Războiul reclamelor. Cum au apărut primele panouri de publicitate în Chișinău și care este atribuția politicului în acest sens
Full Article 6 minutes read

Războiul reclamelor. Cum au apărut primele panouri de publicitate în Chișinău și care este atribuția politicului în acest sens

În timp ce primăria municipiului Chișinău a declarat „război” publicității exterioare, pe una dintre străzile capitalei au apărut panouri noi de publicitate. Concurenții au presupus că firmele care au instalat panourile sunt „într-o situație privilegiată”. Iar cei din companiile respective susțin că instalarea acestor panouri „este ceva de genul performance” și „o provocare sistemului” care încă nu a reacționat la toate acestea. În opinia lor, în spatele „războiului” contra publicității exterioare stă politicul și totul este motivat prin alegerile prezidențiale care se apropie.

x

Ce-i cu panourile

Noile panouri de publicitate au apărut acum o săptămână, pe bulevardul Grigore Vieru. Un interlocutor al NM din domeniul publicității a presupus că firmele care au instalat noile panouri sunt într-o „situație privilegiată”, de aceea construcțiile lor de pe bv. Vieru nu au fost demontate.

Noile panouri de pe bv. Vieru au fost instalate de compania „VARO Inform”. Andrei Jicol, unul dintre fondatorii acesteia, a spus pentru NM că firma nu are niciun fel de relații cu guvernarea. „Unii agenți economici, care au panouri instalate acolo, au înlocuit construcțiile. Noi și „Aquarelle” am instalat construcții noi pe fundamente vechi. Am despus cererea pentru înlocuirea panourilor cu mai mult de trei luni în urmă, încă la începutul carantinei”, a mențional Jicol, adăugând că alți agenți economici ar fi putut face același lucru.

Războiul reclamelor. Cum au apărut primele panouri de publicitate în Chișinău și care este atribuția politicului în acest sens

NM

Războiul reclamelor. Cum au apărut primele panouri de publicitate în Chișinău și care este atribuția politicului în acest sens

NM

Potrivit afirmațiilor sale, compania a acționat în condiții legale, întrucât, conform regulamentului, „orice agent își poate moderniza panoul”. Andrei Jicol a menționat că autorizația companiei sale pentru aceste panouri a fost valabilă până la 1 iunie, apoi ei au depus actele la primărie pentru a o prelungi, „dar nu au primit hârtiile la mână”.

Businessmanul a precizat că, potrivit Legii privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător, dacă în decurs de 30 de ani guvernarea nu reacționează la solicitarea de prelungire a autorizației, funcționează principiul aprobării tacite. „Aceasta înseamnă că absența unui răspuns este considerată prelungire a autorizației. Deci, panourile noastre sunt instalate în mod legal”, a spus Jicol.

Despre ce „performance” este vorba

Jicol susține că instalarea acestor panouri este pentru el un fel de „performance”, care l-ar putea costa mult. „De obicei, primăria declară că va demonta construcțiile ruginite care sluțesc orașul, însă noi am instalat un panou nou, îngrijit, și primăria nu poate spune despre acesta că ar fi o construcție ruginită și neîngrijită. Deocamdată, panoul nostru nu este demontat, dar cred că nu e pe mult timp”, a menționat Andrei Jicol.

El a mai menționat că autoritățile municipale demontează panourile publicitare în așa mod, încât acestea nu vor putea fi instalate mai tâziu în altă parte. Totodată, susține el, societatea aude că cunt demontate „panourile ilegale”, dar nu înțelege, de ce aceste panouri sunt numite ilegale.

„Guvernarea pur și simplu deteriorează proprietatea privată. Unor agenți economici pur și simplu le-au fost tăiate panouri de 1,5 milioane de lei. E ca și cum v-ați parca automobilul nou, curat, conform tuturor regulilor, iar dimineața v-ați trezi și ați vedea că el a fost tăiat în bucăți. Conform legii, autoritățile pot doar să aplice amenzi proprietarilor de panouri pentru încălcări ori se pot adresa în judecată și, prin judecată, să impună demontarea panourilor. Ceea ce se întâmplă acum este ilegal”, a concluzionat Jicol.

Noi nu am reușit să obținem un comentariu în acest caz de la primărie: arhitectul-șef al capitalei, Svetlana Dogotaru nu a răspuns la apelurile NM, iar mai târziu a expediat un mesaj precum că nu poate vorbi.

Toate-s din cauza alegerilor?

Un interlocutor al NM care activează în domeniul publicității, care a dorit să-i păstrăm anonimatul, consideră că „cruciada” primăriei capitalei împotriva publicității exterioare ar putea fi motivată prin alegerile prezidențiale care se apropie. „Publicitatea exterioară este un resurs serios, aproape ca televiziunea, iar la noi, televiziunea este monopolizată. Există internetul, dar acolo, banii rezolvă totul. Dacă cineva are în mâini presa, grupul mail.ru și Odnoklassniki, înseamnă că trebuie să obții resursul rămas și să faci aceasta, profitând de faptul că imaginea publicității exterioare nu este cea mai bună. Această imagine s-a format și din cauza că pe parcursul mai multor ani, autoritățile au acordat, pe bani, niște autorizații neînțelese”, consideră interlocutorul NM.

Acesta mai spune că o confirmare indirectă în acest sens ar putea servi refuzul autorităților capitalei de a merge în întâmpinare celor din domeniul publicității, care au promovat foarte multe propuneri privind renovarea panourilor și modul în care ar trebui să fie publicitatea exterioară, dar sugestiile lor nu au fost acceptate.

Sau e vorba de bani?

Igor Volnițchi, directorul companiei „Poliexpert”, considră că în „războiul” primăriei contra publicității exterioare nu există subtext politic. „Primarul [Ion Ceban] încearcă să realizeze ceea ce a promis [la alegeri]. Este vorba nu doar despre panouri, dar și despre gherete. Trebuie de făcut ordine, dar trebuie respectată măsura, ținându-se cont de experiența altor orașe. Publicitatea exterioară este oriunde, mai mult sau mai puțin”, a menționat Volnițchi.

El consideră că decizia de a curăța străzile în totalitate de panourile de publicitate este stranie, pentru că publicitatea exterioară este una dintre metodele de informare a oamenilor, mai ales în timpul alegerilor. „Mulți se orientează spre ceea ce văd pe panou – așa este societatea noastră. Noi ar trebui să ținem cont de faptul că nu fiecare obține informația despre politicieni de la TV, radio sau online. Ar trebui să luăm în calcul și faptul că există o parte a populației care decide pentru cine să voteze orientându-se după panouri. Ordinea este necesară, dar nu putem renunța totalmente la publicitatea exterioară”, a subliniat expertul.

Unul dintre politicienii din Moldova, care a dorit să-i păstrăm anonimatul, a menționat pentru NM că, cel mai degrabă, nu ar folosi panourile de publicitate în campania electorală. Totodată, el consideră că publicitatea exterioară este un instrument eficient, capabil să transmită un anumit „mesaj” electoratului.

„Totuși, eu consider că acesta este un instrument învechit. Însă el permite să fie ascunse cheltuielile pentru campania de publicitate. Iată cum se întâmplă: politicianul N plasează oficial publicitatea sa pe un panou cu 30 de euro, ceilalți bani îi plătește neoficial agentului. Price list-ul este diferit pentru concurenții electorali. La televiziune, acest lucru nu ar putea fi realizat, deoarece prețul va fi același pentru toți”, a menționat interlocutorul NM.

***
Potrivit datelor unui sondaj realizat de Agenția de cercetări de marketing „Xplane” la începutul anului 2020, 35,6% dintre respondenții cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani acordă atenție publicității de pe afișele și panourile publicitare.

 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: