În luna martie a crescut brusc volumul creditelor. Moldova alunecă spre o „groapă cu datorii” sau începe să-și revină?

Volumul creditelor noi în Moldova a crescut brusc în luna martie – până la 3,5 miliarde de lei. Experții susțin că aceasta este o creștere sezonieră și că majorarea creditării nu înseamnă că populația și afacerile alunecă spre o „groapă cu datorii”. Dimpotrivă, dacă așa va fi și mai departe, e posibil ca economia moldovenească să înceapă să se restabilească mai repede, consideră aceștia.

Volumul creditelor noi în Modova a crescut în luna martie 2021 de aproape două ori comparativ cu luna ianuarie – până la 3,5 miliarde de lei. Astfel, s-a restabilit creșterea după primele luni ale anului marcate de eșecuri.

În luna martie, s-au acordat chiar mai multe credite decât în luna decembrie.

Companiile au primit cele mai multe împrumuturi –circa 2,3 miliarde de lei.

Însă ritmurile de creștere a creditării sunt mai mari în rândul cetățenilor. Acestora le-au fost acordate 1,2 miliarde de lei, cu 85 la sută mai mult decât în luna ianuarie.

Dar cel mai mult a crescut volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice care desfășoară activități de antreprenoriat – de 3,3 ori.

S-a majorat și volumul creditării ipotecare –acesta aproape că s-a dublat.

La sfârșitul lunii martie, s-au acordat peste 35,6 mii de credite. Circa 80 la sută din aceste împrumutiri au fost acordate de cele mai mari patru bănci – Moldova-Agroindbank, Moldindconbank, Victoriabank și Mobiasbanca.

Peste 80% dintre creditele pentru antreprenori au fost acordate pe un termen mai mare de un an, adică acestea sunt pe termen mediu și pe termen lung. Comerțul și industria alimentară sunt domeniile care împrumută cel mai mult.

Expertul Veaceslav Ioniță recomandă să se acorde atenție portofoliului de creditare al băncilor. În primul trimestru, volumul acestuia a crescut de la 45 miliarde de lei până la 46,6 miliarde de lei. Circa 7,2% din acest volum sunt credite neperformante. Volumul acestora crește nesemnificativ, dar în ansamblu, cota împrumuturilor respective în volumul de creditare este în scădere.

Apropo, conform datelor Băncii Naționale, portofoliul de creditare a crescut într-un an cu 4,5 miliarde, sau cu peste 10%.

Cea mai mare parte a portofoliului, sau 29,5 miliarde, o constituie creditele pentru afaceri.

Datoriile cetățenilor Moldovei pentru credite (raportul datorie față de PIB) constituie 8,3%. Acest raport este extrem de scăzut, mai ales în comparație cu alte țări. Astfel, în economiile în curs de dezvoltare, acest nivel atinge 30-40% din PIB, iar în cele dezvoltate – depășește de obicei 50%.

În general, portofoliul de creditare al Moldovei (afacerile și populația) constituie circa 22% din PIB. În Ucraina, această cotă depășește 25%, iar în țările europene – peste 50%.

Ioniță menționează că deși creditarea este în creștere, e prematur să ne îngrijoreze povara datoriilor cetățenilor.

„Comparativ cu alte țări, creditarea în Moldova este încă la un nivel foarte scăzut. Este bine că băncile reduc ratele, identifică produse noi pentru a încuraja împrumuturile care pot restabili cererea de consum”, a subliniat expertul.

Potrivit afirmațiilor sale, în mod tradițional, creșterea împrumuturilor pentru afaceri ține de lansarea lucrărilor agricole, inclusiv semănatul, achiziția de îngrășăminte, pesticide și tehnică, reparația și construcția diferilor obiective. Ioniță a adăugat că dacă ritmurile de creștere a creditării se vor menține și în continuare, se va putea miza pe o relansare mult mai activă a economiei după coronavirus.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Максим Андреев / NewsMaker

PAS – „lider” în utilizarea resurselor administrative în campania electorală: constatările Promo-LEX în prag de alegeri

Partidul de guvernământ Acțiune și Solidaritate (PAS) este vizat cu cele mai multe cazuri de utilizare a resurselor administrative în campania pentru alegerile parlamentare, potrivit raportului Promo-LEX prezentat pe 26 septembrie, în ultima zi de campanie electorală. Raportul mai arată cheltuieli neraportate de aproape 700 de mii de lei în rândul mai multor concurenți electorali – bani folosiți în special pentru publicitate online, transport și plata agitatorilor. Perioada monitorizată cuprinde 11–24 septembrie.

Potrivit observatorilor, campania electorală a fost una foarte activă. În perioada raportată, concurenții electorali au desfășurat aproape 2.000 de evenimente — cu 50% mai multe decât la începutul campaniei. Cel mai des au distribuit materiale informative (68%) și s-au întâlnit cu alegătorii (22%). Cei mai activi au fost PAS și Blocul Electoral „Patriotic”.

Promo-LEX a documentat 84 de cazuri de utilizare a resurselor administrative, dintre care 66 la PAS. Blocul „Patriotic” a înregistrat opt cazuri, Blocul „Alternativa” – cinci, Partidul „Coaliția pentru Unitate și Bunăstare” (CUB) – trei, iar „Liga Orașelor și Comunelor” (LOC) și Partidul Național Moldovenesc (PNM) câte unul fiecare. Încălcările țin de atribuirea meritelor pentru proiecte finanțate din bugetul de stat, folosirea spațiilor instituțiilor publice pentru activități electorale, implicarea primarilor și funcționarilor publici în campanie în timpul programului de lucru și organizarea întâlnirilor cu angajați din sectorul bugetar.

În perioada 8–21 septembrie, concurenții electorali au declarat venituri în valoare totală de 23,8 milioane de lei, provenite în principal din donații ale persoanelor fizice (67%), juridice (16%) și din donații materiale (10%). În aceeași perioadă, formațiunile politice au cheltuit 23 de milioane de lei, cel mai des pentru publicitate la televiziune și radio (44%), materiale promoționale (22%), publicitate online (10%) și reclame pe rețelele sociale (7%). Totodată, concurenții nu au raportat cheltuieli de cel puțin 693 de mii de lei, bani folosiți pentru publicitate pe rețelele sociale, transport, deplasări peste hotare și remunerații pentru agitatori. Cele mai mari neconcordanțe au fost depistate la PAS (43% din sumă).

Printre alte nereguli observate se numără: plasarea publicității în locuri interzise, implicarea unor terți (inclusiv rețele coordonate din Rusia și ONG-uri), precum și utilizarea limbajului instigator la ură, cu declarații homofobe, sexiste și xenofobe din partea unor politicieni.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: