Muncii și Protecției Sociale Marcel Spatări a trecut în revistă măsurile de sprijin pentru angajatori, implementate în perioada pandemiei și a reiterat modalitățile de accesare a acestor facilități oferite de stat. Ministrul a menționat trei mecanisme de suport pentru mediul de afaceri și păstrarea forței de muncă, care sunt implementate cu succes.
Angajații beneficiază de zile libere dacă își administrează vaccinul anti-COVID
Este vorba despre acordarea a două zile libere plătite angajaților, pentru fiecare doză de vaccin administrată, care sunt subvenționate de stat, la completarea de către angajator lunar a cererii automatizate GSC-2021 pe portalul declaratie-electronica.fisc.md. Costul integral pentru plata salariilor este transferat ulterior angajatorilor, de către Serviciul Fiscal de Stat, pentru cele două zile libere acordate (inclusiv asigurările sociale), până la plafonul de 558lei/zi.
O altă măsură este acordarea zilelor libere pentru angajații care au copii până la 12 ani sau un copil cu dizabilități care învață online, cu acordul angajatorului și plata unei indemnizații egale cu 50% din salariul de bază, până la plafonul de 150 lei/zi, din bugetul de stat, care poate fi suplinită din sursele proprii ale angajatorului. În acest scop, angajatorii completează lunar cererea automatizată IZL 21 pe portalul declaratie electronica.fisc.md, iar sumele bănești sunt transferate de către Casa Națională de Asigurări Sociale, direct pe contul angajatului.
Angajatorul poate solicita un regim de activitate redusă
În caz de reducere a activității economice, angajatorul poate solicita, cu acordul salariaților, un regim de activitate redusă, prin depunerea unei cereri (RAR21) pe portalul guvernamental declaratie-electronica.fisc.md. Conform noilor prevederi introduse în Codul Muncii, durata timpului de muncă poate fi redusă cu cel mult 50%, cu acordul scris al salariaților vizați, până la trei luni consecutive și maxim cinci luni pe an. Regimul de activitate redusă este instituit prin validare de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, care, la solicitarea angajatorilor, prin depunerea cererii automatizate ARR21, le transferă ajutorul pentru salariații cu regim de activitate redusă, în proporție de 50% din valoarea timpului nelucrat, iar restul de minim 50% din timpul de lucru, este plătit de angajator.
Angajații poate beneficia și de șomaj tehnic
Un alt mecanism pentru diminuarea impactului negativ al pandemiei de COVID-19 asupra pieței muncii, care urmează să fie utilizat în caz de necesitate, îl reprezintă șomajul tehnic, și respectiv acordarea unei indemnizații din bugetul de stat angajaților pe perioada șomajului tehnic, egală cu 50% din salariul de bază, până la plafonul de 150 lei/zi și care poate fi suplinită din sursele proprii ale angajatorului. Pentru a beneficia de indemnizație, angajatorul va depune lunar o cerere automatizată IST 21 pe portalul declaratie-electronica.fisc.md, iar în baza acestei cereri, Casa Națională de Asigurări Sociale, va transfera sumele bănești direct angajaților.