укроп.org

NM Espresso: Despre îngrijorarea FR provocată de evenimentele din Moldova, posibila deconectare a apei în Chișinău și despre Europa de la Lisabona până la Vladivostok

«Nimic nou», dar oricum, se discută 

Se pare că noutatea despre sancțiunile impuse de SUA împotriva lui Șor și Plahotniuc a eclipsat chiar și criza energetică, și riscurile provocate de aceasta de a rămâne fără energie electrică. Acest eveniment a fost comentat ieri nu doar în parlament și guvern, dar și de cei ale căror nume sunt indicate, într-un fel sau altul, în raportul Oficiului pentru Controlul Activelor Străine al Trezoreriei SUA.

De dimineață, oligarhul fugar Șor a declarat că sancțiunile «nu-i sunt interesante» și că, în general, aceasta este «o mare victorie», pentru că autoritățile chiar «s-au speriat de proteste».

Păstrându-și indiferența, ex-președintele Dodon a spus doar: «au menționat și au menționat», apoi a adăugat că sancțiuni similare [care au fost anunțate împotriva lui Plahotniuc] «îi așteaptă și pe cei care sunt azi la guvernare». În schimb, fostul său coleg de partid, primarul de Chișinău Ceban a fost mult mai categoric și chiar a promis că va trage la răspundere guvernul și presa care «răspândesc mesaje false pentru a denigra primarul, colegii săi și primăria».

Deputatul PAS Marian a încercat să explice, ce înseamnă, de fapt, aceste sancțiuni. Acesta susține că includerea lui Șor în lista celor sancționați crește considerabil șansele de extrădare a lui Șor — «se transmite un semnal în toată lumea că acești oameni și afiliații lor sunt extrem de periculoși, sunt implicați în acte de corupție mare și în tentativă de subminare a democrației».

În timpul ședinței parlamentului, speakerul Grosu a declarat că cei vinovați vor fi trași la răspundere și că «cei care trebuie să stea la închisoare, vor sta. Lumea a devenit foarte mică pentru hoți. Banii pe care îi au acum nu-i ajută».


Șor protestatar

Deciziile sunt decizii, iar orășelul de corturi își continuă viața. Ieri a avut loc un nou protest acolo: locuitorii orășelului au încercat din nou să blocheze intrarea în Procuratura Generală. În consecință — două persoane reținute. O persoană a fost reținută pentru «intenția de a destabiliza situația», alta — «pentru comportament neadecvat» (mai târziu, la aceasta din urmă a fost depistat un cuțit).

În același timp, polițiștii au propus deja primăriei să limiteze timpul în care pot fi organizate proteste în capitală. Oamenii legii consideră că odată cu venirea nopții, străzile pot deveni periculoase în contextul deconectării parțiale a iluminatului stradal, amintind, bineînțeles, de obiectele interzise pe care le-au găsit adesea la protestatari.

„Orășelul Schimbării”

Îngrijorarea Rusiei și negocierile în formatul «1+1»

Despre protestele din Moldova s-a vorbit din nou și în Rusia, unde «urmăresc cu îngrijorare evenimentele din Moldova, apropiată din punct de vedere istoric». Reprezentantul MAE al Rusiei, Zaharova a amintit despre miile de acțiuni de protest «ale populației nemulțumite de politica promovată de conducerea țării». Totodată, aceasta a declarat că nu va comenta, în ce măsură «dispersarea forțată a protestelor pașnice se încadrează în conceptul de democrație». Zaharova a abordat și situația din regiunea transnistreană. Potrivit afirmațiilor acesteia, autoritățile Moldovei «încearcă să deterioreze» formatul de negocieri «5+2». Aceasta a mai declarat că «categoric, nu sunt de acord cu această abordare a problemei».

În replică, cei de la Biroul politici de reintegrare au menționat că dialogul privind reglementarea transnistreană are loc în diferite formate, inclusiv întrevederi bilaterale cu participanții la negocieri. Una dintre astfel de întrevederi, dintre șeful Biroului, Serebrean și șeful așa-zisului minister de externe din stânga Nistrului, Ignatiev va avea loc chiar astăzi, la Tiraspol. Anterior, oficialii de la Chișinău au venit cu o asemenea inițiativă, pentru a discuta despre criza energetică.

Apropo, un deputat din blocul comuniștilor și socialiștilor din Moldova, participant la clubul de discuții «Valdai» (regiunea Moscova), l-a întrebatpe Putin dacă e posibilă crearea «unui spațiu economic, umanitar, cultural unic, care se va întinde de la Lisabona până la Vladivostok?».

«Sigur că da. Speranța moare ultima. […] Astăzi se întâmplă aceste evenimente complicate, dificile, tragice, dar în general, de ce nu. E posibil să ne imaginăm așa ceva, oricum, acest lucru se va întâmpla», i-a răspuns Putin.



Pe scurt, despre alte noutăți:

– Directorul întreprinderii «Apă-Canal Chișinău» a avertizat în privința riscului de sistare a livrărilor de apă în capitală din cauza că tariful nu acoperă cheltuielile operatorului.
– Polițiștii au sugerat cetățenilor să fie prudenți în legătură cu deconectarea parțială a iluminatului stradal și au publicat câteva recomandări în acest sens.
– Bulgaria va permite accesul și transportarea gazelor naturale în Moldova. Un acord în acest sens a fost semnat deja de întreprinderea «Energocom» din Moldova și compania «Bulgartransgaz» din Bulgaria.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Top-7 destinații în care locuitorii Moldovei călătoresc cel mai des cu autobuzul

Călătoriile cu autobuzul – o alegere modernă

Rutele de autobuz din Moldova au devenit o parte integrantă a sistemului de transport al țării. Doar în 2023, au fost realizate peste 150 000 de călătorii internaționale, din care aproximativ 65% s-au desfășurat pe direcții europene. Popularitatea autobuzelor se explică prin prețurile accesibile ale biletelor, varietatea largă de rute și condițiile confortabile în drum: autobuzele moderne sunt echipate cu Wi-Fi, aer condiționat și scaune ergonomice.

Dacă la începutul anilor 2000 se putea ajunge în marile orașe ale Europei doar prin transferuri, astazi este suficient să plasezi o comandă online pe unbilet.md, și călătoria începe fără probleme suplimentare.

Cum le plac pasagerilor să glume: „Atunci cautam biletul la autogara, astazi – în 3 minute pe telefon”.

De ce autobuzele sunt alese din ce în ce mai des

Conform statisticilor, în ultimii 10 ani, numărul pasagerilor care pleacă cu autobuzul în Europa a crescut cu aproape 40%. Motivele sunt simple: este mai accesibil decât avionul și permite să iei mai mult bagaj. Potrivit sondajelor, aproximativ 70% dintre studenți și migranții de muncă din Moldova preferă exact călătoriile cu autobuzul. Pentru turiști, aceasta este o oportunitate de a economisi pe transport și de a cheltui mai mult pentru experiențe.

7. Viena

Capitala austriacă primește aproximativ 4,5 milioane de turiști anual, iar printre ei sunt mulți moldoveni. Studenții reprezintă până la 30% dintre pasagerii rutelor spre Viena, fiindcă aici se găsesc universități prestigioase. Dacă în 2005 era doar 2 curse pe săptămână, acum sunt peste zece.

Consultă prețurile autobuzelor spre Viena.

6. Amsterdam

În fiecare an, Amsterdam este vizitat de peste 20 de milioane de turiști, iar din ce în ce mai mulți moldoveni sosesc cu autobuzul. Până la 40% dintre călătorii sunt legate de turism: canalele, bicicletele și muzeele. Înainte, drumul dura aproape 30 de ore, iar astazi autobuzele moderne se descurcă mai repede și mai confortabil.

Consultă biletele de autobuz spre Amsterdam.

5. Varșovia

Capitala Poloniei a devenit un hub pentru muncă și studii. Fiecare al treilea student moldovean din Europa studiază aici. Varșovia este vizitată anual de peste 10 milioane de turiști, iar autobuzele din Chișinău circulă zilnic. La începutul anilor 2000, călătoria dura până la 20 de ore, acum durează aproximativ 14–15 ore.

Rezervă biletele de autobuz spre Varșovia.

4. Bruxelles

La Bruxelles lucrează aproape 1 000 de moldoveni în sectorul serviciilor și IT. Orașul este vizitat de peste 7 milioane de turiști pe an, iar rutele de autobuz confortabile ajută la economisire pe drum. Dacă în 2007 biletele costau în medie cu 30% mai mult, astazi prețurile sunt mult mai accesibile.

Consultă autobuzele spre Bruxelles.

3. Frankfurt

Capitala financiară a Germaniei primește până la 60 de milioane de pasageri anual la aeroport, iar o parte dintre ei sosesc cu autobuzele din țările vecine. Pentru moldoveni, Frankfurt înseamnă muncă și studii. Durata medie a călătoriei cu autobuzul este de 24 de ore, dar prețul este de mai multe ori mai mic decât un bilet de avion.

Consultă prețurile autobuzelor spre Frankfurt.

2. Paris

La Paris sosesc anual peste 30 de milioane de turiști, iar în fiecare sezon numărul moldovenilor crește. Până la 45% dintre călătorii sunt efectuate pentru turism, dar există și vizite de lucru. Înainte, drumul dura până la 40 de ore, iar acum, datorită rutelor directe, este mai confortabil și mai rapid.

Rezervă biletele de autobuz spre Paris.

1. Milano

Milano primește peste 8 milioane de turiști pe an, iar această direcție este lider printre moldoveni. Fiecare al doilea pasager vine aici pentru muncă și afaceri. La începutul anilor 2000, biletele costau aproape de două ori mai mult decât astazi. Astazi, pe site, poți găsi datele și prețurile optime.

Consultă zborurile cu autobuzul spre Milano.

De ce rutele de autobuz din Moldova sunt atât de convenabile
Autobuzul este o economie de până la 40% din buget comparativ cu zborurile aeriene. În autobuzele spre Europa sunt disponibile Wi-Fi, aer condiționat și până la 40 de kg de bagaj, ceea ce este deosebit de convenabil pentru studenți și familii.

Pe unbilet.md poți cumpăra bilete de autobuz spre Milano, Paris, Frankfurt, Bruxelles, Varșovia, Amsterdam și Viena.

Bilete de autobuz din Moldova: o soluție avantajoasă pentru călătorii

Astazi, o călătorie în Europa a devenit accesibilă ca niciodată. Câteva clicuri – și ai biletul. Prețurile sunt transparente, orarul este actual, iar serviciul confirmă imediat comanda.

Zicală pe drum: „Un drum bun este acela unde Wi-Fi se prinde și biletul este cumpărat la timp”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: