Abundența publicității exterioare la Chișinău și amplasarea haotică a acesteia îi deranjează demult pe chișinăuieni. Și fostele administrații municipale au încercat să lupte cu această problemă, dar fără vreun rezultat. Noua administrație, în frunte cu primarul Ion Ceban, a declarat o nouă campanie împotriva panourilor publicitare. NM a încercat să afle, cum anume intenționează primăria să ordoneze publicitatea exterioară și să facă în așa fel, ca aceasta să nu afecteze aspectul orașului.
Cum primarul Ceban a anunțat „război” publicității exterioare
La sfârșitul anului trecut, primarul Ion Ceban a dat indicații să fie demontate panourile publicitare instalate ilegal în oraș. Tot atunci, primăria a încetat să mai elibereze autorizații noi pentru plasarea publicității pe străzile Chișinăului și a promis că va face ordine în acest domeniu. „Aspectul capitalei este afectat din cauza că este încărcat de panouri publicitare de toate formele și culorile. Ele sunt amplasate haotic pe garduri și pe pereții clădirilor, uneori, și în două-trei straturi”, se revolta atunci Ceban.
Potrivit informațiilor Direcției Generale Arhitectură, Urbanism și Relații Funciare a primăriei capitalei, în prezent, în oraș sunt instalate 1792 de dispozitive autorizate pentru publicitatea exterioară și alte 858 de panouri publicitare instalate pe clădiri. Cei de la primărie nu știu câtă publicitate exterioară neautorizată este în Chișinău. Direcția Arhitectură efectuează acum inventarierea. Se știe doar că de la sfârșitul lunii decembrie, autoritățile municipale au demontat peste 140 de dispoziții pentru publicitate instalate ilegal, printre acestea fiind și billboarduri impunătoare, și plăcuțe publicitare.
Conform informațiilor primăriei, majoritatea acestor panouri erau autorizate, însă termenul lor a expirat demult. La fel, sunt cazuri de amplasare a publicității fără știrea primăriei.
Potrivit datelor Casei de vânzări „Trendseter”, care în fiecare an cercetează pieța de publicitate, volumul pieței de publicitate exterioare din Chișinău este de 90 de milioane de lei anual. Aceasta înseamnă 90% din volumul întregii piețe de publicitate exterioară din Moldova.
La Chișinău, 30 de companii se ocupă de publicitatea exterioară. Potrivit estimărilor „Trendseter”, acestora le aparțin cca 2 mii de panouri publicitare.
Ce intenționează să facă primăria cu publicitatea exterioară
La primărie, au început să elaboreze o nouă Concepție arhitectural-urbanistică privind amplasarea publicității extrerioare în municipiul Chișinău. Svetlana Dogotaru, arhitectul-șef al capitalei, a comunicat pentru NM că, potrivit noii concepții, în Chișinău va fi mai puțină publicitate exterioară. La fel, potrivit ei, regulile noi vor prevedea parametri clari privind dimensiunea și aspectul panoului de publicitate. Dogotaru n-a putut să ofere alte detalii, meționând că documentul încă nu este gata. Porivit afirmațiilor ei, pentru a o finaliza, mai sunt necesare două săptămâni.
Dogotaru a mai comunicat că la primărie, este în proces de elaborare noul Regulament privind amplasarea publicității exterioare, acest document urmând să înlocuiască regulamentul temporar care funcționează din anul 2007.
Menționăm că mai mulți ani la rând, autoritățile municipale au încercat să elaboreze și să aprobe un regulament nou. În anul 2016, viceprimarul de atunci, Nistor Grozavu a comunicat pentru NM că sunt cel puțin cinci variante ale regulamentelor noi cu privire la publicitatea exterioară și tot atâtea concepții, la elaborarea cărora au muncit colaboratorii primăriei, Institutul municipal „Chișinăuproiect” și agențiile de publicitate. Însă Grozavu nu a putut explica, de ce de atâția ani autoritățile capitalei nu pot aproba un nou regulament nou.
În afară de concepție și regulament, noua administrație a municipiului a inițiat și elaborarea unui cod de proiectare a pancartelor și bannerelor de pe pereții clădirilor. Victor Chironda, viceprimar pentru urbanism și mobilitate urbană, a comunicat pentru NM că acest cod de proiectare va reglementa dimensiunile bannerelor și va stabili locurile unde acestea pot sau nu pot fi instalate. Victor Chironda a mai spus că pancartele nu vor putea acoperi fațada clădirii. „În prezent, pancartele diferitelor localuri, panourile caselor de schimb valutar sunt instalate în mod haotic pe clădiri, pentru că cei care eliberează autorizații pentru ele nu au cerințe și criterii clare referitoare aspectul acestor pancarte și panouri și locul unde ar trebui să fie instalate”, a precizat Chironda.
Ce spun experții
Serghei Hasanov, președintele Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova și directorul companiei de publicitate exterioară „Varo-Inform”, consideră că trebuie să fie elaborate reguli de amplasare a publicității pentru fiecare zonă a municipiului. „Nu putem acționa peste tot în același mod. Sunt zone diferite, inclusiv istorice. În diferite zone, este diferită lățimea străzilor, nivelul de înverzire, trotuarele sunt diferite, blocurile sunt de înălțimi diferite. De aceea, din punctul de vedere al publicității, orașul trebuie împărțit în zone și pentru fiecare dintre acestea să fie elaborate diferite criterii, pentru ca dispozitivele de publicitate, ca o „mobilă” de stradă, să se înscrie în mediul urban și să-l completeze”, a precizat Hasanov. El a menționat că printre criteriile dispozitivelor sunt forma, locul amplasării, stilul, culoarea, iluminarea.
În opinia lui Serghei Hasanov, în zona istorică, ar trebui să fie cât mai puțină publicitate. „Fațadele clădirilor istorice nu trebuie acoperite. Iar în alte zone, ar putea fi mai multă publicitate. În unele cazuri, panourile ar putea acoperi clădirile urâte”, consideră expertul.
Aneta Dabija, activist civic în domeniul urbanismului, consideră că numărul de panouri publicitare din oraș trebuie strict limitat. Ea propune să fie interzisă instalarea panourilor la intersecții și cercurile giratorii, lângă indicatorii rutieri și semafoare. Dabija a menționat că în alte orașe, de exemplu, la Cluj, sunt două tipuri de zone: în una dintre ele, publicitatea exterioară este interzisă, cu excepția pancartelor de pe clădiri, iar în alta este permisă, dar cu condiția ca ea să se înscrie în mediul urban.
Maria Axenti, antropolog urban, a susținut ideea unui cod de proiectare al orașului, care ar reglementa dimensiunile și amplasarea publicității exterioare, menționând că asemenea coduri de proiectare sunt deja în unele orașe postsovietice, de exemplu, la Tbilisi. „Bineînțeles, trebuie să se facă ordine în publicitatea exterioară. Ceea ce se întâmplă acum e haos și lipsă de respect față de monumentele de arhitectură”.
Directorul general al Agenției de publicitate „Neorama”, Alexandr Osadcenco a menționat pentru NM că, pe lângă toate, ar trebui să fie monitorizată starea panourilor publicitare: în prezent, cele mai multe dintre ele sunt vechi și uzate. În opinia sa, panourile sunt în stare deplorabilă din cauza că autorizațiile se eliberează pe un termen foarte scurt și operatorii nu doresc să investească mijloace în panouri calitative, care ar putea să-și mențină pentru mai mult timp aspectul. De aceea, în opinia expertului, noul regulament ar trebui să conțină reguli clare cu privire la amplasarea publicității exterioare.