Andrei Mardari/NewsMaker

Spînu, despre datoriile de milioane ale Air Moldova față de pasageri: Șor a vrut să ia acei bani

Air Moldova este datoare pasagerilor care și-au procurat bilete cu aproape 175 de milioane de lei. Banii sunt, dă asigurări ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu… însă „sunt blocați pe conturile companiei”. Declarația a fost făcută de Spînu în cadrul emisiunii „Secretele Puterii”, de la Jurnal TV. Oficialul îl acuză pe oligarhul fugar Ilan Șor de situația din jurul companiei și dă asigurări că cei peste 28 de mii de pasageri păgubiți vor fi printre primii care își vor putea întoarce banii, atunci când suma va fi deblocată.

„Este adevărat, peste 28 de mii de oameni trebuie să-și primească banii înapoi de la acest personaj (nr. red: Ilan Șor), de la Air Moldova, care a intrat într-un proces de restructurare a datoriilor. Vreau să se cunoască că banii sunt blocați pe conturile acestei companii. Ce am făcut noi, la minister? În primul rând, Autoritatea Aeronautică Civilă a cerut în judecată ca cei care au cumpărat biletele cu cardul bancar automat să-și poată întoarce banii. Încă nu a început procedura rambursării, pentru că nu este decizia judecății. Înțelegem că ar putea să fie cârdășie și aici. Doi, am discutat cu Parlamentul și ați văzut că a fost înregistrat proiectul prin care să ne asigurăm că pasagerii sunt puși ca și prioritate atunci când se va decide întoarcerea datoriilor. Noi considerăm că Șor asta a vrut să facă, în esență. Să ia acei bani prin diferiți alți creditori și să nu mai ajungă resurse pentru persoanele care și-au procurat bilete. Odată aprobată această lege, el nu va mai putea face acest lucru”, a declarat ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu.

Amintim că deputații partidului de guvernare Acțiune și Solidaritate (PAS) Radu Marian și Sergiu Lazarencu au prezentat, pe 20 februarie, o inițiativă legislativă care vizează persoanele păgubite de compania Air Moldova. Potrivit parlamentarilor, peste 28 000 de moldoveni nu și-au primit înapoi banii pentru biletele cumpărate, fiind vorba despre circa 75 mii de bilete, în valoare de 9 milioane de euro (echivalentul a circa 175 de milioane de lei). Inițiativa presupune modificări la Legea insolvabilității.

„Pasagerii care au cumpărat bilete vor fi printre primii cărora li se vor întoarce banii. Până acum această categorie se clasa pe rangul 7, după prioritate”, a comunicat atunci PAS.

***

Potrivit mold-street, compania aeriană Air Moldova a intrat oficial în procedură accelerată de restructurare, metodă pentru a scăpa de pretențiile imediate ale creditorilor. La această etapă, datoriile Air Moldova depășesc 2 miliarde lei. Ultima dată, compania a anunțat că zborurile sunt sistate până pe 14 septembrie 2023 inclusiv. „Rambursările pentru zborurile anulate se procesează în continuare, iar cei care au procurat biletele online, pe site-ul companiei, vor primi rambursarea la solicitare, pe cardul cu care a fost achitat biletul” – anunțurile respective au devenit o obișnuință din aprilie 2023, când Air Moldova a suspendat toate zborurile.

De menționat că, anterior, Air Moldova a respins public acuzațiile privind afilierea companiei cu politicianul fugar, Ilan Șor, condamnat la 15 de ani de detenție în dosarul „Frauda bancară”, acuzând autoritățile de răfuială politică.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Alexandr Slusari

VIDEO Zeci de camioane blocate în vama Leușeni-Albița. Serviciul Vamal răspunde nemulțumirilor

Ex-directorul Asociației „Forța Fermierilor”, Alexandr Slusari, a declarat pe 30 octombrie că zeci de camioane stau în rând la vama Leușeni. El a spus că imagini în acest sens i-au fost trimise în dimineața zilei de exportatori de fructe, „care sunt în disperare”. Pentru NewsMaker, Serviciul Vamal a precizat că fotografiile au fost făcute în zona terminalului Leușeni–Albița, unde se desfășoară controlul comun R. Moldova-România. Situația a fost cauzată de o problemă tehnică, din cauza căreia mărfurile nu au putut fi temporar acceptate în UE. Instituția a mai spus că problema este în curs de remediere și că verificarea din partea R. Moldova a fost efectuată integral.

Pe 30 octombrie, Alexandr Slusari a publicat pe pagina sa de Facebook imagini cu mai multe camioane, menționând că este vorba de zeci, fotografiate la vama Leușeni. Slusari a spus că a primit imaginile de la exportatori de fructe „care sunt în disperare”.

Potrivit lui Slusari, pe timp de noapte, când traficul este mai liber, prin vamă trec cel mult opt camioane. „În medie e nevoie de 2 zile pentru fiecare camion pentru a trece vama. Oamenii care mi-au transmis foto zic că lucrează un singur vameș pe 2 culoare. (…) Vă amintesc că 3 ani în urmă a fost convenit cu exportatorii produselor perisabile că pentru transportarea acestor produse la vamă va funcționa un culoar special verde. Iată că din 10 septembrie 2025 ceva s-a schimbat și transportarea fructelor s-a transformat într-un calvar pentru exportatorii noștri”, a adăugat Slusari.

Contactată de NewsMaker pentru o reacție, șefa Secției relații publice a Serviciului Vamal, Tatiana Șompol, a declarat că „camioanele surprinse în imagini se află în zona terminalului vamal Leușeni–Albița, unde este implementat controlul coordonat al autorităților vamale din Republica Moldova și România”.

„Situația a fost generată de o problemă tehnică apărută în sistemul utilizat de operatorul economic pentru înregistrarea garanției aferente tranzitului. Întrucât garanția nu a fost confirmată în sistemul european, mărfurile nu au putut fi acceptate temporar pentru intrarea în spațiul Uniunii Europene. Problema este în proces de remediere, iar operatorul economic urmează să primească autorizarea necesară pentru continuarea tranzitului”, a precizat reprezentanta Serviciului Vamal.

Șefa Secției relații publice a Serviciului Vamal a subliniat că „din partea Republicii Moldova, controlul vamal a fost realizat integral, însă pentru intrarea în spațiul UE, operatorii economici trebuie să respecte procedurile și condițiile generale aplicabile tuturor transportatorilor”.

„Camioanele cu mărfuri perisabile beneficiază, atât la ieșirea din Republica Moldova, cât și la intrarea în România, de bandă separată și de trecere prioritizată. În medie, zilnic sunt perfectate aproximativ 100 de camioane cu mărfuri perisabile prin postul vamal Leușeni–Albița, autoritățile ambelor state depunând eforturi constante pentru menținerea unui flux fluent și sigur al acestui tip de transport, dacă sunt respectate procedurile și condițiile prevăzute de legislația vamală de către operatorii economici”, au conchis reprezentanta Serviciului Vamal.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: