Mircea Geoană: Moldova a făcut solicitări concrete, sistem de apărare anti-tanc și sistem anti-drone

Secretarul general-adjunct al NATO, Mircea Geoană, a declarat că în ultima perioadă autoritățile de la Chișinău au făcut solicitări concrete în materie de tehnică militară. În acest context, oficialul a precizat că Alianța Nord-Atlantică încearcă să găsească posibilități pentru a da curs acestor solicitări în cadrul parteneriatului existent.

„A fi neutru nu înseamnă a fi slab militar. În ultima perioadă aceste solicitări au fost făcute în mod concret și încercăm să răspundem la fel concret solicitărilor legitime ale prietenilor noștri de la Chișinău, lucru de care Republica Moldova are nevoie. Că are nevoie de un sistem de apărare anti-aeriană, că are nevoie de un sistem anti-drone, că are nevoie de protecție cibernetică, lucruri evidente. Și este absolut legitim ca Republica Moldova să obțină astfel de instrumente pentru protecția teritoriului și a populației sale”, a declarat oficialul NATO, la postul de televiziune Moldova 1.

***

Amintim că, recent, în cadrul unui interviu, Mircea Geoană a declarat că Alianţa Nord-Atlantică este dispusă să meargă atât de departe cât Republica Moldova este doritoare să meargă în relaţia cu NATO.

NATO a depăşit de mult în relaţia cu Republica Moldova etapa Parteneriatului pentru Pace, a afirmat Geoană.

„Republica Moldova e un partener de câteva decenii cu noi şi, evident, trezirea la trista realitate că Rusia este o ţară foarte agresivă şi care foloseşte forţa militară împotriva vecinilor săi i-a făcut să vină cu propuneri şi mai ambiţioase în parteneriatul deja existent cu NATO şi cu Uniunea Europeană”, a afirmat secretarul general adjunct al NATO.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Sute de mii de euro cheltuiți de partide pentru publicitate electorală. Cine sunt liderii?

Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025 a fost marcată de o cheltuială masivă pe publicitatea digitală, dominată de rețelele META și, într-o măsură mai redusă, de Google. În doar o lună, concurenții electorali au sponsorizat aproape 3.000 de reclame pe META, pentru care au plătit 237.167 de euro. Pe platformele Google, concurenții electorali au sponsorizat 2046 de reclame, însă lipsesc cu totul datele despre bugete, durata difuzării și audiențe, ceea ce face dificilă estimarea impactului real, se arată într-o analiză a comunității WatchDog.

Liderii cheltuielilor pe META în perioada analizată ( 31 august – 29 septembrie) au fost:

  • Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) – 93.386 de euro pentru 826 de reclame;
  • Blocul Alternativa – 33.346 de euro pentru 639 de reclame;
  • Andrei Năstase – 28.394 de euro pentru 230 de reclame;
  • Gabriel Călin – 20.693 de euro pentru 40 de reclame;
  • Partidul Nostru – 15.265 de euro pentru 118 reclame;
  • Partidul Național Moldovenesc – 10.726 de euro pentru 288 de reclame.

Media pe reclamă arată diferențe semnificative: Gabriel Călin a cheltuit aproximativ 517 euro per reclamă, PAS 113 euro, Blocul Alternativa 52,18 euro, iar Partidul Nostru 129,28 euro. În același timp, cheltuielile PAS reprezintă circa 40% din totalul sumelor declarate.

Pe platformele Google, lideri ai numărului de reclame au fost:

  • PAS – 651 de reclame;
  • Partidul Nostru – 500 de reclame;
  • Olesea Stamate – 300 de reclame;
  • Blocul Electoral Patriotic – 200 de reclame;
  • Blocul Alternativa – 200 de reclame.

Alte formațiuni, precum „Democrația Acasă”, „AUR”, „Moldova Mare”, Partidul Liberal sau Tatiana Crețu, nu figurează în Meta Ad Library și Google Ads Transparency, neavând reclame sponsorizate.

Analiza cheltuielilor și recomandări pentru viitor


Tendințele generale arată o polarizare între partidele pro-europene și cele pro-ruse, vizibilă nu doar în mesaje, ci și în alocarea resurselor financiare. PAS a condus o campanie transparentă, conform normelor CEC, în timp ce alți actori, precum Gabriel Călin sau formațiuni ca „Moldova Mare”, ridică suspiciuni privind proveniența fondurilor și rețelele de promovare ascunse, subliniază autorii studiului de la WatchDog.

Organizația subliniază că pentru a asigura o transparență reală a cheltuielilor electorale în mediul digital, este necesară introducerea unui mecanism automatizat de raportare și verificare a publicității online, implementat de Comisia Electorală Centrală în parteneriat cu platformele META și Google.
În același timp, organizațiile societății civile și mass-media independentă pot contribui la verificarea publică a reclamelor digitale și la educarea alegătorilor în identificarea conținutului sponsorizat, prin crearea unui consorțiu informal cu acces la datele META și Google, asigurând astfel audit extern și campanii de alfabetizare digitală.

Totodată, este nevoie de consolidarea cadrului legal pentru finanțarea digitală a campaniilor electorale. Parlamentul și CEC ar trebui să modifice legislația electorală pentru a obliga raportarea detaliată a cheltuielilor online, indiferent de platformă, și pentru a stabili sancțiuni clare împotriva finanțării anonime a reclamelor digitale.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: