Andrei Mardari / NewsMaker

Noile blocuri de locuit, lipsite de încălzire autonomă? Analiză NM

Dezvoltatorii imobiliari din Moldova ar putea fi obligați să construiască locuințe noi doar cu încălzire centralizată. Modificări în acest sens ale legislației au fost propuse de Ministerul Energiei. NM a aflat de ce este nevoie de această modificare, cum va funcționa și de ce experții o numesc „cea mai corectă soluție”.

Ce presupun modificările la proiect?

Autoritățile vor să oblige dezvoltatorii imobiliari să conecteze apartamentele la un sistem centralizat de încălzire. Aceasta prevede un proiect de modificare a legislației elaborat de Ministerul Energiei și aprobat de Guvern săptămâna aceasta.

O cerință similară se va aplica și în cazul tuturor agențiilor guvernamentale. După cum a declarat pentru NM secretarul de stat al Ministerului Energiei, Constantin Borosan, legea introduce conceptul de „zonă unică de încălzire”: aceasta înseamnă că în zona de construcție fie există încălzire centralizată, fie există o perspectivă de dezvoltare a acesteia.

Borosan a adăugat că ministerul va efectua un studiu pentru a afla care zone au fezabilitatea tehnică necesară pentru a dezvolta sistemul de încălzire centralizată. „Peste tot în lume, marile orașe au încălzire centralizată și vom dezvolta această tendință [la Chișinău și Bălți]. Iar în satele în care oamenii locuiesc mai puțin compact, vom promova încălzirea individuală. În ceea ce privește orașele mici, răspunsul la întrebarea îl vom afla după efectuarea studiului”, a spus Borosan.

El a mai menționat că astăzi, la construcția clădirilor noi cu încălzire centralizată, se folosește deja cablaj orizontal.

Distribuția orizontală a încălzirii presupune prezența a două coloane principale (tur/retur), care sunt situate la intrarea sau în camera tehnică. Conductele pornesc de la aceste coloane către fiecare apartament. Pentru fiecare apartament poate fi instalat câte un contor, iar proprietarul locuinței poate regla singur temperatura și plăti conform contorului pentru Gcal. Se crede că o astfel de încălzire este mult mai ieftină decât încălzirea verticală, care este folosită în majoritatea caselor cu încălzire centralizată din Chișinău și Bălți.

După adoptarea amendamentelor, va fi aproape imposibil să vă debranșați de la sistemul centralizat de încălzire. „Vor fi doar două excepții: dacă întreaga casă trece la energie din surse regenerabile, sau dacă locuitorii pot demonstra că încălzirea autonomă este mai ieftină. Dar în al doilea caz va trebui aplicat un calcul complex, care ia în considerare atât cogenerarea energiei electrice (electricitatea este generată și în timpul producerii energiei termice – NM), cât și emisiile”, a spus Borosan.

El a menționat că inovația nu va afecta clădirile rezidențiale construite cu încălzire autonomă, precum și locuințele din localitățile fără încălzire centralizată.

Borosan a adăugat că clauza privind construcția clădirilor cu sistem de încălzire centralizat este deja stipulată în legea „Cu privire la eficiența energetică a clădirilor”, dar există „lacune” care permit dezvoltatorilor să o ocolească.

De ce încălzirea centralizată este mai ieftină decât cea autonomă

În nota explicativă a proiectului este prezentat un calcul comparativ al costului energiei pentru sistemul de încălzire centralizat și cel autonom. Din aceasta rezultă că 1 Gcal costă 3,3 mii lei la Termoelectrica, 3,6 mii lei la CET-Nord și aproape 3,5 mii lei în cazul încălzirii autonomă. La calcule a fost adăugat TVA de 20% la costul încălzirii centralizate, care este aplicat pentru încălzirea instituțiilor de stat, iar pentru a calcula costul încălzirii autonome a fost folosit tariful mediu anual de 16,73 lei pentru un metru cub de gaze.

Constantin Borosan, comentând aceste calcule, a remarcat că ar trebui să se țină cont și de faptul că termocentralele produc și energie electrică, iar din moment ce centralele termoelectrice sunt deținute de stat, extinderea sistemului centralizat de încălzire poate duce și la o creștere a veniturilor bugetare.

De menționat că există și un studiu realizat anterior de Institutul de Energie privind încălzirea centralizată în Bălți, precum și un studiu al Universității Tehnice din Moldova. Din ambele studii rezultă că costul generării unei Gcal de căldură în cazul încălzirii centralizate este mai ieftin decât în cazul încălzirii autonome.

Doar că în cazul încălzirii centralizate pe verticală, utilizatorii de obicei nu au posibilitatea de a regla furnizarea de căldură și temperatura, în timp ce încălzirea autonomă permite controlul complet al încălzirii: conectarea și deconectarea acesteia și reglarea temperaturii aerului din locuință.

Ce spun experții

Expertul în energie, membru al consiliului de supraveghere al Moldovagaz, Sergiu Tofilat consideră trecerea la încălzire centralizată „cea mai corectă decizie”: „Deoarece o centrală de încălzire cu cablaj orizontal asigură aceeași calitate a căldurii și confortul [ca și în cazul unui autonom], dar este mai sigur”.

Tofilat a mai menționat că orașele dezvoltate susțin sistemele de încălzire centrală, inclusiv din motive de eficiență energetică. „Centrala termică produce căldură și energie electrică prin arderea gazelor. Dacă nu producem electricitate, de unde o vom lua?”, a spus expertul.

Potrivit acestuia, dezvoltarea sistemului de încălzire centralizată va face posibilă  în viitor utilizarea pentru acesta a surselor de energie regenerabilă sau, de exemplu, excesul de căldură de la marile întreprinderi industriale.

Expertul în energie Evghenii Camenșic a explicat anterior în detaliu în rubrica sa pentru NM de ce încălzirea centralizată este mai bună decât încălzirea autonomă. „În viitor, va fi posibilă conectarea surselor de energie regenerabilă la centrala termică: căldură reziduală din diverse industrii; căldură de la centrale termice de putere mică și medie care funcționează pe biomasă sau chiar cu deșeuri; parcuri de colectoare solare pentru încălzirea apei, care produc și căldură ce poate fi folosită atât vara cât si iarna. Fără „sistemul circulator”, care în acest caz este centrala termică, acest lucru ar fi imposibil”, a scris Camenșic.

Șeful agenției imobiliare Proimobil, Vlad Musteață, consideră că modificarea propusă nu va afecta în niciun fel piața imobiliară. „Au introdus asta și în România, acolo nu a avut absolut niciun impact pe piață, toată lumea s-a obișnuit. Nu va afecta prețurile, sunt lucruri mai importante pentru un apartament: locația, suprafața, calitatea locuinței”, a spus Musteață.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului pasagerii trebuie sa beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 Euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: