Facebook

Teatrul de operă și banchet. Cum s-a iscat „conflictul chiriilor” între teatrele și restaurantele din Chișinău

La Chișinău s-a iscat un conflict între restaurante și teatrele de la care închiriază spații. Teatrele au majorat brusc plata pentru chirie, restauratorii s-au indignat că acest lucru s-a făcut în perioada epidemiei și a restricțiilor asupra activității HoReCa. Conflictul dintre Teatrul „A. Mateevici” și Budweiser Grill & Pub a ajuns chiar până la solicitarea de a elibera încăperile. NM a analizat, de ce un teatru ar trebui să renunțe la veniturile din chirie în această perioadă dificilă, în ce constă „conflictul chiriei” și de ce Ministerul Culturii s-a retras din această situație.

Budweiser vs Teatrul „A. Mateevici”

Conflictul dintre Budweiser Grill & Pub și Teatrul „A. Mateevici” a devenit public după protestul din 9 martie organizat de reprezentanții HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele) în centrul Chișinăului. Aceștia au protestat împotriva majorării bruște a plății pentru chiria încăperilor din instituțiile care se află în subordinea Ministerului Culturii. La protest au participat și reprezentanții Budweiser Grill & Pub, care închiriază spațiu în incinta Teatrului „A. Mateevici” (str. Șciusev, 93). În aceeași zi, pe pagina de Facebook a Budweiser a apărut o postare în care s-a comunicat faptul că administrația teatrului i-a anunțat despre necesitatea de a elibera încăperile.

Din postarea de pe Facebook se poate înțelege că ea a fost scrisă de unul dintre actualii proprietari ai pub-ului. Potrivit afirmațiilor sale, după schimbarea directorului teatrului în anul 2019, administrația a început să-și exprime nemulțumirea în legătură cu plata pentru chirie mică și gălăgia din pub: „Un teatru poetic s-a transformat în unul performativ, iar numărul de vizitatori a crescut de la 18 până la 60 de persoane diferite (e un stat bogat, dacă își poate permite așa ceva în pandemie). Și s-au pornit discuțiile despre majorarea plății pentru chirie. În luna iulie anul trecut, după lockdown, noi am semnat un contract de închiriere pe o perioadă de patru luni, presupunând că îl vom prelungi din luna ianuarie”.

Autorul postării susține că după ce autoritățile au instituit restricții pentru activitatea restaurantelor și a barurilor, în luna decembrie, Budweiser „a primit asigurări în privința chiriei zero”, însă teatrul a cerut „acoperirea datoriilor”. Coproprietarul Budweiser a spus că localul a achitat datoriile, dar după aceasta, administrația teatrului a anunțat despre majorarea cu 50% a plății pentru chirie.

NM l-a contactat pe autorul postării și acesta a confirmat faptul că este unul dintre proprietarii Budweiser Grill & Pub. A mai spus că numele său este Igor, dar a rugat să nu-i dezvăluim numele complet. El ne-a comunicat că după majorarea cu 50% a plății pentru chirie, cheltuielile pub-ului, inclusiv pentru serviciile locativ-comunale și de întreținere a localului, ar fi constituit circa 4 mii de euro, ceea ce face ca pub-ul să fie nerentabil.

NM nu a reușit să afle de la Teatrul „A. Mateevici”, de ce au decis în perioada epidemiei să mărească plata pentru chirie, iar ulterior, fără a conveni cu chiriașul, să renunțe definitiv la veniturile generate de acesta. Cei de la teatru au refuzat să comenteze, afirmând că toate explicațiile vor fi prezentate într-un comunicat de presă. În comunicatul de presă distribuit mai târziu, teatrul a menționat că până la 1 martie, datoriile Budweiser constituiau 165,2 mii de lei, dintre care 75 mii de lei – pentru chirie, iar celelalte – pentru serviciile locativ-comunale. Cei de la teatru au subliniat că au propus chiriașului să reducă suprafața spațiului închiriat, ceea ce ar fi redus cheltuielile pentru întreținerea localului, însă Budweiser a respins această propunere.

În legătură cu aceasta, după expirarea contractului de închiriere cu Budweiser, administrația teatrului a cerut ca încăperile închiriate să fie eliberate. În comunicatul de presă al teatrului se mai menționează că au propus o nouă taxă pentru chirie, „reieșind din scopurile reale ale utilizării încăperilor”, așa cum prevede legea, însă chiriașul a refuzat să prelungească acest contract cu aceste condiții.

În replică la aceste acuzații, Igor, coproprietarul Budweiser Grill & Pub, a comunicat pentru NM că întotdeauna, în perioada de iarnă, barurile acumulează datorii. Însă el a remarcat că în prezent, datoria Budweiser este de „circa 59 mii de lei”: „Anul trecut, datoria era mai mare. Noi începem să achităm datoriile din iarnă în timpul primăverii, atunci când se deschid terasele, crește numărul de vizitatori și veniturile”.

Sursa citată s-a indignat și din cauza că teatrul a decis să mărească plata pentru chirie în perioada în care, din cauza epidemiei, autoritățile au anulat petrecerile corporative prilejuite de sărbătorile de iarnă și au restricționat activitatea barurilor și cea a restaurantelor (acestea pot activa doar până la ora zece seara). Coproprietarul pub-ului a mai remarcat că Budweiser a expediat o scrisoare către Ministerul Culturii cu solicitarea de a clarifica această situație și că așteaptă răspunsul ministerului.

Businessul și statul

Și alte instituții subordonate Ministerului Culturii au majorat plata pentru chirie pentru baruri și restaurante. Călin Vieru, coproprietarul restaurantului Mojito, care închiriază încăperi în incinta Teatrului de Operă și Balet, a comunicat pentru NM că teatrul a majorat de două ori plata pentru chiria terenului pe care este situată terasa Mojito. „Această chirie a fost egalată cu chiria încăperilor din teatru, unde există încălzire, comunicații și alte comodități”, a subliniat restauratorul.

El a menționat că majorarea plății pentru chirie „poate fi acceptată dacă în acest caz există o explicație logică”. „Dar au majorat numai pentru că așa au dorit, pentru că le este dificil [financiar], și ei cred că nouă nu ne este greu. Noi suntem în aceeași barcă, mai ales în pandemie. Statul nu a considerat necesar să identifice mijloace financiare pentru a susține cumva afacerile mici și mijlocii. Noi nu cerem bani, înțelegem că aceștia nu-s, dar există alte instrumente: impozite, taxe”, a menționat Vieru.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării au răspuns la solicitarea NM cu privire la majorarea plății pentru chirie că instituția doar aprobă contractele de chirie. „Decizia cu privire la darea în chirie a încăperilor din cadrul instituțiilor publice care nu sunt valorificate se iau de instituțiile propriu-zise. Tot acestea au dreptul de a stabili plata pentru chirie”, a comunicat ministerul. Și a subliniat că ministerul doar studiază și aprobă contractele de chirie și oferă recomandări în cazul acestora.

Dumitru Cebotarescu, coproprietarul rețelei Star Kebab, Trattoria della nonna, MuzCafe, Don Taco, Pensiunea della nonna, consideră că este incorect faptul că statul majorează taxele pentru business în condițiile în care funcționează restricțiile activității acestuia. „Reiese, cu o mână restricționează afacerile, iar cu alta cere cere mai mulți bani. Și această situație nu este numai în cazul teatrelor, ci al tuturor instutuțiilor publice care dau încăperi în chirie”, a menționat restauratorul.

Cebotarescu susține că dacă Budweiser Grill & Pub se va închide, va fi foarte dificil să se găsească un chiriaș în locul acestuia. „Pub-ul este într-un subsol, nu există ascensor, nu există un flux mare de oameni. Nu vor da acest loc. Acolo, alături, erau două localuri – Propaganda și Hostaria Amarcord. Proprietarii acestor localuri nu pot da în chirie aceste spații deja de un an”, a remarcat Dumitru Cebotarescu.

El a adăugat că și pentru baruri și restaurante va fi problematică trecerea în alte încăperi: „Există investiții pe care nu le poți lua cu tine: reparația încăperilor, cabluri, sistemul de ventilare, wc-uri, camere de supraveghere, sunt implementate măsuri de securitate antiicindiară”.

În opinia lui Veaceslav Ioniță, expert economic IDIS Viitorul, sursele „problemei chiriilor” constau în faptul că adesea, instituțiile publice din Moldova ofereau încăperi în chirie la un preț redus. El a spus că a efectuat un studiu referitor la darea în chirie a spațiilor din clădirile care se află în proprietate municipală. Și s-a constatat că o parte din încăperi sunt date în chirie diferitelor asociații chiar și gratuit, iar o altă parte – la niște prețuri cu mult mai mici decât cele de piață. „Nu vreau să vorbesc despre sectorul concret al alimentației publice, dar în general, în Chișinău au fost niște prețuri derizorii [pentru chiria spațiilor în instituțiile publice], departe de cele de piață. Cred că reprezentanților HoReCa le plăcea să închirieze încăperi de la instituțiile publice. Problema este alta – le sunt majorate prețurile atunci când acestea nu pot funcționa”, consideră expertul.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Makeathon la Clubul Tinerilor Makeri Cahul: provocări, prototipuri și tehnologie

Tineri din Chișinău, Bălți, Ungheni și Cahul au participat, în weekendul trecut, la un adevărat maraton de programare, fabricație și prototipare. În perioada 13–14 decembrie, în cele patru sedii regionale ale Clubului Tinerilor Makeri, s-a desfășurat Winter Makeathon Local 2025, un eveniment dedicat creativității tehnice și inovației aplicate.

Evenimentele au fost organizate de Clubul Tinerilor Makeri și Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, cu sprijinul LED Moldova și s-au desfășurat simultan în centrele din Chișinău, Bălți, Ungheni și Cahul

Două zile de creație și tehnologie la Clubul Tinerilor Makeri Cahul

La Cahul, noul centru Inotek a devenit, pe parcursul weekendului, un adevărat laborator de inovație. Imprimantele 3D tipăreau fără pauză carcase și componente, tinerii programau cu entuziasm, iar piesele electronice trăiau cea mai intensă aventură din momentul în care au părăsit rafturile magazinelor și au ajuns pe mesele de lucru ale participanților. 

Natalia Lupu, coordonatoarea Clubului Tinerilor Makeri Cahul: „Ediția de iarnă a Makeathonului, intitulată „Be the Santa: Delivery Challenge” („Fii Moș Crăciun: Provocarea livrărilor”), a propus participanților o sarcină complexă: proiectarea și construirea, în doar două zile, a unui vehicul telecomandat de dimensiunea 15 × 21 cm, bazat pe microcontrollere, capabil să livreze obiecte pe un traseu prestabilit.”

Pentru realizarea prototipului, echipele au integrat minimum trei tehnologii de fabricație digitală: modelare și imprimare 3D, tăiere laser sau CNC, electronică integrată, mecanisme de acționare și automatizări simple. Vehiculele construite au trebuit să parcurgă cu precizie un traseu și să efectueze livrări în patru puncte distincte, simulând un flux logistic automatizat în miniatură.

„Într-un makeathon, progresul tinerilor este foarte vizibil – de la partea tehnică până la colaborare, comunicare și lucru în echipă, iar acest lucru se reflectă clar în produsul final”, a explicat Snejana Dornea, mentoră în cadrul Clubului Tinerilor Makeri Cahul.

Un mini-laborator de cercetare și dezvoltare

Pe parcursul celor două zile, participanții au trecut prin toate etapele unui proces real de dezvoltare tehnologică – de la idee și schiță, până la testare, ajustări și optimizare.

„Majoritatea cunoștințelor obținute în cadrul cursului le-am folosit la acest makeathon. În echipă, eu m-am ocupat de prezentare, o colegă de modelarea 3D, iar alta de programarea în Arduino”, a împărtășit Nicoleta Strohoneanu, elevă la Colegiul „Iulia Hasdeu” din Cahul.

La rândul său, Denis Roșca, elev al Școlii Profesionale nr. 2 din Cahul, a povestit: „Pentru a construi vehiculul, am folosit imprimarea 3D cu filament. Am ales această tehnică pentru că este mai ușor de controlat. Cea mai mare provocare a fost ca vehiculul să pornească corect de la start și să livreze toate cadourile până la linia de finiș.”

Pe tot parcursul competiției, mentorii au ghidat participanții, încurajându-i să analizeze, să testeze și să înțeleagă de ce o soluție funcționează sau nu, într-un proces continuu de învățare practică.

Echipele au fost evaluate pe criterii specifice ingineriei aplicate: stabilitatea sistemului, precizia mișcării, eficiența mecanismului de livrare, calitatea cablajului și a codului, precum și claritatea prezentării tehnice a prototipului.

Natalia Lupu: „Datorită concursurilor pe care le organizăm în cadrul clubului nostru, vedem cum tinerii cresc de la un eveniment la altul, atât profesional, cât și personal. Îi vedem cum își descoperă potențialul și devin tot mai pregătiți pentru viitor.”

Alătură-te comunității Clubului Tinerilor Makeri și deprinde abilitățile viitorului

Clubul Tinerilor Makeri (CTM) este un proiect inovator care oferă acces gratuit la tehnologii moderne și oportunități educaționale tinerilor din învățământul profesional tehnic. Proiectul este implementat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și este susținut de Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED Moldova).

Dacă îți faci studiile într-o școală profesională, colegiu sau centru de excelență, Clubul Tinerilor Makeri îți oferă cadrul ideal pentru a transforma teoria în practică și ideile în prototipuri reale.

Următoarele cursuri încep pe 19 ianuarie, iar doritorii se pot deja înscrie aici:  https://forms.gle/R2xwpTw9ZtYNbYL37

În cadrul cursurilor vei putea studia următoarele domenii: 

  • Electronică și Programare (Arduino)
  • Modelare și Imprimare 3D
  • Modelare 3D și Programarea Mașinilor cu Control Numeric (CNC)
  • Modelare 3D și Tăiere Laser
  • Robotică și mecatronică
  • Drone și aparate de zbor

Cursurile se desfășoară în centrele Clubului Tinerilor Makeri din Chișinău, Bălți, Cahul și Ungheni.Urmărește activitatea Clubului Tinerilor Makeri pe ctm.md sau pe pagina de Facebook Clubul Tinerilor Makeri pentru a fi la curent cu oportunitățile de dezvoltare care urmează.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: