парламент, вотум недоверия, сырбу
Максим Андреев/NewsMaker

Mărțișor pentru Maia Sandu. Serghei Sîrbu cere documente care să demonstreze conflictul de interese

Deputatul neafiliat Sergiu Sîrbu cere Președinției să-i prezinte explicații privind interdicția de a participa la ședința Consiliului Suprem de Securitate (CSS) din 26 februarie. Pe 1 martie, parlamentarul i-a trimis Maiei Sandu o scrisoare prin care îi solicită să îi prezinte acte care ar confirma că Autoritatea Națională de Integritate (ANI) a fost informată despre presupusa situație de conflict de interese.

Sergiu Sîrbu, care este președintele Comisiei parlamentare pentru securitate, apărare și ordine publică și membru din oficiu al Consiliului Suprem de Securitate, cere explicații de la Președinție, după incidentul de săptămâna trecută când i s-a interzis accesul la ședința acestei structuri.

Sergiu Sîrbu a transmis un demers în adresa Președinției în care menționează că a fost invitat la ședința Consiliului din 26 februarie, după care, în dimineața aceleiași zile, cu puțin timp înainte de ședință, i-a fost transmis un mesaj, prin e-mail, în care i s-a sugerat să se abțină de la prezența la ședință întrucât „au fost semnalate situații care generează un potențial conflict de interese în raport cu persoana sa”. De asemenea, Maia Sandu a declarat ulterior că ar fi existat un conflict de interese în privința subiectului legat de concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.

În acest context, Sergiu Sîrbu cere să i se prezinte acte care ar confirma că Autoritatea Națională de Integritate a fost informată despre presupusa situație de conflict de interese, așa cum prevede legea și cum a soluționat autoritatea respectivă potențialul conflict.

Totodată, Sergiu Sîrbu cere să i se explice de ce i s-a interzis accesul la întreaga ședință, dacă potențialul conflict de interese viza doar un subiect de pe agendă.

În cazul în care Președinția nu a informat ANI, așa cum prevede legea, președintele Comisiei parlamentare pentru securitate, apărare și ordine publică, membru din oficiu al CSS, cere să-i fie prezentate toate actele, înscrisurile examinate și procesul-verbal al ședinței Consiliului din 26 februarie.

Sergiu Sîrbu obligă Președinția să-i prezinte explicații privind interdicția de a participa la ședința CSS

Președintele…

Publicată de Pentru Moldova pe Luni, 1 martie 2021

***

Pe 26 februarie, la președinție, s-a desfășurat ședința CSS. Principalul subiect discutat a fost concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Președintele Comisiei Parlamentare pentru Securitate și Ordinea Publică, deputatul grupului „Pentru Moldova” Sergiu Sîrbu nu a fost lăsat să participe la întrunirea care a durat 6 ore.

În cadrul conferinței de presă de după șeidnță, șefa statului a explicat că acest lucru s-a întâmplat, deoarece Sîrbu face parte dintr-un grup parlamentar ai cărui membri „sunt implicați direct în această mare schemă de corupție”. Prin urmare, există un conflict de interese.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Probleme cu transportul pe final de an? Transportatorii amenință cu proteste; scrisoare deschisă către premier

Transportatorii auto ar putea ieși din nou la proteste, după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a elaborat un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzat de lipsă de transparență și de favorizarea unor scheme de corupție. Nemulțumirile au fost transmise oficial printr-o scrisoare deschisă semnată de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, și adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, de la care transportatorii cer implicare directă pentru remedierea situației.

Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, potrivit documentului.

În scrisoarea deschisă, APOTA acuză Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție și decizii ilegale în gestionarea rețelei de rute, precum și MIDR de incapacitatea de a interveni eficient, în pofida instrumentelor legale existente. Transportatorii afirmă că așa-numitele „reforme” din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități.

Asociația mai susține că proiectul promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană și contravin Regulamentului (UE) nr. 1370, a cărui implementare este cerută de transportatori de mai mult timp. În același timp, APOTA afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

„Pentru acest beneficiar a fost inventată schema de corupție denumită e-GPS și e-bilet, camuflată sub lozinci populiste de fiscalizare și digitalizare. Același beneficiar este favorizat de inacțiunile ANTA în combaterea transporturilor ilegale pe ruta Chișinău–raioanele de nord, este autorul celor mai grave atacuri de tip „rider” din domeniul transportului de pasageri și, nu în ultimul rând, reprezintă o căpușă a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, adusă în stare de incapacitate de plată. Proiectul MIDR nu este decât o continuare a promovării intereselor ilegale ale acestui beneficiar”, se mai arată în scrisoarea asociației.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.

NewsMaker a solicitat o reacție de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de la Agenția Națională Transport Auto, însă la momentul publicării materialului, nu am primit un răspuns.

Deocamdată, nici premierul Alexandru Munteanu nu a reacționat public la revendicările transportatorilor.

Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: