Raport de monitorizare: NewsMaker nu a promovat niciun candidat în mod pozitiv sau negativ
Full Article 3 minutes read

Raport de monitorizare: NewsMaker nu a promovat niciun candidat în mod pozitiv sau negativ

NewsMaker este printre puținele portaluri de știri care au avut o politică editorială relativ echilibrată în perioada 11-17 octombrie 2020, în contextul campaniei electorale prezidențiale. Este concluzia Asociației Presei Independente (API) și Coaliției civice pentru alegeri libere și corecte, care au publicat Raportul nr. 3 de monitorizare. În total, au fost analizate materialele publicate de 12 portaluri din Republica Moldova.

Potrivit experților, autorii materialelor publicate de NM sunt, în general, nepărtinitori în raport cu sursele şi protagoniştii, iar candidații și candidatele la funcția de președinte/președintă au fost prezentați/prezentate de cele mai multe ori în context neutru, dar și pozitiv sau negativ, însă fără o tendință clară de favorizare sau defavorizare.

În total, în perioada 11-17 octombrie au fost publicate 43 de produse media cu un caracter politic şi electoral. În cea mai mare parte, este vorba despre știri scrise, iar în 4 cazuri textele au fost însoţite și de video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 92 494 de semne în cazul textelor, și 15 058 de secunde sau peste 4 ore în cazul imaginilor video.

Procesul electoral și cel politic au constituit cel mai des baza subiectelor publicate de NewsMaker.md în perioada vizată, accentul punându-se atât pe procesul de organizare a alegerilor în pandemie, cât și pe declarațiile politice ale candidaților/candidatelor în contextul cmpaniei electorale. Alte tematici abordate în același context s-au referit, în proporție mai mică, la probleme sociale, sănătate sau relații externe.

Din cele 27 de categorii de protagoniști/protagoniste vizați/vizate în materialele electorale, Igor Dodon apare cel mai des în această calitate (de 17 ori), urmat la o distanță relativ mică de reprezentanții/afiliații Partidului Democrat din Moldova (de 12 ori), dar și de
funcționarii/funcționarele din administrație publică locală (de 9 ori). Tot de 9 ori candidata Maia Sandu a fost protagonista materialelor NewsMaker.md, ceilalți 5 candidați și o candidată având mai rar această calitate, și anume: Andrei Năstase de 7 ori, Renato Usatîi de 4 ori, Violeta Ivanov de două ori, iar Tudor Deliu, Dorin Chirtoacă și Octavian Țîcu câte o dată.

La fel, adesea protagoniști/protagoniste au fost judecători/avocați/procurori, reprezentanți/reprezentante ai/ale Comisiei Electorale Centrale, sau ai/ale partidelor politice.

În perioada 11 – 17 octombrie 2020, Newsmaker.md a prezentat, în general, în mod echilibrat candidații și candidatele la funcția de președinte/președintă al/a Republicii Moldova, iar o tendință evidentă de promovare a cuiva în mod pozitiv sau negativ nu a fost atestată.

Menționăm că raportul a fost realizat doar în baza materialelor publicate în versiunea în limba rusă a portalului NewsMaker.md.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: