Un ziar pedagogic din Moldova publică un articol în care elevii agresivi sunt numiți „gunoaie” și „scursuri mici”. Reacția Avocatului Copilului

Săptămânalul „Făclia” din Republica Moldova, care se poziționează drept un ziar „pentru fiecare cadru didactic”, a publicat un articol despre elevii cu comportament agresiv, în care aceștia sunt descriși în termeni ofensatori, precum „gunoaie școlare” și „scursuri mici”. Materialul sugerează, de asemenea, aplicarea violenței în cazul a asemenea elevi, ca metodă de disciplinare. Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Vasile Coroi, a venit cu o reacție, în care subliniază că, de cele mai multe ori, în spatele unui comportament antisocial din partea elevilor se află expunerea la violență, neglijare sau infracțiuni. El consideră că materialul trebuie să fie înlăturat din școli, biblioteci și spațiul online, iar persoanele responsabile de publicare să fie sancționate.

În ediția din 28 februarie a ziarului „Făclia” a fost publicat un articol de opinie intitulat „Bullying, sau debilism înnăscut?”.

În material, elevii cu comportament sfidător și agresiv, sunt numiți „mic derbedeu nespălat, neghiob și clănțos”, „sărit de pe fix”, „pușlamaua”, „tagma dezmățaților, înnebuniților”, „elene-cosânzene cam înnebunite”, „gunoaiele școlare”, „scursurile mici”. Autorul sugerează și soluții pentru abordarea acestor copii: poliția „să-i înfoaie”, școala „să împuternicească, cu acceptul sectoristului, Consiliul elevilor să-i cumințească”, „Consiliul să aibă la dispoziție în spațiul instituției de învățământ o încăpere specială, unde ar disciplina nătărăii”, „iatacul disciplinar de la subsolul școlii”, unde „animalitatea să-și aibă locul de „relaxare” și recăpătare a chipului de copil, de învățăcel ascultător”, etc.

Avocatul Poporului pentru drepturile copiilor s-a sesizat din oficiu pe marginea cazului. Într-o declarație emisă pe 3 martie, acesta subliniază că, în opinia sa, paginile materialului vizat trebuie retrase din toate școlile și bibliotecile, dar și din spațiul online, iar persoanele responsabile de publicarea articolului să fie sancționate.

Deși înțelegem provocările cu care se confruntă instituțiile de învățământ în asigurarea unui mediu sigur și prietenos pentru elevi și cadre didactice, condamnăm ferm limbajul și abordarea instigatoare la discriminare (art. 70/1 Cod contravențional), ură și violență (art. 346 Cod penal) față de copiii cu comportament antisocial/ cu nevoi emoționale complexe. (…) De multe ori, în spatele unui comportament sfidător, furios sau agresiv al unui elev, în special dacă comportamentul este cronic, se află o suferință determinată de expunerea la violență, neglijare, sau copilul este victima unor infracțiuni acasă, la școală sau altundeva (lit. a), b) și j) din art. 8, Legea 140/2013). Cercetările au arătat că expunerea copiilor la adversități, experiențe traumatice, modifică creierul și cauzează daune sociale, emoționale, comportamentale și academice. (…)

Deci, elevii care se comportă în moduri problematice sau violente, au nevoie, cât mai urgent, de înțelegere și ajutor. De cele mai multe ori, dacă un copil a ajuns să adopte un comportament antisocial, acest fapt reprezintă un eșec al adulților, al întregului sistem de protecție a copilului”, a spus el.

Totodată, ombudsmanul a îndemnat personalul instituțiilor de învățământ să aplice Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullying-ului, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației și Cercetării, care stabilește particularitățile procesului de prevenire și de intervenție în cazurile de bullying, complementar cadrului normativ existent. Metodologia prevede expres că „se interzice personalului instituției de învățământ să delege copiilor/ elevilor responsabilități ce țin de prevenirea și gestionarea situațiilor de bullying”.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: