NewsMaker

„Nu pot fi acoperite integral din fonduri publice”. Ministerul Infrastructurii, despre restanțele salariale de la CFM

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a declarat că întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” (CFM) este „strategică pentru economia națională”. Totuși, potrivit Ministerului, „nu pot fi acoperite integral din fonduri publice” cheltuielile acesteia – cum ar fi salariile, combustibilul și alte costuri operaționale. Ministerul a mai spus că obiectivul autorităților este ca întreprinderea „să devină o companie independentă financiar” și a adăugat că Guvernul „rămâne ferm în angajamentul său de a sprijini procesul de modernizare și de a evita orice risc de faliment”. 

Pe 14 februarie, mai mulți angajați ai întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” au ieșit la protest în 7 localități din țară. La Chișinău, în fața manifestanților a ieșit secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Mircea Păscăluță.

Între timp, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a publicat o declarație în contextul protestelor. Ministerul a spus că „în ultimii 10-15 ani, întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” a fost gestionată cu multă neglijență, iar situația creată constituie o moștenire a lipsei de viziune în management”. Potrivit Ministerului, astăzi, conducerea Calea Ferată din Moldova „face tot efortul pentru a redresa situația, iar prioritatea zero este plata salariilor angajaților și înlăturarea pierderilor financiare”.

Ministerul a adăugat că, în calitate de autoritate responsabilă de politica feroviară, este „în dialog permanent cu conducerea CFM, demarând mai multe acțiuni pentru stabilizarea financiară și operațională a întreprinderii”.

Investim în modernizarea infrastructurii feroviare – cu sprijin european de peste 250 de milioane de euro, sunt în derulare proiecte de reabilitare a liniilor cheie (Tighina-Giurgiulești, Ocnița-Căinari), redeschiderea podului Fălciu și modernizarea segmentului Văleni. Aceste investiții, realizate în colaborare cu Uniunea Europeană, vor contribui la creșterea fluxului de mărfuri și la consolidarea stabilității economice a CFM.

Implementăm mecanismului MAIC și a subvențiilor PSO – aceste instrumente financiare sunt esențiale pentru acoperirea costurilor de infrastructură și menținerea serviciilor publice de transport feroviar.

A fost inițiat audit intern și optimizarea cheltuielilor – APP desfășoară un audit detaliat pentru identificarea și corectarea ineficiențelor financiare și operaționale, în vederea gestionării eficiente a resurselor companiei.

Restructurarea organizațională – procesul de transformare a CFM în trei entități distincte (infrastructură, transport de pasageri, transport de mărfuri) este în desfășurare. Această structurare va permite o mai bună gestionare a activităților și va facilita atragerea de investiții private.

Digitalizarea proceselor și integrarea în rețeaua europeană – se lucrează la digitalizarea proceselor operaționale și la elaborarea actelor normative necesare pentru alinierea rețelei feroviare din Moldova la standardele europene”, au comunicat reprezentanții Ministerului.

Potrivit Ministerului, cheltuielile curente, cum ar fi salariile, combustibilul și alte costuri operaționale „nu pot fi acoperite integral din fonduri publice”.

„Obiectivul nostru comun este ca CFM să devină o companie independentă financiar, care să funcționeze pe principii economice sustenabile. CFM este o întreprindere strategică pentru economia națională, iar Guvernul Republicii Moldova rămâne ferm în angajamentul său de a sprijini procesul de modernizare și de a evita orice risc de faliment”, se mai arată în declarația Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

***

Pe 23 ianuarie, întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” anunța că are restanțe salarie, formate în perioada august-decembrie 2024, față de aproape 5 mii de angajați. Restanțele, a adăugat întreprinderea, depășesc cifra de 156 de milioane de lei. Detalii AICI.

Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, a declarat că „angajații din cele 31 de filiale ale întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” nu și-au primit salariile pentru lunile august 2024 – ianuarie 2025”. Detalii AICI.

În dimineața zilei de 14 februarie, directorul general interimar al CFM Serghei Tomșa a declarat că înțelege „frustrarea și nemulțumirea” feroviarilor și că „lipsa salariilor luni la rând este o situație inacceptabilă”. „Vă cer doar un lucru: să rămânem uniți și să avem încredere că împreună vom reuși să redresăm CFM”, a comunicat Tomșa, adăugând că în curând vor fi comunicate „detalii clare despre următorii pași”, inclusiv „despre momentul în care putem începe plata restanțelor salariale”. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: