusari.

O opinie similară are și expertul economic Veaceslav Ioniță. „Avem aproximativ 300 de mii de hectare de teren agricol necultivat (în total sunt aproximativ 2 milioane de hectare de teren agricol în Moldova). Pe lângă faptul că acest lucru dăunează economiei, dăunează și zonelor învecinate care sunt prelucrate”, a menționat Ioniță.

În opinia sa, impozitul majorat ar trebui să încurajeze proprietarii de terenuri să dea în chirie lotul. În același timp, expertul consideră că o taxă majorată în acest caz este un instrument slab, deoarece autoritățile locale nu se vor grăbi să majoreze taxele, pentru a nu-și afecta ratingul politic.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Orange este cel mai iubit brand din Moldova, conform studiului LOVEMARK 2025

Aprecierea oamenilor este cea mai prețioasă recunoaștere pe care o poate primi un brand, iar studiul independent LOVEMARK 2025 confirmă: Orange este cel mai iubit brand din țară.

Realizat pe un eșantion reprezentativ, studiul a analizat peste 7 800 de opinii referitoare la produse și servicii din 15 categorii. Orange Moldova a obținut 75,5 pe Lovemark Index – cu 16 puncte peste media pieței. Rezultatele arată că moldovenii aleg Orange pentru conectivitatea performantă și serviciile inovatoare, dar și pentru valori precum încrederea, respectul și apropierea față de oameni.

Olga SURUGIU, CEO Orange Moldova:

„Un brand este iubit atunci când oamenii se regăsesc în valorile lui. Rezultatul studiului ne impulsionează la mai multă deschidere și la o atenție sporită la nevoile reale ale clienților. Înseamnă oferte care au sens pentru toată familia, experiență simplă și utilă în aplicația My Orange, acces digital în școli și în comunități rurale, programe pentru femei care își caută o nouă direcție profesională, pentru copii curioși și pentru seniori care merită să rămână conectați. Dragostea comunității este răspunsul cel mai clar că drumul ales, cel în care performanța și responsabilitatea se susțin reciproc, este cel corect.”

Astăzi, Orange Moldova înseamnă mai mult decât o rețea. Înseamnă inovație, experiențe digitale de top și servicii de calitate pentru peste 2 milioane de clienți din toată țara. Vocea brandului Orange în Moldova este amplificată și de apartenența la Grupul Orange – unul dintre liderii globali în telecomunicații și servicii digitale, prezent în 26 de țări. 

Dragostea pentru brand se construiește prin fapte

Compania este iubită nu doar pentru calitatea serviciilor, ci și pentru contribuția constantă la dezvoltarea societății. Fundația Orange investește în proiecte de educație digitală, sport, cultură, sănătate și incluziune socială. Doar în ultimii ani, sute de profesori, mii de elevi și numeroase comunități au beneficiat de programele educaționale și de infrastructura digitală susținută de Orange, ajungând la peste 600.000 de beneficiari din întreaga țară.

De asemenea, prin programul de voluntariat „Ne Pasă”, peste 11% dintre angajații Orange aleg anual să dedice timp cauzelor sociale, contribuind direct la schimbări pozitive în comunități.

Studiul LOVEMARK 2025 a fost realizat de compania XPLANE Market Research, în perioada iulie–august 2025, pe un eșantion cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Cercetarea a fost derulată printr-o metodologie mixtă, 50% interviuri telefonice (CATI) și 50% chestionare online (CAWI), și a analizat peste 7 800 de opinii despre branduri din 15 categorii de produse și servicii – de la telecomunicații și supermarketuri, până la bănci, farmacii și produse de consum zilnic. Studiul oferă o perspectivă unică asupra poziției brandurilor în mintea și inima consumatorilor din Republica Moldova.

Despre Orange Moldova

Orange Moldova este parte din Grupul Orange, unul dintre cei mai importanți operatori de telecomunicații din lume, cu peste 300 milioane de clienți în 26 de țări.

Orange este cel mai mare operator din Moldova care oferă servicii voce și date mobile, Internet prin Fibră și servicii TV Interactive, toate sub același brand. În prezent, peste 2,6 milioane de clienți sunt conectați la rețeaua și serviciile companiei, în care activează o echipă de peste 1500 de angajați. Orange deține cea mai rapidă și extinsă rețea 5G, cea mai performantă rețea de Internet prin Fibră din Moldova, dar și două premiere tehnologice regionale: XGS-PON de 10 Gbps și Fiber To The Room (FTTR) cu Gigabit Wi-Fi în fiecare cameră. Serviciile pot fi accesate prin intermediul magazinelor Orange din toată țara, dar și online, prin aplicația My Orange, disponibilă 24/7, inclusiv de peste hotarele țării.

Recunoscută drept lider în inovații, compania Orange deține unul dintre cele mai mari hub-uri IT din țară – Orange Systems, care este al doilea angajator pe piața de tehnologii informaționale din Moldova. Iar pentru a susține educația, compania a creat Orange Digital Center – un hub de învățare pe parcursul vieții, unde fiecare poate dobândi competențele digitale și antreprenoriale necesare unui viitor tehnologizat. Mai multe detalii despre produsele și serviciile companiei sunt disponibile pe www.orange.md

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: