Facebook/Maia Sandu

NM Espresso: despre întrevederea lui Sandu cu eurodeputații, opinia OSCE despre votarea în Transnistria și despre impozitul pe locuință în Chișinău

Electorală

MAEIE a propus să fie dublat numărul de secții electorale peste hotare pentru alegerile parlamentare comparativ cu alegerile prezidențiale din toamna anului 2020. „În scopul economisirii banilor”, MAEIE va solicita ajutorul reprezentanților diasporei în organizarea activității secțiilor de votare.

Sandu

Președintele Maia Sandu a avut o întrevedere cu deputații Parlamentului European Andrius Kubilius, Siegfried  Mureșan și Andrzej Halicki, care au venit într-o vizită la Chișinău. Sandu a declarat că a discutat cu eurodeputaii despre situația politică din Moldova, pregătirea pentru alegerile parlamentare anticipate și combaterea pandemiei. Sandu a mai menționat că Moldova „va putea lansa un plan de redresare a economiei și de modernizare a țării” imediat ce va fi deblocată asistența externă.

Eurodeputați

Eurodeputatul român Siegfried  Mureșan, șeful delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Moldova, a comunicat într-un interviu acordat pentru NM, care sunt așteptările UE de la viitorul parlament al Moldovei și când UE va relua asistența financiară pentru Moldova. Iar eurodeputatul Halicki a menționat pentru NM, de ce, în opinia sa, Moldova a revenit pe calea europeană și dacă Moldova ar putea adera la UE în situația în care conflictul transnistrean nu este reglementat. Reprezentantul Lituaniei în Parlamentul European Kubilius a spus, la rândul său, de ce „noii politicieni” din Moldova nu sunt vinovați de păcatele vechilor partide proeuropene și dacă în UE vor fi recunoscute certificatele de vaccinare moldovenești.

OSCE

Ambasadorul Thomas MayrHarting, Reprezentantul Special al OSCE pentru procesul de reglementare transnistreană, se află într-o vizită în Moldova. Acesta a avut deja întrevederi cu conducerea guvernului Moldovei și cu Vadim Krasnoselski, liderul Transnistriei. MayrHarting a declarat în cadrul unui briefing organizat după aceste întrevederi că la alegeri parlamentare actuale va trebui să fie identificat un echilibru dintre combaterea „votării organizate” a locuitorilor din Transnistria și respectarea drepturilor acestora la libertatea circulației. MayrHarting a mai subliniat faptul că unul dintre subiectele principale ale negocierilor Misiunii OSCE cu Tiraspolul îl constituie respectarea drepturilor omului în Transnistria.

Situația epidemiologică

73 de cazuri noi de coronavirus s-au înregistrat în Moldova în ultimele 24 de ore, după ce s-au efectuat 4375 de teste. Astfel, numărul total al celor care s-au contaminat de la începutul epidemiei a ajuns până la 254 814 persoane. 246 894 dintre acestea s-au vindecat, 6084 au decedat (5 – în ultimele 24 de ore). 1836 de persoane bolnave continuă să se trateze, 104 dintre acestea fiind în stare extrem de gravă, iar 14 – conectate la aparatele de respirație asistată.

Vaccinare

Ritmurile de imunizare în Moldova s-au accelerat de două ori. Potrivit informațiilor Ministerului Sănătății, în ultimele două săptămâni s-au vaccinat 120 mii de persoane. Cei de la minister au mai subliniat faptul că în Moldova nu s-a înregistrat niciun caz de reacții adverse grave provocate de vaccinurile anti-COVID.

La un nou maraton de imunizare, care se va desfășura la Palatul Republicii, de la 28 până la 30 mai, toți doritorii vor putea să se vaccineze fără programare prealabilă. Vaccinarea fără programare va fi posibilă și la Piața centrală din Chișinău. Acolo își va relua activitatea Centrul de imunizare.

Credite

În primele trei luni ale acestui an, portofoliul de credite al organizațiilor de creditare nebancară a crescut cu 217 milioane de lei. Însă adesea, clienții acestor organizații sunt nevoiți să returneze de două-trei ori mai mulți bani decât suma creditului. NM a relatat în articolul «Кредитная история» („Istoria creditară”), cum Sergiu Frunze  din Orhei a intrat în datorii și cum organizațiile de microcreditare se judecă cu datornicii lor.

Impozite

Mai mulți chișinăuieni s-au indignat după ce au primit chitanțele pentru impozitul pe locuințe. La mulți, sumele sunt de 1,5-2 ori mai mari decât cele din anul trecut. NM a relatat, de ce impozitul s-a majorat în anul curent și de ce acesta este diferit pentru toată lumea.

Podcast NM

Subiectul unui nou podcast săptămânal al NM a fost sugerat de „adresarea scandaloasă” a lui Morgenstern către fanii săi și incidentul cu marijuana al unui candidat la funcția de deputat. Podcastul este despre ipocrizia muzicală și cea politică, legalise, „legăturile spirituale” și despre Moldova care ne așteaptă chiar mâine.

Și despre ceea ce va fi astăzi, 26 mai

Va avea loc ședința CEC.

La Chișinău vor începe să funcționeze punctele mobile de vaccinare într-un autobuz și într-un troleibuz.

P.S. Newsletter-ul nostru matinal Espresso poate fi obținut prin poștă, în mod gratuit și în trei limbi concomitent. Este simplu – trebuie doar să vă abonați accesând linkul următor.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Prima cale ferată de tip european și noi șosele. Cum se schimbă sistemul de transport al Moldovei

De mai mulți ani, în Moldova, cu sprijinul UE, se modernizează infrastructura de transport. Drumurile rămân unul dintre factorii-cheie în dezvoltarea economiei și mobilității populației. Un pas important pe această cale este includerea țării în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). NM explică modul în care se transformă sistemul de transport al țării și cum aceasta se conectează tot mai puternic la Europa.

Consolidarea sistemului de transport este una dintre prioritățile sprijinului oferit de UE Moldovei. Fondurile în acest scop vor fi alocate inclusiv dintr-un pachet de 1,9 miliarde de euro, Planul de Creștere, destinat impulsionării economiei și facilitării integrării în UE.

Însă multe proiecte în acest domeniu au început încă din 2022 datorită inițiativei EPIC (Eastern Partnership Investment in Connectivity — Investiții în conectivitatea Parteneriatului Estic). EPIC investește în dezvoltarea infrastructurii rutiere dintre țările Parteneriatului Estic, precum și între acestea și UE. Moldova a devenit aproape imediat unul dintre principalii beneficiari ai proiectului în regiune.

Partenerii inițiativei EPIC și investitorii proiectelor sunt Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Mondială.

„Modernizarea infrastructurii de transport este esențială pentru dezvoltarea Republicii Moldova, iar Uniunea Europeană rămâne un partener de încredere în acest proces. Drumurile și căile ferate nu sunt doar proiecte de construcție, ci investiții strategice în mobilitate, comerț și dezvoltare economică, pentru construirea unei economii mai puternice și a unei vieți mai bune pentru oameni. Integrarea Moldovei în Rețeaua Transeuropeană de Transport aduce mai multe oportunități pentru cetățeni și mediul de afaceri și consolidează, totodată, legătura țării cu Uniunea Europeană”, a menționat Iwona Piórko, ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.  

Ce se construiește deja?

UE a investit deja milioane în infrastructura Moldovei. Astfel, 38 milioane de euro au fost alocate pentru șoseaua M3 Cimișlia, iar 120 milioane de euro — pentru traseul M5 Criva-Bălți. Recent a fost semnat un contract pentru reparația a 42 km de drum Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești. Costul lucrărilor este de 57 milioane de euro, iar finalizarea lor este planificată pentru anul 2027.

„Prin inițiative precum EPIC și Planul de Creștere, Uniunea Europeană și BEI susțin transformarea sistemului de transport al Republicii Moldova într-o infrastructură modernă, sustenabilă și compatibilă cu standardele europene. Conectivitatea este o condiție esențială pentru o economie competitivă și pentru integrarea deplină în piața europeană. Modernizarea drumurilor și a căilor ferate aduce beneficii directe oamenilor și mediului de afaceri și apropie Moldova, pas cu pas, de Uniunea Europeană”, susține Alberto Carlei, șeful Reprezentanței Băncii Europene de Investiții (BEI) în Republica Moldova.

Planurile pe care le pregătește Moldova

Datorită sprijinului EPIC, Moldova are deja planuri clare pentru modernizarea infrastructurii. Prioritățile sunt prevăzute în strategia de dezvoltare a transportului, aprobată în 2024. Continuă și elaborarea normelor pentru digitalizarea întregului sistem de transport.

Mai multe proiecte individuale vor schimba rapid viața unor regiuni întregi ale Moldovei și chiar ale țărilor vecine.

  • Prima cale ferată electrificată din Moldova: Ungheni-Chișinău
    Se elaborează deja proiectul unei linii feroviare electrificate între Ungheni și Chișinău. Aceasta va fi compatibilă cu ecartamentul european și va conecta Moldova la rețeaua modernă a României, iar mai departe — la alte țări ale UE. Linia va putea fi utilizată atât de afaceri, cât și de pasageri;
  • Șoseaua de centură a Chișinăului
    Necesitatea de a decongestiona capitala de traficul rutier este discutată de mult timp. În prezent, multe drumuri din Chișinău trec inevitabil prin centrul orașului, iar străzile sunt sufocate de ambuteiaje.
    Șoseaua de centură planificată în jurul Chișinăului va face parte din rețeaua europeană TEN-T. Ea va contribui la reducerea traficului în capitală, la scăderea poluării aerului și chiar la redistribuirea fluxurilor de transport prin republică;
  • Coridorul Ungheni-Chișinău-Odesa
    Acest traseu va deveni, de asemenea, o parte importantă a sistemului european de transport. El va lega România, Moldova și Ucraina, fără a crea inconveniente suplimentare pentru locuitorii locali;
  • Drumul spre port și noi legături cu Ucraina
    Proiectele EPIC pregătesc pentru investiții și construcție mai multe trasee cu importanță comercială. Printre acestea se numără șoseaua dintre Chișinău și singurul port al țării, Giurgiulești (M3). Acest drum va facilita comerțul atât cu România, cât și cu Ucraina.
    Un alt drum — R7 — va conecta Ucraina cu România, transformând Moldova într-un hub comercial convenabil.
  • Terminal cargo pentru dezvoltarea comerțului
    O parte a planului de investiții în cadrul TEN-T prevede crearea unui terminal cargo unic în regiune. Acesta va permite Moldovei să dezvolte comerțul regional și să devină o parte importantă a lanțurilor comerciale.

Ce urmează?

EPIC oferă expertiza și asistența necesare pentru a transforma inițiativele de modernizare a transportului în proiecte aliniate standardelor europene. Acest lucru va permite atragerea rapidă de investiții pentru lucrările planificate și va consolida și mai mult legăturile Moldovei cu Europa, asigurând beneficii durabile pe termen lung. 

Mai multe informații despre cum EPIC susține proiectele de infrastructură în Moldova: https://www.eib.org/en/products/advisory-services/epic/index 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: