privesc.eu

Observatorii internaționali: „Turul doi al alegerilor prezidențiale din Moldova a fost umbrit de retorică negativă

Cel de-al doilea tur de scrutin predidențial, care a avut loc ieri în Moldova, a fost bine gestionat în pofida complicațiilor cauzate de pandemia de Covid-19, dar retorica negativă și învrăjbitoare a devalorizat campania, cât și regulile ineficiente privind finanțarea campaniei, au opinat astăzi, într-o declarație, observatorii internaționali din cadrul Biroului OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (BIDDO).

„Am observat că retorica intolerantă a crescut într-un subiect de campanie în sine. Aceasta a avut un efect polarizant și a afectat respectul publicului pentru liderii politici ai țării”, a declarat Corien Jonker, șefa misiunii restrânse BIDDO de observare a alegerilor.

În timp ce campania competitivă dinaintea primei runde a alegerilor a continuat, tonul a devenit vizibil negativ pe măsură ce candidații au schimbat fățiș atacuri personale. Retorica intolerantă și învrăjbitoare a fost introdusă în materialele de campanie și difuzată pe scară largă pe rețelele de socializare. Acuzațiile de influență nejustificată asupra funcționarilor publici și a alegătorilor, precum și preocupările cu privire la posibila cumpărare de voturi au continuat în ambele runde, în timp ce corupția, rolul diasporei și viitoarea orientare geopolitică a țării au fost subiectele dominante înaintea turului doi.

„Deși procesul electoral a fost umbrit de pandemie și de consecințele ei continue pentru economia și situația politică a țării, un transfer organizat de putere ar trebui să ajute țara să își abordeze provocările și să meargă mai departe”, a adăugat Jonker.

Cadrul normativ al țării nu are reguli explicite pentru organizarea electoralelor pe mai multe aspecte, în ciuda unei recomandări anterioare din partea BIDDO de a soluționa aceste lacune legislative și nu numai. Au existat și îngrijorări cu privire la regulile de finanțare a campaniei. Chiar dacă toți candidații au raportat, în termenele stabilite, cheltuielile de campanie pentru a doua rundă, plângerile cu privire la nereguli financiare au rămas fără un răspuns adecvat, confirmând lipsa unei supravegheri eficiente a finanțării campaniei. Ziua alegerilor s-a desfășurat în mod organizat, în ciuda cozilor frecvente și a supraaglomerării ocazionale.

Mass-media au prezentat un număr mare de programe și interviuri politice dedicate scrutinului, dar lipsa de imparțialitate și echilibru a redus calitatea informațiilor disponibile pentru alegători. Misiunea de observare a constatat că președintele în exercițiu a beneficiat de o proporție mai mare de mediatizare, în timp ce conotația multor materiale jurnalistice a reflectat polarizarea continuă a mass-media.

Misiunea restrînsă BIDDO de observare a alegerilor prezidențiale din Moldova și-a început activitatea pe 23 septembrie, fiind formată dintr-o echipă de 10 experți cu sediul la Chișinău și 22 de observatori pe termen lung dislocați în toată țara. Misiunea se axează pe problemele cheie identificate de BIDDO înainte de alegeri, pentru a evalua măsura în care alegerile prezidențiale au avut loc în conformitate cu angajamentele OSCE și cu alte standarde internaționale pentru alegeri democratice, dar și cu legislația națională.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Defecțiuni temporare la plățile cu cardul în mai multe zone ale țării

În Republica Moldova se înregistrează defecțiuni masive la plățile cu cardul. Multe unități comerciale din diferite zone ale capitalei și din țară nu pot accepta plăți cu cardul. Asupra acestui fapt au atras atenția mai mulți corespondenți NM.

De asemenea, sunt semnalate probleme în funcționarea unei aplicații bancare. Nu se știe care este cauza defecțiunii.

Contactați de NewsMaker, reprezentanții băncii au confirmat că există probleme tehnice și au precizat că se lucrează pentru remedierea acestora. Întrebați dacă situația se va rezolva în decursul zilei de astăzi, ni s-a răspuns că „cel mai probabil, da”.

(UPDATAE 22:35) Maib informează că deficiențele au fost remediate. 

„Toate aplicațiile și serviciile maib sunt din nou disponibile. Ne cerem încă o dată scuze pentru inconveniențele create și vă mulțumim pentru înțelegere”, se arată în mesajul băncii.

(UPDATE 20:58) Potrivit unei surse NM din sectorul bancar, defecțiunea nu vizează întregul sistem bancar al țării, ci doar una dintre marile bănci.

(UPDATE 20:40) Maib a anunțat, într-un comunicat, despre defecțiuni în funcționarea serviciilor sale. Potrivit reprezentanților băncii, aplicația maibank și rețeaua de POS-terminale sunt indisponibile.

Echipele noastre lucrează la remedierea acestora și vom reveni cu un mesaj imediat cum funcționalitatea lor va fi integral restabilită”, au adăugat aceștia.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: