rise.md

O nouă investigație RISE Moldova. Cine sunt cei opt consultanți politici din Rusia, surprinși la sediul PSRM și președinție? (UPDATE)

Jurnaliștii de la RISE Moldova au publicat o nouă investigație în care este vizat președintele în exercițiu Igor Dodon, care pretinde la al doilea mandat în calitate de șef al statului. Potrivit materialului, în pragul startului campaniei pentru prezidențiale, mai mulți consultanți politici din Federația Rusă au aterizat în Republica Moldova. RISE Moldova a reușit să identifice opt dintre ei, surprinzându-i în compania mai multor deputați socialiști, dar și a purtătoarei de cuvânt a candidatului Igor Dodon. 

UPDATE (16:20) Contactată de NM pentru un comentariu cu privire la noua investigație RISE Moldova, Ludmila Muntean ne-a răspuns: „Nu am luat cunoștință de materialul. Când vom avea timp, ne vom uita prin el. Acum avem alte priorități în activitatea electorală”.

Știrea inițială

Așa-numiții polit-tehnologi au debarcat la Chișinău cel mai probabil cu acordul Kremlinului, după cum sugerează un expert rus, într-o discuție cu un reporter RISE incognito.

RISE Moldova a reușit să identifice opt dintre ei, surprinzându-i în compania mai multor deputați socialiști, dar și a purtătoarei de cuvânt a candidatului Igor Dodon. Mai mult, unii dintre ei au vizitat frecvent sediul central al Partidului Socialiștilor și chiar au intrat ziua în amiaza mare în sediul președinției. De asemenea, aceștia au fost surprinși în timp ce purtau discuții cu deputații socialiști Vlad Bătrîncea, Vasile Bolea, Adela Răileanu sau Vladimir Odnostalco, dar și cu fostul consilier în domeniul comunicării a premierului Ion Chicu, Vitalie Dragancea.

Staff-ul lui Dodon a negat contactele cu consultanții ruși pe tot parcursul primului tur al scrutinului prezidențial. Asta, deși însuși Igor Dodon a „deconspirat” trei polit-tehnologi, după ce i-a filmat în noiembrie 2019, când socialistul Ion Ceban a câștigat Primăria capitalei.

Cei opt consultanți politici originari din Rusia sunt Olga Grak, Iuri Gudilin, Leonid Gonin, Serghei Galiev, Stanislav Patriev, Igor Golubev, Dmitri Dimler, Serghei Perfiliev. 

Conform unui răspuns oferit de CEC, „contractarea unor servicii de consultanță […] nu este interzisă de normele legale, cu condiția reflectării cheltuielilor respective și neefectuării agitației electorale propriu-zise”.

Dorin Cimil, președintele CEC, a menționat că: Candidații la funcția de Președinte sunt obligați să declare toate cheltuielile în rapoartele depuse la CEC. Chiar dacă cineva prestează pentru candidat anumite servicii pro bono (fără plată – n.r.), inclusiv consultanții străini, candidatul trebuie [să aprecieze și] să indice costul contribuției.

Rapoartele financiare prezentate de staff-ul lui Igor Dodon la CEC, în cadrul primului tur de scrutin, nu conțin cheltuieli pentru servicii prestate de consultanți străini. Mai mult, ei neagă categoric orice interacțiune cu aceștia.

Ludmila Muntean, purtătoarea de cuvânt a lui Igor Dodon (într-un răspuns oficial pentru RISE Moldova): Igor Dodon și colegii acestuia au fost implicați în mai multe campanii electorale. Au o echipă competentă care nu are nevoie de asistența unor specialiști străini.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

(VIDEO) „Au reparat drumurile sau au adus microbuze mai bune?” Ce spun pasagerii și șoferii despre scumpirea cu 20% la cursele interurbane

Prețurile pentru transportul de pasageri între raioane și în interiorul lor s-ar putea scumpi cu până la 20% — guvernul a aprobat o nouă metodologie de calcul a tarifelor. Acum vor fi luate în considerare nu doar costurile pentru combustibil și reparații, ci și detalii precum prezența unui aparat de aer condiționat sau tipul de transport — obișnuit sau electric.

Tarifele pentru cursele internaționale vor fi stabilite de Agenția Națională Transport Auto, iar cele pentru rutele locale — de consiliile raionale. Noul sistem va intra în vigoare la 1 martie 2026. Autoritățile susțin că această metodologie îi va ajuta pe transportatori să se dezvolte și să-și reînnoiască parcul auto — de exemplu, prin achiziționarea de mașini moderne în leasing.

Pasagerii se tem însă că cheltuielile pentru călătorii le va depăși bugetul, deoarece salariile și pensiile rămân neschimbate. Iar opiniile șoferilor s-au împărțit: unii consideră că majorarea tarifelor este justificată și îi va ajuta să acopere costurile pentru combustibil și reparații, în timp ce alții se tem că scumpirea va alunga pasagerii și nu va rezolva principalele probleme — drumurile proaste și microbuzele vechi.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: