Andrei Mardari / NewsMaker

NM Espresso: cum deputații economisesc energia electrică, de ce îi este rușine lui Ceban și cine «ucide speranțele moldovenilor»

Economisire: încălzire cu păcură și biocombustibil, lămpi LED și minimum de gaze naturale 

La 7 noiembrie, în capitală a fost deschis sezonul de încălzire, care anul trecut a început la 22 octombrie. De notat că pentru a economisi gazele naturale, cazangeriile din capitală vor funcționa în bază de păcură pe care Moldova o achiziționează din România.

Pe lângă păcură, achiziționăm și energie electrică din România, iar autoritățile, ca de obicei, ne cere să economisim. Și se pare că acest lucru ne reușește: în luna octombrie, noi am economisit puțin peste 14% din energia electrică, în comparație cu anul trecut. Însă acest lucru este insuficient. Pentru că astăzi, 8 noiembrie, deficitul de energie electrică în Moldova va fi de peste 8%. Și ca să ne ținem de cuvânt — economisesc toți. Zilele acestea, guvernul a raportat că în luna octombrie, a reușit să micșoreze cu 23% consumul de energie electrică sau 360 mii de lei. Iar în parlament, consumul de energie electrică s-a redus cu 30,3%. Deputatul PAS Alaiba a mers și mai departe. Acesta a povestit, cum anume economisește. De exemplu, nu folosește ascensorul, deconectează gadgeturile din rețea și stinge lumina.

Ce-i drept, odată cu venirea iernii, oricum suntem nevoiți să conectăm totul mai devreme. De aceea o organizație obștească din România va înlocui lămpile vechi cu cele LED în satele Moldovei. Este vorba despre 100 de mii de lămpi.

Apropo, pe lângă energia electrică, noi am economisit considerabil și gazele în luna octombrie — minus 57 la sută comparativ cu luna octombrie 2021. Acest lucru se explică parțial și prin prețurile mari la gazele naturale, și prin toamna caldă, și prin utilizarea combustibililor alternativi. Despre acestea a vorbit și vicepremierul Spânu: în Moldova vor fi conectate toate instalațiile pe biomasă, cu alte cuvinte — cu lemne. În instituțiile publice, sunt circa 300 de astfel de instalații, iar utilizarea acestora va permite o economisire de circa 20 milioane de metri cubi de gaze naturale anual.


Creativitatea neagră de la Șor și veniturile lui Dodon 

Un nou protest al simpatizanților partidului «Șor» a avut loc duminică, în centrul capitalei (amintim că, potrivit Ministerului Finanțelor al SUA, în spatele acestora se află oligarhi ruși care încearcă să provoace destabilizare politică în Moldova). Acestea nu au fost împiedicate de percheziții și nici de reținerile organizatorilor protestelor, dar nici de ridicarea unei sume considerabile de bani (suma totală este de 5 milioane de lei). De data aceasta, «inventatorii» lui Șor au jucat «la negru»: au cumpărat coroane funerare pe care le-au depus lângă administrația prezidențială, au făcut și niște machete sub forma unor pachete de țigări, cu fotografia președintelui Sandu și PAS, care «ucid speranțele moldovenilor».

Firește, protestatarii nu au ratat ocazia să acuze poliția care ar fi împiedicat 30 mii de persoane să vină la Chișinău și nu au permis accesul participanților la protest în Piața Marii Adunări Naționale (și asta, pentru că ei nu aveau autorizație). Apropo, potrivit informațiilor poliției, la protest au participat 1700 de persoane din diferite raioane ale Moldovei. Protestul s-a încheiat cu arderea facturilor pentru utilități și cu grenade fumigene.

Un alt lider de onoare al opoziției, ex-președintele Dodon, care este vizat în raportul Ministerului Finanțelor al SUA, a devenit protagonistul unei noi investigații a jurnaliștilor RISE Moldova. Potrivit informațiilor publicației, asociația obștească Uniunea de Afaceri Moldo-Rusă, care este condusă de Dodon, a primit circa 300 mii de dolari din luna octombrie 2021 până în luna aprilie 2022. În același timp, salariul anual preconizat al lui Dodon în această funcție este de 1,6 milioane de lei. Apropo, Dodon a declarat deja că investigația este un material la comandă, care «conține un amestec de minciuni, aproximări și interpretări rău intenționate în scopuri de propagandă».

Nu s-a trecut ieri nici fără primarul de Chișinău, Ceban, al cărui proiect economic este indicat în același raport. Ca de obicei, el însuși a creat motivul informațional, comentând interviul pe care președintele Sandu l-a acordat jurnaliștilor din România. Atunci, Sandu a sugerat primarilor care lucrează cu Ceban «să se informeze mai bine despre situația din Chișinău și din toată Moldova». Iar Ceban a declarat că «îi este rușine» din cauza acestor afirmații și că «și Chișinău este Moldova».


Ce ați putea să citiți? 

Două treimi din populația Moldovei locuiește în mediul rural. Este cea mai mare cifră din Europa. Noi am studiat statistica mondială și am constatat, care este legătura dintre nivelul scăzut de urbanizare și sărăcie și de ce trebuie să dezvoltăm orașele.

Am obținut un text trist, dar adevărat.


Pe scurt, despre ceea ce va fi astăzi 

  • La ora 10:30, ANRE se va convoca într-o nouă ședință. Agenda conține doar două chestiuni: tarifele la apă și canalizare la Cahul și tariful la distribuția energiei electrice de către întreprinderea «Tracom».
  • La ora 11:15, vor începe dezbaterile publice organizate de către Agenția de presă IPN, în privința relațiilor actuale dintre Chișinău și Tiraspol. Unul dintre participanți va fi vicepremierul pentru reintegrare Oleg Serebrean.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Top-7 destinații în care locuitorii Moldovei călătoresc cel mai des cu autobuzul

Călătoriile cu autobuzul – o alegere modernă

Rutele de autobuz din Moldova au devenit o parte integrantă a sistemului de transport al țării. Doar în 2023, au fost realizate peste 150 000 de călătorii internaționale, din care aproximativ 65% s-au desfășurat pe direcții europene. Popularitatea autobuzelor se explică prin prețurile accesibile ale biletelor, varietatea largă de rute și condițiile confortabile în drum: autobuzele moderne sunt echipate cu Wi-Fi, aer condiționat și scaune ergonomice.

Dacă la începutul anilor 2000 se putea ajunge în marile orașe ale Europei doar prin transferuri, astazi este suficient să plasezi o comandă online pe unbilet.md, și călătoria începe fără probleme suplimentare.

Cum le plac pasagerilor să glume: „Atunci cautam biletul la autogara, astazi – în 3 minute pe telefon”.

De ce autobuzele sunt alese din ce în ce mai des

Conform statisticilor, în ultimii 10 ani, numărul pasagerilor care pleacă cu autobuzul în Europa a crescut cu aproape 40%. Motivele sunt simple: este mai accesibil decât avionul și permite să iei mai mult bagaj. Potrivit sondajelor, aproximativ 70% dintre studenți și migranții de muncă din Moldova preferă exact călătoriile cu autobuzul. Pentru turiști, aceasta este o oportunitate de a economisi pe transport și de a cheltui mai mult pentru experiențe.

7. Viena

Capitala austriacă primește aproximativ 4,5 milioane de turiști anual, iar printre ei sunt mulți moldoveni. Studenții reprezintă până la 30% dintre pasagerii rutelor spre Viena, fiindcă aici se găsesc universități prestigioase. Dacă în 2005 era doar 2 curse pe săptămână, acum sunt peste zece.

Consultă prețurile autobuzelor spre Viena.

6. Amsterdam

În fiecare an, Amsterdam este vizitat de peste 20 de milioane de turiști, iar din ce în ce mai mulți moldoveni sosesc cu autobuzul. Până la 40% dintre călătorii sunt legate de turism: canalele, bicicletele și muzeele. Înainte, drumul dura aproape 30 de ore, iar astazi autobuzele moderne se descurcă mai repede și mai confortabil.

Consultă biletele de autobuz spre Amsterdam.

5. Varșovia

Capitala Poloniei a devenit un hub pentru muncă și studii. Fiecare al treilea student moldovean din Europa studiază aici. Varșovia este vizitată anual de peste 10 milioane de turiști, iar autobuzele din Chișinău circulă zilnic. La începutul anilor 2000, călătoria dura până la 20 de ore, acum durează aproximativ 14–15 ore.

Rezervă biletele de autobuz spre Varșovia.

4. Bruxelles

La Bruxelles lucrează aproape 1 000 de moldoveni în sectorul serviciilor și IT. Orașul este vizitat de peste 7 milioane de turiști pe an, iar rutele de autobuz confortabile ajută la economisire pe drum. Dacă în 2007 biletele costau în medie cu 30% mai mult, astazi prețurile sunt mult mai accesibile.

Consultă autobuzele spre Bruxelles.

3. Frankfurt

Capitala financiară a Germaniei primește până la 60 de milioane de pasageri anual la aeroport, iar o parte dintre ei sosesc cu autobuzele din țările vecine. Pentru moldoveni, Frankfurt înseamnă muncă și studii. Durata medie a călătoriei cu autobuzul este de 24 de ore, dar prețul este de mai multe ori mai mic decât un bilet de avion.

Consultă prețurile autobuzelor spre Frankfurt.

2. Paris

La Paris sosesc anual peste 30 de milioane de turiști, iar în fiecare sezon numărul moldovenilor crește. Până la 45% dintre călătorii sunt efectuate pentru turism, dar există și vizite de lucru. Înainte, drumul dura până la 40 de ore, iar acum, datorită rutelor directe, este mai confortabil și mai rapid.

Rezervă biletele de autobuz spre Paris.

1. Milano

Milano primește peste 8 milioane de turiști pe an, iar această direcție este lider printre moldoveni. Fiecare al doilea pasager vine aici pentru muncă și afaceri. La începutul anilor 2000, biletele costau aproape de două ori mai mult decât astazi. Astazi, pe site, poți găsi datele și prețurile optime.

Consultă zborurile cu autobuzul spre Milano.

De ce rutele de autobuz din Moldova sunt atât de convenabile
Autobuzul este o economie de până la 40% din buget comparativ cu zborurile aeriene. În autobuzele spre Europa sunt disponibile Wi-Fi, aer condiționat și până la 40 de kg de bagaj, ceea ce este deosebit de convenabil pentru studenți și familii.

Pe unbilet.md poți cumpăra bilete de autobuz spre Milano, Paris, Frankfurt, Bruxelles, Varșovia, Amsterdam și Viena.

Bilete de autobuz din Moldova: o soluție avantajoasă pentru călătorii

Astazi, o călătorie în Europa a devenit accesibilă ca niciodată. Câteva clicuri – și ai biletul. Prețurile sunt transparente, orarul este actual, iar serviciul confirmă imediat comanda.

Zicală pe drum: „Un drum bun este acela unde Wi-Fi se prinde și biletul este cumpărat la timp”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: