Raport de monitorizare: NewsMaker nu a promovat niciun candidat în mod pozitiv sau negativ
Full Article 3 minutes read

Raport de monitorizare: NewsMaker nu a promovat niciun candidat în mod pozitiv sau negativ

NewsMaker este printre puținele portaluri de știri care au avut o politică editorială relativ echilibrată în perioada 11-17 octombrie 2020, în contextul campaniei electorale prezidențiale. Este concluzia Asociației Presei Independente (API) și Coaliției civice pentru alegeri libere și corecte, care au publicat Raportul nr. 3 de monitorizare. În total, au fost analizate materialele publicate de 12 portaluri din Republica Moldova.

x

Potrivit experților, autorii materialelor publicate de NM sunt, în general, nepărtinitori în raport cu sursele şi protagoniştii, iar candidații și candidatele la funcția de președinte/președintă au fost prezentați/prezentate de cele mai multe ori în context neutru, dar și pozitiv sau negativ, însă fără o tendință clară de favorizare sau defavorizare.

În total, în perioada 11-17 octombrie au fost publicate 43 de produse media cu un caracter politic şi electoral. În cea mai mare parte, este vorba despre știri scrise, iar în 4 cazuri textele au fost însoţite și de video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 92 494 de semne în cazul textelor, și 15 058 de secunde sau peste 4 ore în cazul imaginilor video.

Procesul electoral și cel politic au constituit cel mai des baza subiectelor publicate de NewsMaker.md în perioada vizată, accentul punându-se atât pe procesul de organizare a alegerilor în pandemie, cât și pe declarațiile politice ale candidaților/candidatelor în contextul cmpaniei electorale. Alte tematici abordate în același context s-au referit, în proporție mai mică, la probleme sociale, sănătate sau relații externe.

Din cele 27 de categorii de protagoniști/protagoniste vizați/vizate în materialele electorale, Igor Dodon apare cel mai des în această calitate (de 17 ori), urmat la o distanță relativ mică de reprezentanții/afiliații Partidului Democrat din Moldova (de 12 ori), dar și de
funcționarii/funcționarele din administrație publică locală (de 9 ori). Tot de 9 ori candidata Maia Sandu a fost protagonista materialelor NewsMaker.md, ceilalți 5 candidați și o candidată având mai rar această calitate, și anume: Andrei Năstase de 7 ori, Renato Usatîi de 4 ori, Violeta Ivanov de două ori, iar Tudor Deliu, Dorin Chirtoacă și Octavian Țîcu câte o dată.

La fel, adesea protagoniști/protagoniste au fost judecători/avocați/procurori, reprezentanți/reprezentante ai/ale Comisiei Electorale Centrale, sau ai/ale partidelor politice.

În perioada 11 – 17 octombrie 2020, Newsmaker.md a prezentat, în general, în mod echilibrat candidații și candidatele la funcția de președinte/președintă al/a Republicii Moldova, iar o tendință evidentă de promovare a cuiva în mod pozitiv sau negativ nu a fost atestată.

Menționăm că raportul a fost realizat doar în baza materialelor publicate în versiunea în limba rusă a portalului NewsMaker.md.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: