În Moldova va fi creat „serviciul public de salubrizare a localităților”: cine-l va gestiona și stabili tarifele
Full Article 4 minutes read

În Moldova va fi creat „serviciul public de salubrizare a localităților”: cine-l va gestiona și stabili tarifele

În R. Moldova va fi înființat „serviciul public de salubrizare a localităților”. Acesta va fi gestionat de autorităţile administraţiei publice locale sau de asociațiile de dezvoltare intercomunitare. Autoritățile publice locale sunt cele care vor aproba tariful pentru serviciu. Un proiect de lege în acest sens se regăsește pe ordinea de zi a ședinței Guvernului din 15 ianuarie. În prezent, potrivit Ministerului Mediului, serviciul public de salubrizare este reglementat de o lege cadru pentru toate serviciile publice de gospodărie comunală. „Pentru o mai bună desfășurare a activităților care vizează asigurarea unui mediu salubru pentru locuitorii unităților administrativ-teritoriale se impune adoptarea unei legi speciale, care să reprezinte cadrul juridic propriu serviciului public de salubrizare a localităților”, au comunicat autoritățile. 

În proiectul de lege se menționează că „prezenta lege stabilește cadrul juridic și instituțional unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, finanţarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciului public de salubrizare a localităţilor”. Serviciul va fi organizat la nivelul satelor, comunelor, orașelor și municipiilor.

„Serviciul public de salubrizare a localităților se înfiinţează, se organizează şi se gestionează de autorităţile administraţiei publice locale ori de asociațiile de dezvoltare intercomunitare, în scopul salubrizării localităților. (…) Serviciul public de salubrizare a localităţilor, denumit în continuare serviciu de salubrizare, se organizează pentru satisfacerea nevoilor populaţiei, ale
instituţiilor publice şi ale agenților economici de pe teritoriul respectivelor unităţi administrativ-teritoriale”, se mai arată în proiect.

Serviciul de salubrizare va cuprinde următoarele activităţi:

a) colectarea separată și transportul separat al deșeurilor municipale;

b) transferul deşeurilor municipale în staţii de transfer;

c) sortarea deșeurilor de hârtie și carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat din deşeurile municipale în staţii de sortare;

d) colectarea separată a biodeșeurilor, sortarea și tratarea acestora în stații de compostare;

e) organizarea prelucrării, neutralizării și valorificării materiale şi energetice a deşeurilor municipale;

f) eliminarea, prin depozitare, a reziduurilor provenite din valorificarea deşeurilor, precum şi a deşeurilor care nu pot fi valorificate la depozitele de deșeuri nepericuloase;

g) măturatul, spălatul, stropirea şi întreţinerea căilor publice, inclusiv colectarea şi transportul deşeurilor provenite din coşurile stradale la depozitele de deşeuri sau la instalaţiile de tratare;

h) curăţarea zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ; dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea la obiectivele din domeniul public şi domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale.

Autorităţile administraţiei publice locale vor avea obligaţia să implementeze un sistem de colectare separată a deşeurilor municipale pe minimum 3 fracţii: a. reciclabile (hârtie și carton, plastic și metal); b. deseuri amestecate; c. sticla. Totodată, printre atribuțiile autorităților administrației publice locale sunt: aprobarea tarifelor/taxelor pentru serviciul de salubrizare și alocarea terenurilor necesare pentru colectarea separată a deşeurilor municipale.

În proiect se menționează că autorităţile administraţiei publice locale decid asupra formei de gestiune a serviciului de salubrizare: „Autorităţile administraţiei publice locale au posibilitatea gestionării în mod direct a serviciului de salubrizare sau delegarea gestiunii uneia sau mai multor activităţi specifice serviciului de salubrizare, în baza unui contract de delegare a gestiunii”.

„Proiectul stabilește cadrul juridic și instituțional unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, finanţarea şi controlul funcţionării serviciului public de salubrizare a localităţilor, inclusiv administrarea și exploatarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestui serviciu. În prezent, serviciul public de salubrizare este reglementat de Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 1402/2002, legea cadru pentru toate serviciile publice de gospodărie comunală. Totuși, pentru o mai bună organizare și desfășurare a activităților care vizează asigurarea unui mediu salubru pentru locuitorii unităților administrativ-teritoriale, se impune adoptarea unei legi speciale, care să reprezinte cadrul juridic propriu (special) serviciului public de salubrizare a localităților”, se arată în proiect.

Proiectul de lege privind serviciul public de salubrizare a fost elaborat de către Ministerul Mediului.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: