Cottage Life

Mai departe, tot mai rău. ONU a publicat un raport de 1 300 de pagini, despre încălzirea globală

Grupul interguvernamental de experți al ONU însărcinat cu evaluarea riscurilor asupra încălzirii globale din cauza efectelor activității umane (IPCC) a publicat cel mai amplu raport din istorie referitor la schimbările climatice, catalogat drept Cod roșu pentru umanitate”. Potrivit experţilor ONU în domeniul climei, ultimii cinci ani au fost cei mai calzi din ultimii 170, iar omenirea va asista în curând la evenimente meteo extreme fără precedent în istorie”, scrie Digi24 pe 9 august. Raportul conține 1300 de pagini și constituie prima parte dintr-o lucrare ale căror concluzii vor fi publicate în 2022.

Experții au confirmat concluzia că principalul motiv al încălzirii globale este activitatea umană. În ultimii 10 ani, temperatura medie pe Terra a crescut cu 1,09C față de a doua jumătate a sec. XIX, iar omul este responsabil de creșterea cu 1,07C. Doar creșterea cu 0,02 grade poate fi explicată prin motive naturale, informează portalul Meduza.

Potrivit experților, ultimii cinci ani au fost cei mai fierbinți de când se realizează măsurători meteorologice, iar nivelul oceanului planetar crește în prezent de trei ori mai repede decât la începutul sec. XX.

În cadrul Acordului de la Paris cu privire la climă, adoptat în 2015, țările-participante și-au asumat să nu admită creșterea temperaturii în anul 2100 cu mai mult de 2 grade față de nivelul care era în a doua parte a sec. XX și să îl mențină în limita a 1,5 grade. Datele noului raport arată că scopul va putea fi atins doar dacă reducerea emisiilor va fi făcută chiar din acest moment.

Pentru a estima viitorii indici, experții au examinat cinci scenarii – de la cel conform căruia dacă reducerea emisiilor de dioxid de carbon va începe chiar acum, spre 2050 – acestea vor scădea la zero, până la cel conform căruia acestea se vor dubla spre anul 2050.

Analiza a mai arătat că, în toate cele cinci scenarii, spre 2040, temperatura la nivel global va crește cu 1,5 grade. În Arctica și Antarctica încălzirea se va produce și mai repede decât în restul lumii. Dacă nivelul emisiilor de dioxid de carbon va crește, spre 2050, gheața în apele artice, în luna septembrie, va constitui un fenomen extrem de rar.

În cel mai optimist dintre scenarii, creșterea temperaturii după anul 2050 va înceta (însă nici diminuarea semnificativă nu se va produce).

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Hotnews.ro

Ruta feroviară București-Kiev revine după 5 ani de pauză. Trenul va trece prin R. Moldova

În aceste zile va fi făcută prima călătorie feroviară de probă între București și Kiev și, dacă totul va fi bine, trenul internațional va reveni după mai bine de cinci ani de pauză. Nu va mai circula însă prin Suceava și Vadu Siret, ci prin Iași – Chișinău. Cel mai probabil va face peste 30 de ore, transmite Hotnews.

Din România spre Ucraina un singur punct feroviar de frontieră a mai fost folosit când mai circula trenul direct: Vicșani – Vadu Siret, aflat la 50 km de Suceava. De la București la Kiev sunt 1 227 km pe calea ferată și un tren convențional de pasageri făcea 25-26 de ore. Din toată distanța, 500 km erau parcurși pe teritoriul românesc, iar trenul pleca dimineața din Gara de Nord și avea un vagon de dormit al căilor ferate din Ucraina.

Planul din vara lui 2025 este ca trenul să revină, iar prima cursă de probă Kiev – Bucureşti şi retur va fi făcută în această săptămână. În noaptea de 7 spre 8 august. Trenul va pleca din Kiev, iar în noaptea de 8 spre 9 august dinspre Bucureşti către Kiev, prin Chişinău. Cursa de probă va fi făcută cu două vagoane fără pasageri, a declarat secretarul de stat în ministerul Transporturilor al României, Ionel Scrioşteanu.

El a spus, la o conferință de presă din orașul Darabani (judeţul Botoşani), că legătura feroviară directă dintre Kiev şi Bucureşti va fi făcută prin Republica Moldova, prin ataşarea a patru vagoane de călători ale companiei feroviare ucrainene la Trenul „Prietenia” București-Chişinău.

Călătoria va fi lungă: de la București la Chișinău trenul face 13 ore, iar garnitura Chișinău – Kiev face minim 17 ore.

A existat mult timp legătură feroviară directă București – Kiev, realizată mai ales de trenuri care legau Moscova de diverse orașe din Bulgaria (Sofia, Varna, Burgas).

Înainte de război se mai discuta și introducerea unor trenuri de scurt parcurs între Suceava și Cernăuți, dar nu s-a concretizat nimic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: