president.gospmr.

NM Espresso: despre îndemnurile Tiraspolului de a înceta «militarizarea» Republicii Moldova, (ne) unitatea opoziției și reducerea numărului de profesori

Militarizarea sau modernizarea — iată întrebarea

Trăiam în liniște și pace, ne apăram securitatea cu armamentul sovietic «de muzeu». Dar războiul s-a apropiat prea tare de granița noastră. Și autoritățile s-au gândit la modernizarea Armatei Naționale. În plus, din partea Occidentului au început să vină promisiuni și propuneri referitoare la furnizarea de armament. Valeriu Mija, secretarul de stat al Ministerului Apărării, a anunțat că Republica Moldova a solicitat ajutor militar de la partenerii europeni, întrucât bugetul pentru apărarea țării noastre este insuficient. Însă cei de la Ministerul Apărării s-au grăbit să atenționeze că se are în vedere modernizarea armatei naționale și nu înarmarea acesteia. Pentru că nimeni nu intenționează să atace Republica Moldova. Dar iată pentru apărare, este necesară îmbunătățirea mobilității armatei, apărarea spațiului aerian, înlocuirea echipamentului antitanc. De notat că Republica Moldova va primi asistență militară conform acordurilor bilateriale, dar aceasta va fi de modelul NATO.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a ținut un discurs la summit-ul NATO, în care a cerut Alianței să sprijine armata Ucrainei cu armament. Zelenski a subliniat că țara are nevoie de 5 miliarde de dolari lunar pentru apărare. Pentru că, în opinia sa, următoarele ținte ale Rusiei ar putea fi și alte foste republici sovietice, inclusiv Republica Moldova.

Și NATO a decis să intensifice «sprijinul politic și practic direcționat al partenerilor», printre care a fost menționată și Republica Moldova. «Vom lucra cu ei pentru consolidarea fundamentelor etice și a sustenabilității acestora, pentru a crea potențial și pentru a susține independența lor politică. De asemenea, vom intensifica sprijinul nostru pentru partenerii din țările din Sud în vederea sporirii potențialului», se menționează în declarația Alianței.

«Niște șoimi» © Vadim Krasnoselski. Una dintre regiunile Republicii Moldova, care s-a autoproclamat ca stat separat — Transnistria — este împotriva înarmării malului drept al Nistrului. Deputații regiunii au cerut într-o declarație ca Republica Moldova să renunțe la «militarizare». Tiraspolul consideră că înarmarea armatei moldovenești va împiedica «consolidarea încrederii Transnistriei și nu va contribui la asigurarea păcii pe malurile Nistrului».

Administrația de la Tiraspol a cerut și Ucrainei să nu facă declarații «nefondate» cu privire la pericolul din partea Transnistriei și a trupelor ruse care se află acolo. În general, poziția malului stâng este aceeași — suntem pașnici, nu intenționăm să atingem pe cineva și nu trebuie să fie creată, în mod artificial, o tensiune și mai mare în regiune. Și nici să ne înarmăm.

În schimb, cei de la Chișinău consideră că prin astfel de declarații, Tiraspolul «agravează situația». Și i-a cerut «să se abțină de la astfel de comentarii». Și cei de la Biroul pentru Reintegrare au declarat că pledează doar pentru pace și consolidarea încrederii între cele două maluri ale Nistrului. Toți sunt pentru pace și încredere, dar deocamdată acest lucru nu funcționează.


În ce constă puterea opoziției?

Să trecem la «pacea» dintre autorități și opoziție. Ex-președintele Igor Dodon va mai sta acasă. Curtea de Apel Chișinău a respins recursul avocaților acestuia cu privire la prelungirea arestului la domiciliu. Trădarea este o chestie serioasă, mai ales trădarea de Patrie.

În timp ce judecătorii decideau, socialiștii protestau la geamurile acestora. Vorbeau despre «apucăturile dictatoriale ale regimului de la guvernare», despre forța opoziției și capacitatea acesteia de «a riposta».

În același timp, puterea și unitatea opoziției poate fi pusă la îndoială.

Politologul Stela Jantuan: «Consider că opoziția pur și simplu nu există. Faptul că aceștia nu pot să găsească un mesaj unificator și nici să obțină încredere și susținere denotă că nu vor putea supraviețui».

Politologul Igor Boțan: «Socialiștii și comuniștii au pierdut busola, spre ce tind. (…) Ei nu au ce propune».

Ce se întâmplă în tabăra opoziției moldovenești — aflați din articolul NM «„Новая жизнь“ левой оппозиции. Как коммунисты, социалисты и „Шор“ пытаются дружить против PAS» («Noua viață» a opoziției de stânga. Cum încearcă socialiștii, comuniștii și «Șor» să prietenească împotriva PAS).


Mai puține universități — educație «mai calitativă» 

Ministrul educației Anatolie Topală a declarat că în perioada reformei educației, vor rămâne doar 11 din cele 16 universități și că acestea vor fi mai calitative. Dar, drept urmare a optimizării, unii profesori vor fi concediați. Ministrul a calmat spiritele, subliniind că cei concediați vor fi puțini. În schimb, autoritățile au promis că vor majora salariile celorlalți. Ce-i drept, încă nu se știe, cu cât.

Câteva universități și-au exprimat protestul împotriva comasării. Universitatea din Tiraspol a declarat, printre altele, că comasarea sa cu Universitatea Pedagogică de Stat «Ion Creangă» va însemna recunoașterea Transnistriei de către Chișinău.


Autoritățile, de partea afacerilor

PAS a propus reducerea până la 0,5% a comisionului pe care băncile îl percep de la mediul de afaceri în cazul în care acesta plătește pentru mărfuri/servicii cu cardurile bancare.

Cei de la Camera de Comerț Americană din Moldova consideră că în acest caz, băncile vor institui plăți pentru persoanele fizice pentru alte servicii sau plăți pentru mediul de afaceri pentru închirierea terminalelor POS.

Detalii despre aceasta — în articolul NM «Банкам хотят ограничить комиссию. Что предлагает PAS?» (Comisionul pentru bănci urmează să fie redus. Ce propune PAS?).


Transformări în justiție

Guvernul a aprobat un proiect conform căruia candidații la funcția de judecători și procurori vor fi obligați să depună declarații cu privire la venit chiar la admiterea la studii la Institutul Național al Justiției. În opinia autorităților, astfel va fi mai simplă monitorizarea cazurilor de corupție știind ce venituri au obținut magistrații înainte de a intra în sistem.


Promisiune pentru 3 ani: spitale noi

Ministerul Sănătății promite că în următorii trei ani, va construi spitale moderne la Cahul și la Bălți. Instituțiile financiare europene au oferit deja un grant de 500 mii de euro pentru elaborarea proiectelor. Conform proiectului, noul spital de la Bălți va putea deservi circa 300 mii de pacienți, iar cel de la Cahul — peste 120 mii.


Și despre ceea ce va fi astăzi, 30 iunie

  • Curtea de Conturi va studia auditul rapoartelor financiare ale Ministerului Apărării.
  • PSRM va contesta la Curtea Constituțională decizia autorităților de a prelungi regimul stării de urgență.
  • Organizația de tineret «Garda tânără» a PSRM va organiza un flashmob împotriva reducerii numărului de universități.
  • CEC se va convoca în ședință pentru a discuta despre organizarea alegerilor într-o comună din raionul Cimișlia.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Top-7 destinații în care locuitorii Moldovei călătoresc cel mai des cu autobuzul

Călătoriile cu autobuzul – o alegere modernă

Rutele de autobuz din Moldova au devenit o parte integrantă a sistemului de transport al țării. Doar în 2023, au fost realizate peste 150 000 de călătorii internaționale, din care aproximativ 65% s-au desfășurat pe direcții europene. Popularitatea autobuzelor se explică prin prețurile accesibile ale biletelor, varietatea largă de rute și condițiile confortabile în drum: autobuzele moderne sunt echipate cu Wi-Fi, aer condiționat și scaune ergonomice.

Dacă la începutul anilor 2000 se putea ajunge în marile orașe ale Europei doar prin transferuri, astazi este suficient să plasezi o comandă online pe unbilet.md, și călătoria începe fără probleme suplimentare.

Cum le plac pasagerilor să glume: „Atunci cautam biletul la autogara, astazi – în 3 minute pe telefon”.

De ce autobuzele sunt alese din ce în ce mai des

Conform statisticilor, în ultimii 10 ani, numărul pasagerilor care pleacă cu autobuzul în Europa a crescut cu aproape 40%. Motivele sunt simple: este mai accesibil decât avionul și permite să iei mai mult bagaj. Potrivit sondajelor, aproximativ 70% dintre studenți și migranții de muncă din Moldova preferă exact călătoriile cu autobuzul. Pentru turiști, aceasta este o oportunitate de a economisi pe transport și de a cheltui mai mult pentru experiențe.

7. Viena

Capitala austriacă primește aproximativ 4,5 milioane de turiști anual, iar printre ei sunt mulți moldoveni. Studenții reprezintă până la 30% dintre pasagerii rutelor spre Viena, fiindcă aici se găsesc universități prestigioase. Dacă în 2005 era doar 2 curse pe săptămână, acum sunt peste zece.

Consultă prețurile autobuzelor spre Viena.

6. Amsterdam

În fiecare an, Amsterdam este vizitat de peste 20 de milioane de turiști, iar din ce în ce mai mulți moldoveni sosesc cu autobuzul. Până la 40% dintre călătorii sunt legate de turism: canalele, bicicletele și muzeele. Înainte, drumul dura aproape 30 de ore, iar astazi autobuzele moderne se descurcă mai repede și mai confortabil.

Consultă biletele de autobuz spre Amsterdam.

5. Varșovia

Capitala Poloniei a devenit un hub pentru muncă și studii. Fiecare al treilea student moldovean din Europa studiază aici. Varșovia este vizitată anual de peste 10 milioane de turiști, iar autobuzele din Chișinău circulă zilnic. La începutul anilor 2000, călătoria dura până la 20 de ore, acum durează aproximativ 14–15 ore.

Rezervă biletele de autobuz spre Varșovia.

4. Bruxelles

La Bruxelles lucrează aproape 1 000 de moldoveni în sectorul serviciilor și IT. Orașul este vizitat de peste 7 milioane de turiști pe an, iar rutele de autobuz confortabile ajută la economisire pe drum. Dacă în 2007 biletele costau în medie cu 30% mai mult, astazi prețurile sunt mult mai accesibile.

Consultă autobuzele spre Bruxelles.

3. Frankfurt

Capitala financiară a Germaniei primește până la 60 de milioane de pasageri anual la aeroport, iar o parte dintre ei sosesc cu autobuzele din țările vecine. Pentru moldoveni, Frankfurt înseamnă muncă și studii. Durata medie a călătoriei cu autobuzul este de 24 de ore, dar prețul este de mai multe ori mai mic decât un bilet de avion.

Consultă prețurile autobuzelor spre Frankfurt.

2. Paris

La Paris sosesc anual peste 30 de milioane de turiști, iar în fiecare sezon numărul moldovenilor crește. Până la 45% dintre călătorii sunt efectuate pentru turism, dar există și vizite de lucru. Înainte, drumul dura până la 40 de ore, iar acum, datorită rutelor directe, este mai confortabil și mai rapid.

Rezervă biletele de autobuz spre Paris.

1. Milano

Milano primește peste 8 milioane de turiști pe an, iar această direcție este lider printre moldoveni. Fiecare al doilea pasager vine aici pentru muncă și afaceri. La începutul anilor 2000, biletele costau aproape de două ori mai mult decât astazi. Astazi, pe site, poți găsi datele și prețurile optime.

Consultă zborurile cu autobuzul spre Milano.

De ce rutele de autobuz din Moldova sunt atât de convenabile
Autobuzul este o economie de până la 40% din buget comparativ cu zborurile aeriene. În autobuzele spre Europa sunt disponibile Wi-Fi, aer condiționat și până la 40 de kg de bagaj, ceea ce este deosebit de convenabil pentru studenți și familii.

Pe unbilet.md poți cumpăra bilete de autobuz spre Milano, Paris, Frankfurt, Bruxelles, Varșovia, Amsterdam și Viena.

Bilete de autobuz din Moldova: o soluție avantajoasă pentru călătorii

Astazi, o călătorie în Europa a devenit accesibilă ca niciodată. Câteva clicuri – și ai biletul. Prețurile sunt transparente, orarul este actual, iar serviciul confirmă imediat comanda.

Zicală pe drum: „Un drum bun este acela unde Wi-Fi se prinde și biletul este cumpărat la timp”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: