„Suntem alături de clienți chiar și de la distanță”. Interviu NM cu Vicepreședintele MAIB, Oleg Paingu

Afacerile din Moldova trec printr-o perioadă dificilă – veniturile au scăzut sau sunt instabile și nu este clar ce se va întâmpla în continuare. În această situație, rolul de susținere financiară al băncilor devine și mai important, accesul la finanțe și servicii bancare fiind una dintre puținele soluții viabile pentru mediul de afaceri. Oleg Paingu, Vicepreședintele MAIB responsabil de sectorul IMM, a relatat pentru NM despre modul în care Moldova Agroindbank susține companiile, despre noi posibilități de sprijin și despre impactul crizei cauzate de COVID-19 asupra calității portofoliului de credite.

Continuați să acordați credite noi, având în vedere dificultățile din domeniul afacerilor?

Da, noi continuăm să acordăm credite și, de fapt, nici nu am stopat finanțarea clienților noștri. Mai mult decât atât, anume în această perioadă, după data de 15 mai, când s-a finalizat perioada de stare de urgență, am elaborat și am implementat două produse noi pentru susținerea businessului clienților.

Primul produs vine să susțină companiile din segmentul IMM pentru a achita salariile angajaților. Al doilea produs este creditul „Restart” pentru restartarea businessului după încetarea stării de urgență. Ambele produse se bucură de succes. Avem deja mai mult de 230 de astfel de credite acordate. Este practic mijlocul prin care Moldova Agroindbank acordă sprijin businessului din segmentul IMM.

Și aici aș vrea să menționez faptul că ambele produse se acordă agenților economici în condiții avantajoase, cu aplicare unei perioade de grație la rambursarea creditului. Totodată, ținând cont de faptul că guvernul compensează 8,76% din rata dobânzii la creditele noi contractate, MAIB, ca bancă partener pentru clienții noștri, am mers și aici în întâmpinarea agenților economici și am diminuat rata dobânzii la aceste credite la nivelul ratei de dobândă pe care o compensează statul și anume până la 8,76% anual.

Ce alte măsuri a întreprins banca pentru a sprijini companiile?

Situația provocată de pandemia COVID-19 ne-a determinat să fim și mai activi, și mai operativi. Am întreprins un șir de măsuri, scopul cărora este de a acorda suport clienților noștri. De altfel, Moldova Agroindbank a fost prima bancă care a anunțat și a implementat acțiuni concrete pentru susținerea businessului clienților.

Printre aceste măsuri, se enumeră și elaborarea unor procedee care au permis accelerarea examinării cererilor de reexaminare a termenelor de rambursare a creditelor. Dar, mai întâi de toate, deși noi cunoaștem bine afacerile clienților noștri, am efectuat o analiză individuală suplimentară, practic cu fiecare debitor pe care-l aveam în portofoliul de credite, pentru a înțelege care este situația financiară a acestuia și care este impactul pandemiei asupra activității sale economice și ce soluții optime putem propune pentru a acorda un suport eficient partenerului nostru.

Astfel, împreună cu clienții, am revizuit planurile de afaceri si respectiv au fost stabilite modelele optime pentru prelungirea termenelor de rambursare sau restructurare a creditelor, chiar și cu prelungirea termenului final de achitare și aceasta fără aplicarea a careva comisioane pentru astfel de proceduri, care, în principiu, sunt prevăzute în contractele semnate de bancă cu clienții.

În paralel cu acest proces, agenții economici aveau posibilitatea să depună cereri de prelungire a creditelor precum si semnarea acordurilor adiționale la contracte de credit utilizând mijloace electronice, online.

Printre primele măsuri aplicate de bancă în luna martie, imediat după declararea stării de urgență, este și majorarea de la 30 la 90 de zile a termenului maximal de utilizare neîntreruptă a „Overdraftului” pentru produsul overdraft la contul curent. Această decizie le-a permis agenților economici să utilizeze mijloacele de credit din acest produs încă 60 de zile fără a fi achitate, deci neîntrerupt. Acesta este la fel un avantaj pentru clienți și un suport pentru agenții economici în această perioadă.

Unii clienți și-au anunțat dorința de a achita anticipat unele credite. Și în aceste cazuri am decis să nu aplicăm comisioane sau penalități pentru achitarea anticipată a creditelor.

Mai mult de 300 de agenți economici au beneficiat de facilitățile de prelungire a termenelor intermediare de achitare a creditelor, iar în unele cazuri și restructurări ale creditelor cu prelungirea termenului final de rambursare.

Vreau totuși să menționez că banca a inițiat diverse acțiuni de susținere a mediului de afaceri si companiilor din momentul de început al perioadei de pandemie. Suntem bucuroși că am primit întreaga susținere și apreciere din partea clienților noștri. Am comunicat cu ei, le-am simțit necesitățile, am avut un dialog constructiv cu ei. Apreciem la rândul nostru  deschiderea clienților de a accepta recomandările băncii și efortul depus de ei pentru depășirea dificultăților cu care s-au confruntat. MAIB le-a fost mereu alături.

A crescut ponderea creditelor neperformante?

În situația aceasta, Banca Națională a Moldovei a elaborat unele modificări la Regulamentul privind clasificarea creditelor, care au dat posibilitate, în principiu, de a menține la același nivel categoria creditelor care au fost prelungite si restructurate respectiv. La etapa actuală, calitatea portofoliului de credite nu a avut de suferit. Însă înțelegem că impactul asupra calității portofoliului de credite și a ponderii creditelor neperformante va fi posibil de estimat mai precis la sfârșit de an sau chiar la începutul anului viitor.

Cum a afectat carantina activitatea băncii în sine?

În principiu, dezideratul nostru este de a fi mereu alături de clienți, indiferent dacă lucrăm de la birou sau de la distanță. Am implementat mai multe soluții tehnice digitale pentru a comunica cu clienții și cu alți parteneri. Modalitatea de a colabora cu agenții economici s-a modificat semnificativ. Suntem permanent în contact la telefon, e-mail, online.

Carantina a servit drept imbold suplimentar pentru a îmbunătăți mai multe servicii electronice digitale, cum ar fi Internet Banking. Am introdus unele îmbunătățiri și la e-Statements – serviciu de transmitere a extraselor de cont și documentelor bancare. De asemenea, aplicația mobilă pentru persoanele juridice MAIBusiness trece printr-un proces continuu de optimizare si dezvoltare. Am pus la dispoziția agenților economici serviciul MAIBusinessbot, pentru a putea să fie permanent informați despre solduri și rulaje în conturile bancare. Și clienții noștri au fost mai receptivi la ofertele băncii privind canalele de deservire bancară la distanță, anume în astfel de situații apreciind comoditatea utilizării acestora.

Cum se dezvoltă serviciile de e-commerce ale MAIB?

În această perioadă au crescut semnificativ cererile pentru conectarea la aplicația E-Commerce pentru extinderea afacerii prin comerțul electronic și creșterea vânzărilor online prin mediul Internet. Respectiv, am înregistrat o majorare a volumului de tranzacții efectuate prin E-Commerce.

Totodată, MAIB este prima bancă din Moldova care a implementat o platformă marketplace – totul.online, prin intermediul căreia agenții economici au posibilitatea de a face vânzări online fără a crea propriul site al companiei și, respectiv, fără cheltuieli suplimentare. Platforma este implementată în regim pilot, dar deja avem peste 90 de cereri pentru acest serviciu. Prin intermediul platformei totul.online persoanele fizice pot procura mărfuri, iar agentul economic le asigură livrare la destinație.

Ce părere aveți despre viitorul afacerilor moldovenești?

Este o întrebare foarte bună. Ne aflăm într-o situație neordinară și incertă pe care nimeni n-a putut să o prognozeze. Respectiv, agenții economici din mai multe ramuri ale economiei naționale, dar în special din domeniul HoReCa se confruntă cu multiple dificultăți în afaceri. Aici urmează să depunem eforturi comune, să întreprindem și să realizăm măsurile susținute de Guvern și de Banca Națională a Moldovei pentru a sprijini businessul din Moldova să revină la ritmul de activitate de până la pandemie, astfel relansând economia națională.

Ce înseamnă aceasta pentru MAIB? Care sunt planurile băncii?

Desigur că foarte multe lucruri se vor schimba în continuare atât în felul de a acționa și interacționa cu clienții noștri care sunt pilonul de bază al economiei naționale, dar și în prestarea produselor și serviciilor noi, în special în ceea ce ține de digitalizarea proceselor de deservire a clienților. Digitalizarea rămâne a fi o prioritate în continuare, pentru a oferi clienților cele mai optime și sigure soluții în activitatea lor curentă și în colaborarea lor cu partenerii comerciali și, desigur, cu banca.

Ne propunem să dezvoltăm serviciile online și vom îmbunătăți prestarea serviciilor electronice de la distanță, pentru a face mai eficientă si comodă activitatea agenților economici. Concomitent vom dezvolta și îmbunătăți funcționalitățile la aplicația MAIBusiness care este apreciată înalt de utilizatori.

Ne dorim să fim mai aproape de clienții băncii, chiar dacă ne aflăm la distanță.

maib.md

Natalia Melnic

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

„Populația nu poate să facă un test”. Nemerenco, despre situația privind Covid-19 și apel către instituțiile municipale

Ministra Sănătății, Ala Nemerenco, a declarat că în această săptămână se înregistrează o creștere mai lentă a cazurilor de COVID-19 comparativ cu săptămâna precedentă. Dacă anterior numărul cazurilor s-a dublat, acum creșterea este de aproximativ o treime.

„Între copii se manifestă o creștere mai mare la grupa de vârstă 0–5 ani, aproape dublă, în timp ce la cei până la 14 ani creșterea este mai lentă. Dar totodată, presupun că îmbolnăviri sunt mai multe”, a precizat Nemerenco.

Ministra a atras atenția asupra faptului că instituțiile municipale nu sunt suficient asigurate cu teste rapide pentru COVID-19 și a subliniat că responsabilitatea aprovizionării le revine acestora.

„Vreau să atenționez instituțiile municipale că nu sunt asigurate cu teste rapide și că este responsabilitatea lor să-și creeze aceste aprovizionări cu tot ce este necesar. Aș ruga să se atragă atenția asupra acestui aspect. Nu știu dacă se reușește cu procurările. Avem semnale de la populația nemulțumită că nu poate să facă un test”, a menționat Nemerenco.

Potrivit ministresei, instituțiile medicale sunt obligate să își asigure toate procurările necesare, inclusiv teste pentru COVID-19. „Noi am ieșit din situația de criză declarată la nivel global“, a explicat ministra.

ria.ru

Servicii notariale online în Moldova? Guvernul a dat undă verde sistemului e-Notariat

Guvernul a aprobat Conceptul Sistemului Informațional e-Notariat, o platformă digitală menită să modernizeze activitatea notarilor din Republica Moldova. Noul sistem va permite programări online, verificarea electronică a identității părților, notificări automate și plăți la distanță. În termen de nouă luni de la intrarea în vigoare a hotărârii, Ministerul Justiției va prezenta actul normativ de instituire și regulamentul de funcționare a sistemului.

Pe 26 august, Guvernul a anunțat că mai multe servicii notariale vor fi prestate online.

Executivul a aprobat Conceptul Sistemului Informațional e-Notariat. Potrivit Guvernului, în termen de nouă luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Justiției va prezenta spre aprobare actul normativ privind instituirea oficială a sistemului. Tot atunci va fi adoptat și Regulamentul de funcționare și utilizare a resursei informaționale create prin e-Notariat.

Potrivit autorităților, notarii din Republica Moldova nu dispun în prezent de instrumentele digitale necesare pentru gestionarea eficientă a provocărilor actuale din domeniul notarial. Noul sistem e-Notariat va permite acces rapid la datele din resursele informaționale de stat, facilitând elaborarea contractelor, comunicarea electronică cu persoanele fizice și juridice, precum și prestarea serviciilor la distanță.

Conform Guvernului, sistemul e-Notariat va aduce mai multe funcționalități digitale atât pentru notari, cât și pentru clienții lor. Printre acestea se numără programarea online, cu un calendar interactiv pentru gestionarea întâlnirilor în timp real, și verificarea electronică a identității părților implicate în tranzacții. Platforma va automatiza notificările, astfel încât părțile interesate să fie informate prin mijloace electronice despre statutul actelor, programări, semnături și alte etape relevante. De asemenea, sistemul va integra opțiuni de plată online pentru serviciile notariale și taxele de stat.

Utilizatorii sistemului e-Notariat vor fi: notarii, persoanele care asigură activitatea notarilor, cu excepția personalului tehnic, și beneficiarii serviciilor notariale. Nivelul de acces al utilizatorilor va fi diferențiat în funcție de atribuții, responsabilități și drepturile de acces la date.

Prezentul proiect a fost elaborat de Ministerul Justiției.

Imagine simbol

Guvernul va aloca 100 milioane de lei pentru agricultorii afectați de înghețurile din primăvară

Guvernul urmează să aloce 100 de milioane de lei pentru agricultorii care au fost afectați de înghețurile din primăvară, iar ulterior autoritățile vor comunicat modul de accesare a fondurilor. Anunțul a fost făcut pe 26 august de ministra Agriculturii și Industriei Alimentare, Ludmila Catlabuga, care a prezentat și cadrul de subvenționare pentru 2025.

Potrivit ministrei, în perioada 1 octombrie – 1 decembrie 2025 va fi desfășurat apelul pentru plățile în avans, care au menirea să sprijine: îmbunătățirea și dezvoltarea infrastructurii economice rurale, cu implicarea autorităților publice locale; stimularea producerii pe teren protejat; înființarea plantațiilor de arbuști fructiferi, plante aromatice, medicinale și condimentare; modernizarea exploatațiilor zootehnice.

În același interval se va desfășura și apelul pentru plățile pe etape, o măsură ce oferă posibilitatea de implementare graduală a proiectelor de investiții. În anul precedent, acest mecanism a însumat proiecte aprobate de aproximativ 29 milioane lei, care se află deja în derulare.

Totodată, în perioada 13 octombrie – 11 decembrie 2025, fermierii vor putea depune dosare pentru plățile post-investiție, menite să acopere investițiile demarate în 2024 și 2025.

Ministra Ludmila Catlabuga a menționat și apelurile aflate în derulare. Fermierii pot depune în continuare cereri pentru plățile complementare până la 30 septembrie 2025, pentru plățile directe per cap de animal până la 17 octombrie 2025, precum și pentru plățile pe kilogram de produs pentru laptele obținut, apel deschis până pe 26 septembrie 2025.

Ludmila Catlabuga a abordat și subiectul privind sprijinul pentru fermierii afectați de înghețurile târzii din primăvară: „Proiectul Hotărârii de Guvern care prevede alocarea sumei de 100 de milioane de lei se află în avizare. După încheierea acestei etape, ministerul împreună cu AIPA vor anunța procedura de accesare, perioada de depunere și lista documentelor necesare, astfel încât fondurile să ajungă rapid și corect în exploatațiile cu pierderi confirmate”, a spus ea.

Ministra a prezentat și un bilanț al programelor de subvenționare. În 2024, pentru plățile complementare au fost depuse 4 602 cereri, cu o valoare solicitată de peste 607 milioane de lei, iar 4 442 de cereri au fost deja achitate, suma autorizată fiind de circa 575 milioane de lei. Pentru laptele produs în perioada iulie–decembrie 2024 au fost depuse 216 cereri în valoare totală de 86,6 milioane de lei. În cadrul plăților directe per cap de animal au fost depuse 351 de cereri, în sumă de peste 53 de milioane de lei, iar până în prezent au fost autorizate plăți de 27 de milioane de lei. În paralel, pentru măsurile de stimulare a asigurărilor și creditelor agricole, în 2025 au fost depuse 755 de cereri, dintre care 177 au fost deja achitate.

De asemenea, în 2025, prin Programul LEADER au fost susținute 51 de Grupuri de Acțiune Locală, cu finanțare de 63,92 mln lei din bugetul de stat. În anul curent, au fost lansate 79 de apeluri, dintre care 10 sunt încă în desfășurare. Au fost depuse 808 proiecte în valoare de 82,17 mln lei dintre care 745 proiecte deja au fost aprobate, fiind debursată suma de 63,91 mln. lei.

Andrei Mardari / NewsMaker

Peste 100 de mii de locuitori ai Moldovei s-au născut în străinătate. Majoritatea – în Ucraina și Rusia

Peste 106 mii de locuitori ai Moldovei – adică 4,4% din populația țării – s-au născut peste hotare, potrivit datelor finale ale recensământului din 2024. Cei mai mulți vin din Ucraina și Rusia.

Datele statistice arată că fiecare a doua persoană străină, cu reședință obișnuită în Moldova, a fost născută în Ucraina (49,1% sau 52,4 mii persoane), iar una din trei persoane – s-a născut în Rusia (30,5%).

Tabloul pe vârste al persoanelor născute peste hotare și stabilite în Moldova arată diferențe semnificative. De exemplu, cei veniți din Marea Britanie, Franța sau Italia sunt în mare parte copii, în timp ce din România, Kazahstan și Azerbaidjan predomină adulții. Printre persoanele originare din Ucraina și alte state ex-sovietice se regăsesc, în special, vârstnici.

Din totalul persoanelor născute în alte țări, 77,4% dețin cetățenia Republicii Moldova. Peste 12 mii au inclusiv dublă cetățenie. Alți 22,4% au cetățenia unei alte țări, iar 0,2% nu au nicio cetățenie.

Cetățenii străini și motivele aflării în Moldova

Potrivit datelor recensământului, în Moldova locuiesc peste 26 de mii de persoane care au doar cetățenia altui stat sau nu au deloc cetățenie, adică 1,1% din populația țării. Cei mai mulți sunt femei (54%) și locuiesc în mediul urban (77,8%).

Motivele aflării lor în Republica Moldova sunt variate. Marea majoritate – peste 15 mii de persoane – sunt refugiați sau persoane strămutate forțat, în special din cauza războiului din Ucraina. Aproape 6,6 mii persoane invocă situația familială, cum ar fi căsătoria sau reunirea familiei, iar restul – studii, afaceri și muncă.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
femeie, violență
samolet.media

Date despre violența împotriva femeilor și în familie, într-un singur sistem. Guvernul a decis instituirea VioData

Republica Moldova va avea un sistem informațional numit VioData, care va stoca date despre violența împotriva femeilor și violența în familie. Acesta va permite utilizatorilor autorizați să acceseze oricând informații actualizate despre cazurile de violență și va arăta public cum sunt gestionate aceste cazuri.

Pe 26 august, Guvernul a decis instituirea sistemului informațional „Registrul de stat VioData”. Totodată, a aprobat conceptul și regulamentul sistemului. Conceptul a fost dezvoltat de Ministerul Afacerilor Interne, în colaborare cu Agenția Națională de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie (ANPCV).

Proprietarul sistemului va fi statul. Posesorul și deținătorul – ANPCV, care va asigura condițiile juridice, financiare și organizatorice. Administratorul tehnic va fi Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică, instituție aflată în subordinea Guvernului.

În ce constă acest sistem

Conform hotărârii de Guvern, sistemul va permite utilizatorilor autorizați să acceseze în orice moment informații actualizate și veridice despre cazurile de violență. „În prezent, datele referitoare la cazurile de violență față de femei și violența în familie sunt fragmentate și inconsistente, ceea ce îngreunează urmărirea acestora, realizarea intervențiilor la timp și analiza tendințelor pentru formularea politicilor. Furnizorii de servicii, cum ar fi asistenții sociali, cadrele medicale și forțele de ordine, au nevoie de o platformă unificată pentru a facilita gestionarea cazurilor, urmărirea trimiterilor și protejarea confidențialității victimelor”, au comunicat reprezentanții Guvernului.

Reprezentanții ANPCV au precizat că, pentru prima dată, Republica Moldova va avea un mecanism unitar și modern care centralizează datele despre violența împotriva femeilor și violența în familie. „VioData unește datele dezagregate într-o singură imagine clară: pentru ca instituțiile să nu mai intervină separat, ci împreună, în sprijinul femeilor și copiilor. Este o schimbare de paradigmă de la reacții fragmentate la un răspuns coordonat și bazat pe dovezi”, a declarat directoarea Agenției, Viorica Țîmbalari.

Potrivit Agenției, sistemul va fi punctul unic unde sunt colectate și analizate toate informațiile legate de violență, inclusiv datele din registrul de evidență a agresorilor. Poliția, instanțele, medicii și asistenții sociali vor avea acces comun la aceeași platformă digitală. În același timp, VioData va genera date dezagregate, statistici oficiale, complete și comparabile cu cele europene. Totodată, va arăta public cum sunt gestionate cazurile de violență.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: